‫فراخوان گزارشگران: در برابر بیداد علیه کارگران ایران ساکت نمانیم!

‫فراخوان گزارشگران: در برابر بیداد علیه کارگران ایران ساکت نمانیم!


چند روزی از جشن اول ماه مه، روز همبستگی کارگران جهان نگذشته است که خبر دردناک مرگ کارگران معدن یورت در استان گلستان به گوش می رسد.
انفجار معدن «یورت»، ناشی از رفتار فاجعه بار و ضد انسانی جمهوری اسلامی در قبال کارگران ایران است.
طی روزهای گذشته، دستگیری کارگران معترض به ممنوعیت برگزاری جشن روز کارگر، دغدغه حکومت اسلامی بود. رژیم اسلامی ایران، هر گز خود را در تامین جانی کارگران مسئول نمی داند. حوادث کاری در سراسر کشور بیداد می کنند و محیط های کاری به شدت ناامن اند. کارگران ایران در هیچ زمینه ای از مناسبات کاری، امنیت جانی و مالی ندارند. همواره حقوق معوقه آنان از جمله موضوعات اعتراضی آن‌ها است. حداقل دستمزد کارگران ایران ۴ برابر زیر خط فقر ارزیابی می شود. فعالین کارگری شناخته شده و مورد اعتماد کارگران، در زندان ها در سخت ترین شرایط بسر می برند.
در پی وقوع انفجار در معدن یورت، ده ها کارگر در عمق هزار و دویست متری زمین مدفون شده و جان خود را از دست داده اند. بر طبق گزارشات این معدن راهی برای خروج اضطراری ندارد و یک طرفه است. کارگران محبوس در این معدن در طی ماه های گذشته از دریافت حقوق شان محروم بوده اند و دستمزدهای آنان به‌ موقع پرداخت نشده است.
بنا بر گزارشات، پیش از این هرگونه اعتراض کارگران به نا امن بودن محیط کار در این معدن با اخراج روبرو می شد. رسانه های حکومتی اخبار ضد و نقیضی از وضعیت محبوس شدگان و مصدومین این فاجعه به افکار عمومی می‌دهند و وزیر کار جمهوری اسلامی کارگران محبوس را مقصر این فاجعه دانسته است حال آنکه کارگران معدن یورت، پیش از آینکه این حادثه مرگبار روی دهد، خطر نشت گاز را بارها به مسئولین گوشزد کرده بودند.
ما فعالین سیاسی و اجتماعی، ضمن تاثر فراوان از وقوع این حادثه و محکوم کردن سیاست های ضد کارگری جمهوری اسلامی، به خانواده‌های جان باختگان و همکاران آنان تسلیت می‌گوییم و از تمامی نهادها و تشکل های کارگری بین المللی، وجدان های بیدار و ارگان های مدافع کارگران و حقوق بشر خواستاریم تا سیاست‌های ضد کارگری جمهوری اسلامی را شدیدا محکوم نمایند و مراتب اعتراض خود را به مسئولین جمهوری اسلامی ابراز نمایند.
گزارشگران
04 .05.2017

www.gozareshgar.com