شهلا دانشفر -کارگران در هفته ای که گذشت

شهلا دانشفر

کارگران در هفته ای که گذشت

با آغاز سال تحصیلی معلمان با خواستهایشان و با فراخوانهایشان به جلو می آیند

بازگشایی مدارس نزدیک است و مطلب این هفته را به مبارزات معلمان و خواستهایشان اختصاص میدهم. معلمان با نیروی قدرتمندی خود را برای شروع سال تحصیلی جدید و پیگیری خواستهایشان آماده میکنند. این را در فراخوانهایشان برای پیگیری خواستهایشان به روشنی می بینیم. از جمله معلمان بازنشسته برای ششم مهرماه و کانونهای صنفی معلمان در شهرهای مختلف به تجمع اعتراضی در ١٣ مهر روز جهانی معلم فراخوان داده اند. در عین حال کانون صنفی معلمان با مبارزات دو سه ساله اخیرش توانست، حق برگزاری مجمع عمومی خود را به دولت تحمیل کند و معنای واقعی آن تحمیل این تشکل سراسری معلمان به عنوان ابزاری برای پیگیری خواستهایشان است و اکنون معلمان برای ٢٧ مهر دعوت به تشکیل مجمع عمومی کانون داده اند. و این اتفاقات در حالی روی میدهد که معلمان یک پای مهم کمپین علیه امنیتی کردن مبارزات کارگران، معلمان و مردم معترض هستند. کمپینی که بیانیه اش را جعفر عظیم زاده از رهبران کارگری و اسماعیل عبدی از رهبران معلمان دادند و اهمیتی سیاسی برای کارگران و کل جامعه دارد. کمپینی که توانسته است جنبش و گفتمانی را علیه سرکوب مبارزات جامعه با انگ های امنیتی و در دفاع از زندگی و معیشت مردم شکل دهد. و تاکیدی بر حق تشکل، حق اعتصاب و آزادی های پایه ای سیاسی جامعه باشد. نگاهی به این سرتیتر ها اهمیت سیاسی مبارزات معلمان و خواستها و مطالباتشان را به روشنی نشان میدهد. از همین رو هر یک از فراخوان های معلمان خبر از یک اتفاق مهم است که لازمست با دقت آنها را دنبال کنیم و به آنها پاسخ درخور داده و وسیعا حمایت کنیم. به این فراخوان ها و خواستهای معلمان نگاهی بیندازیم.

فراخوان معلمان به مناسبت ١٣ مهر روز جهانی معلم

١٣ مهر روز جهانی معلم است. اعلام این روز به عنوان روز اعتراض سراسری  از سوی کانون صنفی معلمان یک تصمیم سیاسی مهم و تثبیت این روز به عنوان روز جهانی اعتراض معلمان برای حق و حقوقشان است. این فراخوان با اعلام خواستهایی که در نشست ٢٣ و ٢٤ شهریور نمایندگان کانون های صنفی معلمان در اردبیل برپا شده اتخاذ شده است.

زمان این تجمع ساعت هشت و نیم تا یازده و نیم صبح سیزدهم مهر ماه و مکانش در مراکز استانها در سازمان آموزش و پرورش و در شهرستانها در نواحی و مناطق اعلام شده است. ٢٨ کانون صنفی از شهرهای مختلف این بیانیه را امضا کرده و همکارانشان را به گردهمایی در این روز و پیگیری خواستهایشان فراخوانده اند.

یک اعتراض مهم معلمان به حقوقهای زیر خط فقر است. معلمان با شعار خط فقر سه میلیون، حقوق ما یک میلیون بارها و بارها در مبارزات با شکوه دو سه ساله اخیرشان اعتراض خود را به این وضعیت اعلام داشته و در قطعنامه هایشان بر خواستهای مهمی چون افزایش دستمزدها به بالای خط فقر، تحصیل رایگان برای همه، لغو مدارس خصوصی، بازسازی مدارس ناامن، پایان دادن به فضای امنیتی در اموزش و پرورش و در مدارس، بالا بردن استانداردهای آموزشی و … تاکید گذاشته اند. و بیانیه مشترک اسماعیل عبدی و جعفر عظیم زاده علیه امنیتی کردن مبارزات کارگران، معلمان و مردم معترض به کارزار متحدی از کارگران و معلمان علیه فقر و فلاکت موجود و تشدید سیاستهای ریاضت اقتصادی حکومت و سرکوبگری هایش شکل داد. کارزاری که با خواست مشخص باطل شدن تمامی پرونده های تشکیل شده برای فعالین کارگری، معلمان و مردم معترض تحت عناوینی چون “اخلال در نظم و امنیت ملی”، کیفیت جدیدی به مبارزات کارگران و معلمان داده  است.

معلمان با این خواستها و بدنبال دو سال مبارزات جانانه برای خواستها و مطالباتشان است که به استقبال بازگشایی مدارس و سیزده مهر روز جهانی معلم میروند. در بیانیه کانونهای صنفی معلمان به مناسبت این روز بر خواستهایی چون رفع تبعیض فاحش موجود بین فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته با سایر کارکنان، صدور پروانه فعالیت برای تشکل‌های بلا‌تکلیف در اسرع وقت توسط وزارت کشور و کمیسیون ماده ١٠، مختومه کردن پرونده و تبرئه معلمان معترض به وسیله دستگاههای قضایی و امنیتی و پرهیز از پرونده سازی و امنیتی کردن مراکز آموزشی، حمایت قضایی دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش از فعالا‌ن صنفی، فرهنگی، تقلیل روزهای تدریس آموزگاران و توجه ویژه به مقطع ابتدایی، فراهم آوردن امکانات لا‌زم و در حد استاندارد، در مدارس دولتی به منظور جلوگیری از تنزل جایگاه و افت تحصیلی در مدارس دولتی تاکید شده است. و یک فوکوس مهم این خواستها  پایان دادن بر امنیتی کردن مبارزات آنان و بهبود وضع آموزش در مدارس است. باید از خواستهای معلمان و فراخوانشان برای روز جهانی معلم وسیعا حمایت کرد. اطلاع رسانی وسیع کنیم و به عنوان مردمی که وضع آموزش و پرورش و رسیدن معلمان به خواستهایشان کاملا به وضع فرزندان ما و آموزششان و بالابردن استانداردهای آموزشی جامعه مربوط است از این مبارزات حمایت و پشتیبانی کنیم.

نکته گفتنی خطاب به معلمان، تاکیدی دیگر بر بیان روشن خواستها و مطالباتشان است. روشن است که باید هر گونه تبعیضی در پرداخت حقوقها میان معلمان و بازنشستگان و سایر کارکنان دولتی بر طرف شود و طرح این خواست از سوی معلمان به جا و برحق است. اما در عین حال باید روشن باشد که استاندارد زندگی برای ما کارگران، ما معلمان و ما مردم چیست. سطح حقوقها باید کجا قرار گیرد که بتوانیم از یک زندگی شایسته انسانی برخوردار باشیم. معلمان قبلا این شاخص را با اعتراض خود به زندگی زیر خط فقر اعلام کردند و در قطعنامه هایشان بر افزایش حداقل حقوق ها به میزان سه میلیون و پانصد هزار تومان به عنوان یک گام فوری و مهم تاکید گذاشتند. امروز نیز باید این خواست بصورت شفاف و روشن بر پلاکاردهای اعتراضمان در روز جهانی معلم نقش بندد.

از سوی دیگر در حاکمیت جمهوری اسلامی هر وزیری که بر سر کار باشد، نهایتا مجری آموزش و پرورشی است که اساسش بر قوانین اسلامی و تبعیض جنسی و تفتیش عقاید گذاشته شده است. میشود با خواستهای روشنی چون جدایی مذهب از آموزش و پرورش، کوتاه شدن دست گله های آخوند از مدارس و متوقف شدن طرحهای اسلامی کردن مدارس و وابسته کردن آنان به حوزه های علمیه قم، پایان دادن به طرحهایی چون راهیان نور و مغز شویی کودکان با اشاعه فرهنگ اسلامی شهید پروری، برای تغییر فضای آموزشی به نفع خواستهای مدرن و انسانی خود تاثیر گذاشت و رژیم اسلامی را از این سنگر نیز گامهای مهمی به عقب راند. بنابراین به هر درجه که توازن قوا اجازه دهد، میشود این خواستها را به جلو برد. میشود جلوی اشاعه خرافه در مدارس و تفکیک جنسیتی در آموزش و پرورش را گرفت. وظیفه معلمان چپ و رادیکال است که با شعارهای روشن و شفاف و  با ابتکارات مختلف این خواستها را هر چه بیشتر به جلو آورند .

فراخوان معلمان بازنشسته به تجمع برای روز ٦ مهرماه

معلمان بازنشسته برای ششم مهر برای پیگیری خواستهایشان فراخوان به تجمع داده اند. در بخشی از فراخوان بازنشستگان که در فضای گروههای مبارزاتی در تلگرام منتشر شده و وسیعا به اشتراک گذاشته شده است چنین آمده:

“آری ششم مهر، روز تکریم بازنشستگان را گرامی میداریم

دوستان و همراهان گرامی؛ متاسفانه سالیان سال است که بازنشستگان فرهنگی به معنای قشر فراموش شده جامعه تلقی می شود در حالیکه نباید چنین باشد.

بازنشستگی پایان راه نیست بلکه پایان تلاشهای بی وقفه و آغاز استراحت و استفاده از تلاش دیروز است.”

محل این تجمع در تهران و البرز و شهرهای اقماری تهران مقابل مجلس و در شهرستانها مقابل سازمان بازنشستگی مراکز استانها اعلام شده است.

همترازی حقوق بازنشستگان فرهنگی سالهای پیش از ٩٤ و بعد از آن، همترازی حقوق بازنشستگان با شاغلین دیگرو بیمه کارآمد از جمله خواستهای معلمان بازنشسته است که در بیانیه شان بر آنها تاکید شده است. معلمان بازنشسته در رابطه با خواستهایشان و در اعتراض به زندگی زیر خط فقر و سطح نازل حقوقهایشان بارها و بارها تجمع و اعتراض کرده اند. یک نمونه درخشان آن تجمع آنان در ٢٢ تیرماه بود که در آن ٣٠٠ نفر از معلمان بازنشسته از  تهران، کرج، استان کهکیلویه و بویر احمد و تعدادی از معلمان پیش دبستانی ساری بهمراه معلمان شاغل در مقابل مجلس بود که در آن معلمان بازنشسته شعار دادند، بنرها و پلاکاردهای خود را به اهتزاز درآوردند، مجلسیان را هو کردند و از حمایت گرم مردم برخوردار شدند. و همانجا اعلام کردند که بازهم برای پیگیری خواستهایشان جمع خواهند شد. در این تجمع اعتراضی معلمان بازنشسته شعار میدادند: منزلت معیشت حق مسلم ماست، بیمه رایگان حق مسلم ماست، حقوق ما ریالیه خرج ما دلاریه، خط فقر سه میلیون حقوق ما یه میلیون، سی سال تدریس منزلت نداریم، سی سال تدریس معیشت نداریم، معلم بیدار است از تبعیض بیزار است، معلم بیدار است از اختلاس بیزار است، نظام هماهنگ اجرا باید گردد. و همین شعارها  یک پلاتفرم روشن برای اعتراضات معلمان در روز ششم مهر ماه نیز هست.

نکات مهم و قابل تاکید دیگر در رابطه با اعتراضات معلمان بازنشسته یکی اتحاد آنان با معلمان شاغل و از جمله شرکت فعالشان در تجمعات١٣ مهر روز جهانی معلم است. ضمن اینکه انتظار میرود که اعتراضات معلمان بازنشسته با حمایت وسیعی از سوی همکارانشان در تمامی مراکز آموزش و پروش پاسخ گیرد.

در بیانیه معلمان مجلس اسلامی به عنوان محل تجمع در تهران اعلام شده است. هشدار دهنده اینست که این بیانیه مجلس اسلامی را “خانه ملت” خوانده و معلمان را به تجمع “سکوت مطلق” در این مکان فراخوانده است. اما خود معلمان بخوبی میدانند که نه مجلس اسلامی  “خانه ملت” است و نه تجمع اعتراضی آنان و مردم معترض تجمعات سکوت. مجلس اسلامی مکان تصویب لایحه ها و طرحهای ارتجاعی حکومت اسلامی  و بخشی از دستگاه سرکوب و حاکمیت رژیم اسلامی است. اما نکته اینجاست که این محل امروزه به محلی برای تجمعات اعتراضی کارگران، معلمان، بازنشستگان و بخش های مختلف معترض جامعه تبدیل شده است. و هر روز در این محل شاهد حرکت و اعتراضی هستیم و در این مکان، کارگران و جمعیت معترضی که به آنجا می آیند یکدیگر را پیدا میکنند و فریادشان یکی میشود.

از همین رو تجمع در مکان مجلس انتخاب مناسبی برای رساندن صدای اعتراض خود در سطح وسیعی در جامعه است. اما بعضا گرایشات راست تلاش دارند با واژه هایی چون “خانه ملت”، تجمع سکوت، اعتراضات معلمان و مردم معترض را در چهارچوبه حکومت و کنترل خود نگاهدارند. در رابطه با خواستها نیز همه تلاششان اینست که آنها را در سطح عمومی  و کلی ای چون نظام هماهنگ، همترازی حقوق ها با دیگر کارکنان شاغل و غیره محدود نگاهدارند. ولی خواست مشخصی را که به مبارزات معلمان تداوم دهد را جلو نمی آورند. اما در عمل می بینیم که وقتی معلم دست به اعتراض میزند و جمع میشود با پلاکاردهای خط فقر سه میلیون، حقوق ما یک میلیون، درمان رایگان و تحصیل رایگان که همگی خواستهایی سراسری و روشن است به جلو می آید. و همین اتفاق خود باعث اتحاد عملی کارگران و معلمان بر سر خواستهای مشترکشان و تقویت موقعیت سیاسی معلمان در راس مبارزات کل جامعه علیه فقر و فلاکت و با خواست یک زندگی شایسته انسان شده است. وظیفه معلمان چپ و رادیکال است که با دیدن همه این جوانب به تدارک ششم مهر روز اعتراض سراسری بازنشستگان و پیگیری خواستهایشان بروند.

 فراخوان کانون صنفی معلمان ایران “تهران” به تشکیل مجمع عمومی

کانون صنفی معلمان بعد از اعتراضات بسیار برگزاری مجمع عمومی خود را به دولت تحمیل کرد و وزارت کشور مجوز آنرا صادر نمود. معنای آن تحمیل کانون صنفی معلمان به دولت است. بدنبال صدور این مجوز معلمان برای روز ٢٧ مهرماه از ساعت ٤ تا ٧ بعد از ظهر فراخوان به برگزاری مجمع عمومی داده اند. در این فراخوان اعلام شده است که کلیه اعضای کانون صنفی معلمان ایران (تهران) تا پانزده مهر ماه وقت دارند که برای ثبت نام برای شرکت در این مجمع عمومی به هنرستان مدرس واقع در چهارراه نظام آباد مراجعه کنند. این مجمع عمومی در کانون فرهنگی تربیتی حر در منطقه ١١ تهران برگزار خواهد شد. این خبر از یک موفقیت مهم در مبارزات معلمان حکایت دارد. مجمع عمومی کانون صنفی معلمان در تهران و در شهرستانها یک رکن مهم دخالتگری و اعمال اراده اعضای این کانون در جهت گیریها و سازماندهی مبارزات معلمان حول خواستهایشان است. با شرکت وسیع در مجمع عمومی روز ٢٧ مهر ماه باید این دستاورد مهم را پاس داشت. بعلاوه گروههای مبارزاتی معلمان در تلگرام، همواره نقش مهمی در متحد کردن صفوف مبارزه آنان و همنظری و سازماندهی اعتراضات سراسری شان داشته است. خصوصا هر جا که تشکیل مجمع عمومی با مانع روبرو شود، مدیای اجتماعی ابزار مهمی برای سازماندهی اعتراضات معلمان، وصل نگاهداشتن آنها با یکدیگر و حفظ اتحادشان است. باید همچنان در مدیای اجتماعی متشکل ماند. از طریق آن گفتمان های خود را جاری کرد و صفوف خود را هر چه بیشتر متحد کرد.