اسماعیل ویسی- زنان کردستان پوشیدن لباس های مد روز و غربی و آه و ناله مرتجعین
نقش و جایگاه زنان در تلاطمات سیاسی- اجتماعی و تاریخی در ایران در صف مقدم و دوش بدوش سایر توده های مردم پیشرو، مدرن و آزادیخواه معترض برای دستیابی به حق و حقوق انسانی- اجتماعی شان و کلا زندگی ای بهتر از قبل و درجریان انقلاب سال 1357 و بویژه بعد از بقدرت خزانیده شدن جریان اسلامی ” داعش ” که وظیفه اساسی اش سرکوب و بشکست کشانیده انقلاب بود.بارز و غیر قابل انکار می باشد.
رژیم اسلامی سرکوبکری اش را به تعرض به زنان با شعار ” یا روسری یا توسری ” آغار نمود. و زنان با جسارت در تقابل این وحشیگری و تعرض ضد انسانی و زن ستیزانه اسلامیون با شعار ” نه روسری. نه تو سری در 17 اسفند 1357 ” که مبنای نطفه بستن جنبش آزادی زن می باشد، در دفاع از حق و حقوق انسانی- اجتماعی شان، برخاستند و عملا جنبش آزادی زن پایه گذاری گردید.
کشمکش و تقابل وسیع زنان در ابعاد اجتماعی بطور روزمره بشیوه های متفاوت که دارای ریشه ای واقعی اجتماعی است. از سرباز زدن بدستورات فوق ارتجاعی، بشیوه نوشتاری و رفتاری همزمان در تقابل با عواملین رژیم و در نقد سنت های عقب مانده اجتماعی مرد سالاری، بقدمت طول عمر رژیم اسلامی سرمایه داران می باشد. حکومت اسلامی ” داعش در ایران ” در طی نزدیک به 4 دهه از عمر ننگینش بر این واقعیت عینی و جایگاه و اهمیت اجتماعی این تقابل روزمره زنان واقف است. به همین خاطر برای تحمیل فرودستی زن و مبدل کردنش به شعور اجتماعی در جامعه ایران، با اختصاص دادن بودجه های کلانی ویژه برای نهادهای تولید خرافه و خرافه پراکنی وخرافه پرستی، دامن زدن به سنت های عقب مانده اجتماعی مرد سالاری وبا استفاده از تمامی امکانات میدیائی، بگیر و ببند، باز داشت و زندان، تاکنون موفق به تحمیل این امر زن ستیزانه نشده است. و آخرین طرح زن ستیزانه شان تحت عنوان ” صیانت از عفاف و حجاب ” مرده متولد شد و عواملین خود حکومت اسلامی عملا شکست آنرا اعلام نمودند. جنبش آزادی زن هر چند پراکنده و غیر سازمانیافته است. ولی چون ریشه در اعماق جامعه دارد، جنبشی قائم بذات و ملموس است و می تواند در تحولات سیاسی- اجتماعی آتی در ایران در همگام با جنبشهای کارگری، جوانان و ازادیخواهی، نقش ارزنده ای ایفاء بنماید.
عملا سیاست و عملکرد زن ستیزانه شکست خورده است!
تلاش رژیم اسلامی در کردستان نیز برای تحمیل فرودستی زن، و مادیت بخشیدن به سیاست و عملکرد زن ستیزانه اش، همچون سراسر ایران بوده است. مبارزه زنان درجامعه کردستان نیز بخشی از این جنبش اجتماعی می باشد. در کردستان نیز جنبش آزادی زن بطور بالقوه و بالفعل وجود داشته و دارد و برای بشکست کشانیدن آن تلاش و مباره کرده است. عملا در بشکست کشانیده شدن این سیاست و جهت ضد انسانی نقش بسیار ملموس و غیر قابل انکاری را ایفاء کرده است!
این کشمکش واقعی بطور روزمره در جریات است و به همین خاطر رژیم اسلامی، هر ساله در سراسر ایران، نهادهای سرکوبگر امنیتی- انتظامی و مراکزخرافه پراکنی و کلیه مرتجعین حکومتی در کنار سرکوب و بگیر و ببند و گروگان گرفتن معیشت زنان، برای مادیت بخشیدن به فرودستی زن و تحمیل حجاب و پوشش اسلامی، بسیج می شوند و همایش های ضد زن تحت عناوین متفاوتی را برگزار می کنند بلکه راه بجائی ببرند. نمونه های زیر اذعان بشکست ارتجاعی اسلامی می باشند که بسیار گویا هستند:
در اواخر تیرماه 1394 در شهر سنندج کمپین سازمانیافته ای، به مناسبت فرا رسیدن “هفته عفاف و حجاب، تحت عنوان “طلایه داران عفاف و حجاب” در مجتمع فرهنگی نور، با شرکت شماری از مقامات اداری، انتظامی، دینی، پیش نمازان مساجد، مراکز تبلیغاتی و مروجین ” سنت عقب مانده اجتماعی و زن ستیز” چون اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان، جامعه بسیج زنان کردستان، حوزه علمیه خواهران، ستاد امر به معروف استان و خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، برای چگونگی پیشگیری از روند رو ه رشد شکست سیاست زن ستیز اسلامی و تحمیل حجاب و پوشش اسلامی بر زنان در کردستان، برگزار گردید. در این تجمع زن ستیزانه قطعنامه ای صادر شد. در قطعنامه آمده است: بی حجابی و بدپوششی در استان کردستان به حد هشدار رسیده و آثار و تبعات ضدفرهنگی و آسیب های اجتماعی آن به شدت در حال افزایش بوده و امنیت اخلاقی مردم به خطر افتاده است. از مسئولان فرهنگی و امنیتی استان در خواست میشود با درک درست و عمیق مسائل در خصوص مهندسی فرهنگی استان بر اساس قوانین اسلام و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و پیشگیری و مقابله فرهنگی و در صورت ضرورت برخورد جدی با پدیده شوم بیحجابی و مدگرایی افراطی اقدام جدی و سریع معمول دارند.
جنبش آزادی زن در ایران بالفعل و واقعی است و مبارزه زنان درجامعه کردستان نیز بخشی از این جنبش اجتماعی می باشد. مبارزه برای دستیابی به حق و حقوق انسانی- اجتماعی خود، تقبل نکردن حجاب و پوشش اجباری اسلامی ، و کشف حجاب و آزادی پوشش و استفاده کردن از لباس های مد روز و دلبخواه خود و تمامی جوانب اجتماعی و زندگی خصوص خود، در سرلوحه مطالبات زنان قرار دارد. به همین خاطر است در قطعنامه همایش ضد زن در سنندج اشاره شده است ” … از مسئولان فرهنگی و امنیتی استان در خواست میشود با درک درست و عمیق مسائل در خصوص مهندسی فرهنگی استان بر اساس قوانین اسلام و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و پیشگیری و مقابله فرهنگی و در صورت ضرورت برخورد جدی با پدیده شوم بیحجابی و مدگرایی افراطی اقدام جدی و سریع معمول دارند” .
بر اساس شواهد عینی لباس های مدل اسلامی در کردستان خریدار و مشتری ندارد. پوشاک فروشی ها انباشته از لباسهای کمتر اسلامی و مد روز می باشد. در این همایش خبرگزاری پارس وابسته سپاه پاسداران برای پوشش خبری دادن به آن شرکت داشته است. در گزارشی که از مراکز پوشاک فروشی زنانه در سنندج تهیه کرده، آورده است: ” روند افزایش بدحجابی در کردستان به یک نگرانی تبدیل شده است. و در ادامه گزارش آورده است : با چرخی در فروشگاههای فروش البسه با مشاهده و وجود لباسهای کوتاه، بدون آستین، ساپورتهای رنگی و لباسهای مغایر با فرهنگ اسلامی سراغ فروشنده ای رفتم و با معرفی خود از او خواستم که در خصوص دلیل فروش اینگونه لباس ها که از سوی استفاده کنندگان آن مد روز نامیده شده و اینکه چرا روز به روز نوع دوخت لباس ها در حال تغییر است سوال کردم و او گفت: سلیقه مشتریان موجب شده که فروشندگان البسه برای حفظ مشتریان خود کالاهایی را به فروش برسانند که مشتریان بیشتری دارد” .
اخیرا نیز در ادامه چنین کمپین ارتجاعی ای بر علیه زنان “با امضاء ر- ع در سایت کرد توودی Kurdtoday ، مطلبی تحت عنوان وقت گذرانی بی هدف در خیابانی به نام (( ششم بهمن)) ” منتشر شده است آورده است :
… خیابان بلوار پاسداران سنندج یا همان خیابان ششم بهمن که هنوز هم با اسم 34 سال پیش شناخته شده است ، خیابانی که اکثر آدمهای این خیابان، با جدیدترین مدل ها و موهایی سیخ سیخ به گشت و گذار و قدم زدن می گذرانند … “ششم بهمن “محلی است که در نه تنها مردم شهر سنندج بلکه برای سایر شهرستان ها هم نامی آشناست و محال است که جوانی رهش به این خیابان نیفتاده باشد . این خیابان در مرکز شهر سنندج قرار دارد و از گذشته ای نه چندان دور به جولانگاه جوانان برای دیدن و یافتن آخرین مدهای روز تبدیل شده تا بتوانند آن را به صورت زنده مشاهده کنند و به قول خودشان ساعاتی را بدون دغدغه خوشگذارنی کنند . مجتمع تجاری کردستان، پاساژصدف، کافی نت و کافی شاپ های آنچنانی تا بوتیک های رنگارنگ و آخرین پوشاک های مد روز … هویت این خیابان را تشکیل داده است .در میان هیاهوی مدها و تیپ های این محل معدود افرادی را مشاهده می کنی که متفاوت از بقیه هستند و دلیلش هم مراجعه به مطب های پزشکانی است که در این خیابان قرار گرفته است.
… اوج شلوغی و آمدن مشتریان بلوار پاسداران سنندج یا به قول عابرین “ششم بهمن”، عصر هنگام و ساعت 17 بعد از ظهر به بعد است که آرام آرام جای سوزن انداختن نیز در این خیابان شلوغ پیدا نمی شود . … در حالی که لباس کردی و محلی کردستان در زمینه های تنوع رنگ و همچنین پوشش ایرانی و اسلامی از جمله پوشش های برتر در کشور … ولی با گذری در این بلوار می توان فهمید که لباس کردی تنها به کالای زینتی در ویترین مغازه ها تبدیل شده و لباسهای غربی بر تن عابران این بلوار خودنمایی می کنند. دختران مخاطب این بلوار و نوع پوشش آنها کاری به سن و سال ندارد و همه آنهای که هدفشان گشت و گذاری در این محل است، سعی می کنند که هم رنگ جماعت شوند و نوع پوششی که انتخاب می کند نباید با بقیه زیاد تفاوتی داشته باشد و متاسفانه هر روز هم مدلهای مختلفی در این ویترین عرضه می شود.
جوانانی که … می آیند و بیشتر به دنبال گذران وقت خود هستند و هدف خاصی جز نمایش دادن آخرین مدل های آرایش مو و لباس خود ندارند. و …
عمق اعتراف و آه و ناله مرتجعین در این 2 فاکت در به شکست کشانیده شدن سیاست فرودستی بخشیدن به زن از طریق تحمیل حجاب و پوشش اجباری اسلامی، توسط زنان مبارز و آزادیخواه، کاملا عیان است. این وضعیت پایه های ایدئولوژی رژیم اسلامی را در سطح جامعه از اساس در هم ریخته است. به همین خاطر است که بر بکارگیری هر چه بیشترظرفیت و ابزارهای سرکوب برای مقابله با این تقابل و کشمکش وسیع و جدی اجتماعی را تجویز می کنند. شمشیر را از رو می ببندند و نوید سرکوب و بگیر و ببند و زندان را می دهند.
باید تاکید کرد که، این تنها سلیقه و مد نیست که زنان و دختران درایران و کردستان را به انتخاب چنین لباسهائی سوق داده است. بلکه شکست سیاست زن ستیزانه حکومت اسلامی است. این جلوه های مقاومت و جنبش آزادیخواهانه یک نسل از انسانها در مقابل حجاب و پوشش اجباری است. که جمهوری اسلامی حدودا 37 سال است با تمام ابزارهای سرکوب و دستگاهای تحمیق و فریب خود در صدد تحمیل حجاب و پوشش اجباری به زنان و جوانان بوده، است، که امروزه خود به شکست در تحمیل آن، اعتراف می کنند.
رژیم اسلامی وصله ناجوری بر پیکر جامعه ایران بوده و می باشد. عیلرغم بگیر و بند زندانی و کشتار های نا محدود، لشکر کشی و تحمیل جنگ و مبارزه مسلخانه به مردم و میلیتاریزه کردن فضای جامعه کردستان، هیچگاه نتوانست پایگاه سیاسی- اجتماعی را بدست آورد. در طی حاکمیت ننگین حکومت اسلامی، تقابل زنان در زمینه های متفاوت مبارزات اجتماعی برای بشکست کشانیدن سیاست های ضد زن آن، چالشی جدی در بعد اجتماعی در صف مقدم بوده، که غیر قابل انکار می باشد. این چالش و کشمکش اجتماعی ریشه در اعماق جامعه دارد. قطعا تا سرنگونی حکومت اسلامی در ایران ادامه خواهد، داشت!
مرگ بر جمهوری اسلامی – زنده باد جنبش آزادی زن
اسماعیل ویسی — 17 مهر ماه 1394- 10 اکتبر 2015 – esmail.waisi@gmail.com
منتشر شده در نشریه اکتبر شماره 177 نشریه کمیته کردستان حزب حکمتیست
***