کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – گزارش ارسالی یک کارگر از اعتراضات کارگری در مراسم فرمایشی خانه کارگر به مناسبت #اول_ماه_مه در شهر #رشت

 گزارش ارسالی یک کارگر از اعتراضات کارگری در مراسم فرمایشی خانه کارگر به مناسبت #اول_ماه_مه در شهر #رشت

صبح روز 11 اردیبهشت روزجهانی کارگر، مطابق وعده مسئولین خانه کارگر مبنی بر تجمع و راهپیمایی از محل ساختمان این نهاد تا مصلای رشت، تعداد زیادی از کارگران شاغل و بازنشسته در مقابل “خانه کارگر تشکیلات گیلان” حضور پیدا کردند. خانه کارگر نیز از پیش تلاش کرده بود تا با نصب پارچه نوشته ها و طرح شعارهایی که هیچ ارتباطی با مسایل معیشتی و زندگی کارگران و روز جهانی کارگر نداشت و همچنین حضور مامورین لباس شخصی و خبرچین فضا را پلیسی و امنیتی کرده و حتی المقدور اوضاع را بر وفق مراد بگرداند.
و اما درکنار تابلوها و پارچه نوشته‌های فرمایشی و مجیز گویانه ای که خانه کارگر در محل نصب کرده بود، کارگران نیز تعدادی پلاکارد و پارچه نوشته با مضامینی کارگری و معیشتی که مستقیما به خواست ها و مطالبات آنان ربط پیدا می کرد با خود آورده بودند که از جانب خانه کارگر و مسئولین و گردانندگان آن جلسه، از برپا داشتن آن ها ممانعت به عمل آمد. اما با فشار کارگران و بازنشستگان حاضر از جمله کارگران ساختمانی، در محل تجمع برپا و نصب شد و برخی از خواست ها و مطالبات کارگران را نیز در معرض نگاه و توجه حاضرین قرار داد.
پس از مدتی یکی از گردانندگان تجمع و کانون بازنشستگان به نام یوسف زاده به پشت تریبون رفت و اعلام کرد که مجوز راهپیمائی لغو شده است و بلافاصله نیز شروع به سخنرانی کرد و از همه چیز گفت جز مسایل و موضوعات مورد نظر کارگران و خواست ها و مطالبات آنان. کارگران نیز در اعتراض به چنین وضعیتی با سردادن شعارهای اقتصادی و معیشتی مخالفت خود را با ادامه چنین روندی نشان دادند و سعی می کردند تا از این طریق اعتراض خود را اعلام کنند.
این اعتراضات به تدریج وسعت گرفت و به در گیری های موردی میان کارگران و مسئولان خانه کارگر در این جا و آن جا انجامید. در این میان تعدادی از دختران جوان که خود را دانشجو معرفی کرده و از طبقه کارگر جدا نمی دانستند؛همراه با کارگران با بالا بردن چند پلاکارد و نوشته هایی حاکی از برخورداری کارگران از حق تشکل و حق اعتصاب و چند خواست معیشتی دیگر مثل افزایش دستمزد و پرداخت حقوق معوقه کارگران و . . . خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی کارگران شدند. اما این دانشجویان با برخورد تند و وقیحانه مسئولان خانه کارگر روبرو شده و با این بهانه که شما کارگر نیستید و نباید در این جا حضور داشته باشید اقدام به بازداشت آن ها نمودند. البته با دخالت کارگران و ممانعت آنان از چنین اقدامی روبرو شدند و اوضاع تا حدودی متشنج گشت و تعدادی از کارگران به طرفداری از دانشجویان یاد شده با مسئولان خانه کارگر و تنی چند از ماموران اطلاعات درگیر شدند.
در همین گیر و دار یکی از نمایندگان مجلس شهر رشت پشت تریبون قرار گرفته و سعی کرد که خود را طرفدار کارگران و از جنس آنها نشان دهد و از این موقعیت به نفع خود استفاده نماید. نماینده به اصطلاح “اصلاح طلب”مذکور در صحبت های خود همه گرفتاری های مردم را به گردن دولت قبلی انداخته و برعکس دولت روحانی را مبرا از هر گونه عیب و نقصی دانست که در صورت انتخاب به تمامی خواست های کارگران پاسخ مثبت خواهد داد. اما این فعالیت انتخاباتی و تبلیغاتی و به جای توجه به خواست ها و مطالبات کارگران،با مخالفت و اعتراض کارگران روبرو شد و صحبت های او ناتمام ماند. تعدادی از کارگران نیز در میان جمعیت به صحبت با یکدیگر در خصوص اوضاع و احوال فلاکت بار اقتصادی و معیشتی شان و خواست ها و مطالبات حی و حاضر آنان از جمله تعیین دستمزد 930000 تومانی توسط “شورای عالی کار” که به منزله تعیین خط فقر مطلق برای کارگران و تحمیل شرایط سخت و اسف بار زندگی به آنان بود. همچنین در باره حقوق های معوقه کارگران و چاره اندیشی برای دریافت آن ها، در کنار چپاول و تاراج دارایی ها و اختلاس های میلیاردی به صحبت پرداختند. کارگران در این صحبت ها نارضایتی خود را از عدم پاسخگویی مسئولین کانون بازنشستگان و حیف و میل ها وسوءاستفاده های مالی تنی چند از این مسئولین نیز اعلام کردند.
این مراسم در نهایت با خواندن قطعنامه از طرف خانه کارگر و بی توجهی کامل کارگران نسبت به آن ــ البته جز چند تن از عوامل شان ــ در ساعت 30/12 به پایان رسید. این در حالی بود که خانه کارگر نتوانست بهره برداری های مورد نظر خود را از این گردهم آیی و مراسم بنماید.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 16 اردیبهشت 1396