شهلا دانشفر-کارگران در هفته ای که گذشت

شهلا دانشفر

کارگران در هفته ای که گذشت

اعتراضات کارگری همچنان گسترده به پیش میرود. تجمع و اعتراض هر روزه کارگران در این کارخانه و در آن کارخانه و اولتیماتوم دادن به اینکه اگر حقمان را ندهید در اشکالی گسترده تر و با خانواده هایمان به میدان خواهیم آمد، فضای تعرضی تر این اعتراضات، از جمله شکستن دوربین های مداربسته نصب شده برای کنترل کارگران و بستن درب به روی مدیران زورگو که پول کارگران را بالا کشیده اند، بروز اعتراضات کارگری در اشکالی اجتماعی تر و سیاسی تر چون راهپیمایی در وسط شهر و حضور هر روز بیشتر خانواده ها در این اعتراضات و زدن جرقه  اعتصاب سراسری، این ابزار قدرت کارگران همه و همه فضای اعتراضات کارگری در هفته های اخیر بوده است. در این نوشته به چند نمونه مهم از این اعتراضات در روزهای اخیرنگاهی می اندازیم.

ادامه اعتراضات کارگران شاغل و بازنشسته هفت تپه

صبح روز٢٨ تیرماه؛ کارگران بازنشسته وشاغل شرکت نیشکر هفت تپه بازهم دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشسته های اسفند ماه ٩٥ بخاطر پرداخت نشدن ٤ درصد تمام ٣٤١ نفرشان و کارگران شاغل در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه دستمزد خود تجمع کردند. کارگران میگویند دیگر اعتمادی به وعده های کارفرما ندارند و تا وقتی خواستهایشان اجرایی نشود به اعتراضاتشان ادامه میدهند.

بخشی از بیانیه این کارگران را که بدنبال تجمع روز ٢٧ تیر و در اعتراض به بدقولی های مدیریت داده اند را در زیر میخوانید: ” موقعی که کارگران به دفاع ازحقوق حداقلی یک میلیونی معوق ومزایای برحق خود به ناچار اقدام به تجمع اعتراضی میکنند، این موضوع را اغتشاش دانسته وبرخلاف قانون مانع ورود این افراد به شرکت میشود. چرا وطبق چه قانونی کارگران باید از داشتن حتی یک شغل با حقوق حداقلی ومعوق محروم شوند وکسی مانع رسیدن آنها به حقوقشان شود که خود از دو محل حقوق میگیرد.!!!؟ هنوزحقوق اردیبهشت شاغلین این شرکت پرداخت نشده وکارگران تا سه شنبه به کارفرما درخصوص پرداخت حقوق خود مهلت داده اند. “

اعتراضات پی در پی کارگران نیشکر هفت تپه آنچنان انعکاسی پیدا کرده است که فدراسیون جهانی کارگران آی یو اف (  فدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگران غذایی، کشاورزی و..)  کارزاری در حمایت از این کارگران و خواستهایشان اعلام کرده اند. انعکاس اعتراضات کارگری در چنین ابعادی در سطح جهانی و جلب حمایت سازمانهای کارگری جهانی یک پیشروی مهم در جنبش کارگری است. در بخشی از طومار اعتراضی کارزار آی یو اف چنین آمده است: ” آی یو اف از خواسته کارگران هفت تپه برای پرداخت تمامی دستمزدهای عقب افتاده، مزایا و بررسمیت شناختن سندیکا بعنوان نماینده واقعی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و برگرداندن شرکت نیشکر هفت تپه به بخش دولتی حمایت می کند.”. از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه وسیعا حمایت کنیم.

احکام امنیتی کارگران، معلمان و تمامی فعالین اجتماعی باید لغو شود

بیش از ١٢٠٠معلم و فعالین اجتماعی خواستار آزادی محسن عمرانی معلم زندانی شده و با امضای بیانیه ای حمایتی بر ادامه مسیر فعالیت های اعتراضی شان تاکید نمودند. پتی شن معلمان در حمایت از محسن عمرانی را وسیعا امضا کنیم و به این کارزار بپیوندیم. در بخش هایی از این بیانیه چنین آمده است :

“…. ما امضاکنندگان این بیانیه به‌عنوان جمعی از فعالان صنفی اعلام می کنیم زندانی کردن امثال محسن عمرانی در اراده ی ما برای پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی خللی ایجاد نخواهد کرد و ما بیش از پیش بر یک زندگی شرافتمندانه برای همه از جمله معلمان و همچنین آموزش باکیفیت و برابر و فارغ از مناسبات پولی تاکید داریم و در این مسیر از تمام ظرفیت های مدنی و قانونی و برحق خود برای تحقق مطالبات و برداشته شدن نگاه امنیتی از فعالیت صنفی و آزادی معلمان دربند به‌خصوص همکار دربندمان، محسن عمرانی استفاده خواهیم کرد.”.

 محسن عمرانی از اردیبهشت تا کنون در زندان بوشهر به سر میبرد.

معلمان یک بخش معترض جامعه هستند. در میان آنها معلمان شاغل آزاد با قرارداد موقت و معلمان حق التدریسی در یک ماهه اخیر در اعتراض به تعویق پرداخت حقوقها و با خواست تعیین تکلیف وضعیت استخدامی شان تجمعات اعتراضی متعددی داشته اند. از جمله در هفته گذشته در بیست و هفت تیرماه معلمان حق التدریس مشهد تجمع داشتند. فشار این اعتراضات مجلس را هم به عکس العمل واداشته است. بطوریکه چهارده نماینده مجلس در ارتباط با عدم پرداخت حق‌التدریس معلمان به وزیر آموزش و پرورش تذکر دادند.

معلمان در اعتراضات چند ساله خود با شعارهایی چون؛ خط فقر ٤ میلیون، حقوق ما یک میلیون، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، بیمه کارآمد، درمان رایگان است، تحصیل رایگان برای همه کودکان، استخدام رسمی معلمان قراردادی و پیمانی، لغو مدارس خصوصی، و اعتراض علیه امنیتی کردن مبارزات با خواست لغو تمامی احکام امنیتی صادر شده برای فعالین کارگری، معلمان و فعالین اجتماعی، صدای اعتراض کل جامعه بوده اند. یک خواست فوری معلمان آزادی فوری و بدون قید و شرط محسن عمرانی معلم زندانی در بوشهر است. از خواستهای معلمان وسیعا حمایت کنیم.

تجمع بازنشستگان صنعت فولاد کشور مقابل ساختمان صندوق فولاد در تهران

روز ٢٤ تیر گروهی از کارگران بازنشسته صنعت فولاد از اقصی نقاط کشور با سفر به تهران برای چندمین بار در شش ماه گذشته مقابل ساختمان دفتر مرکزی صندوق فولاد دست به تجمع اعتراضی زدند. به گفته کارگران از سال ٩١ بخشی از مطالبات بازنشستگی که مربوط به اجرا و پرداخت مجدد احکام معلق شده حق سرپرستی و حق سختی کار می‌شود، پرداخت نشده است. این تجمع به نمایندگی از طرف ٨٦ هزار بازنشسته صنایع فولاد صورت گرفت و یک اهمیت آن در سراسری بودن آنست. بازنشستگان صنعت فولاد همواره نقش پیشروی در اعتراضات بازنشستگان در سطح جامعه در اعتراض به زندگی زیر خط فقر و سیاست های ریاضت اقتصادی حکومت داشته اند.

مستمری های چند بار زیر خط فقر و محرومیت از هر گونه تامینی چون درمان رایگان، تحصیل رایگان برای فرزندان، تسهیلات لازم برای تامین مسکن معضل جمعیت عظیم بازنشستگان در سطح کشور است. اینها معضلات اساسی تمامی کارگران، معلمان، پرستاران و بخش عظیمی از مردم است.

زیر فشار حقوقهای چند بار زیر خط فقر و بی تامینی مطلق، هم اکنون بسیاری از بازنشستگان علیرغم وضعیت جسمانی بد و کهولت سن ناگزیر شده اند که با قراردادهای موقت، و با دستمزدهای بسیار پایین و بدون هیچ حق و حقوقی به اشتغال مجدد تن دهند. هر ماهه و طی سالها کار از حقوق ماهانه آنها مبلغی بابت حق بیمه و مستمری بازنشستگی کسر شده است و این وضع زندگی امروز آنانست و بنا به گزارشات دولتی بیش از ٩٠ درصد آنها در فقر به سر میبرند. بعلاوه امروز حتی همین چندرغاز مستمری را هم به موقع پرداخت نمیکنند. بازنشستگان نه تنها از درمان رایگان، بلکه حتی از همان حداقل امکانات درمانی نیز محرومند. با وجود اینهمه بی تامینی اخیرا مجلس اسلامی با بیشرمی تمام طرح یک فوریتی “اصلاح قانون ممنوعیت به‌ کارگیری بازنشستگان” را به تصویب رسانده است. تجمع اعتراضی هزاران نفره بازنشستگان، اعلام تشکل سراسری شان در اعتراض به وضعیت بشدت نابسامان زندگی ای که بعد از سالها کار بر آنها تحمیل شده است، پاسخ گستاخی حکومت و مجلس اسلامی است. همانطور که  در اسفند ماه سال ٩٥ هزاران بازنشسته از بخش های مختلف جامعه در مقابل مجلس تجمع کردند و خواستهایشان را فریاد زدند، امروز نیز باید به تدارک اعتراضی گسترده و سراسری رفت.

پرستارانی با حقوق ٥٠٠ هزار تومانی و بدون بیمه

محمد شریفی‌مقدم دبیر خانه پرستار، این تشکل دولتی پرستاران از حقوق های نازل پرستاران، محرومیت آنها از حق بیمه و استخدامهای موقت خبر میدهد. درعین حال یکی از موضوعات اعتراضات پرستاران پیاده کردن طرح تربیت پرستاران بیمارستانی است. بنا بر  خبرها قرار است وزارت بهداشت امسال برای نخستین بار این طرح را در پانزده  بیمارستان دولتی و خصوصی تهران اجرا کند. یعنی حدود بیش از ١٣٠٠ پرستار بدون تحصیلات پرستاری و پس از انتخاب رشته در دفترچه کنکور جذب بیمارستان‌ها خواهند شد. به گفته پرستاران این طرح هم سلامت مردم و جامعه را در معرض فاجعه قرار میدهد و هم فشار میشود بر پرستاران شاغل و با قرار گرفتن چماق اخراج بر روی سر آنها شرایط دشوارتر کاری با دستمزدهای نازل بر این بخش مهم کارکنان خدمات درمانی تحمیل میشود. در برابر این طرح زمزمه های اعتراض بالا گرفته است. بحث بر سر انتشار طومار اعتراضی و جلب حمایت جامعه است. بحث بر سر برپایی تجمعات اعتراضی و خواست لغو فوری این طرح تعرضی به کل پرستاران است. از جمله روز ٢٢ تیرجمعی از دانشجویان رشته پرستاری استان زنجان با تجمع در مقابل درب ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان اعتراض خود را به این طرح اعلام کردند. موضوعات دیگر اعتراض پرستاران در این حرکت اعتراضی عبارت بودند از اعتراض به تبعیض در پرداختها، عدم پرداخت هشت ماه حقوق آنها، در نظر نگرفتن ساعات بهره‌وری در شیفت‌های موظف بوده است. در ٢٧ تیر ماه نیز پرستاران  بیمارستان کوثر سمنان سفر وزیر بهداشت به این شهر را به صحنه اعتراض خود تبدیل کرده و خواستار لغو طرح پرستار بیمارستانی و ١١ ماه دستمزد معوقه خود شدند. فشار سنگین کاری بر روی پرستاران، ساعات طولانی شیفت های کار و کمبود پرستار کافی در بیمارستانها، اضافه کاری های اجباری، سطح پایین استاندار بهداشتی بیمارستانها، دستمزدهای ناچیز و قراردادهای موقت و پیمانی از جمله معضلات پرستاران است که بارها نسبت به آن اعتراض کرده اند. خواستهای پرستاران مستقیما به سطح استاندارد درمان در جامعه مربوط است و باید با وسیعترین حمایتها از جانب مردم پاسخ گیرد.