شهلا دانشفر-مافیای اقتصادی صندوق “ذخیره فرهنگیان” و دزدی ٨٠٠٠ میلیاردی

شهلا دانشفر

مافیای اقتصادی صندوق “ذخیره فرهنگیان” و دزدی ٨٠٠٠ میلیاردی

دزدی ٨٠٠٠ میلیاردی از صندوق ذخیره فرهنگیان، نمونه دیگری از دزدی و چپاول در بخش های مختلف دولتی و مقامات مسئول در جمهوری اسلامی است. اندوخته های کارگران در تامین اجتماعی را مرتضوی و باندش بالا کشیدند و اندوخته های معلمان را، مقامات مسئول در “صندوق ذخیره فرهنگیان”، و این داستان رانت خواری و دزدی حاکمیت مشتی جنایتکار بر گرده کل جامعه است.

صندوق ذخیره فرهنگیان چگونه شکل گرفت، و ماجرا از چه قرار است. نکاتی است که مختصر به آن میپردازم.

بنا به گزارشات دولتی اواخر سال ١٣٧٣ تحت عنوان “ارتقاء معیشتی و رفاه فرهنگیان”، بحث ایجاد موسسه  صندوق ذخیره فرهنگیان طرح شد و در ٧ خرداد ٧٤ این صندوق تشکیل و به ثبت رسید.  بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در مرداد ٩٥، تعداد ٩٢٠ هزار نفر از فرهنگیان كشور عضو این صندوق هستند. این درحالیست که تعدادی از فرهنگیان بازنشسته نیز در این صندوق عضویت دارند.

طبق گزارشات بنا بر تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه وزارت آموزش و پرورش فرهنگیان شاغل علاقمند به عضویت این موسسه درآمده و ماهانه تا ٥ درصد از حقوق و مزایای آنان کسر شده و به موسسه واریز میشود. ضمن اینکه دولت نیز مکلف شده بود که معادل این مبلغ را در بودجه سالیانه خود منظور و به حساب موسسه واریز کند. و باز بنا بر آخرین آمار مقامات مسئول آن ماهیانه ١٩ میلیارد تومان توسط فرهنگیان عضو صندوق پول وارد آن میشود، با این امید که در هنگام بازنشستگی به دردی از دردهایشان جواب دهد.

جالب اینجاست که  در سال ٩٣ با اعلام اینکه تمامی فرهنگیان غیر عضو به عضویت این صندوق در می آیند، سعی کردند عضویت در آن و کسر ٥ درصد از فیش های حقوقی فرهنگیان و پرداخت به این صندوق را به شکلی اجباری کنند. ولی بخشی از معلمان زیر بارش نرفتند. بخشی هم خودشان تصمیم میگرفتند که چه درصد از حقوقشان را میخواهند به این صندوق بپردازند. در این بخشنامه چنین آمده بود: “از مهرماه ١٣٩٣ فرهنگیان غیرعضو نیز به خانواده اعضای صندوق ملحق خواهند شد تا از مزایای متعدد این سرمایه‌گذاری بهره ‌مند شوند. بدیهی است معادل سرمایه‌گذاری عزیزان فرهنگی – سهم دولت محترم و سود متعلقه به فرهنگیان گرامی اختصاص خواهد یافت”. البته در آن  قید شده بود که هر یک از اعضای جدید تمایل به عضویت در صندوق ذخیره نداشته باشند، میتوانند انصراف خود را کتبا تا دهم مهرماه ٩٣، اعلام کنند.

بگذریم که دولت نیز بعدا تحت عنوان اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه کشور اشاره ای به پرداخت سهمی از سوی دولت نشده است، از ابتدای سال ٩٠ پرداخت ٥ درصد سهمیه خود را قطع کرده و این خود به کشاکشی بین مقامات صندوق و دولت و شکایت و شکایت کشی منجر شد.

بدین ترتیب هر ماهه ٥ درصد از فیش حقوقی بیش از یک میلیون معلم و عضو صندوق ذخیره فرهنگیان کسر شده، با این امید که با شریک شدن در سود سهام آن، نصیبی ببرند و هنگامی که بازنشسته میشوند در زمان بازنشستگی اش متناسب با میزان ذخیره ای که داشته، پولی به آنها داده شود. در حالیکه در همین مدت پرداخت حتی یک وام سه میلیون تومانی به معلمی که گیر کرده است، با هفت خوان رستم روبرو شده و هزار جور سنگ اندازی کرده اند. از جمله بنا به گزارشات فاش شده شان، ٩٠ درصد تسهیلات این صندوق تنها به ٣٠ نفر از مقامات عالیرتبه و مدیران صندوق تعلق گرفته است. و این خود یکی از موضوعات اعتراضات معلمان در چند ساله اخیر بوده است.

این چنین است که ٢١ سال اندوخته حاصل از ٥ درصد از حقوق بیش از یک میلیون فرهنگی به سرمایه ای عظیم در این صندوق تبدیل شده و مافیای اقتصادی دیگری همچون تامین اجتماعی که دزدان حکومتی ای چون سعید مرتضوی ها اموالش را بالا کشیدند، شکل گرفته است. و امروز دهها شرکت و بانک و موسسه زیر مجموعه های این صندوق هستند. از جمله سید شهاب‌الدین غندالی مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در خرداد ٦٥ در خصوص اینکه این صندوق در چه تعداد کارخانه، نهاد و سازمان اقتصادی سرمایه‌گذاری کرده است، اظهار داشت: در حدود ١٢ کارخانه پتروشیمی، در ٤ نیروگاه شامل ٢ نیروگاه در سمنان و ٢ نیروگاه در ساری، و در ٢ کارخانه داروسازی سرمایه گذاری کرده‌ایم؛ ضمن اینکه ٢ تا ٣ پروژه تجاری مانند مگاپارس و نیز کل مجتمع کامپیوتر پایتخت را داریم که این مجتمع صددرصد برای ماست. وی همچنین با بیان اینکه بالای ٥٠ درصد سهم پروژه مگاپارس به این صندوق اختصاص دارد اعلام کرد که در بخش معدن نیز قرار است سرمایه گذاری شود.

حالا گزارش از دزدی  ٨٠٠٠ میلیاردی از این صندوق را میشنویم. اعطای وام های بلند مدت کلان بدون بهره، اختصاص ٨٠٠ خودروی لوکس ١٩٦ میلیونی به مدیران صندوق ذخیره با تسهیلاتی باور نکردنی، تاسیس “بیمه امید آسایش ایرانیان” و پرداخت پاداش ٧٠٠ میلیونی و حقوقهای کلان به کارکنان آن و خریداری یک  ساختمان ١٢٠ میلیاردی، وام قرض الحسنه ١٠٠ میلیونی با کارمزد صفر برای مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان، و خلاصه اینکه اختصاص ٩٠ درصد تسهیلات صندوق فقط به سی نفر از مقامات عالیرتبه صندوق بنا به گزارشات منتشر شده دولتی، از جمله اقلامی از این دزدی های کلان است.

دزدی بزرگی که مثل همیشه یکسرش در مجلس و سر دیگرش در دولت است و بر ملا شدن این دزدی ها همانند دیگر موارد دزدیهایشان، به جدالی در میان حکومتیان، بین مجلس و  دولت تبدیل شده است. از جمله رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عزل فانی و انتخابات رئیس جدید صندوق ذخیره فرهنگیان را تلاشی برای جلوگیری از افشای تخلفات بزرگی در صندوق ذخیره فرهنگیان دانسته و آنرا اقدامی سیاسی خواند و با اشاره به ناروشنی سابقه فردی که به عنوان رئیس جدید صندوق انتخاب شده، در جاهای قبلی مثل شستا و شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی، تلویحا پرونده دزدی های قبلی وی را به رخ میکشد.

و از همین روست که سراسیمه فانی وزیر آموزش و پرورش را که استیضاح شده و قرار بود به استیضاحش پاسخ دهد، کنار گذاشتند. و فانی نیز قبل از برکنار شدنش مدیر عامل جدید صندوق را تغییر داده بود. بعد هم  با دستگیری مدیرعامل صندوق و اعلام اینکه ١٤ نفر از دیگر مدیران در این اختلاس دست داشته اند و بازداشت چند نفری از آنان، تلاش  میکنند به شکلی موضوع را راست و ریس کنند و قال قضیه را بکنند.

و این عینا همان کاری است که در جریان بر ملا شدن حقوق های نجومی شماری از مدیران و مقامات انجام شد. تنی چند از مقامات رده دوم خود را قربانی کردند، تا دزدان بزرگ رده بالای حکومت را امان دهند. و این در واقع داستان رانت خواری و فساد کل باندهای حکومتی است که  همچون دملی چرکین هر روز از جاهایی سرباز میکند و این بار از صندوق “ذخیره فرهنگیان” سر باز کرد.

بدنبال این رسوایی هاست که موضوع رسیدگی به این اختلاس بزرگ در دستور مجلس قرار گرفته و بر سر آن جنجالی برپاست.

بنا بر گزارشات دولتی ٨٠٠٠ میلیارد تومان دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان به سرقت رفته است و دارند بحث را به برکناری تعدادی و احتمالا بازداشت تعدادی دیگر خلاصه میکنند. با گرفتن پز حامی عدالت و اینکه این موضوع اعتماد فرهنگیان را سلب کرده و خواهان خروج از عضویت این صندوق هستند، میخواهند قائله را به شکل خاتمه دهند. خصوصا که جنبش اعتراضی معلمان فعالانه در میدان است و از جرقه گرفتن بیشتر این اعتراضات میترسند.

در شرایطی که معلمان فریادشان از حقوقهای زیر خط فقر بلند است، محرومیت از درمان و مسکن و هر گونه تامینی به اعتراض بلند شده اند، خبر این دزدی های میلیاردی به خشم و اعتراض بیشتر آنان دامن زده است، بر ملا شدن این دزدی های کلان و پولهای به یغما رفته یک موضوع داغ بحث در گروههای مبارزاتی آنان در تلگرام و در مدارس و محیط های کار است.

به عبارت روشنتر شاکیان اصلی پرونده دزدی های صندوق ذخیره فرهنگیان، اعضای آنند و آنها خواستار بازگرداندن فوری پولهای به سرقت رفته به حسابهایشان هستند. طبعا٨٠٠٠میلیارد پول به سرقت رفته از این صندوق، بخش بسیار کوچکی از اندوخته ٢١ سال اعضای آن است. دولت موظف است که نه تنها  این ٨٠٠٠ میلیارد تومان به سرقت رفته،  بلکه تمامی دارایی های این صندوق را به اعضایش برگرداند.

یک شعار معلمان در اعتراضاتشان، اعتراض به حقوقهای نجومی مدیران و حقوقهای زیر خط فقر مردم بود. رو شدن هر روزه دزدی های حکومتیان و مقامات دست اندر کارشان، معلمان، کارگران و مردم جامعه را متعرض تر و حق به جانب تر برای طلب کردن فوری خواستهایشان و داشتن یک زندگی شاد و انسانی، به میدان می آورد. خواست فوری آنها افزایش فوری دستمزدها به بالای خط فقر و درمان رایگان برای همه و تحصیل رایگان در تمام سطوح تحصیلی و مسکن مناسب برای همه است. خواست واقعی مردم برچیده شدن کل این بساط توحش و تبعیض و نابرابری است.