در حاشیه اخبار کارگری

در حاشیه اخبار کارگری

سریال اخراج و بیکارسازی در دولت دوازدهم

بیلان اخراج سازی ها در خرداد ماه ١٣٩٦

روند بیکارسازی همچنان ادامه دارد. کارفرماها به بهانه های  کمبود نقدینگی، کاهش هزینه تولید و پایان قراردادها  کارگران را بیکار میکنند.

در بخش خصوصی و بخشا دولتی کارگران با قراردادهای موقت بیشتر از سایر کارگران مورد حمله اخراج و بیکارسازی قرار میگیرند.

کار‌شناسان اقتصادی وضعیت بازار کار ایران را در خصوص شکل انعقاد قرارداد‌ها، با عنوان بی‌ثباتی استخدامی تعبیر می‌کنند.

در سال ها قبل از قیام ٥٧  تا مقطع قدرت خودگمارده ضد انقلاب جمهوری اسلامی  ٩٠ درصد استخدامی‌ها رسمی بودند.

با تشدید بحران های سیاسی و اقتصادی، جنگ و محاصره اقتصادی، وارد شدن الیت کارفرما و دوایر بیت رهبری و مافیای اقتصاد و قدرت اقتصادی سپاه پاسداران در راس قدرت، فضا برای قراردادهای موقت و قراردادهای سفید امضا بیشتر شده. امروزه قراردادهای موقت بیشتر و بیشتر از گذشته شده است. در نتیجه  بی‌ثباتی استخدامی بیشتر شده و امنیت شغلی کارگران به دلیل شکل قرارداد‌هایشان مرتبا با تهدید  اخراج و بیکارسازی وسیع مواجه می‌شود.

خانم سروین آقاجانی( کارشناس ارشد حوزه انرژی و مشاور اقتصادی در حوزه خاورمیانه) در سایت دانشگاه صنعتی اصفهان نوشته است؛ « با وجود پیش‌بینی رشد ٨ درصدی سال ٩٦، ممکن است این مقدار رقم قابل قبولی برای اقتصاد ایران تلقی شود اما این رشد باید در نتیجه بهبود اشتغال و تولید باشد، نه‌تنها حاصل درآمدهای نفتی. ازآنجاکه نرخ بیکاری بهار امسال ١٢.٢ درصد و تابستان ١٢.٧ درصد اعلام شد، این دو مقدار روند صعودی را نشان می‌دهد که چشم‌انداز دستیابی به نرخ رشد ٨ درصدی پیش‌بینی شده برای سال ٩٦ را تا حدودی با ابهام مواجه می‌کند. مقدار نرخ بیکاری در دو فصل بهار و تابستان امسال نسبت به فصول گذشته، بالاترین مقدار از سال ٨٩ تاکنون را داشته‌اند که بهبود وضعیت اقتصادی را با چالش مواجه خواهد کرد.»

تا اینجا  ما از زبان و قلم اطاق های فکری دولت دوازدهم میفهمیم که نرخ بیکاری از مقطع سال ١٣٨٩ بیشتر شده و بهبود وضعیت اقتصادی چالش مهم اقتصاد سیاسی دولت یازدهم است. و البته خانم آقاجانی آگاهانه در کنار بالاترین نرخ بیکاری سال ٩٦ به سونامی میلیونی جوانان تحصیلکرده نپرداخته است. در سال ٨٩ هنوز سونامی جوانان تحصیلکرده در سطح چند میلیونی در صدر مهمترین چالشهای افتصادی و سیاسی جامعه مطرح نبود.

دولت دوازدهم بمنظور التیام بخشیدن به چالش بیکاری به طرح کارورزی روی آورده.

طرح کارورزی دولت دوازهم، طرحی برای اشتغالزایی  نیست.  در این طرح

آیین نامه اجرائی طرح کارورزی هیچ تبصره و ماده ای وجود ندارد تا کارفرمایان را پس از پایان دوره آموزشی کارروزان و استخدام آنان، ملزم و متعهد به حفظ کارگران قبلی و عدم اخرج آنان بکند.

رو در رویی کارگران علیه اخراج و بیکارسازی ها اعتراضاتی مداوم و پیگیرانه است. کارگران به وعده های کارفرماها بی اعتماد هستند. تلاش آنها برای اشتغال و علیه بیکارسازی عامل خودآگاهی مبارزاتی شان است. کارگران نمیخواهند به اخراج و بیکارسازی  تن دهند و اخراجها را بدست قضا و قدر بسپارند. مبارزه رمز عدم تمکین بشرایط کنونی است.

حضور خانواده های کارگری در اعتراضات و تجمع های آنها ادامه و نتیجه تلاش مبارزه مداوم و پیگیرانه کارگران است.

در یک ماه گذشته تعدادی از کارخانه ها و مراکز کار تعطیل و کارگران اخراج شده اند. و همچنین  چندین اعتراض علیه بیکارسازی ها برگزار شده.

بیلان اخراج و بیکارسازی های خردادماه ١٣٩٦

جمعیت بیکاران کشور: ٦ تا ١٠ میلیون نفر!

سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری “تسنیم” گفت، در سال گذشته یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر بر شمار بیکاران ایران افزوده شده است!

وی آمار بیکاری واقعی در ایران را ٢ تا ٣ برابر رقم رسمی دانست. به گفته او جمعیت بیکاران ایران ٦ میلیون و گاهی نیز تا ١٠ میلیون نفر گزارش می‌شود.

همچنین علیرضا محجوب در مجلس  اسلامی نیز می گوید که در سال گذشته دست‌کم ٩٩ هزار شغل صنعتی از دست رفته است.

سریال اخراج و بیکارسازی دولت دوازدهم ادامه دارد. اقتصاد سیاسی حسن روحانی ناکام از حل بیکاری است.  در مراکز کارگری جنبش کارگری علیه بیکارسازی ها مقاومت میکند، دست به تجمع اعتراضی میزند و تلاش میکند  اخراج و بیکارسازی ها را سد کند. نارضایتی و اعتراض کارگران فاکتور مهم و قابل اتکایی است برای سازماندهی تشکل توده ای کارگران علیه بیکارسازی و بیکاری میلیونی جوانان تحصیلکرده. و در یکسال گذشته در تعدادی از مراکز تولیدی خانواده های کارگران همراه آنها دست به تجمع اعتراضی  زده اند. حضور خانواده های گارگران قدرت اعتراض کارگران را توده ای و احتماعی میکند.

بیلان اخراج سازی ها در خرداد ماه ١٣٩٦

اخراج  ١٢٠ کارگر  صبا فولاد زاگرس

کارگران «نساجی پاکان» ٤٠ نفر شدند/ نگرانی باقیمانده‌ها از تعطیلی احتمالی

از ٢٣٠کارگر کارخانه «نساجی پاکان» تنها ٤٠ کارگر باقی‌مانده‌اند.

از قرار معمول بیشتر کارگران این واحد صنعتی درقالب اجرای مقررات بازنشستگی و یا خاتمه قرارداد تعدیل شده‌اند.

اخراج١٠٠کارگرکارخانه فولاد کبیر خزر رشت

طی روزهای گذشته ١٠٠کارگراکارخانه فولاد کبیر خزر ازکاراخراج شدند.

اخراج ٢٠ کارگر شرکت آذر آب اراک

٢٠ نفر از کارگران شرکت آذر آب اراک  که بین یک تا ٨ سال دارای سابقه کاری هستند، از اول خرداد ماه بیکار شده‌اند.

کارگران شرکت ماهی کارون شوشتر دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی!

روز٢٤خرداد، کارگران شرکت ماهی کارون شوشتردراعتراض به نداشتن امنیت شغلی پس از فروش شرکت،دست به تجمع مقابل شرکت زدند.

تعطیلی کامل کارخانه روغن‌نباتی قو پس از ٥٠ سال فعالیت

پس از صدور مجوز تغییر کاربری زمین کارخانه روغن نباتی قو توسط شهرداری و اقدام اعضای هیات مدیره این کارخانه جهت فروش دارایی‌های شرکت، تکلیف این کارخانه معلوم شد و این کارخانه پس از پنجاه سال فعالیت، برای همیشه تعطیل خواهد شد و بیش از ٢٠٠ کارگر این کارخانه که ٥ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند نیز بیکار خواهتد شد.

تجمع کارگران بیکار شده معدن انگوران مقابل دفتر کارفرما

بیش از ١٠٠ نفر از کارگران معدن سرب و روی انگوران و اهالی منطقه انگوران که این معدن در آن واقع شده است، صبح روز (شنبه/١٣ خرداد)  علیه بیکارسازی و احراج ها مقابل شرکت کالیسیمن مالک این معدن در استان زنجان تجمع کرده‌اند.

اخراج٢٥کارگر فولاد شادگان!

٢٥کارگر فولاد شادگان از اول خردادماه اخراج شدند.

بیکاری ١٠٣کارگرنورد فولاد گلستان بدنبال تعطیلی کارخانه

 کارخانه نورد فولاد گلستان تنها تولیدکننده فولاد در شمال کشور تعطیل  و ١٠٣ کارگر آن بیکار شدند.

اخراج ٥٦٠ کارگر کارخانه تولی پرس و بسته بندی البرز تحت عنوان مرخصی!

بیش از ٥٦٠ کارگر قراردادی و رسمی شاغل در دو کارخانه« تولی پرس » و«بسته بندی البرز برای سومین بار به مرخصی اجباری رفتند.

اخراج١٠٠کارگرکارخانه فولاد کبیر خزر رشت

١ تیر  ١٠٠کارگراکارخانه فولاد کبیر خزر ازکاراخراج شدند.

بیکاری کارگران ریزدانه‌های شب تاب فراهان با ٥ماه حقوق معوقه بدنبال قطع گاز کارخانه!

برق کارخانه ریزدانه‌های شب تاب فراهان به دلیل عدم پرداخت ٥ دوره قبض برق قطع شد و کارگران این کارخانه با ٥ ماه حقوق معوقه از کار بیکار شدند.

١١ تیرماه ١٣٩٦

٢ ژوئیه ٢٠١٧