ایرج فرزاد -“حقیقت” آنها

حقیقتآنها

ایرج فرزاد

یکی از شبکه های تلویزیون سراسری سوئد برنامه ای دارد به نام حقیقت من“. در این برنامه معمولا با کسانی که به دلایلی به موقعیت و منزلتی رسیده اند، گفتگو و مصاحبه میشود. علاوه بر توضیح آشنا کردن بینندگان برنامه به رازموفقیتها، معمولا به زوایائی از زندگی خصوصی و نیز دیدگاههای این آدمها که بالاخره با هر تعبیری شخصیتشده اند، نیز پرداخته میشود. این برنامه از منظر دست اندرکاران بویژه در مورد شخصیتهائی که از تبارمهاجر و رگ و ریشه غیر سوئدیهستند ویژگی و بار حماسهای دیگری دارد. از این رو، دیدگاهاین نوع آدمها در مورد مسائلی چون مهاجرو پناهندهو چگونگی برخورد سیستم و دستگاه حاکم به مهاجر و پناهنده مجرم“. مهم تر و دراماتیک تر میشود.

یکی از افراد انتخاب شده برای برنامه حقیقت منخانمی است به اسم

  Elizabeth Fritz Massi

که از تبارسریانی و عرب است ولی در سوئد به دنیا آمده است. اما بهر حال حامل دو فرهنگبودن اهمیت خاصی چه از نظر شخص او و چه از نظر تهیه کنندگان این برنامه ویژهتلویزیون سوئد دارد. ایشان حقوق خوانده است و به شغل وکالتمشغول است و دفتری صاحب نامنیز در استکهلم دایر کرده است. دفاع او از مهاجران و بویژه مهاجران زن که در معرض تهدید به قتل و یا قتل ناموسی قرار گرفته اند، از جمله پلا آتروشیکه توسط بستگان نّرینه اش به جرم گناه ناموسیبه قتل رسید، او را در سیستم قضائی سوئد معروف کرده است. تا اینجا ظاهرا حرف دیگری جز ادای احترام به قابلیت های او نمیتوان زد. اما، و یک امای کوچک، مساله مهمتر نظرات و گرایش اجتماعی است که با کار و شغل حرفه ای او در تناقض قرار میگیرد. خانم الیزابت که بخشی از معروفیت خود را نیز مرهون زیباروئی خود میداند، از نظر سیاسی راست محافظه کار است و ماگارت تاچرالگوی اوست. اینجا هم به عقاید و حق آزادی بیاناو مربوط است.این انتخاب آگاهانه آدمی بالغ استکه مختار است سمپاتی با هر حزب و گرایش و شخصیتدست راستی و حتی نژاد پرست را فلسفه و افتخار زندگی اش تعریف کند.اما او به عنوان یک وکیل مدافعدر رابطه با مهاجرانی که مرتکب جرائم میشوند، عقیده و باور و یک نقشه عملدارد که دیگر صلاحیت او را برای دایر کردن دفتر وکالت نقض میکند.اینجا دیگر قلمرو اختیارات شخصی او به پایان میرسد، چرا که برخورداری از حمایت جامعه را به منشا و مبدا و محل تولد و حتی به رنگ پوست و موی شهروندان مشروط میکند. او به صراحت، و بدون لکنت زبان معتقد است، و در همان برنامه حقیقت منبر آن تاکید کرد، که در رابطه با حق شهروندی برای مهاجرانو بیگانگانباید یک دوره آزمایشیوجود داشته باشد که چنانچه در خلال آن مدت جرمی مرتکب شدند و یا پس از مجازات اصلاحنشده باشند، به کشور خود دیپورتشوند. این البته شعار سازمان علنا خارجی ستیز و  فاشیستی جبهه مقاومت شمالنیز هست که عین همین نقشه راهخانم وکیل مدافع را به عنوان آفیشبطور مخفیانه و در نیمه شب ها بر در و و دیوار توالتهای عمومی و آشغالدانیها نصب میکنند. این پیشنهاد خیر اندیشانهچنان شور بود و توی ذوق زد که مجری برنامه صراحتا به او گفت این اولا با مصوبات سازمان مللمتناقض است و ثانیا بی پرده خارجی ستیزاست. با اینحال خانم وکیل مدافع حامل دو فرهنگو همزمان تاچریست، دو پایش را در یک کفش کرد و به عنوان یک مهاجر موفقو متولد شده در سوئد بر پیگیرینقشه عمل نژاد پرستانه و خارجی ستیزخود  اصرار ورزید. اما همانطور که یک پزشک چنانچه معتقدباشد که برای بیمارانی که امراض مهلک دارند، بجای معالجه و درمان باید شرایط مرگ شان را تجویز کرد، نمیتواند شغل طبابت داشته باشد، او هم به حکم این نظرات صراحتا تبعیض آمیز و در تناقض با شغل دفاع از حقوقموکلین خود، صلاحیت ندارد که شغل و حرفه وکیل مدافعداشته باشد.اما انگار این تناقض زمخت، چون یک چشم بندی و معجزه و سحر و جادو در یک سیستممعین، به یک هارمونیو نقطه جهش تبدیل شده است.

خانم الیزابت فریتز از اینجا به بعد را  دیگر نه باید مدیونزیباروئیو طنّازی خود و یا با استعدادبودن خود، و نه موفقیتهای یک خارجی تبار و سریانی تبارزرنگدر سلسله مراتب جامعه سوئد نداند. اینجا سیاست نژاد پرستانه نسبیت فرهنگیرایج در کشورهای اروپائی است که نه تنها ایشان، بلکه شماری دیگر از خارجی تباران را به عنوان همکاران و مشاوران”  دستگاه پلیس و قضا و زندان و دادگاه  و مدافع اخراج و دیپورت مجرمان خارجی تباربه صف نخبگانپرتاب کرده است. مشاورانی که از نظر اخلاق گنده دماغی و فیس و افاده ها،  وقتی با کلمه خارجیو مهاجرو پناهنده”  و کله سیاهروبرو میشوند، بینی خود را میگیرند و بابت خدمات خود در  وجاهت اجتماعی بخشیدن به سیاست ضد انسانی و تبعیض آمیز و دو فرهنگینسبیت فرهنگی، شغل، جایزه و پاداش ، تقدیر نامه، مقام و موقعیت دریافت میکنند.بحران اقتصادی و گسترش نفوذ جریانات دست راستی و نژاد پرست در اروپا، ما به ازاء طیف راست و محافظه کار و نژاد پرست دو فرهنگیخود را، که در مسائل مربوط به کشور جد و آبادیهمواره پرووکاتور ناسیونالیسم و راست محافظه کار و فاشیسم و فرهنگ خودماناند، در میان برخی از نو رسیده های مهاجر تبار نیز، تولید کرده است.

۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴

iraj.farzad@gmail.com

www.iraj-farzad.com