کانون مدافعان حقوق بشر کردستان -محمدامین عبدالهی در زندان بیرجند به سلول انفرادی منتقل شد.

محمدامین عبدالهی در زندان بیرجند به سلول انفرادی منتقل شد.

تنها پس از دو روز از اعدام محمد عبدالهی، زندانی سیاسی کُرد، این بار برادرش با تهدید شدید مسوولان زندان بیرجند روبرو و به سلول انفرادی این زندان منتقل گردید.

به گزارش «کانون مدافعان حقوق بشر کردستان»، «محمدامین عبدالهی» زندانی سیاسی کُرد اهل «بوکان»، که دو روز پیش برادرش «محمد عبدالهی» در زندان «ارومیه» اعدام شد، هنگامی که جهت حضور در مراسم ختم برادرش از مسوولان زندان «بیرجند» درخواست مرخصی میکند، بعد از تهدید به سلول انفرادی منتقل می شود.

یک منبع مطلع از زندان بیرجند به کانون مدافعان حقوق بشر کردستان گفت کە: “امروز چهارشنبه بعد از آنکه آقای عبدالهی جهت حضور در مراسم ختم برادرش درخواست مرخصی می کند، با تهدید شدید مسوولان زندان بیرجند مواجهه و به سلول انفرادی منتقل می شود.”

این منبع همچنین گفت: “مسوولان زندان بیرجند به وی گفتەاند کە تو هم باید اعدام شوید و بعد تهدید و بی احترامی کردن به این زندانی سیاسی، وی را به سلول انفرادی منتقل کردەاند.”

محمدامین عبدالهی، زندانی سیاسی کُرد اهل بوکان، هم‌اکنون یازدهمین سال از دوران محکومیت ۱۸ ساله خود را در زندان بیرجند، محروم از حق مرخصی و ملاقات با خانواده، سپری می‌کند.

وی یک دوره طولانی در قرنطینه زندان بیرجند بود و سپس به بند ۱۰۷ این زندان که فاقد ابتدایی ترین امکانات بهداشتی است و در آن زندانیان سالمند و یا مبتلایان به بیماریهای مختلف نگهداری می شوند منتقل شده است.

آقای عبدالهی، از سال ۸۴ در حبس به سر می‌برد، در سال ۹۴ به زندان بیرجند تبعید گشت و به دلیل بعد مسافت زیاد مکان زندان از محل زندگی، از امکان ملاقات با خانواده خود محروم می‌باشد. این در حالیست که علیرغم تأمین وثیقه از سوی خانواده، با مرخصی و آزادی مشروط این زندانی سیاسی نیز مخالفت می‌شود.

این زندانی سیاسی کُرد در پاییز سال ۱۳۸۴ بازداشت و پس از ۱۵ ماه بلاتکلیفی در دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام «محاربه از طریق همکاری مؤثر و مسلحانه با احزاب کرد» و «تبلیغ علیه نظام»، محاکمه و درمجموع به ۱۸ سال زندان و تبعید به زندان طبس محکوم شد. وی پس از گذراندن مدتی در زندان‌های ارومیه و مهاباد به زندان طبس انتقال یافت. این زندانی سیاسی، در اوایل مهرماه سال ۱۳۹۴، در اعتراض به مخالفت با حق مرخصی‌اش، دست به اعتصاب غذا زد و در پی آن از زندان طبس به بیرجند منتقل شد.

محمدامین عبدالهی به مدت بیش از دو ماه در سلول‌های انفرادی و عمومی قرنطینهٔ زندان بیرجند در شرایط اسفناک نگهداری می‌شد اما سرانجام به‌دنبال اعتراضات و اعتصاب‌غذا در اواخر آذرماه امسال به بند عمومی منتقل شد. این زندانی سیاسی بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرائم همراه با زندانیان جرائم عادی و نبود امکانات کافی در زندان بیرجند به سر می‌برد. زندان بیرجند فاقد بند ویژه زندانیان سیاسی است و زندانیان سیاسی آن نیز بر خلاف اصل تفکیک جرایم در میان زندانیان با جرایم عادی نگهداری می‌شوند.

در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ اداره اطلاعات شهر ارومیه با گشایش پرونده ایی جدید محمدامین عبدالهی را به ارتباط با رسانه‌های خارجی متهم کرد و از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه برای این زندانی سیاسی، حکم شش ماه حبس صادر شد. خانواده وی اعلام داشتند: «محمدامین قریب ۱۱ سال است در زندان به سر می‌برد. و به دلیل دوری مکان زندان از محل سکونت خانواده، مدت زیادی است که نتوانسته فرزندش را ببیند. یک بار هم که به مرخصی رفته بود. پسرش او را نشناخته بود.»

گفتنی است که محمد عبدالهی، برادر این زندانی سیاسی که با اتهام «همکاری با کومله » به اعدام محکوم‌شده بود، صبح روز سه‌شنبه این هفته در زندان ارومیه همراه با پنج زندانی دیگر با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان ارومیه اعدام شد.

شایان ذکر است که همان شب جنازه پنج نفر دیگر را تحویل دادند و صبح همان روز یعنی سه‌شنبه رئیس زندان به خانواده محمد عبدالهی می گوید که ما جسد را به بیمارستان امام خمینی فرستادیم و بروید از آنجا تحویل بگیرید.

بعد از مراجعه خانواده عبدالهی، بیمارستان هم به آن‌ها می گویند باید مجوز داشته باشید. وقتی به دادگاه مراجعه می کنند به شعبه ای نامشخص هدایت می شوند. در آن جا به آن‌ها می گویند حکم محمد اجرا شده و بروید برایش مراسم بگیرید اما در هیچ مسجدی حق ندارید مراسم بگیرید فقط در خانه خودتان. جنازه فرزندتان را هم تحویل نمی‌دهیم.”

http://www.hrkurd.com/archive/1481.htm