اسید پاشی به زنان نشانه شکست سیاست تحمیل حجاب اسلامی
(متن مصاحبه پروین کابلی با تلویزیون پرتو)
تلویزیون پرتو: واضح است که جمهوری اسلامی در ٣٥ سال گذشته غیر از تحقیر و سرکوب و رواج فرهنگ ضد زن در جامعه امر دیگری را بعهده نداشته است. اما عامل و ویژه گی شروع مجدد و گسترده اسید پاشی در این مقطع چیست ؟
پروین کابلی : جمهوری اسلامی بیماری دوره ای دارد و هر دوره ای برای تثبیت خود که بر اساس آپارتاید جنسی و سرکوب موجودیت خود را حفظ کرده است، حمله و سرکوب دوره ای به زنان را زمینه ای برای ایجاد رعب و عقب نشینی به جامعه تلقی میکند. بقای خود را در گروه ادامه فرهنگ و سیاست ضد زن و ضد انسانی می بیند. این دوره هم با شروع اسید پاشی روبرو هستیم که جنبش آزادی زن و کل جامعه را به عقب براند. اگر به چند ماه گذشته برگردیم متوجه میشویم که جمهوری اسلامی و اعوان و انصارش در چند ماه گذشته زمینه اجتماعی این تهاجم به زنان را می سازند. آخوندهای ریز و درشت از فیضیه قم تا نهادهای مختلف ، مقامات دولتی نسبت به بی حجابی زنان و اینکه چگونه بی حجابی زنان جامعه را به فساد میکشاند هشدار داده اند. برای مقابله با آن طرح های مختلفی در دست دارند . یکی از این طرح ها اسید پاشی به زنان بود. چند روز پیش عبدالحمید محتشم دبیر انصار حزب اله در سایتها ی وابسته به جمهوری اسلامی اعلام داشت که ما چهار هزار نفر در اختیار داریم و کارتی هم ندارند و دولتی هم نیستند و آنها را برای پاک سازی خیابانها از بد حجابان سازمان داده ایم.آنها اوضاع کل نظامشان را در مقابل جامعه و تحولات سیاسی شکننده ارزیابی میکنند. به همین جهت امروز بار دیگر با پدیده ی اسید پاشی به زنان در خیابانها روبرو هستیم تا از منظر آنها فشار جامعه را از سر خود دور نگاهدارند. به این لحاظ میگویم بار دیگر چرا که این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی برای سرکوب زنان و تحمیل حجاب اجباری به آنها از شیوه های مختلف چون اسید پاشی، صدمه زدن به آنها و یا بسیج خواهران زینب به خیابانها و دستگیر کردن زنان و فرستادن آنها به قرار گاههای پلیس استفاده میکند.
تلویزیون پرتو: چندی پیش انصار حزب اله اعلام کردند که در مبارزه با بد حجابی گله های خود را به خیابان می آورند و کنترل می کنند. در پی کشمکش های جناح های مختلف درون جمهوری اسلامی عقب نشستند. این اختلاف درون جناح های رژیم را چگونه می بینید؟
پروین کابلی : کلیت جمهوری اسلامی در سرکوب هم نظری کامل دارند. زنان از همان ابتدا روی کار آمدن این حکومت به عنوان نیروی پیشرو در مقابل قوانین جمهوری اسلامی ایستادند. در رابطه با ستم برزنان و برگرداندن آنها به خانه اختلاف نظری در میان سران و جناحهای رژیم نیست. اگر اختلافی وجود داشته باشد بر سرنوع سرکوب و چگونگی و زمان این سرکوبها است. بخشی از این حاکمیت نمیخواهد انفجار در جامعه بوجود بیاد. نمونه تقابل های خیابانی با مامورین بسیار زیاد است. مردم مقاومت نشان میدهند. اجازه نمیدهند که به زنان دست درازی شود یا آنها را سوار ماشین های گشت کنند و دستگیر نمایند. عدم توافق میان جناح های رژیم در چگونگی شیوه های سرکوب است. عده ای معتقد به کار فرهنگی و ارشاد و عوامفریبی بیشتر است و عده ای دیگر با خشونت و سرکوب مستقیم. اما هر دو زن را انسان درجه دوم و اینکه باید مطیع اسلام و قوانین اسلامی و حجاب و پوشش اسلامی باشند هیچ اختلاف و تفاوتی با هم ندارند.
تلویزیون پرتو: اگر این جامعه در طی سی و پنج سال مسلمان نشده فکر میکنید که با تداوم سرکوب و اسید پاشی بتوانند زنان را مجبور کنند که به این قوانین متعفن تن بدهند؟ آیا راه دیگری برای زنان وجود دارد؟
پروین کابلی :راه دیگری وجود ندارد. جنبش زنان بعنوان یک جنبش اجتماعی از همان ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی در تقابل با آن قرار گرفته است. کلیت نظام جمهوری اسلامی و پس راندن قوانین آن را نشان گرفته اند. زنان نمیتوانند به یک قدم پیشروی رضایت دهند. تا زمانیکه جمهوری اسلامی سرکار است موقعیت زنان همین خواهد بود. اگر در دوره های معینی رژیم مجبور به عقب نشینی میشود، بدلیل مبارزه ای است که در جامعه پیش میرود. پیشروی این جنبش در گرو این است که مردم چگونه در صحنه مبارزه حضور پیدا کنند. این دوره هم باید دید که مردم چگونه میتوانند هجوم اخیر را پس بزنند و صحنه گردان مبارزه شوند.
تلویزیون پرتو: زنان از چه مکانیزمهایی برای متشکل شدن استفاده میکنند. چگونه میتوانند مبارزه شان را سازمان دهند و به اهدافشان برسند. جمهوری اسلامی را به عقب برانند و آزادانه تر زندگی کنند؟ آیا امکان اینکه زنان بتوانند به بخشی از خواسته هایشان در سایه حاکمیت جمهوری اسلامی برسند و آزادتر زندگی کنند وجود دارد؟ این تناقض چگونه حل میشود؟
پروین کابلی : میتوان با گسترش مبارزه و اتحاد زنان و نقش پیشرو تر فعالین جنبش آزادی زن در مواردی عقب نشینی های به جمهوری اسلامی تحمیل کرد. اماخواست آزادی بیقید شرط زنان و پایان دادن به ستم و نابرابری و اسید پاشی در حاکمیت جمهوری اسلامی حل شدنی و ممکن نیست. این تناقض فقط با سرنگونی کلیت جمهوری اسلامی حل میشود. در نظر داشته باشید که هر سانتی متری از حجاب که عقب برده میشود تیر خلاصی به اسلام است. حجاب پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است. اگر جمهوری اسلامی بخواهد در رابطه با حجاب عقب نشینی کند با قوانین دیگر چکار میخواهد بکند. با جدا سازی جنسی در دانشگاه ها چکار میخواهد بکند. با قانون اساس اش چکار میکند؟ تنها راه درمان جامعه ای که به سرطان اسلامی مبتلا شده است پائین کشیده شدن حکومت جمهوری اسلامی است.
تلویزیون پرتو : تا مقطع سقوط جمهوری اسلامی چکار میشود کرد؟ چه مکانیزمهای اجتماعی در محیط های کار و زندگی زنان وجود دارد که میشود از آنها برای دستیبابی به آسایش بیشتر و عقب راندن جمهوری اسلامی استفاده نمود؟ مثلا شرایطی بوجود آید که رژیم و اوباش اسلامی راحت نتواند اسید پاشی کند؟
پروین کابلی : باید نگاه کرد که در کجا و چگونه میشود این سازماندهی را انجام داد. ما با یک حکومت بغایت درنده و وحشی داعشی روبرو هستیم. مبارزه جمعی همیشه برد بیشتر و پیروزی بیشتری دارد. امنیت انسانها را هم بیشتر تضمین میکند. سیاست جدید رژیم در تقابل با زنان یعنی سید پاشی وقتی خنثی میشود که برعلیه آن یک مبارزه جمعی را سازمان دهیم. به خیابانها بیائیم و خشم و انزجار خود را نشان دهیم. خواهان بازداشت مسببین این جنایات شد. برای سازمان یابی باید از محلهای کار و زندگی و دانشگاه ها شروع کرد. همه میدانند که حزب اللهی های چه کسانی هستند؟ چه افرادی دسته های لومپن رژیم را تشکیل میدهند؟ باید دار و دسته های لات و لومپن جمهوری اسلامی را جارو کرد. باید دسته جمعی حرکت نمود. اجازه نداد که ترس و وحشتی که هدف حکومت است به زنان و جامعه اعمال شود. هرجا که این لومپن ها هستند و میخواهند دست به اقدامی علیه زنان برنند باید اینها را زد و آنچنان درسی به آن داد که هرگز دیگر جرئت نکنند خودی نشان دهند. این تلاش ها و اقدامات می تواند دست جمهوری اسلامی را از اسید پاشی و فشار بیشتر به زنان کوتاهتر کند.
تلویزیون پرتو :آیا این مبارزه ای که شما اسم میبرید فقط امر زنان است ؟ نقش بقیه آحاد جامعه مثلا مردان را در این مبارزه چگونه باید دید؟
پروین کابلی :امر رهایی زنان امر جامعه است. بدون رهایی زنان هیچ جامعه ای آزاد نیست. جامعه سالم نیست. ستم بر زنان جامعه را بیمار میکند. جامعه ای که بر اساس ستم کشی و تحقیر و مرد سالاری بنا شده است نه تنها تحقیر بر زنان را نهادینه میکند بلکه اساسا ستم کشی را بر همه ی افراد جامعه بسط میدهد. برای مقابله با زن ستیزی و اسید پاشی باید همه ی انسانهای آزادیخواه و برابری طلب را بسیج نمود. جنبش آزادی زن جنبش همه مردان و زنان آزادی خواه و برابری طلب است. همه باید تلاش کنیم این داعشی های ایران را به زبالدان ریخت. اکنون که داعش در منطقه به حرکت در آمد ه است اینها فیل شان یاد هندوستان کرده و میخواهند از ترس و وحشتی که ایجاد شده استفاده کنند. برای به سکوت کشاندن جامعه هر دوره ای وضعیتشان بخطر می افتاد به جان زنان در کوچه و خیابانها میافتند. راه جمهوری اسلامی برای به سکوت کشاندن و عقب راندن مبارزات مردم از زنان میگذرد. با سرکوب زنان شروع میکند. جنبش برابری طلب و آزادی زنان آنچنان از پتانسیل بالایی برخوردار است که اگر سازماندهی شود کل جامعه را بحرکت در می آورد. حکومت اسلامی ایران آگاهی کامل از این نیرو و قدرت اجتماعی آن دارد و به همین جهت نمیتواند شکست خود را در رابطه با حجاب اجباری بپذیرد. از منظر و نقشه آنها باید زنان به هر قیمتی سرکوب شوند. دفاع از آزادی زن امر همه از جمله مردان آزادیخواه، کمونیستها، سکولارها و طرفداران سرنگونی حکومت ضد زن جمهوری اسلامی میباشد.
تلویزیون پرتو: شما بعنوان حزب حکمتیست فعالیت های زیادی در این زمینه در خارج از ایران نیز داشته اید. این فعالین ها چه تاثیراتی دارد ؟
پروین کابلی :این فعالیت ها دو ویژگی معین را نمایندگی میکنند. یکی اینکه ما بعنوان حزب حکمتیست به جنبشهای زنان و دیدگاههایی که هستند برخورد فعال داریم. جدی ترین منتقدان مذهب به عنوان ایدئولوژی و جنبش ارتجاعی ضد زن هستیم اما ما همینجا توقف نمیکنیم پدیده زن ستیزی و اعمال نابرابری بر زنان را در نظام سرمایه داری که ستم بر زن را بازتولید میکند هستیم و علیه آن مبازره می کنیم. سیاست و مطالبات رادیکال برابری زن را نمایندگی و تقویت میکنیم. تلاش می کنیم صدای مطالبات و مبارزات زنان در ایران را در خارج کشور نیز نمایندگی و منعکس کنیم. از دیدگاه خودمان سیاستها و پرچمهای راست و ملی و مذهبی درون جنبش عمومی زنان را نقد میکنیم . همزمان برایمان مهم است در محل زندگیمان در خارج کشور در سرنوشت و مبارزه زنان مقیم خارج نیز فعالانه دخالت کنیم.
ما بخش رادیکال جنبش زنان در ایران را نمایندگی میکنیم و توانسته ایم در این مدت یک همبستگی بین اللملی و تصویر رادیکال و مدرن را از جنبش برابری طلب زنان در ایران ارائه دهیم. همین فعالیت ها باعث شده که جنبش برابری طلب در ایران بشدت محبوب و شناخته شده است و انسانهای رادیکال از آن پشتیبانی میکنند. باید زنان در ایران بدانند که بخاطر همین تلاش ها تصویر عمومی از جنبش برابر خواهی در ایران تصویری مدرن و مبارزی است که توانسته است در مقابل حکومتی عقب مانده وحشی اسلامی ایستادگی کند. یک بخشی از مبارزه ما در خارج در تقابل با تاثیرات هجوم فرهنگ اسلام سیاسی به کودکان و زنان در خانواده هایی است که از کشورهای اسلامزده در اروپا اقامت دارند. قتلهای ناموسی ، بی حقوقی کودکان و اشاعه خرافات در بسیاری جاها مشکلی است که ما تلاش نموده ایم تا جایی که قدرت داریم در مقابل آن بایستیم و بر علیه این وضعیت مبارزه کنیم. ما توانسته ایم در این مبارزه هم تمایز خود را نشان دهیم.
٣٠ اکتبر ٢٠١٤
http://www.hekmatist.org/
ا