تند پیچ معیشت!

تند پیچ معیشت!

در تجمع اعتر اضی  ٦ مهر(٢٧ سپتامبر) بازنشستگان در اعتراض به دستمزدهای چند بار زیر خط فقر و محرومیت و بیحقوقی فریاد زدند خط فقر سه میلیون حقوق ما یک میلیون، منزلت معیشت حق مسلم ما است، ما خواهان حقوق حقه خود هستیم.

معیشت و تامین زندگی مکفی مساله مهم و اول برای مردم و جامعه تبدیل شده. اعتراض به زندگی زیر خط فقر کلان و گسترده است.  در ابعاد میلیونی در جریان است. ویژه طبقه معینی نیست، طبقات و قشرهای اجتماعی وسیعی را  کارگران، معلمین، پرستاران، بیکاران، دانشجویان و اقشار کم درآمد جامعه را در بر میگیرد.

جامعه ایران  با شور و شوق بالایی درگیر مبارزه علنی برای زندگی بهتر است! مردم میخواهند زنده بمانند. زنده ماندن به معنی تامین معاش و حقوق برای زندگی بهتر است. مردم میخواهند در مقابل هجوم بی رحمانه هیئت حاکمه و صاحبان قدرت خود را حفظ کنند، تعرض بکنند و مطالبات و تامین زندگی را تحمیل کنند.

در طول سالهای گذشته مردم در ایران در اشکال مختلف مبارزه کرده اند. پیشرفتهای قابل اتکایی داشته اند. تعداد زیادی از فعالین٬ سخنگو و رهبران شناخته شده و حضور فعال خانواده های کارگران و معلمین حضور داشته اند.  اکنون مکانیسم زنده بودن به یک فرهنگ جمعی و زنده نگه داشتن جمع تبدیل شده.  تجمع هزاران معلم بازنشسته مقابل مجلس اسلامی،  تجربه خوب و قابل اتکایی در شکل دادن سنت اعتراض جمعی، بود.

مردم میدانند؛ نیازهای واقعی آنها سلب شده. حقوق و معاششان زیر خط فقر است. فرزندان تحصیل کرده  آنها فاقد فرصت شغلی هستند، دسته دسته کارگران بیکار و مراکز کار و کارخانه ها تعصیل میشوند، حق مسکن و مزایای پزشکی و دارو و معالجات سر به فلک کشیده، قدرت خرید کمتر و کمتر شده، سفره های مردم رنگین نیست.   بیش از سه دهه است که مردم اینها را میدانند. برای خلاصی از دست نظام جمهوری اسلامی بارها دست به اعترض و مبارزه زده اند.

آنچه تازه است، بمیدان آمدن جمعی و با خواستهای روشن است.

در تجمع اعتراضی ٢٧ سپتامر در دست صدها معلم بازنشسته شعار “حقوق من یک میلیون خط  فقر ٣ میلیون” بود.

مبارزه علیه حقوق های زیر خط فقر همگانی است. تجمع برای حقوق های بالای خط فقر در میان کارگران و معلمین امری توده ای و مبارزاتی است. قدرت بسیج و تجمع با شرکت هزاران نفر کاراکتر اعتراضات دوره کنونی را نمایندگی میکنند.

جنبش برای عبور از خط فقر و تحمیل خواست حقوق های بالای ٣ میلیون تومان با قدرتمندی بیشتری بمیدان آمده است.

شرایط کنونی تند پیچ مبارزه برای معیشت و زندگی بهتر است.

دولت روحانی با معضل تامین معیشت و حقوق بیش از ٤٠ میلیون از مردم درگیر است. دولت روحانی با اقتصادی ویران، با معضل بیکاری بیش از ٨میلیون تحصیلکرده، کارنامه سیاه و ناکارآمدی را در چهارمین سال دولت یازدهم را پشت سر نهاده است.

کشتی “برجام” بر گل نشست و گرهی جدی از انزوای اقتصادی و تمایل بین المللی به نظام جمهوری اسلامی هم باز نشد.

مردم در ایران دوره بسیار سخت تر و پر از تنش و اعتراض را تجربه میکنند.

تجمعات گسترده و اعتراضات پردامنه در مقابل مجلس، در مراکر کارگر، توسط معلمین و دانشجویان بشکل مداوم در جریان است.

دوره خوشبینی و اتکا به تجمع وسیع و توده ای، اعتماد و باور بقدرت اعتراض جمعی تجریه میشود. این دستاورد مهمی است.

هیچکس تردید ندارد که حکومت و اقتصاد سرمایه داری در ایران دچار یک بحران عمیق است و جامعه ایران در آستانه تحولات سیاسی تعیین کننده ای قرار گرفته است

حضور وسیع و قابل توجه معلمین بازنشسته در مقابل مجلس اسلامی و اعتراضات  گسترده دانشجویان در چند شهر و دانشکاه ها در تهران،  اصفهان و……….. فشار اعتراضات مزدبگیران جامعه را بشدت بر پیکر آبرو باخته نظام جمهوری اسلامی بیشتر و کارسازتر کرده است.

نسن نودینیان

١١ مهر ١٣٩٥

٢ اکتبر ٢٠١٦