ناصر مرادی- چینش کابینه دولت دوازدهم و انتخابهای تلخ روحانی و اصلاح طلبان

چینش کابینه دولت دوازدهم و انتخابهای تلخ روحانی و اصلاح طلبان

ناصر مرادی

 

این روزها درگیرهای سیاسی میان طیف‌های و جناح های  مختلف رژیم اسلامی بر سر چینش کابینه دوازدهم  دولت حسن روحانی بالا گرفته است. از سوئی اصلاح طلبان و پس ماند های ادوار سردار فقید سازندگی و هواخواهان  رهبران جنبش سبز و سردارانش در حصر و خیل نمایندگان |”هنری و ادبی” حامی ارتجاع و اسلام معتدل و از دیگر سو جناح راست ولایت با خامنه ای و جنتی و قوه قضائیه و سرداران سپاه و لاریجانی رئیس مجلس با محاصبات خود و جناح بندیهای درون مجلس. بعضی از اصلاح طلبان از کودتا ی اصولگرایان علیه اصلاح طلبان صحبت می کنند.

می گویند امکان دارد خاطره کابینه سازندگی تکرار ‌شود. هنگامی که هاشمی رفسنجانی به قدرت رسید، محافظه‌کاران و چهره‌های جناح راست به رییس‌جمهور فشار آوردند که از این چهره‌ها در دستگاه‌های اجرایی استفاده کند و به این ترتیب از بسیاری از مقامات دولتی، چه در سطح وزیر و چه در مقام‌هایی دیگر و از جمله معاون یا مشاور رییس‌جمهور، از چهره‌های محافظه‌کار جناح راست استفاده شد. در آن کابینه که به کابینه سازندگی معروف شد، از افرادی مانند میرسلیم، بشارتی، ولایتی و… که نزدیکی آسکارآشکاری به جناح راست داشتند، استفاده شد.
اکنون و پس از برگزاری مضحکه انتخابات و پیروزی جناح اعتدال و اصلاح طلب به نظر می‌رسد جناح راست و ادوار خامنه ای  دوباره دست به کار شده‌اند تا با وارد کردن فشار به حسن روحانی ترکیب کابینه را آنچنان که خود میخواهند، تعیین کنند. جناح اصولگرایان و راست ها برای دیکته کردن خواست خود به حسن روحانی از اهرم‌هایی قدرتمندتر از مجلس دارند استفاده  استفاده می کنند. یادآوری اصل ولایت فقیه و قانون اساسی رژیم اسلامی که هر سه قوای مقننه، قضائیه و مجریه و روئسای آن تابع امر ولی فقیه است و مورد قبول مقام معظم رهبری باید باشند از طرف جنتی رئیس شورای نگهبان یکی از این موارد است که در صورت اهمال از طرف رئیس جمهور ممکن است برای او و دولتش گران تمام شود. البته لازم به توضیح است که خارج از این دیکته ها و گرزچرخانی های مقامات ولایت و بیت امام  چهار پنج  وزریر کابینه هر دولتی را  از جمله وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع و وزیر امور خارجه و … را  خود خامنه ای دست نشان و تعیین می کند و این مورد خارج از اراده رئیس جمهور و جناح های طرفدار اوست.

همزمان تعدادی از نمایندگان مجلس  پس از جلسه غیرعلنی مجلس اسلامی  27 تیر 96  اخباری را مبنی بر مذاکراتی که اکنون در جریان است تا فهرست کابینه تکمیل شود را افشا کردند. از جمله مشورت‌هایی که حسن روحانی با حامنه ای  و مقام‌های گوناگون  از جمله لاریجانی رئیس مجلس انجام داده است. در این مذاکرات به  روحانی توصیه‌هاو اوامرر موکدی نیز صورت گرفته و حسن روحانی  باید برای پرهیز از تشدید تنش‌ها و مخاطرات ناشی از آن به این توصیه‌ها تن دردهد. تا ایجا گویا لاریجانی از تعیین دو وزیر از طرف روحانی جلوگیری کرده است. از دیگر سو روحانی بر اساس وعده ها و شعارهای انتخاباتی  و زیر  فشار جناح های اصلاح طلب و طیف ملون خرده بورژوازی و طرفداران تعدیل روبرو است که در صورت تن دادن به خواستهای جناح راست پشم و پیله اعتدالی و اصلاحاتیش خواهد ریخت. با اینحال علی رغم هارت و پورت ها  و مراجعه به رای 24 میلیونی ، روحانی و همراهی جنبش اطلاح طلبی با او در رژیم اسلامی خود دچار تناقض است. جنبش اعتدال و اصلاحات جنبشی نیست که بخواهد به نظام اسلامی ضربه ای بزند. جنبشی برای پیروزی نیست جنبشی است برای جلب رضایت رقیب و حریف مقابل.  چیزی که عیان است حسن روحانی ناچار خواهد بود توصیه های مقامات ارشد و ولی فقیه و بیت امام را بپذیرد هرچند با غرولند  مقطعی اصلاح طلبان روبرو شود که بعدا برای حفظ نظام اعلام خواهند کرد نباید برای رئیس جمهور زیادی فشار آورد سهم خواهی در نظام الهی مجاز نیست برای حفظ جمهوری اسلامی تمام جنا حها متحد باید باشیم در غیر این صورت نابود خواهیم شد. بنابراین روحانی و جنبش اصلاحات از ترس کمونیستها و کارگران و اردوی آزادیخواهی و برابری طلبی  در کمین بزیر کشیدن کل نظام اسلامی با همه جناح ها و مقاماتش با هم میسازند. هم خامنه ای و هم برادران لاریجانی و هم روحانی به همدیگر توصیه خواهند کرد کاری نکنیم که سرنگونی طلبان زیرمان بگیرند. بنابراین کابینه دولت دوازدهم حسن روحانی هم مثل کابینه دولت یازدهم و بقیه کابینه های ادوار گذشته ترکیبی از همه جناحهای مختلف نظام برای حفظ رژیم اسلامی با ولایت فقیه و سپاه و مراکز سرکوب و ترور و زندان و شکنجه و محرومیت و بیکاری و بی حقوقی اکثریت مردم ایران و تشدید استثمار طبقه کارگر و محرومان جامعه برای تداوم نظام بردگی و ارتجاع اسلامی خواهد بود.

طبقه کارگر ایران و اردوی آزادی و برابری تنها با تحکیم صفوف خود و حزب کمونیستی اش می تواند در مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی هر آینده و کابینه هر جناحی از بورژوازی و انتقال قدرت میان جناحهای محتلف حکومت اسلامی را در هم بکوبد.

ناصر مرادی