سوم شهریور ١٣٩٥ ادامه اعتراضات کارگران فولاد زاگرس مقابل مجلس

سوم شهریور ١٣٩٥

ادامه اعتراضات کارگران فولاد زاگرس مقابل مجلس

چهارمین روز از تجمع اعتراضی کارگران فولاد زاگرش امروز ٣ شهریور ماه  در تهران مقابل مجلس اسلامی ادامه داشت.

 

تجمع ٣ شهریور هجدمین تجمع اعتراضی کارگران فولاد زاگرس است.

 

اعتراضات کارگران فولاد زاگرس از پیشینه بسیار ارزنده مبارزاتی برخوردار است. کارگران و خانواده هایشان بخش پیگیر اعتراضات را نمایندگی کرده اند.

 

دولت و کارفرما از بدو شروع اعتراضات کارگران فولاد زاگرس آگاهانه و  برنامه ریزی شده علیه کارگران ایستاده اند. آن اندازه از موفقیت و تحمیل خواستهایی که کارگران فولاد زاگرس مطرح کرده  و به دولت و کارفرما تحمیل شده، در اثر پیگیری و انحاد و روحیه بالای اعتراضی بدست آمده  که نتیجه این اعتراضات است.

 

کارگران فولاد زاگرس در پروسه بیش از دو سال اعتراضشان تنها نبوده اند. خانواده هایشان ستون اصلی این حمایتها بوده اند، در شرایط کنونی که دولت و کارفرماها با سماجت و برخوردهای ضد انسانی گوش آنها   برای شنیدن و عملی کردن  صدای اعتراض و مطالبات کارگران کر شده است، این خانواده های کارگران هستند که میتوانند، با برپایی تجمعات بزرگ اعتراضی جلوه ای نوین از  مبارزه مشترک را سازماندهی و اوضاع نامطلوب کنونی و مقاومت های دولت و کارفرما را بعقب برانند.

در یکسال گذشته خانواده های کارگری با شرکت فعالشان در اعتراضات ستون مهمی از مبارزه مشترک برای تحقق مطالبات اعتراضی را تشکیل داده  و در تقویت این اعتراضات نقش و تاثیرات معین و مثبتی را داشته اند.

حضور خانواده های کارگران فولاد زاگرس در اعتراضات کنونی، دعوت آنها از دوستان و آشناهایشان، از همسایه و همکارهایشان، از وابستگانشان  گام مهمی در تقویت اعتراض کارگران فولاد زاگرس است.

 

کارگران فولاد زاگرس در سه سال گذشته مورد حمایت صمیمانه اتحادیه آزاد کارگران، سندیکای کارگران شرکت اتوس رانی تهران و حومه و کمتیه هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری و فعالین کارگری، بوده است. در مقاطع حساسی از آنها دفاع کرده و ادامه اعتراضات همراه بوده اند.

ادامه حمایت و راهنمایی های دلسوزانه نهاد و تشکل ها از کارگران فولاد زاگرس امری بمراتب مهم تر از دوره های گذشته است.

 

کارگران فولاد زاگرس دستاورد  قابل اتکا و ارزنده ای را در عرصه مبارزه جاری کارگری را تجربه کرده اند.  «کارخانه فولاد زاگرس از ١٨ تیر ماه سال ٩٢ و با اخراج بیش از ٢٣٠ کارگر عملا به تعطیلی کشانده شد و کارگرانش مبارزه جانانه ای را برای بازگشت بکار سازمان دادند و موفق شدند از تاریخ اخراج و تعطیلی تعمدی کارخانه توسط مدیریت در ١٨ تیر ماه سال ٩٢ ، با گرفتن رای بازگشت بکار و علیرغم ممانعت کارفرما از حضورشان در محل کار، به مدت ٩ماه تا پایان سال ٩٢ بیمه هایشان واریز و به عنوان کارگر شاغل این کارخانه حقوق دریافت کنند. کارخانه فولاد زاگرس متعلق به بخش خصوصی نیست و عمده سهام هایش متعلق به نهادهایی است که تحت اختیار دولت جمهوری اسلامی می باشند. عمده ترین سهامداران این کارخانه به ترتیب سهم عبارتند از: ٣٣ درصد صندوق بازنشستگان خدمات کشوری، نزدیک به ٣١ درصد صندوق بازنشستگان صنایع فولاد، ١٦ درصد صندوق سازمان تامین اجتماعی و ١٧،٥ درصد دانایان پارس متعلق به سپاه پاسداران. اما واقعیت این است که مافیای چپاول و غارت در صندوقهای بازنشستگی کشور (که همگی شان توسط این مافیا به ورشکستگی کشانده شده اند) سردمدار تعطیلی کارخانه فولاد زاگرس بوده است و شخص وزیر کار جناب آقای ربیعی در همسوئی با به تعطیلی کشانده شدن این کارخانه، کاری کرد که هیئت های تشخیص و حل اختلاف اداره کار قروه با گذشت پنج ماه از رای بازگشت بکار کارگران، رای خود را نقض و “به صرف انحلال شرکت” که عملا اقدامی برای دور زدن آرا قانونی این هیئت ها بود به ضرر کارگران اقدام به صدور رای کنند».(بخشهایی از اطلاعیه اتحادیه  آزاد کارگران ٢٩ شهریور ماه ١٣٩٣)

 

خواست کارگران فولاد زاگرس کنکرت است. آنها خواهان، . ١ـ بازگشت به کار و یا در غیر اینصورت بازنشستگی بیش از موعد ٢ـ ارائه مطالبات سریع حقوق و معوقات گذشته ٣ـ اجرای سختی کار درج آن در سوابق کاری  ٤ـ ارائه مابه التفاوت در سنوات گذشته  ٥ـ بررسی پرونده پزشکی پرسنل توسط پزشک معتمد.  شدند.

 

 

کارگران فولاد زاگرس کارنامه درخشانی از اعتراض علیه کارفرما و نهادهای دولتی را دارند. تجارب بسیار گرانبها از اعتراض جمعی و با اتکا به مجمع عمومی را تجربه کرده اند. حمایت صمیمانه خانواده هایشان، قدرت اعتراض کارگران و مکانیسم های بکارگیری تصمیمات جمعی در مجمع عمومی خود، درسهای ارزشمندی در جنبش کارکری را ثبت کردند. کارگران کارخانه فولاد زاگرس میتوانند با اتکا به این اعتراضات مثبت و تجربه شده، توطئه دولت و کارفرما  و اداره کار قروه را ناکام کنند.

 

نسان نودینیان

٥ شهریور ١٣٩٥

٢٦ اوت ٢٠١٦