کبوتران کباب شده پرسش و دهان باز افکار عمومی !
در سایت روزنه ، آزادی بیان ، مبارزان کمونیست و دیگر سایتها به مقاله ای از یاشار سهندی بر میخوریم که یادداشت اش را ” آگاهی ، مبارزه و مبارزه آگاهانه ” با نقل قولی از مقاله عادل مشایخی شروع میکند ، که ایشون هم به نقل از الکس کالینیکوس همین نقل قول “مارکس به …” را در انتهای مقاله اش “نکاتی در باره سرمایه داری در ایران” آورده است ! خود مقاله عادل مشایخی نیز در سایت راه کارکر ” هیئت اجرایی ” برای دهان باز افکار عمومی منتشر شده است . یاشار هم متاسفانه و با وجود نقد درست اش به این جماعت قبول کرده که متن ذکر شده همانطور که “از سوی کارشناس مطالعات سیاسی اقتصادی” آمده از نامه مارکس به برونو باوئر است !
نه در انتها بلکه در همین ابتدا به اطلاع ” فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس موسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش ” حضرت عادل مشایخی و دهان باز عوام میرساند که ، درست است ، نامه از مارکس است ، اما نه به برونو باوئر ! هگلی جوان است ، اما برونو باوئر نیست ! نامه ایست از ” M an R ” ، از حرف اول نام مارکس و روگه ، یا کامل تر از کارل مارکس به آرنولد روگه ! این نامه بهمراه دو نامه دیگر با همین تیتر M an Rدر مجموع آثار مارکس و انگلس ، جلد یک انتشارات دیتز آمده است . که اخذ شده از سالنامه دویچ – فرانسوی ، سالنامه ای که در آغاز فعالیت فکری مارکس با مشارکت آرنولد روگه منتشر میشد (فقط یک شماره ) !
برای فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کارشناس موسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش اصلن خوبیت ندارد نامه مارکس به روگه را به نامه مارکس به برونو باوئر جا بزند ، حال عوام این اشتباه را بکند ، خب لابد درس نخونده و مقطع کارشناسی آنهم کارشناسی ارشد فلسفه را ندیده ، زیاد به دل گرفته نمی شود ! اما به آدمی با یه تریلی عنوان چه باید گفت !
اما مختصر در باره خود نامه : مارکس در آغاز نامه اظهار خوشحالی میکند از اینکه روگه تصمیم قطعی گرفته است که مروری به افکار گذشته اش بیندازد و معطوف اقدامات جدیدی رو به جلو شود . و بعد به اطلاع روگه میرساند که در آخر این ماه (سپتامبر) در پاریس خواهد بود ، زیرا در دویچلند (آلمان) فضای بازی برای فعالیت آزاد اش را نمی بیند .
و در نامه از این صحبت میکند که ” در دویچلند (آلمان)همه چیز را با زور و خشونت gewaltsam سرکوب میکنند “
و در ادامه از بسی بزرگتر از موانع بیرونی که بنظر میرسد از مشکلات درونی سخن میگویند ، مشکل را چنین بیان میکند :
” زیرا حتی اگر جای هیچگونه شک و تردیدی درباره ” از کجا Woher ” نباشد ، بهمان اندازه و بیشترین اغتشاش درباره ” به کجا Wohin ” میباشد که حکومت می کند .” (هوشیاری جوان 25 را ساله ببینید ، حیرت انگیز است !)
از کجا و به کجا ؟ در همین نامه و چه با شکوه سعی میکند مختصر و کوتاه به کجا را از منظر خودش برای روگه روشن کند .
متاسفانه و بدبختانه و به دلایل خاصی امروزه ، هم درباره “ازکجا” جای شک و تردید فراوان و هم اغتشاش عظیمی در باره “به کجا” با سنگینی بیشتری ، بیشتر از آنزمانی که مارکس این نامه را مینوشت حکومت میکند !
به تاریخ نامه سپتامبر 1843 خوب دقت کنید ، هنوز دویچه ایدئولوگی بهمراه دوست وفادارش انگلس نوشته نشده است ، هنوز با انگلس ” پدر سوخته ، هیچی نفهم ، بیسواد ، دترمینیست ، آپریوریست ” آشنا نشده است ، و هنوز دیگر آثار با شکوهتر منتشر نشده اند ، جوان 25 ساله در مورد فیلسوفان میگوید که تا به امروز فیلسوفان راه حل همه معماها را روی کرسی خطابه اشان قرار میدادند ، و جهان احمقانه افکار عمومی dumme exoterischer Welt تنها و بدین منظور “چاک” دهانش را باز میگذاشت تا کبوتران کباب شده دانش مطلق absolute Wissenschaft در دهانش پرواز کنند . و از این سخن میگوید که ساختمان آینده و کار آنرا یکسره کردن برای همه دوران ها موضوع ما نیست .
و در همین نامه است که به روگه میگوید :
” گذشته از این ما میخواهیم در دوران خودمان تأثیر گذار باشیم … “
و بر دو چیز در عصر کنونی دویچلند(آلمان) تأکید میکند که باید موضوع نقد باشند ، امری که موسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش هیچ علاقه ای به این دو موضوع مورد بحث در نامه ندارد و به عمد به یاد نمی آورد !
” یکبار مذهب و بعد پولیتیک “
از همین نامه است که این جمله ” عقلانیت همیشه وجود داشته ، تنها نه همیشه به شکل عقلانی . ” به سر زبان خیلی ها انداخته میشود تا با تکرار اش برای عموم قیافه عقلانی بگیرند !
منطق هم همیشه وجود داشته ، تنها نه به شکلی که موسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش و جناب عادل مشایخی و سایر کارشناسان پرسش تلاش میکنند قیافه منطقی برای عوام بگیرند ! و از منطق سرمایه سخن بگویند !
عقلانیت منطقی که منطق عقلانی اش ” کلیه فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد ” (زیر نویس پائین صفحه پرسش با کادر آبی رنگ )! معلوم است که نه عقلانیتی درش هست و نه منطقی ، و یا جور دیگر و درست تر عقلانیت و منطق هست ، اما عقلانیت و منطق حکومت اسلامی ست که اینهم از پیش معلوم است که چیست ! منطق و عقلانیت بزن و بگیر و ببند و بکوب و بکش !
منطقی که به کارشناس و کارشناسان پرسش میگوید پنج شنبه ها سر قبر مارکس ( پذیرایی با خرما و حلوا شکری ) حاضر شوند و برای دیگران درسگفتار ” مارکس و … ” ، ” ترجمه ویراست 1867 فصل نخست سرمایه .. ” ، ” نکاتی در باره سرمایه داری در ایران ” ، بگذارند ، و روز جمعه بروند از محضر امام جمعه تهران درسگفتار بشنوند !
منطق و عقلانیتی که به کارشناسان و مارکس شناسان ایرانی میگوید پنجشنبه ها “سرمایه” ترجمه کنند ، و جمعه ها در وزارت ارشاد اسلامی ، سرمایه ارشادی شده به بازار عرضه کنند !
پنج شنبه های مارکسی ! و جمعه های ارشادی !
خلاصه منطق بدی نیست ! اوضاع بر وفق مراد مراد فرهاد پور و مریدش عادل مشایخی ، حسن مرتضوی ، دکتر محمد مالجو و … میچرخد ، گر چه نه کاملن ! البته که یه انتقاداتی “منطقی” هم هست !
حال به خود نقل قول اول مقاله یاشار سهندی و آخر مقاله عادل مشایخی بپردازیم ، البته نه از آنجایی که مشایخی شروع میکند ، بلکه از چهار خط بالاتر :
“ بنابراین هیچ مانعی سر راه ما نیست ، که نقدمان را به نقد سیاست ، به سهم حزبی در سیاست ، بنابراین به مبارزات واقعی گره بزنیم و با آنان(این مبارزات واقعی. م) هویت مان را شناسایی کنیم . بعد ما جهانی دکترینر (منظور سیستم پردازانی چون اتین کابه و … ” سفر به ایکاری ” میباشد . م ) با یک پرنسیپ جدید را در مقابل (جهان .م) قرار نمی دهیم که : حقیقت همینجاست ، همینجا زانو بزن ! ما در توسعه جهان ، پرنسیپ های جدید را از پرنسیپ های خود جهان بیرون میکشیم ، ما به جهان نمیگوئیم : دست از مبارزات ات بردار ، اینها چیزهای احمقانه ای هستند ؛ ما میخواهیم به تو شعار واقعی مبارزه را فریاد زنیم ، ما تنها به جهان نشان میدهیم ، چرا جهان واقعآ مبارزه میکند ، و آگاهی چیزی است ، چیزی که جهان باید از آن خود کند ، حتی اگر جهان نیز نخواهد . ” ( متن اصلی به زبان دویچ (آلمانی)در زیر نوشته تا هرکس به این زبان آشنایی دارد ترجمه مطلوب خودش را داشته باشد .)
بدیهی است که موانع زیادی سر راه کارشناس و کارشناسان موسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش وجود دارد که نقدشان را به نقد سیاست ، به مبارزات واقعی گره بزنند ، زیرا ” کلیه فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی میباشد ” !
موضوعات مورد بحث و درسگفتارهای موسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش ، حکم همان گفته مارکس ” کبوتران کباب شده دانش مطلق ” برای دهان باز جهان احمقانه افکار عمومی را دارد ! در نامه M به R !
اژدر امیری . 10.02.2019
متن به زبان اصلی :
Es hindert uns also nichts , unsre Kritik an die Kritik der Politik , an die Parteinahme in der Politik , also an wirkliche Kämpfe anzuknüpfen und mit ihnen zu identifizieren . Wir treten dann nicht Welt doktrinär mit einem neuen Prinzip entgegen : Hier ist die Wahrheit , hier knie nieder ! wir entwickeln der Welt aus den Prinzipien der Welt neue Prinzipien . Wir sagen ihr nicht : Laß ab von deinem Kämpfen , sie sind dummes Zeug ; wir wollen dir die wahre Parole des Kampfes zuschreien . Wir zeigen ihr nur , warum sie eigentlich Kämpft , und Bewußtsein ist eine Sache , die sie sich aneignen muß , wenn sie auch nicht will .