گزارش-حجاب در تهران

حجاب در تهران
گزارش یکی از فعالین حزب

موضوع حجاب از جمله مسائلی است که هر روزه دستخوش تغییر است شاید بشه گفت با شروع هر فصل، مدل تازه ای از چگونگی حجاب مطرح میشود. سرعت تغییرات به اندازه ای است که وقتی به چند سال پیش فکر میکنی باور کردنی نیست چطور حد و مرز حجاب متفاوت شده است.

پوشش زنان در شهرهای مختلف و حتی گاهی مناطق مختلف با هم تفاوت هایی داشت مثلا شمال شهر تهران از بی حجاب ترین مناطق به شمار میرفت بطوریکه تعداد قابل توجهی از زنان در اتومبیل بی حجاب بودند و در خیابانها هم با دامن بدون جوراب یا جوراب خیلی نازک بی روسری برای خرید از مغازه سرکوچه و یا تردد در خیابان دیده میشد. در جنوب تهران ولی در سالهای گذشته به این شکل نبود اما امروزه در مناطق جنوب تهران هم چنین مشاهداتی وجود دارد همین طور در شهرهای کوچک. از طرفی حتی کسانیکه روسری بر سر دارند اکثرا موهایشان از پشت و جلو افشان است درواقع بیرون ریختن و رها کردن موها به مد تبدیل شده اما چندی قبل اکثر زنان موهایشان را توسط کریبس هایی بزرگ می بستند و شال یا روسری هم در انتهای سر به کریبس گیر داشت و روی سر میماند اما الان رها کردن موها به یه مد عمومی بدل شده بطوریکه حتی زنانی که موهای بلندی ندارند از موهای مصنوعی که به ادامه مو وصل میشود استفاده میکنند و از روسری که در منتهای سر قرار دارد موهای افشان بیرون است و همین سبب سر خوردن روسری و شال میشود.

مساله سرخوردن روسری تا چند سال پیش آنقدر زیاد نبود و گاهی مردم عادی هم ممکن بود برای آگاه کردن وضعیت روسری به یکدیگر تذکر بدهند که با تذکرات حکومتی متفاوت بود اما در حال حاضر کمتر کسی چنین تذکراتی میدهد و در واقع این به یک نرم تبدیل شده است. در متروها بی حجاب بودن زنان بسیار طبیعی شده است و مردها هم عکس العمل خاصی ندارند.

مانتو های تابستان معمولا جلو باز است و روی بلوز و شلوار به تن میکنند. آستین ها یا چنان گشاد است که دست های عریان کاملا دیده شود و یا تا نیمه آرنج کوتاه است به طوریکه دست ها تا نزدیکی آرنج عریان است. شلوارهای مدل پاره که زانو عریان است هم به نرم تبدیل شده است.

همه این اشکال از طریق مدیای اینستاگرام به سرعت به تمام مناطق و شهرها میرسد و رواج پیدا میکند.

دوستی که برای بی حجا ب راه رفتن در سطح شهر وقت میگذارد میگفت مردها هم به وی کمک میکنند. مکان گشت ارشاد را به وی میگویند و سعی میکنند به هر شکل بتوانند به او کمک کنند. در واقع بسیاری از مردها هم متوجه شده اند که حجاب شیشه عمر حکومت است.

چهارشنبه های بدون حجاب هم ادامه دارد. فقط چند روز اول بعد از حوادث چهارشنبه، ماموران به طور جدی تفتیش میکردند و قیافه ترسناک! به خود میگرفتند. چهارشنبه این هفته ولی اینطوری نبود. مامورا خسته بودند و بی حس و حال. ماموران ولایت حسابی خسته اند و بی انگیزه شده اند. فکر کنم اونا هم فهمیده اند که اینکارا فایده نداره.

تهران
۳۱ خرداد ۹۶
Avsnitt för bifogade filer