اسماعیل ویسی- قوانین کانتون جزیره و های و هوی داعش خفته در کردستان

اسماعیل ویسی- قوانین کانتون جزیره و های و هوی داعش خفته در کردستان
در اوایل حمله جریان داعش در عراق به موصل و سپس کوبانی، جریان فوق ارتجاعی اسلامی در کل منطقه بوجد آمده از جمله ” داعش خفته در کردستان عراق و جریان سلفی، سلفی گری، که ادامه جریان مکتب قرآنی احمد مفتی زاده، می باشند ” در شهرهای کردستان که در حمایت حکومت اسلامی در ایران بوده و، هستند خون تازه ای در پیکر متعفنشان جربان پیدا کرده بود، در سنندج به خیابان ریختند. در روز روشن قمه کشیدند و مردم را تهدید به کشت و کشتار نمودند. ولی مردم و صف آزادیخواهی در جواب تهدید آنها به تقابل برخواست و به عقب نشینی وادار کردند. جمهوری اسلامی بحق متوجه اساس تقابل صف آزادیخواهی با جریان ارتجاع اسلامی که خود حکومت از همان جنبش ارتجاعی میباشد، شده بود و عملا به سرکوب صف آزادیخواهی در شهرهای کردستان مخصوصا در شهر سنندج پرداخت. اما شکل گیری و مقاومت آزادیخواهانه مردم کوبانی و ایستادگی پیگیرانه شان، در دفاع از آزادی و انسانیت و آینده ای بهتر، در تقابل یورش جنایتکاران اسلامی داعش که اکنون بیش از 3 ماه از آن می گذرد، عملا در سطح جهانی و منظقه ای صف بندی دیگری را بر صفوف آزادیخواهی ، برابری طلبی و ارتجاع بوجود آورده و تحمیل کرده است. دولت های اسلامی در ایران و ترکیه عملا به سرکوب، دستگیری، زندان و کشت وکشتار حمایت کنندگان ازمقاومت مردم کوبانی پرداختند. رژیم اسلامی در ایران را به تکاپوی ترمیم و علم کردن صف مرتجعین ” پیشمرگان مسلمان کرد ” که در کردستان از منتفرترین انسانها و یکی از عاملین اصلی سرکوب و کشتار مردم، همراه نیروهای اسلامی حاکم بوده اند، انداخت. استراتژی سیاسی دولت اردوغان ترکیه که بر داعش سرمایه گذاری کرده بود، شکست آن عیان گردید و همراه حزبش چهره واقعی اسلامی و ضد زن و زن ستیز خود را نمایان کرد و اعلام نمود که زن و مرد برابر نیستند. و …
اما، این مقاومت آزادیخواهانه حمایت و همبستگی وسیعی را در سطح جهانی بدنبال آورده و دامن زده است. نقطه اوج و عطف این اراده آزادیخواهانه در کنار مقاومت مردم کوبانی، همبستگی جهانی روز اول نوامبر 2014 و به تصویب رسانیدن قوانین اساسی ویژه حق و حقوق زنان به شماره 22 در روز 1 نوامبر 2014 دربیست وهفتمین نشست نهاد رهبری کننده خود مدیریت دمکراتیک کانتون جزیره. در 2 بخش اصول اساسی و احکام اساسی در 30 ماده که رهبری کانتون ” هدیه علی یوسف و حمید دهام العاصی، روسای اصلی کانتون آنرا امضا وپخش نمودند. هردوی آنان تاکید کردند که قوانین در آن کاتنون بلافاصله قابل اجرا می باشد، بود که مرتجعینی چون اردوغان و حزبش، و داعش خفته در کردستان- عراق “اتحادیه علمای دینی اقلیم کردستان ” را به تقابل آن رانده است و با انتشار بیانیه ای از رهبری کانتون جزیریه خواهان معذرت خواهی از مسلمانان جهان و لغو قانون برابر زن و مردم در کانتون جزیره شده و تاکید کرده اند که ” متاسفانه ما بعنوان بخشی از علمای اسلام در اقلیم کردستان با پخش بیانیه شماره ۲۲ کانتون جزیره دچار شوک شدیم، چندین بند این بیانیه با دین مبین اسلام که دین اکثریت مردم کردستان بزرگ است خوانایی ندارد، اینها جدا از جریحه دار کردن احساس آنها، جریحه دار کردن احساس بیش از یک میلیارد مسلمان جهان است و … ما از مسئولین جزیره می خواهیم که از مسلمانان معذرت خواهی کنند و همه آن قوانینی که علیه اسلام است را لغو نمایند “.
مبارزات مردم کوبانی مقاومتی آزادیخواهانه است که یکی از پایه های اساسی آن نیروی سازمانیافته زنان مسلح میباشد. در تمامی سطوح مختلف رهبری این مقاومت و در اداره کانتون های سه گانه عفرین، کوبانی و جزیره، که ساکنین آنها بدور از هرگونه هویت قومی- مذهبی و گویش زبانی، آزادانه اداره زندگی خود را سازماندهی کرده اند، قرار گرفته و نقش تعیین کننده ای داشته و دارند. نه تنها ارتجاع منطقه و حامیان و حمایت کنندگان مالی و لجستیکی این جریان فوق ارتجاعی، بلکه، جریانات قومی- مذهبی بویژه ” جریان اسلامی داعش خفته در کردستان” را به تقابل وادار کرده است. متعاقب قوانین کانتون جزیره و مخالفت ” اتحادیه علمای کردستان ، داعش نیز روزجمعه ۱۲ دسامبر، آداب برده‌داری جنسی را در هفت بند پرسش و پاسخ با زنان و دختران اسیر در جنگ بیان کرد :
آیا با هر زن بی‌ایمانی می‌توان به عنوان کنیز رفتار کرد؟ علما توافق دارند که همه زنان بی‌دین را می‌توان به بردگی گرفت اما زنان یهودی‌ و مسیحی‌هم در زمره آن‌ها هستند. در مورد بردگی زنان از دین برگشته، اختلاف نظر وجود دارد و اکثریت آن را ممنوع کرده‌اند.
آیا سکس با یک کنیز مجاز است؟ بله. خداوند می‌فرماید مومنانی رستگار می‌شوند که پاکدامنند و به زوجه خود وفادار می‌مانند مگر با کنیزان خود بروند که در این صورت حرجی بر آن‌ها نیست. «سوره ۲۳ آیات پنج و شش»
آیا می‌توان مستقیما پس از اسیر کردن فردی با او رابطه جنسی برقرار کرد؟ اگر کنیز شما هنوز باکره باشد، سکس مجاز است اما اگر دوشیزه نباشد باید عده نگاه دارد و معلوم شود که باردار نیست.
آیا یک مادر را می‌توان درخرید و فروش از بچه‌هایش جدا کرد؟ خیر. بچه‌ها را تا قبل از بلوغ نباید از مادرشان گرفت. تنها وقتی می‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد که بزرگ شده باشند.
آیا می‌توان با کنیزی که هنوز بالغ نشده، هم‌خوابگی کرد؟ بله؛ به این شرط که کنیز آماده این موضوع باشد. در عین حال می‌توان از او بدون رابطه کامل جنسی هم لذت برد. آیا می‌توان دو خواهر را به کنیزی گرفت؟ بله. البته نمی‌توان با هر دوی آن‌ها خوابید.
آیا کتک زدن کنیزان جایز است؟ برده‌ها را به دلایل انضباطی و تربیتی می‌توان کتک زد اما شکنجه و آزار آن‌ها به این منظورجایز نیست. این هم مجاز نیست که برای تنبیه به صورت آن‌ها ضربه زده شود “.
اطلاعیه ٨ ماده ای ” احمد مفتی زاده، پیشمرگان مسلمان كرد در کرمانشاه در سال ٥٨ ”
بسم الله الرحمن الرحیم
1ـ ماخواهان اقدام قاطعانه دولت جهت سركوبی مطلق خود فروختگان حزب دمكرات و چریكهای فدائی خلق و كومله و امثال آن هستیم. 2ـماخواستار تقویت نیروهای مردمی‌و انقلابی بخصوص پیشمرگان مسلمان كرد در جهت بازپس گرفتن كردستان از دست‌رفته‌مان هستیم. 3ـما خواهان اقدام نیروهای مسلح در زمینه همكاری با پیشمرگان مسلمان در جهت بازگشت مهاجرین هموطن خود می‌باشیم. 4ـما خواهان عدم فرصت بیشتر به احزاب فوق جهت تا آنان مسلح شدن برای تجریه كردستان و اهداف ضداسلامی آنها هستیم.
5ـ ماخواهان متوقف كردن هرگونه مذاكره جهت‌سازش با سردمداران كفر در منطقه و دادن امتیازهای یك جانبه از طرف هیات حسن نیت می‌باشیم. 6ـ ما خواهان پاكسازی سریع آموزش و پرورش كرمانشاه و كردستان از عناصر چپ نما و ضد انقلابی هستیم. 7ـ ماخواهان فرمان سریع مقامات مملكتی در جهت پاكسازی هرچه زودتر پرسنل سازشكار و منافق كه درنیروهای ژاندارمری مسلح بخصوص ژاندارمری مانع خاتمه دادن فاجعه كردستان می‌شوند هستیم. 8ـ ما خواهان اجرای فرمان قطعنامه امام خمینی مبنی بر بستن مرزهای توسط ارتش به منظور جلوگیری از عبور ضد انقلاب ورود اسلحه به منطقه كه در اوایل وقایع كردستان در هفت ماه پیش داده شده است می‌باشیم. ٦.١٢.١٣٥٨
محتوای بیانیه ملاهای کردستان و آداب برداری جنسی داعش و همچنین اطلاعیه ٨ ماده ای ” احمد مفتی زاده، پیشمرگان مسلمان كرد در کرمانشاه در سال ٥٨ ” برای سرکوب آزادیخواهان و به عقب راندن جو و فضای برابری طلبی که در کردستان حاکم بود و مرتجعینی این چنینی که اکنون تحت عنوان ” سلفی، سلفی گری ” در کردستان بطور خفته وجود دارند، اساسا یکی است و بسیار گویاست. نباید از آن غافل بود!
مردم آزادیخواه و مبارز کردستان
بطور قطع جست و خیزهای ارگانهای سرکوبگر رژیم برای ایجاد رعب و وحشت و سرکوب صدای آزادیخواهی برنامه ریزی شده و نشان دادن همدلی عملی با ارتجاع اسلامی داعش در کوبانی و عراق است. آنها می دانند که تداوم این همبستگی واعتراض اجتماعی در سطح جهانی با دادن شعار مرگ برفاشیسم علیه و حشیگری اسلامیون داعش در  کوبانی، عراق و کردستان را در بر گرفته است و سر داده شدن شعار ”  زنده باد مقاومت كوبانی، مرگ بر ارتجاع . مرگ بر تركيه، جامعه بيدار است از توحش بيزاراست مرگ بر ارتجاع .” آن آتش زیر خاکستری است که درحال حاضر غیر مستقیم و در تداوم خود فوران می کند و مستقیما کل ارتجاع و بخصوص ارتجاع اسلامی حاکم برایران را نشانه رفته است. ارتجاع حاکم بر ایران و کل منطقه میدانند شکست داعش در کوبانی، به مفهوم سقوط ستاره اقبال کل ارتجاع نگون بخت شده و جریان فوق ارتجاعی داعش میباشد وتجارب بسیار ارزنده ای در اختیار آزادیخواهان قرار خواهد داد. صف مقاومت آزادیخواهانه را در منطقه و بویژه در ایران تقویت خواهد کرد و این نکته ای است که داعش حاکم بر ایران متوجه آن شده است!
جه باید کرد؟
باید متوجه خطر داعش خفته در کردستان بود. بدون درنگ و فوت وقت وارد عمل شد. چون وظیفه آنی و سریع فعالین آزادیخواه، پیشرو، کمونیست و چپ در جامعه کردستان این است که خطر این صف ارتجاع را که در جامعه کردستان از لحاظ اجتماعی بدون ریشه هستند را، متوجه شد و با سازماندهی قطب چپ و آزادیخواه جامعه کردستان در ابعاد اجتماعی و سازماندهی نیروهای مسلح توده ای، به مقابله سازمانیافته برخواست، بموقع عکس العمل نشان داد و ابراز وجود صف ارتجاع در هر شکل و رنگی را طرد و به حاشیه راند.
گام عملی اساسی تلاش و سازماندهی برای سرنگونی رژیم اسلامی در ایران که پایگاه هر نوع ارتجاع مذهبی در کل منطقه است، می باشد. مردم مبارز و آزادیخواه نباید در تقابل با این جنایتکاران اسلامی در هر شکل و رنگی تحت هر اسم و رسمی غفلت کنند. حاکمیت ننگین و اعمال ضد انسانی رژیم اسلامی بر علیه مردم در ایران طی بیشتر از سه دهه و در پی آن مقاومت تاریخی و جنگ 24 روزه سنندج در بهار 1359، آیینه نمای وضعیت مردم شنگال و مقاومت مردم در کوبانی است. باید ازمبارزه و مقاومت توده ایی درس و تجربه گرفت و آموخت. گامهای عملی برای آماده سازی برداشت. مبارزه با ارتجاع قومی- مذهبی بویژه اسلام گرایی، سنی در کردستان را باید جدی گرفت. ارتجاع سلفی – سنی گری از جمله جریانات مکتب قرآنی در حال حاضر با  انجام کارهای خیریه تحت عناوین متفاوت در حمایت رژیم اسلامی در کمین نشسته و مترصد فرصتند. با آماده سازی خود و بسیج و سازماندهی آگاهانه و هدفمند در ابعاد اجتماعی باید نشان داد که مردم مبارز در کردستان از آنان غافل نیستند. نه اسلامگرایی شیعه و نه اسلامگرایی سلفی- سنی گری رانخواهند پدیرفت. بخصوص در این دوره که استبداد  سیاسی- اجتماعی حکومت اسلامی سرمایه داری در ایران زمینه را برای سر برآوردن نوع دیگری از اسلامگرایی، سنی گری همچون داعش،  فراهم آورده است. تلاش می کنند به اعتراضات رنگ قومی- مذهبی بدهند و جامعه را به قهقرا بکشانند. در این رابطه سطح بسیار بالائی از هوشیاری و آگاهگری با مبارزه سازمانیافته تر در ابعاد سراسری در جامعه کردستان علیه سلفی گری به موازات مبارزه علیه رژیم اسلامی حاکم برای سرنگون کردن آن، ضروری است. باید عملا نشان داد که ” آلترناتیو جمهوری اسلامی، سلفی گری – داعش ” نیست.
لازم است از هم اکنون آگاه و هوشیار بود. فضای آزادیخواهی جامعه را علیه هر نوع ارتجاعی بسیج کرد. باید سریعا و بدون فوت وقت عمل کرد. تقابل با هر نوع ارتجاع قومی- مذهبی را نباید به فردا موکول کرد در این راستا لازم است انسانهای آزادیخواه و مدافعین برابری طلبی:
1-در محلات خود را سازماندهی کرده ومتشکل شده. کنترل محلات را در دست گرفته و از ابراز وجود و ازهرگونه مزاحمت این جریان فوق ارتجاعی جلوگیری کنند. 2-شبکه وسیعی از سازماندهی گروههای پیشرو آزادیخواه در سطح شهرهای کردستان بویژه در شهر سنندج، را تشکیل داده وبه تبادل اطلاعات و همفکری با همدیگر بپردازند.
3-واحد های گارد آزادی را تشکیل داده و چون شبکه ای بهم بافته شده، عمل کنند. واحدهای گارد آزادی باید دست بکار شوند و در برابر هر گونه جریان ارتجاعی بویژه ارتجاع سلفی واکنش نشان دهند و با آگاهگری و بسیج فضای آزادیخواهی علیه تحرکات ارتجاعی شان، محیط را بر آنها تنگ کرده و از محله و شهر طرد کنند. واحدهای گارد آزادی یعنی صف محکم و مسلح و سازمانیافته ازادیخواهان در برابر ارتجاع قومی – مذهبی وبرای ایجاد دورنمای آینده ی روشن ودردفاع از مدنیت جامعه. 4-جوانان مبارز به صفوف گارد آزادی بپیوندند و با تقویت این ارگان اقتدار خود را در تامین مدنیت و انسانیت جامعه، تضمین کنند.
اقدامات تاکنونی بر علیه تحرکات اوباش سلفی و جنایات داعش در کردستان مثبت بوده است. اما کافی نیست و تداوم آن تضمین نشده است. تقابل جدی و اساسی با جنبش فوق ارتجاعی داعش، سازماندهی سراسری در ابعاد وسیع درجامعه کردستان را می طلبد. باید در این جهت گامهای عملی را بر داشت تقابل های انجام شده در شهرهای سنندج و مریوان توسط محافلی از فعالین و رهبران اجتماعی انجام گرفته است. چنین محافلی در تمامی شهرهای کردستان وجود دارند.  وظیفه رهبران عملی کارگری، توده ای اجتماعی و کمونیست این است که برای مرتبط شدن و ایجاد شبکه  سازماندهی وسیع این محافل برای مادیت بخشیدن به مفاد چه باید کرد همراه، برنامه ریزی کرده و هدفمند و در ارتباط همیشگی و هماهنگ کردن اقدامات خود در ابعاد سراسری اقدام کنند. زمینه همچون فعالیتهای مشترک و هماهنگ شده وجود دارد. سالهاست در شهرهای سنندج، مریوان، کامیاران و سقز بمناست برگزاری مراسم های اول ماه مه، 8 مارس، روزجهانی کودک و فستیوال های آدم برفی ها این هماهنگی ایجاد شده است. زمینه های تاریخی – اجتماعی را نقطه عطف سازماندهی هدفمند در تقابل با ارتجاع سلفی گری قرار بدهید. این تنها راه تقابل جدی در ابعاد اجتماعی می باشد نباید غافل بود!
جوانان مبارز! عملا اعلام کنید که جلوی هر تحرک ارتجاعی جریانات سلفی و امثال آنها را خواهید گرفت و به آنها مجال ابراز وجود و ایجاد فضای رعب و وحشت و به قهقرا کشانیدن جامعه را نخواهید داد.  تقابل و به حاشیه راندن هر گونه ارتجاع قومی – مذهبی را به فراد موکول نخواهید کرد. چونکه فردا دیر است!
زنده باد مبارزات متحدانه مردم آزادیخواه و برابری طلب علیه هر گونه ارتجاع قومی- مذهبی!
مرگ بر داعش. مرگ بر جمهوری اسلامی!
23 آذرماه 1393- 14 دسامبر 2104
esmail.waisi@gmail.com

متن قوانین کانتون جزیره ضمیمه می باشد که بسیار گویاست. چرا مرتعین اسلامی ” داعش خفته در کردستان ” به مخالفت برخواسته اند.
مقدمه: نظر به آسیب پذیری زنان در جوامع ما از طریق القاء مفاهیم مردانگی بربسیاری از معضلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی، و ظلم و ستم و به حاشیه راندگی و عقب ماندگی و محرومیت از حقوقی که این واقعیت به زن تحمیل می کند، علاوه بر میراث سنتی، که مانع از پیشرفت زنان و سدی برای آرمان آینده ای بهتربرای زنان است، و وجود قوانین و مصوبات عاملین استبداد- بر علیه زنان- که گواه عمیقی ست بروجود و ادامه مبارزه زنان برای رسیدن به حقوقشان، و در عین حال بازتاب می دهد که نفی آن -بی عدالتی- نه تنها وظیفه زنان بلکه وظیفه کل جامعه است، همچون طلاق با خواست یک طرف، ازدواج اجباری و چند همسری و مسائل بی شماری از این دست که فشار و لطمات آن تا به امروز وجود دارد؛ باور ما به اهمیت نقش زن در خانواده است که هسته اساسی جامعه را تشکیل می دهد و همانا آزادی زن شرط اساسی ایجاد خانواده دموکراتیک و جامعه ی آزاد خواهد بود ، و همچنان مبنای اداره هر سطح جامعه از تقویت نقش زن و مشارکتش در ساختن و پیشرفت آن جامعه محقق می شود؛ بنابراین همانا زنان به مبارزه تا دستیابی به ضمانت موکد قانونی برای حفظ کرامت و به دست آوردن آزادی و حق بر خود و فرزندانشان ادامه خواهند داد و پس از این در حاشیه ماندن را نخواهند پذیرفت. و جنبش آزادی زنان ضرورتی برای مقابله با تمامی اشکال عقب ماندگی و خشونت و جنایت است.
و از آنجا که تضمین آزادی زن و حقوقش از اهداف پایه ای برای خودمدیریتی دموکراتیک است، باید به تمام مسائل مهم زنان در جامعه و رفع کمبود های آن در تمام زمینه ها و تامین امنیت و آسایش برای زنان و دفاع از زنان در مقابل آزار و خشونت بپردازد و حقوق قانونیشان را تضمین کند.
برای این منظور، ما تصمیم به تدوین مجموعه اصول اساسی و مقررات عمومی ویژه زنان، متضمن برابری عملی در راستای ایجاد یک جامعه آزاد دموکراتیک-اکولوژیک گرفتیم.
اصول اساسی
1- مبارزه با ذهنیت استبدادی ارتجاعی در جامعه وظیفه تمامی افراد در مناطق خودمدیریتی دموکراتیک است. 2- برابری زن و مرد در تمام حوزه های زندگی شخصی و عمومی./ 3- حق اجرا و انتخاب در تمامی مناصب برای زنان. 4- التزام به اصل مدیریت مشارکتی در تمامی نهادها. / 5-حق زنان برای تشکیل سازمان های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سازمان دفاع مشروع و هر سازمان ویژه دیگری که قرارداد اجتماعی را نقض نکند.
6- حضور یک نماینده از نهاد زنان و نهاد حقوق بشر به عنوان ناظر بر بحث قوانین صادره در شرایط ویژه در شورای قانونگذاری، با دعوت قبلی از سوی شورا. 7- صدور قوانین ویژه زنان در شورای قانون گذاری خواست زن را عین اعتبار قرار میدهد. / 8- برابری زن و مرد در دستمزد و پرداخت حقوق./ 9- برابری شهادت زن و شهادت مرد از نظر ارزش قانونی./ 10- ممنوعیت ازدواج دختر بدون رضایت شخصی اش.
11- الغاء مهریه به عنوان ارزشگذاری مادی با هدف تملک زن، و جایگزین کردن آن با مشارکت دو طرف برای تامین زندگی مشترک. / 12- قانونمند کردن ازدواج شهروندان / 13- ممنوعیت چند همسری / 14- حق تقاضای طلاق برای هر دو طرف و غیر مجاز شمردن طلاق با خواست تنها یک طرف./ 15- برابری زن و مرد در تمامی مسائل ارثی
16- ممنوعیت ختنه دختران و ازدواج با اطفال- زیر هجده سال بر اساس قوانین حقوق کودک- و ازدواج بدل از دیه. 17- قتل ناموسی جرم قلمداد می شود و جزای کامل بر ارکان مادی و معنوی و قانونی برای آن در نظر گرفته شده و مرتکب آن با مجازات های در نظر گرفته شده برای قتل عمد در قانون جزایی مجازات خواهد شد.
18- اعمال مجازات شدید و برابر برای مرتکب خیانت در ازدواج برای طرفین / 19- خرید و فروش زنان و کودکان در تمامی اشکالش جرم محسوب شده و مجازات بسیار شدید برای مجرم در پی خواهد داشت ؛ کلیه اشکال خرید و فروش مشمول قانون خواهند بود( استثمار جنسی – کارکودکان – قاچاق اعضاء بدن).
20- ممنوعیت خشونت و تبعیض بر علیه زنان، و تبعیض بر علیه زنان به عنوان عمل خلاف قانون تحت پیگرد قرار می گیرد و مبارزه با کلیه اشکال خشونت و تبعیض از طریق توسعه ساز و کارهای قانونی، و خدمات حفاظت از برابری وپیشگیری از خشونت و درمان قربانیان خشونت وظیفه اداره خودمدیریتی دموکراتیک است. 21- تضمین حقوق کودکان و حمایت آنها در برابر تمامی اشکال خشونت و استثمار وظیفه اداره خودمدیریتی دموکراتیک است.
احکام اساسی
22- تامین برابری حقوقی زن و مرد، ویژه قوانین جنسیتی / 23-  نهاد رهبری، خود مدیریت دمکراتیک موظف است که بیمه های درمانی و اجتماعی را برای آحاد، افراد و خانواده ها بویژه کودکان و زنان تامین کند، نهاد رهبری همچنین موظف است پایه های اولیه تامین زندگی انساسی، آزاد و ابرومندانه را برای زنان تنها ” که از همسرانشان جدا شده اند” و زنان مسن ” سالمندان ” تامین کند.
24- ازواج دختران زیر 18 سال ممنوع میباشد. / 25- زنان حق  سرپرستی کودک ” حق حضانت کودکان ” را، تا سن 15 سالگی دارند، صرفنظر از اینکه مادر ازدواج مجدد کرده باشد یا نه. بعد از15 سالگی حق  انتخاب با فرزند می باشد. والدین موظف
26- کودکان زیر سن 15 سال هنگام سفر، باید اجازه والدین را داشته باشند. / 27- هنگام بررسی پرونده ویژه زنان و خانواده در دادگاه، باید نماینده نهاد مرکز زنان، حضور داشته باشد. اظهار نظر وی مشورتی است و اجرای آن الزامی نیست.
28- زنان حق برخورداری از حقوق ماهیانه در زمان بارداری را دارند. این حق شامل سه بار بارداری (3 فرزند) خواهد بود. / 29- زنان هنگام جدائی ” طلاق ” حق تصرف تمامی دارایی منقول ” طلا و جواهرات و ما به ازای نقدی این اموال را دارند. چه این اموال در اختیار خود زنان باشد باشد چه از طرف همسر فروخته شده باشد
30- نهاد اداره کننده خود مدیریت دمکراتیک موطف به ایجاد محل امن برای زنان حامله ای که مورد خشونت قرار گرفته اند میباشد. همچنین این نهاد مسئولیت ایجاد شیرخوارگاه، و تامین کلیه امکانات لازم برای انان می باشد.
این قوانین بعد از پخش، اجرائی خواهد، شد. 1 نوامبر 2014 – رؤسای نهاد رهبری کانتون جزیره : هدیه علی یوسف – حمید دهام العاصی
***