فرهاد شعبانی -اعدام سلفی ها، فاز دیگری از توطئه سپاه پاسداران علیه مردم کردستان است

اعدام سلفی ها، فاز دیگری از توطئه سپاه پاسداران علیه مردم کردستان است

فرهاد شعبانی

یک روز پس از سخنرانی “حسین رجبی” فرمانده “سپاه بیت المقدس سپاه پاسداران” که روز دوشنبه 12 مرداد ماه در سنندج ایراد شد، 20 تن از سلفی های کُرد زبانی که سالهاست تحت عنوان زندانیان عقیدتی زندانی هستند، به دار آویخته شدند.

“رجبی” در این سخنرانی که در نشستی تحت عنوان “هم اندیشی عناصر راهیان نور” برگزار شد گفت : “در حال حاضر در کردستان با دو نوع تهدید مواجه هستیم. ” اولین تهدید، تهدیدات قومی بوده که سابقه آن قبل از انقلاب است و دومین تهدید نیز تهدید واگرائی مذهبی بوده که بیش از تهدید اولی ما را نگران کرده است.”

فرمانده سپاه بیت المقدس که سخنگوی جمهوری اسلامی در حوزه های نظامی، امنیتی، اقتصادی و اداری در کردستان است و کلیه عزل و نسب ها و اجرای سیاستهای نظام در کردستان بدون دخالت نهاد نظامی تحت مسئولیتش صورت نمی گیرد، درسحنرانی دیگری مرتبط با این سخنان، روز چهارشنبه 14 مرداد در مراسم تودیع و معارفه فرمانده ناجیه مقاومت بسیج سپاه بیجار ویژگیهای تهدید اول را نیز برشمرد که فعلا” مورد بحث نیست.

20 نفری که به دنبال این سخنرانی هشدار دهنده در زندانی رجائی شهر اعدام شدند، سلفی های شناخته شده ائی بودند که تشکیلات آنها طی دو دهه گذشته با چشم پوشی جمهوری اسلامی و بطور مشخص سپاه پاسداران از تحرکات آنها، شکل گرفت و فعال شد. سپاه پاسداران و دستگاههای اطلاعاتی طی دو دهه گذشته نه تنها ممانعتی در برابر فعالیت این جریانات ایجاد نکردند بلکه، به تحرکات آنها علیه جریانات چپ و کمونیست، نیروهای سکولار و آزادیخواه در کردستان ایران و ایجاد مزاحمت برای احزاب غیر مذهبی کردستان عراق سمت و سو می دادند. اعدام شده گان 13 مرداد سال 95 زندان رجائی شهر سالها پیش در مساجد شهرهای کردستان توسط اعضای انصار الاسلام شکار و در پایگاههای نظامی آنها توسط همدستان “ملاکریکار” و با نظارت سپاه و وزارت اطلاعات آموزش می دیدند و برای اجرای عملیات به عراق و افغانستان اعزام می شدند.

تحولات منطقه ائی و سر برآوردن جریانات سلفی _ جهادی مسلح در منطقه  اعلام موجودیت چند گروه و تیم چند نفره تروریست مسلح از جمله، تشکیلاتی بنام “کتائب قاعد فی کردستان ” بعنوان شاخه کردستانی القاعده و جماعت “دعوت و جهاد” را به دنبال داشت. شماری از سلفی ها تحت تاثیر رویدادهای منطقه ائی از کنترل دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی خارج و دست به اقداماتی خودسرانه زدند. جالب اینجاست هسته هایی که دست به اقدامات خودسرانه زدند از آنجا که، جمهوری اسلامی سابقه و بیوگرافی اعضای آنها، تحرکات و محلهای استقرارشان را تحت کنترل خود داشت بدون اینکه بتوانند از خود واکنشی نشان دهند در خانه های تیمی خود به دام نیروهای سپاه و وزارت اطلاعات افتاده اند، تنی چند از آنها کشته و شمار دیگری از آنها در برخی از شهرهای کردستان دستگیر و زندانی شدند. کسانیکه هفته گذشته در رجائی شهر اعدام شدند بخشی از این دستگیر شده گان یورش جمهوری اسلامی به آنها و از زمره کسانی بودند که جمهوری اسلامی برای رسیدن به مقاصد خود سالها پیش راه را برای سازمانیابی و فعالیت آنها باز گذاشته بود.

گسترش اعدام ها در کردستان در این مطقع چه هدفی را دنبال می کند؟

 اعدام زندانیان سلفی در حالیکه سالها از زندانی بودن آنها می گذرد، در پاسخ به یکی دیگر از نیازهای استراتژی جمهوری اسلامی یعنی کشاندن جنگ فرقه ائی به کردستان، پیامی به دولتهای مرتجع منطقه و تلاش برای تبدیل کردستان به یکی از جبهه های جنگی خانمانسوز با دولتهای مرتجع منطقه است. این پیام، پیامی برای دست کشیدن آنها از سیاست تعرضی علیه جمهوری اسلامی و واداشتن شان به عقب نشینی نیست بلکه، پیامی برای دعوت به بازکردن جبهه ای در کردستان و تزریق سم فرقه گرائی به جنبش انقلابی مردم کردستان و بهره برداری از این شرایط در راستای سرکوب این جنبش اصیل و مردمی است.

جمهوری اسلامی مدتهاست که به بهانه های گوناگون از جمله تحرک مردم کردستان در بخش های دیگر، سیاست میلتاریزه کردن هرچه بیشتر کردستان را در پیش گرفته است بطوریکه، کردستان امروز بیش از هر زمان دیگری میلیتاریزه شده است. واحدهای بیشتری از سپاه و ارتش، سکوهای پرتاپ موشک و واحدهای پوپخانه سنگین در نوار مرزی و حوزه استقرار “قرارگاههای حمزه” و “سپاه بیت المقدس” و “لشکر 28 کردستان” مستقر شده اند. حضور فرماندهان ارشد سپاه و ارتش در کردستان به امری روز مره تبدیل شده است. روز چهارشنبه پاسدار “جعفری” فرمانده سپاه پاسداران بهمراه شمار دیگری از فرماندهان این نیرو و ارتش در محل استقرار واحدهای ارتش و سپاه و قرارگاههای حمزه و سپاه بیت المقدس در شهرستانهای سردشت و مریوان حضور پیدا کردند و یکبار دیگر مردم کردستان را به سرکوب تهدید کرد. عصر همین روز به سنندج رفت و با فرماندهان رده های مختلف سپاه در این استان ملاقات کرد و یکبار دیگر بر تلاش بر پایدار کردن امنیت در کردستان تاکید کرد. این تحرکات جدید در شرایطی شدت گرفته که مدتهاست هر حرکت مدنی در کردستان همانطوریکه در مریوان مشاهده کردیم با واکنش شدید دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی روبرو می شود.

 بنابراین فعال کردن بقایای  “هسته های راکد” سلفی ها و تشویق آنها به پرتاب چند بمب و نارنجک بسوی واحدهای نظامی رژیم در شهرها، تحریک دولتهای منطقه و دعوت آنها به بازکردن جبهه ائی در کردستان، و وسوسه شدن برخی از احزاب سیاسی اپوزسیون کردستانی به دست زدن به حرکتهای مسلحانه “زود رس”، بدون هدف و نقشه، از نیازهای امروز جمهوری اسلامی در دست بردن به اعدامهای اخیر است. همه اینها تزریق سم به پیکر جنبش انقلابی مردم کردستان و جنبش مدنی و اجتماعی در حال گسترش است.

اگر جمهوری اسلامی نظامی مبتنی بر آدمکشی و تروریسم است. سلفی گری نیز ابزاری در دست قدرتهای منطقه ای علیه جنبش های رادیکال اجتماعی از جمله، جنبش کارگری و مبارزه انقلابی مردم کردستان است. اگر جمهوری اسلامی با اشغال نظامی کردستان و تکیه بر قوای مسلح و دستگاههای اطلاعاتی اش حاکمیت خود بر این مردم را تحمیل کرده است، هسته های مسلح سلفی و جهادی در کردستان ایران نه دارای ریشه اجتماعی اند و نه می توان از آن بعنوان یک جریان نام برد. اینها تعدادی از جوانان سرخورده و مایوس از شرایط موجود اند که قربانی سیاستهای جمهوری اسلامی و دولتهای مرتجع منطقه هستند.

مردم کردستان بدون شک توطئه های جدید جمهوری اسلامی و رژیم های منطقه ای علیه خود را خنثی خواهند کرد. نفوذ اسلام گرائی افراطی و سلفی در کردستان کمتر از خطر حاکمیت سیاه جمهوری اسلامی طی 36 سال گذشته نیست. اراده مردم کردستان و گرایش رادیکال سوسیالیستی و آزادیخواهانه مردم کردستان همانطوریکه تاکنون نشان داده است، این توطئه مشترک جمهوری اسلامی و سلفی های جهادی و دولتهای مرتجع منطقه را خنثی خواهد کرد.