مصاحبه نشریه اکتبر- با زینت کریمی در خصوص ” فتل های ناموسی ” یا کشتار زنان در کردستان ؟!

مصاحبه نشریه اکتبر با زینت کریمی در خصوص ” فتل های ناموسی ” یا کشتار زنان در کردستان ؟!
اکتبر: فرودستی زن در ابعاد جهانی با ویژگی های خاصی از نظام های تولیدی اجتماعی ما قبل سرمایه داری به ارث رسیده است. در این شرایط نیز به شیوه ها و مکانیسم خاصی دامن زده می شود. و بنا بر اخبار در سطح جهانی هر روزه ” خشونت، تجاوز دسته جمعی و آزار جنسی ” پخش می شود. تحمیل فرودستی جایگاه انسانی- اجتماعی زن از هر لحاظ ، چون پدیده ای ضد انسانی در کشورهای شرقی و خاورمیانه و در ایران و کردستان در” کشتار زنان توسط مردان خانواده و یا وادار کردن آنان به خودکشی، نمونه های اخیر، کشتار نمودن معصومه احمدی سیاناو توسط برادرش در سنندج، عاطفه نویدی در کنگاور توسط پدرش، دنیا دختر 15 ساله در دهوک توسط همسرش وخودکشی هلاله در سردشت و … کشتار شدن هزاران نفر زن در کردستان عراق ” می توان انگشت گذاشت. رویداد کشتار زنان در سراسر ایران وجود دارد. اما در کردستان اخبار آن سریعا پخش و این اعمال ضد انسانی ملموس تر است. و …
آیا این اعمال ضد انسانی ” قتل های ناموسی” است یا کشتار زنان؟ اساسا” ناموس مفهمومی دارد؟ بنظر شما داستان چیست؟
زینت کریمی: ناموس پرستی و به معنای کلی آن غیرت و تعصب در جوامع اسلامی و سیستمهای سنتی ریشه گسترانده و بسیاری از افراد جوامع عقب افتاده را درگیر خود کرده است، این نگرش ضد زن چنان نهادینه شده است که انسانهای لایک در کشورهای شرقی را نیز اسیر خود کرده است. اینکه زن جزیی از مایملک مرد است و ناموس او ( یعنی شخصی ترین خواستهای انسانی او) قسمتی از  مایملک مردان شده است. یعنی  به نوعی قانونی شده است.  این دیدگاه در همه جهانی که دین قسمتی از آن شده است، وجود دارد، اما در ممالک شرقی و اسلام زده بخصوص خاورمیانه به صورت یک فاجعه در آمده است .
اما برگردیم به مقوله ” ناموس و ناموس پرستی” این واژه اسم رمز حمله به حقوق زنان است، اسم رمز تحقیر زن، اسم رمز در خانه کردن زن است! شما واژه ای را اختراع می کنید، آن را از مهد کودک در ذهن کودکان نهادینه می کنید و به قستمی از قانون تبدیل می کنید. قانونی که نیمه ای از انسانهای آن جامعه را بر نیمه ای دیگر برتری می دهد، اجازه می دهد پدر، برادر و شوهر صاحب زنان شوند در یک کلام به نظر من  ” ناموس و ناموس پرستی ” بیشتر از بمب هسته ای در جهان جنایت کرده است.
آمار دقیقی از کشتار زنان توسط خانواده های خود در دست نیست، چرا که این عمل همیشه پنهانی شده و یا بصورت خودکشی به خورد جامعه داده شده است .
اما در کردستان  داستان کمی فرق می کند، در این قسمت از خاور میانه بخاطر وجود جریانات چپ و حضور مستمر زنان در فعالیتهای سیاسی- اجتماعی و حتی حضور آنان در رهبری احزاب چپ به مسئله ای همیشه روی میز تبدیل شده است. به طوری که قسمتی از مردم کاملا به برابری زن و مرد باور کرده اند و قسمتی دیگر از آن که بیشتر تحت تاثیر فرهنگ و سنت اسلامی و جمبش ناسیونالیستی کرد قرار گرفته اند، جهت صد در صد مخالف را رفته اند.
کردستان عراق نیزاز این قاعده مستثنی نیست، و کشتار دنیا دختر 15 ساله دهوکی و دنیا های دیگر را در بطن چنین شرایطی می توان بررسی کرد. زیرا آنجا فرهنگ حاکم، فرهنگ احزاب ناسیونالیستی است، که قوانین ارتجاعی حکومت بعث را هنوز اجرا می کنند.  کشتار هزاران نفر زن در آن جامعه آماری است که  دل هر خواننده ای را به درد می آورد، اینکه در یک جامعه در طول این سالهای کوتاه هزاران نفر زن توسط خانواده خود کشتار شده اند، یعنی چیزی تا حدی معادل بمباران شیمیای حلبچه!
اما ریشه اصلی ناموس پرستی و جنس دوم دانستن زن، نه ایرانی است، نه کردی و نه حتی اسلامی! این مسئله به رابطه سود و سرمایه در جامعه بر می گردد ، هنوز در مدرن ترین کشورهای دنیا مزد زن از مرد کمتر است و این امر میلیاردها دلار در سال برای صاحبان سرمایه سود به همراه دارد، همین پولها هستند که صرف مخارج مفت خوران در کلیسا ها، کنیسه ها و مساجد می شوند تا این فرهنگ را دوباره باز تولید کنند
اکتبر :به مؤلفه های اساسی و سنت های عقب مانده اجتماعی اشاره کردید. مذاهب، ادیان، سیستم تولیدی اجتماعی استثمارگرانه سرمایه داری، دولت،حاکمیت سیاسی در تولید و باز تولید این سنت های عقب مانده اجتماعی، چه نقش و جایگاهی دارند؟ زنان خود در دامن زدن به این شرایط چه دور و نقشی دارند؟ چکار باید کرد؟
زینت کریمی: فرودستی زنان به اشکال مختلف از جمله ستم و خشونت بر آنان، کالا و ابزار تولید بودن بدن آنان چه به شکل ” مدرن ” و چه ” سنتی” از الزامات اساسی قانون بقای نظام سرمایه داری می باشد. سود کلانی که از فروش زنان و به اصطلاح صنعت سکس، نیروی کار ارزان زنان، و تولید و بازتولید رایگان نیروی کار توسط آنان برای گردش چرخ های سرمایه و خدمت به منافع آن به وجود می آید چیزی نیست که این نظام بتواند از آن چشم بپوشد. و به همین دلیل در جهت دامن زدن به فرهنگ و سنت عقب مانده اجتماعی  و تولید و باز تولید آن که بتواند فرودستی زن را توجیه و مادیت بدهد، از طرق متفاوت از هیچگونه کوششی دریغ نمی کند و این منطق است که به سرمایه داری امکان می دهد هر ایدئولوژی را که تضادی با پایه های اصلی ستم و استثمارش ندارد و در مورد ستم بر زن با آن کاملا اشتراک نظر دارد با آغوشی باز پذیرا شده و به تقویت و اشاعه ی آن بپردازد و در نقطه مقابل آن با هر ایده ای در جهت رهایی زنان به شدت مقابله کند. بنابراین امتیاز دادن به ادیان و مذاهب در جهت سرکوب هر چه بیشتر زنان، به زنجیر کشاندن، تحمیق و مهندسی افکار توده ها، و سرکوب نیروهای مترقی و ضدمذهبی در هر نقطه ای از جهان، به منظور جلب حمایت جریانات ارتجاعی و اتحاد با آن ها در مناطق کلیدی جهان برای نظام سرمایه داری بسیار حیاتی است.
زنان خود در دامن زدن به این شرایط چه دور و نقشی دارند  و چه کار باید کرد؟
زنان  نیز چون انسانهای زنده بطور واقعی تحت تاثیر آراء و افکار و سنت های عقب مانده اجتماعی قرار گرفته و می گیرند و خود در دامن زدن و تولید و باز تولید این سنتهای عقب مانده اجتماعی تاریخا و بویژه در سه دهه پیش در ایران و جامعه کردستان با قبول کردن شرایط ارتجاعی از جمله زن مطیع و فرمانبر و نجیب، زنی که جایگاهش در کنج خانه است و کار اصلی او شست و شو، پخت و پز جارو کردن و تولید مثل و … ملزومات و شرایط مهیا و آماده را برای مبلغین ارتجاع اسلامی فراهم کرده که هر چه قانون ضد زن را در سیستم حاکمیت خود به اجرا در آورند. از جمله این قوانین میتوان به ارث و آزاد گذاشته شدن مردان برای کشتن زنان و در این شرایط  زنان حق هیچ نوع ابراز احساسات عشق ورزیدن و دوست داشتن را ندارند و دولت خود از این حرکت قتلهای ناموسی ” کشتار زنان ” دفاع میکند.
برای تغییر واقعی در زندگی زنان، باید زنان در ایران و کردستان متشکل بشوند خود را سازماندهی بکنند و در دفاع از حق و حقوق انسانی- اجتماعی خود به میدان بیایند . جدا از کار آگاهگری، با مبارزه ای وسیع و عمیق و پیگیرانه شان در مقابله با سنتهای پوسیده اسلامی و اجتماعی، در کنار حزب کمونیستی کارگری حکمتیست برای مادیت بخشیدن به حق و حقوق انسانی- اجتماعی خود و دنیایی بدونه مذهب وناموس پرستی تلاش بنمایند.
زینت کریمی / تیر ماه 1393
***