شورای همبستگی با جنبش کارگری ـ پاریس -چهارمین گزارش از تظاهرات علیه قانون کار در فرانسه

چهارمین گزارش از تظاهرات علیه قانون کار در فرانسه

پس از یک دوره دو ماهه تعطیلات تابستانی و پس از آنکه “قانون کار” الخمری با بهره گیری از روش استبدادی حزب حاکم به تصویب رسید، تظاهرات اعتراضی در مخالفت با قانون ضد کارگری الخمری در روز پنجشنبه 15 سپتامبر از سر گرفته شد. میدان باستیل آغاز همایش بود. پلیس تمام خیابان های اطراف باستیل و نیز متروهایی که به این میدان منتهی می شدند، مسدود نموده بود تا به نحوی از حضور هرچه وسیع تر مخالفین قانون کار در تظاهرات جلوگیری شود. ولی با این همه تظاهر کنندگان خود را به میدان رساندند و آکسیون در ساعت 14،15 دقیقه آغاز گردید.  شعارها در رابطه با قانون الخمری ازاین قرار بودند: این قانون، زندگی گندیده و برده گی را به کارگران نوید می دهد؛ کارفرمایان در همه جا فرمان میدهند و ما حق اعتراض نداریم؛ کاپیتالیسم همه چیز را در چنگ خویش گرفته است، بنابراین  لغو “قانون کار” الخمری همراه با سازماندهی اعتصابات سراسری ضرورت دارد.

سرود انترناسیونال و نیز سرودهای انقلابی دیگر در مسیر تظاهرات پخش گردید. پلیس تجاوز گراست زیرا همیشه به اعمال تحریک آمیز (پرووکاسیون) روی آورده  و جهت ایجاد رعب و وحشت و جلوگیری از هرنوع تجمع، برخوردهای زیادی در مسیر تظاهرات بوجود آوردند (با ملاحظه عکس های پیوست، خشونت و تجاوز پلیس به تظاهرکنندگان نشان داده می شوند).  بیش از 60 نفر در درگیری هایی که پلیس محرک آن بود،  بازداشت شدند.

تظاهرات علیه قانون کار بطور همزمان در شهرهای دیگر فرانسه با استقبال کارگران و مردم زحمتکش  روبرو شد. بنا به گزارش رهبران سندیکاها، تنها در پاریس چهل هزار و نیز در سراسر فرانسه بیش از 160 هزار نفر در تظاهرات اعتراضی علیه قانون کار شرکت داشتند.

اولین اختلاف بین اتحادیه های کارگری در رابطه با آکسیون 15 سپتامبر بدینصورت آغازشد  که “سندیکای نیروی کارگر” ( Fo) پیشنهاد داده است که تظاهرات 15 سپتامبر می تواند آخرین

تظاهرات باشد، که با اعتراض 6 سندیکای دیگر که در سازماندهی تظاهرات نقش داشته اند، روبرو شده است.

در این تظاهرات نیروهای سیاسی چپ و انقلابی حضور فعال داشتند و بیانیه های خود را در سطح وسیع بین مردم  توزیع نمودند. آکسیونهای اعتراضی امروز در سراسر فرانسه، اراده ی مخالفین “قانون کار” الخمری را در لغو این قانون ارتجاعی و ضد کارگری به اثبات رساندند و تداوم مبارزه را نوید می دهد.

زنده باد همبستگی بین المللی کارگران

شورای همبستگی با جنبش کارگری ـ پاریس

conseil.solidarit@yahoo.fr

15 سپتامبر 2016