شهلا دانشفر-کارگران در هفته ای که گذشت

شهلا دانشفر

کارگران در هفته ای که گذشت

روز ٢٢ شهریور دومین سال گرامیداشت یاد شاهرخ زمانِی چهره شناخته شده کارگری برگزار شد. در این روز دوستداران شاهرخ زمانی چهره محبوب وخوشنام کارگری بر سر مزار او گرد آمدند ویادش را عزیز و گرامی داشتند . شاهرخ در ٢٢ شهریور ٩٤ در زندان رجایی شهر جانباخت. جمهوری اسلامی مسول مرگ شاهرخ زمانی است . یاد شاهرخ فراموش نشدنی است. یاد او گرامی باد!

تجمع اعتراضی دستفروشان در اهواز، ادامه کارزار علیه امنیتی کردن مبارزات، اعتراضات گسترده در محیط های کار و نمونه هایی چون مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه و تجمع سراسری کارگران مخابرات روستایی، فراخوان معلمان شاغل و بازنشسته به تجمع سراسری در ١٣ مهر از سرتیترهای مهم اخبار و مسائل کارگری در هفته گذشته است.

٢٢ شهریور تجمع اعتراضی دستفروشان در اهواز علیه سرکوبگران شهرداری

دستفروشان کارگران بیکاری هستند که برای پیدا کردن لقمه نانی برای زنده ماندن به این شکل روزگار میگذرانند. ماموران دولت به جای تامین این کارگران و پاسخگویی به خواستهای آنها، به جای کار یا بیمه بیکاری، هر روزه به آنان یورش میبرند. بساطشان را بر زمین میریزند، اموالشان را ضبط میکنند و جنایت میکنند. دستفروشان اهواز به این وضعیت اعتراض دارند و خواستار ایجاد شرایط لازم برای کار و یا بیمه بیکاری هستند.

اخیرترین این جنایت در ٢٢ مرداد سال جاری در قم اتفاق افتاد که در جریان آن مظفر عباسی جان باخت که به اعتراضی گسترده در شهر قم تبدیل شد. مورد قبلتر آن، قتل علی چراغی بود که در روز ١٦ مرداد ٩٣ در حالیکه به همراه پسر ١٤ ساله‌ اش به خیابان تهران‌پارس در تهران رفته بود، بدست پنجه بوکس بدستان شهرداری به قتل رسید. نمونه های دیگری از این سرکوبگری ها حملات متوالی این جنایتکاران به دستفروشان در شهرهای مختلف از جمله در شهرهای جنوب چون اهواز، آبادان، بندرعباس است که بارها و بارها به تظاهرات و اعتراضات جوانان دستفروش در این شهرها علیه سرکوبگران شهرداری منجر گردیده و در مواردی به اعتراض مردم یک شهر تبدیل شده است. بدین ترتیب ماموران شهرداری بخش دیگری از نیروی سرکوب حکومت است که تحت عناوینی چون پاک نگاهداشتن چهره شهرها و سد معبر و غیره هر روزه دارند جنایت میکنند.

ماموران شهرداری هر روزه در این شهر و آن شهر دستفروشانی را که به خاطر بیکاری و نداشتن هیچگونه تامینی ناگزیر به امرار معاش از این طریق و دست و پا کردن لقمه نانی برای خود و خانواده شان هستند، مورد تعرض و حمله قرار میدهند. در مقابل بارها در خبرها شنیده ایم که مردم به تقابل با آنها برخاسته و متواری شان کرده اند.

سرکوبگری های شهرداری نسبت به دستفروشی هم اکنون به کارزاری در سطح سراسری شکل داده است. کارزاری که در دو سه ساله اخیر فعال بوده و با خواستهایی چون ایجاد تسهیلات لازم برای دستفروشان برای ادامه به اشتغالشان و امنیت شغلی و قرار گرفتن آنها تحت پوشش تامین اجتماعی جریان داشته است. از جمله در تهران طومارهایی در حمایت از دستفروشان مترو و علیه سرکوبگری های شهرداری به راه افتاده بود. این کارزار ها را دوباره و باقدرت بیشتری به جلو بیاوریم.با اعتراض وسیع خود به سرکوبگری های شهرداری در قبال دستفروشان خاتمه دهیم.

در ادامه کارزار جهانی علیه امنیتی کردن مبارزات

کارزار علیه امنیتی کردن مبارزات و در دفاع از کارگران و معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی با قدرت به جلو میرود. این کارزار در سطح بین المللی نیز حمایت های قابل توجهی را در بر داشته است. در این هفته پگی هسن فلسویک-معاون اول کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ – ال او به نمایندگی از بیش از ٩٠٠ هزار نفر از کارگران در این کنفدراسیون طی نامه ای سرگشاده به مقامات ایران ضمن اعلام اعتراض خود به ادامه  آزار و اذیت فعالان کارگری توسط حکومت اسلامی، خواستار پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات کارگران، معلمان و مردم معترض و آزادی کارگران زندانی و فعالین اجتماعی شده است. در این نامه ال او – نروژ حمایت سیاسی و معنوی  کامل خود را از کارگران ایران و خواسته های آنها برای آزادی تشکل و کسب حقوق شان بدون ترس از دستگیری و یا آزار و اذیت اعلام داشت و ضمن اشاره به مواردی از فشار و تهدید رهبران کارگری و فعالین اجتماعی چون وضعیت رضا شهابی  عضو هیات مدیره سندیکای واحد ، علی نجاتی از اعضای هیات مدیره نیشکر هفت تپه و اسماعیل عبدی از اعضای شناخته شده هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، اعلام میدارد:”ال او – نروژ معتقد است که ایران از به اصطلاح قوانین «امنیت ملی» برای توجیه سرکوب فزاینده فعالیت های مشروع اتحادیه ای و محروم کردن قربانیان سرکوب از حقوق قانونی مناسب، استفاده می کند. این امر پیامدهای مخربی برای زندانیان و خانواده های آنها دارد و همچنین به جامعه و اقتصاد ایران بسیار آسیب می رساند”.  در ادامه این نامه، ال او نروژ خواستار آزادی فوری تمامی فعالین کارگری بازداشت شده و لغو اتهامات وارده بر آنان شده و خواستار متوقف کردن سرکوب کارگران و اعضای اتحادیه های کارگری شده و اعلام میدارد که تا زمانیکه حقوق شناخته شده بین المللی اتحادیه های کارگری و سایر حقوق بنیادی کارگران، و همچنین تمامی تعهدات ناشی از عضویت این کشور در سازمان جهانی کار، رعایت نشود، جنبش بین المللی اتحادیه های کارگری از جمله ال او- نروژ هیچ انتخابی به جز کارزار عمومی علیه این سرکوب غیرقابل قبول و ظالمانه در ایران ندارد.

در ایران نیز کارگران سندیکای واحد در حمایت از رضا شهابی و با خواست آزادی او در روز ٢٢ شهریور با روشن کردن چراغ ماشین هایشان و حرکت با سرعت ٢٠ کیلومتر دست به حرکت اعتراضی نمادینی زدند. در این روز علیرغم تهدید  کارگران به اخراج، آنها به اعتراض خود ادامه دادند. در این هفته همچنین محمود بهشتی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران با ١٤ سال حبس در ٢١ شهریور دستگیر شد. این دستگیری با واکنش اعتراضی بسیاری در میان معلمان ، کارگران و فعالین اجتماعی روبرو شده است و زمزمه های اعتراض در میان معلمان شدت گرفته است.

کارگران مخابرات روستایی با خواست قراردادهای دائم

در ١٩ شهریور بیش از پانصد کارگزار مخابرات روستایی از استانهای مختلف کشور به تهران آمدند و با خواست انعقاد قرارداددائم کاری و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل تجمع اعتراضی برگزار کردند. سراسری بودن این اعتراض و خواست قراردادهای دائم از نقاط قابل توجه این حرکت اعتراضی است.

١٣ مهر، روز جهانی معلم، روز اعتراض سراسری

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به برگزاری ١٣ مهر روز جهانی معلم فراخوان داده است. معلمان بازنشسته  نیز در ادامه مبارزاتشان و برای پیگیری خواسته های خود بر تجمع در ساعت ده صبح این روز فراخوان داده اند. اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری تا برون رفت از خط فقر،  بیمه های کارآمد و درمان رایگان، اداره و نظارت بر صندوق های بازنشستگی، از طریق انتخاب نمایندگان خود بازنشستگان برای رسیدگی به اختلاسها، از جمله خواستهای اعلام شده معلمان بازنشسته در فراخوان هایشان است.  معلمان شاغل و بازنشسته به دستمزدهای زیر خط فقر اعتراض دارند، به امنیتی کردن مبارزاتشان اعتراض دارند و خواستار آزادی فوری همکاران زندانی خود هستند. خواستار پایان دادن به فضای امنیتی در آموزش و پرورش هستند. خواستار درمان رایگان و تحصیل رایگان و پایان دادن به کالایی شدن آموزش هستند. به دزدی ها و حقوقهای نجومی اعتراض دارند و با شعارهایشان از تجمع با شکوه ٣١ مرداد و تجمعات دیگر این خواستها را اعلام کرده اند. با چنین خواستهای است که معلمان به استقبال ١٣ مهر روز اعتراض سراسری میروند. خواستهای معلمان، خواستهای کل جامعه است.از اعتراضات آنان وسیعا حمایت کنیم.