شهلا خباززاده-تقویم اعتراضات کارگری ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد  سال ١٣٩٦

 

شهلا خباززاده

تقویم اعتراضات کارگری ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد  سال ١٣٩٦

 

٥٠ کارگر لاستیک بارز کردستان چهار روز پس از افتتاح کارخانه اخراج شدند.

کارگران کارخانه لاستیک بارز کردستان می گویند: شرابط کاری ما نامناسب است و مجبور هستیم بدون قرارداد یا با قراردادهای سفید کار کنیم.

 

ظهر روز ٢ فروردین کارگران سیمان باقران شهرستان دریمان در استان خراسان جنوبی همزمان با حضور روحانی در کاخانه، در اعتراض به ١٢ ماه دستمزد پرداخت نشده خود دست به تجمع زدند.

 

روز ٥ فروردین تعدادی از کارگران بیکار شده کارخانه فولاد زاگرس، همزمان با سفر یک روزه روحانی به کردستان، در اعتراض به وضع بلاتکلیف خود و با خواست روشن شدن وضعیت شغلی شان در مقابل ساختمان استانداری، که مسیر عبور روحانی بود، تجمع کردند. این کارگران طی سه سال گذشته تجمعات متعددی را در اعتراض به تعطیلی و مشخص نبودن شرایط ادامه کارشان برپا کرده‌اند. در نتیجه تعطیل شدن این کارخانه ٤٠٠ کارگر در بلاتکلیفی قرار دارند.

 

سه شنبه ٨ فروردین ماه، جمعی از فارغ التحصیلان بیکارهمزمان با بازدید زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مجموعه تاریخی- گردشگری بیستون اعتراضاتشان را نسبت به بیکاری بنمایش گذاشتند.

 

“زنان سرپرست خانوار را فقر و تهیدستی به زندان کشانده است”

این نقل قولی است از اسدالله جولایی، رییس ستاد دیه کشور. او میگوید اکثر زنان زندانی جرایم غیر عمد سرپرست خانوار هستند. آنها اغلب مادرانی هستند که برای تامین خانواده مجبور به گرفتن وام یا گرفتن پول از فردی شده‌‌اند و به دلیل ناتوانی در پرداخت پول راهی زندان شده‌‌اند.

 

روز ١٥ فروردین، جمعی از کارگران اخراجی خدمات و فضای سبز دانشگاه صنعتی جندیشاپوردزفول بهمراه خانواده هایشان دراعتراض به بیکارشدن و برای بازگشت بکار مقابل فرمانداری تجمع کردند.

 

روز ١٥ فروردین جمعی از اعضای کتابخانه مرکزی یاسوج در اعتراض به کاهش ساعت مطالعه مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

 

تعدادی از کارمندان استخدامی سال ٩٣ وزارت نفت، شکایت خود را بابت حقوق پایه٤٤٠ هزار تومانی به دیوان عدالت اداری بردند.

 

صبح روز ١٦ فروردین نزدیک به ١٠٠ نفر از کارگران روغن نباتی قو در ادامه اعتراض قبلی خود با حضور در مقابل ساختمان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پیگیر مطالبات شان شدند.

 

روزپنج شنبه ١٧فروردین ماه ٩٦ جمعی ازکارگران پالایشگاه گاز بیدبلند ٢ دراعتراض به اخراجشان از کار توسط فرماندار بهبهان تجمع کردند.

 

روز پنجشنبه ١٧فروردین ماه ٩٦ مردم اهواز در منطقه کوی ملت با ماموران شهرداری درگیر شدند. اهالی منطقه کوی ملت اهواز با ماموران شهرداری که برای تخریب خانه‌های آنها آمده بودند درگیر شدند و با سنگ به شیشه‌های لودر و مأموران نیروی انتظامی ‌زدند.

 

رانندگان تاکسی و سرویس مدارس منطقه آسارا استان البرز دست به اعتصاب زدند. گفته میشود که مدارس و پیمانکاران از سال گذشته تاکنون حسابشان را با آنها تسویه نکرده اند.

 

روز ٢٠ فروردین گروهی از کارگران کارخانه مدیران خود رو در اعتراض به طولانی بودن ساعت کاری و افزایش اجباری ساعت کارشان مقابل مسجد جامع شهر بم تجمع کردند.

 

صبح روز ٢٠ فروردین حدود ٥٠٠ نفر از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی در ادامه اعتراضات قبلی خود از شهرهای دور و نزدیک به تهران آمده و مقابل سازمان مدیریت در تهران تجمع کردند و خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه به وضعیت نابسامان شغلی خود شدند.

 

روز٢٠ فروردین ٢٥ نفر از رانندگان خدمات شهری منطقه ٢ شهرداری آبادان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان همراه با وسیله نقلیه خود مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

 

روز ٢٠ فروردین کارگران شرکت چشمه زاغی دهنو نسبت به اخراج شماری از کارگران توسط شرکت جدید خدمات شهری بروجن “عمران کارون شیری آب” تجمع اعتراضی برپا کردند.

 

روزیکشنبه٢٠ فروروردین حدود ٤٠ نفر از کارگران آب و فاضلاب اهواز با تجمع مقابل شرکت خواهان تبدیل وضعیت از نیروی حجمی به قراردادی شدند .

 

جمعی از کارگران چوب و فلز اردکان روز یکشنبه٢٠ فروردین ٩٦ در مقابل دفتر عضو مجلس ارتجاع از این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. آنها به بلاتکلیفی و پرداخت نشدن دو ماه حقوق عقب‌افتاده اعتراض کردند.

 

بدنبال ادامه تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران «قند ممسنی»در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کرده‌اند.

 

میوه‌ فروشان شهر مریوان در اعتراض به تصمیم جمع‌آوری ماشین‌های میوه‌ فروشی در سطح این شهرستان مقابل شهرداری مریوان تجمع کردند و اعتراضاتشان را نسبت به تصمیم جدید فرماندار و شهردار مریوان بنمایش گذاشتند.

 

روز٢٠ فروردین ماه، کارکنان منطقه ویژه اقتصادی بوشهردر اعتراض به عدم پرداخت ٣ ماه حقوق و عیدی، تجمع کردند.تجمع کنندگان خواستار حضور مدیر عامل و هیئت رئیسه و پاسخگویی آنان شدند.

 

صبح روز ٢١ فروردین جمعی از کارگران معدن سرب و روی انگوران واقع در شهرستان ماه نشان استان زنجان در اعتراض به اخراج های تدریجی کارگران دست به تجمعی اعتراضی زده و مسیر ارتباطی معدن انگوران را بسته و مانع تردد و بارگیری کامیونها شدند.

 

صبح روز٢١ فروردین، کارگران آی.تی.آی شیراز بدنبال توخالی درآمدن وعده های صاحبان کارخانه مبنی بر پرداخت مطالباتشان اعتراضاتشان را از سر گرفتند ومقابل کارخانه تجمع کردند.

 

روز٢١ فروروردین برای پنجمین روزمتوالی، کارگران پالایشگاه بیدبلند٢ وجوانان متقاضی کارمنطقه به تجمعشان مقابل مجتمع ادامه دادند. کارگران پالایشگاه بیدبلند خواهان روشن شدن وضعیت استخدامی خود و قرارداد مستقیم هستند. این مبارزات ادامه دارد.

 

 

روز ٢٣ فروردین کارگران قند ممسنی بدنبال تجمعات اعتراضی قبلی شان در اعتراض به تعطیلی کارخانه و ٣٨ ماه حقوق و بیمه پرداخت نشده شان در مقابل فرمانداری شهرستان رستم تجمع کردند. کارگران با شعار معیشت، منزلت ، حق مسلم ماست، اعتراض خود را به این بیحقوقی و محرومیت اعلام کرده و خواستار پرداخت فوری طلبهایشان شدند.

 

روز ٢٦ فروردین در حدود ١٠٠ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز (I.T.I) به نمایندگی بیش از ١٢٠٠ کارگر مخابرات در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی و سنوات بازنشستگی مقابل استانداری استان فارس تجمع کردند.

 

غروب شنبه ٢٦ فروردین، جوانان دستفروش بازار ته لنجی های آبادان دراعتراض به شهرداری آبادان نسبت به جمع آوری آنان از خیابان و وعده های دروغین تحت لوای طرح ساماندهی، دست به راهپیمایی وتجمع در خیابان خمینی این شهر زدند.

 

٢٧ فروردین  نزدیک به ٢٧ کارگر شاغل در  کارخانه داروگر اجازه ورود به محل کارشان را پیدا نکرده و در نتیجه در محل ورودی کارخانه اجتماع کردند.

 

روز دوشنبه ٢٨ فروردین ماه بازنشستگان رنگین نخ سمنان در اعتراض به معوقات مزدی دوران اشتغال و نیز سنوات پایان خدمت خود از سال ٩٣ تاکنون در مقابل فرمانداری تجمع کردند.

 

روز ٣٠ فروردین ماه، نزدیک به صد نفر از کارگران بازنشسته و اخراجی کارخانه قند یاسوج به همراه خانواده‌هایشان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان وتخلیه خانه سازمانی آنان دست به تجمع مقابل ساختمان استانداری کهکیلویه و بویراحمد و ستاد خبری اداره اطلاعات زدند.

 

روز ٣ اردیبهشت، شماری از بازنشستگان فولاد کشور مقابل صندوق بازنشستگی فولاد مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد واقع در خیابان خالد استانبولی تجمع کردند. تجمع‌کنندگان خواستار اجرای همسان سازی، دریافت مطالبات معوقه، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین ‌نامه فولاد و افزایش حقوق سال ٩٦ خود از فروردین ماه شدند.

 

صبح روز ٣ اردیبهشت، رانندگان تعداد زیادی از کامیون‌های حامل سوخت کرمان دست از کار کشیده و با کامیون‌های خود مقابل شرکت نفت کرمان تجمع کردند.

 

٣ اردیبهشت  کارگران پیمانکاری شهرداری طبس در اعتراض به پرداخت نکردن حقوق از اسفند ماه سال گذشته تا کنون دستمزد، عیدی و سنوات خود دست از کار کشیدند.

 

روز ٣ اردیبهشت جمعی از کارگران بازنشسته برق منطقه‌ای تهران که از ٢٠سال پیش اقدام به خرید زمین از طریق تعاونی منطقه‌ای برق تهران کرده بودند، در اعتراض به تحویل نگرفتن زمین مقابل اداره کل تعاون استان تهران تجمع کرده‌اند.

 

روز ٣ اردیبهشت کارگران معدن سنگ سرخس در اعتراض به ١٣ ماه تعویق پرداخت دستمزدهایشان مقابل استانداری مشهد تجمع کردند.

 

از صبح روز دوشنبه ٤ اردیبهشت مردم جویای کار روستای صفاگ و مراونه از توابع اهواز برای دومین روز مقابل در ورودی شرکت نیشکر دهخدا با خواست استخدام در کارخانه و در اعتراض مشکلات زیست محیطی تجمع کردند.

 

روز ٤ اردیبهشت شماری از کارگران بازنشسته کارخانه رنگین نخ سمنان در اعتراض به بلاتکلیفی چندین ساله در دریافت مطالبات سنواتی ومزدی عنوان می‌شود، برای چندمین بارمقابل ساختمان فرمانداری سمنان تجمع کردند.

 

حدود ١٠٠نفر از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی در اعتراض به اجرایی نشدن قانون جذب آنها، که سال گذشته تصویب شده بود، صبح روز اول اردیبهشت مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند. آنها خواستار استخدام در آموزش و پرورش بودند.

 

کارگران سد چم شیر گچساران واقع در  جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به بیکاری و عدم پرداخت ماهها حقوقشان مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

 

صبح روز ٩ و ١٠ اردیبهشت نزدیک به ٤٢٠ کارگر شرکت حمل ونقل خلیج فارس در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از سوی کارفرما در محوطه این شرکت تجمع کردند. کارفرمای این واحد خدماتی حق اضافه کاری، بهره بری وبیمه تکمیلی حدود ١٢٠٠ نفر از کارگران را پرداخت نمی کند.

 

روز ١٠ اردیبهشت همزمان با کارگران تعدادی از راننده های تجاری شرکت حمل ونقل خلیج فارس به نمایندگی از ٦٢٠ راننده نیز بابت ٤٢ میلیارد تومان از مطالبات خود خارج از محوطه مقابل درب ورودی شرکت دست به اعتراض زدند.

 

صبح روز ١٠ اردیبهشت گروهی ازکارگران فصلی بخش کشاورزی مجتمع کشت‌و صنعت هفت تپه در اعتراض به نحوه استخدامها در محل ورودی کارخانه تجمع کردند. کارفرما تلاش میکند با استفاده از کارگران غیربومی کارگران را در شرایط برده وارتری به کار گیرد. اما خواست کارگران استخدام آنان در کار بطور مستقیم است.

 

روزهای ١٠  و ١١ اردیبهشت بدلیل پرداخت نکردن پاداش و مزایای کارگران ذوب آهن دست به اعتصاب زدند. کارگران ضمن اعتصاب در محل کارگاه دست به راهپیمایی زدند و خواهان کنار رفتن مدیر عامل این کارخانه شدند. و شعار “صادقی حیا کن، ذوب آهن را رها کن” را سر دادند.

 

روز ١١ اردیبهشت کارگران اخراجی طرح توسعه حوزه گازی تنگ بیجاردراعتراض به توخالی درآمدن وعده و وعیدهای مسئولین مبنی بر بازگشت بکارشان مقابل استانداری ایلام تجمع کردند. این چندمین بار دریکسال گذشته است که کارگران از کار بیکار شده دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

صبح روز ١١ اردیبهشت ،جمعی از کارگران بیکارشده کارخانه قند ممسنی دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری فارس تجمع کردند. کارگران خواستار پرداخت مطالبات و معوقات خود شدند. این کارگران حدود ٣٨ماه است حقوق معوقه دارند .کارخانه قند ممسنی تعطیل و همه کارگران آن بیکار شدند.

 

صبح روز ١١ اردیبهشت جمعی از کارگران سهامدار معدن کرمیت اسفندقه که از کارگران بازنشسته و اخراجی این واحد تولیدی و صاحب ٣٢ درصد از سهام این واحد تولیدی هستند، با خواست روشن شدن سود سهام این شرکت مقابل ساختمان اداره کل بازرسی استان کرمان تجمع کردند.

 

صبح روز ١١ اردیهبشت، صدها کارگر٤ کارگاه ذوب آهن اصفهان برای دومین روز مقابل دفتر مدیر عامل کارخانه تجمع کرده و با شعارهایی، خواهان کناره گیری احمد صادقی مدیرعامل این شرکت شدند. اعتراض کارگران به تعویق پرداخت ٤ ماه حقوق و قطع پاداش و مزایای دیگرشان از سوی مدیر عامل کارخانه است.

 

جمعی از کارگران کارخانه قند شیراز دوشنبه ١١اردیبهشت در روز جهانی کارگر، مقابل استانداری رژیم در شیراز تجمع اعتراضی برگزار کردند. کارگران پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود:

معیشت؛ منزلت حق مسلم ماست. ما گرسنه‌ایم!، کارگران گرسنه اند؛ مسئولان کجایند؟.

 

جمعی از کارگران کارخانه قند شیراز دوشنبه ١١اردیبهشت در روز جهانی کارگر، مقابل استانداری رژیم در شیراز تجمع اعتراضی برگزار کردند. کارگران زحمتکش پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود:

معیشت؛ منزلت حق مسلم ماست. ما گرسنه‌ایم!، کارگران گرسنه اند؛ مسئولان کجایند؟.

 

صبح روز ١٢ اردیبهشت گروهی از بازنشستگان برای بزرگداشت روز معلم و پیگیری طرح همسانسازی که اجرای آن طی مدت پنج سال وعده داده شده، در مقابل مجلس گرد آمدند.

 

روز ١٢ اردیبهشت، حدود دویست نفر از اپراتورهای پست های فشار قوی برق مقابل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تجمع کردند.

خواسته تجمع‌کنندگان، تغییر وضعیت و تصویب طرح کارگر دائم توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است. کارگران پیگیر خواستهایشان هستند.

 

 

روز سه شنبه ١٣ اردیبهشت نیز حدود صدنفر از کارگران شرکت پویش صنعت ذوب آهن که هنوز حقوق دی ماه خود را دریافت نکرده اند اعتصاب کرده وبه سمت درب اصلی حرکت کردند که درنهایت معاونان شرکت در مذاکره با نمایندگان کارگران تعهد دادند تا آخر اردیبهشت مطالبات آنها را پرداخت کند.

 

صبح روز چهارشنبه ١٣ اردیبهشت  شماری از کارگران فضای سبز شهر اهواز مقابل شهرداری منطقه ٣ در اعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه حقوق معوقه دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

روز چهارشنبه ١٣اردیبهشت ٤٠٠ کارگر شرکت کشتی سازی بحر گستر هرمز در بندرعباس در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق خود تجمع کردند.

 

یاد جانباختگان معدن زمستان یورت گرامی

ظهر روز ١٣ اردیبهشت شاهد وقوع فاجعه ای انسانی در معدن زمستان یورت بودیم. در این روز بر اثر ریزش معدن حدود ٦٠ کارگری که در اعماق ٨٠٠ متری کار میکردند، محبوس شدند و شمار بسیارشان جانباختند.

 

روزپنج شنبه١٤ اردیبهشت،کارگران کارخانه فولاد خراسان برای دومین روزمتوالی به اعتصابشان ادامه دادند. مشکل این کارگران سرویس رفت‌وآمد کارگران است، موضوع دیگراین اعتراض‌ها به‌واسطه عدم پرداخت پاداش به کارگران است.

 

صبح روز ١٤  اردیبهشت در مقابل معدن آزاد شهر در استان گلستان مامورین یگان ویژه مستقرشده اند.

بدنبال تجمع مردم در مقابل معدن آزاد شهر برای پیگیری جان عزیزان شان مسولین در هراس از اعتراضات مردمی به دلیل فاجعه ریزش معدن از صبح روز ٤ اردیبهشت یگانهای ویژه ضد شورش را در اطراف و مقابل درب ورودی معدن مستقر کرده اند.

 

روز ١٤ اردیبهشت جلسه ستاد بحران حادثه معدن یورت آزادشهر برگزار شد و در حاشیه آن معدنچیان معترض و خانواده محبوس شدگان تجمع کردند.

 

روز ١٦ اردیبهشت کارگران بخش روبازمعدن کوشک بافق دراعتراض به عدم افزایش حقوق وعملی نشدن وعده های مدیران درهمین رابطه دست به اعتصاب زدند.

 

روز ١٦ اردیبهشت کارگران بازنشسته کارخانه رنگین نخ سمنان برای پنجمین بار در سال جاری در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات سنواتی ومزدی خود مقابل ساختمان فرمانداری سمنان تجمع کردند.

 

روز شنبه ١٦ اردیبهشت ماه تعدادی از کارگران شرکت صنایع شیرآلات گاز گداختار اراک با تجمع در مقابل استانداری مرکزی خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند. کارگران بین٦، ٧ و ٨ ماه حقوق دریافت نکرده اند و بیمه کلیه کارگران ٨ ماه و بیمه تکمیلی کارگران یکسال است پرداخت نشده است.

 

١٧ اردیبهشت ماه کارگران پتروشیمی پردیس نسبت به نادیده انگاشتن اصول ایمنی دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

روز ١٧ اردیبهشت بیش از ٣٠٠ کارگر بخش‌های پرس‌کاری، مونتاژ، لعاب و جوشکاری کارخانه تولید لوازم خانگی برفاب واقع درشهرکرد در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان در سال جدید دست از کار کشیدند و در محوطه این کارخانه تجمع کردند.

 

روز١٧ اردیبهشت، کارگران کارخانه پی وی سی واقع در مهدی شهر سمنان برای دومین روزمتوالی دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق اضافه کاری وحق بیمه از رفتن بسر کار خودداری ودر کارخانه تجمع کردند.

 

صبح ١٧ اردیبهشت ماه،جمعی از کارگران پیمانکاری كشت و صنعت و دامپروری مغان در اعتراض به عدم پرداخت ٣ماه حقوق،حق اضافه کاری وسنوات بطرف شهر پارس آباد مغان راهپیمایی ومقابل اداره مركزی شرکت تجمع کردند.

 

١٨ اردیبهشت، جمعی از کارگران شناورهای لایه‌روبی بندر امام به دنبال پرداخت نشدن حقوق و بیمه و بلاتکلیفی قراردادکاری مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

 

 

صبح روز ١٨ اردیبهشت بیش از ١٠٠ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی قو در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای اسفند ٩٥ و فروردین ٩٦ و بخشی از عیدی سال گذشته خود مقابل وزارت کار تجمع کردند.

 

٣٠ کارگر ریز موج شهرستان تاکستان  با اتمام قرار داد کار اخراج شدند

کارخانه ریز موج تولید کننده انواع سی دی ودی وی دی  است.

 

صبح روز٢٠ اردیبهشت جمعی از کارگران پیمانکاری یکی از شرکتهای نفتی در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و عدم پرداخت٤ ماه حقوق وعیدی دست به تجمع مقابل فرمانداری مهران زدند.

 

ظهرروز ٢٠ اردیبهشت، جمعی از کارگران اخراجی کارخانه کاشی جم بروجرد دراعتراض به بیکاری وبرای بازگشت بکار مقابل فرمانداری تجمع کردند.

 

از صبح روز٢٠ اردیبهشت، کارگران خدمات شهری شهرداری سیرجان دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ودیگرمطالباتشان دست به اعتصاب زدند.

 

صبح روز ٢١ اردیبهشت ٦٠٠ کارگر بخش صنعتی مجتمع کشت‌و صنعت هفت تپه در اعتراض به آنچه امنیتی شدن محل کار خود عنوان می کنند در محل ورودی درب کارخانه و امنیتی کردن محیط کارشان تجمع کردند.

 

روز ٢٣ اردیبهشت تجمع صنفی جمعی از کارگران سابق معدن طلای آق‌دره برای یافتن شغل، وارد سومین روز خود شد.این کارگران که حدود٤٠ نفر از اهالی روستای آق دره وسط هستند.

 

روز یک شنبه ٢٤ اردبیهشت عده ای از بازنشستگان شرکت فولاد در اعتراض به تغییر بیمه درمانی خود از شرکت فولاد به بیمه البرز دست به تجمع اعتراضی مقابل درب شرکت زدند. آنها خواهان برگشت به شرایط قبلی خود هستند. خواست واقعی همه کارگران بیمه درمانی رایگان است.

 

تجمع اعتراضی کارگران محور کاران کوشای گلپایگان

کارگران از مشکلاتشان میگویند: قرارداد سفید امضا ، امضا کرده ایم. مسئولین فقط موقع انتخابات پلاکارد میزنند، شعار میدهند ولی هیچ کدام را عمل نمیکنند.

 

صبح روز ٢٤ اردیبهشت ماه جمعی از کارگران شاغل در واحدهای تعمیرات و بهره برداری پروژه‌های فاز ١٢کنگان نسبت به تصمیم کارفرما و پیمانکار برای کاستن از مبلغ دستمزدها در قرار داد‌های جدید، اعتراض کردند.

 

صبح روز ٢٤ اردیبهشت نزدیک به ٢٠٠ نفر از اپراتورهای پستهای فشار قوی برق سراسر کشور به نمایندگی از طرف نزدیک به ٥٠٠٠ نفر از اپراتورها قرارداد کار معین پستهای فشار قوی برق به تهران آمدند و مقابل مجلس  تجمع کردند.

 

روز ٢٦ اردیبهشت گروهی از کارگران واحد‌های تقطیر در اتمسفر، گازمایع، تبدیل، کاتالیستی و تصفیه پالایشگاه کرمانشاه در اعتراض به شرایط معیشتی خود و تداوم برنامه خصوصی سازی در محوطه اصلی پالایشگاه تجمع کردند.کارگران خواستار پایان دادن به برنامه واگذاری این واحد شدند.

 

 

روز ٢٦ اردیبهشت جمعی از کارگران کارگاه‌های صنعتی تولید قارچ خوراکی در استان چهارمحال و بختیاری با امضاء توماری خواستار رسیدگی به شرایط خود شدند. کارگران به عدم تمدید قراردادها در سال جدید اعتراض کردند.

 

تجمع اعتراضی ١٥٠٠ کارگر آذر آب در استان مرکزی که از ٢٦ اردیبهشت در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه دستمزد و هفت ماه بن پرداخت نشده و وضعیت نامعلوم بیمه تکمیلی درمیان و صندوق قرض الحسنه بر پا شده بود، روز دوم خرداد ماه با وعده های مدیریت موقتا خاتمه یافت.

 

روز ٢٧ اردیبهشت حدود ٣٥ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه نیشکر هفت تپه، که از اسنفد ٩٥ تا کنون بازنشسته شده اند، با تجمع مقابل درب ورودی این واحد تولیدی خواستار دریافت مطالبات بازنشستگی و زمان اشتغال خود شدند.

 

صبح روز ٢٧ اردیبهشت کارگران کارخانه سها سرام برای چندمین بار در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری اردکان برای چندمین تجمع کردند.

 

جمعی از کارگران کارخانه پارس قو،  تولید کننده روغن نباتی قو،  از حوالی ساعت ١٠ صبح روز  ٣١ اردیبهشت مقابل وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خیابان آزدای تجمع کرده‌اند. این کارگران که تعداد آنها در حدود ٢٠٠ نفر است خواستار بازگشایی هر  چه سریعتر کارخانه پارس قو هستند.

 

بعد از ظهر روز ١ خرداد گروهی از کارگران شاغل در کارخانه آذر آب اراک در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه خود در میدان صنعت شهر اراک تجمع کردند. این اعتراضات از ٢٦ اردیبهشت شروع شده بود.

 

مجمع بازنشستگان در اداره بازنشستگی فرهنگنیان واقع در پارک شهر

صبح دوشنبه ١ خرداد مجمع بازنشستگان در اداره بازنشستگی فرهنگیان واقع در پارک شهر برگزار شد.

 

صبح روز ١ خرداد شماری از کارگران معدن زغال سنگ البرز مرکزی به دلیل بی‌پاسخ ماندن خواسته‌هایشان تجمع برپا کردند. در این تجمع اعتراضی کارگران با مسدود کردن خیابانهای شهر زیرآب اعتراض خود را اعلام کردند. یک نگرانی کارگران بیکار شدن از کار است.

 

بدنبال تعطیلی و واگذاری معادن در سوادکوه مازندران، حدود هزار کارگر در این شهرستان از کار بیکار شدند. روز ١ خرداد در اعتراض به این بیکارسازیها و با خواست پرداخت فوری دستمزدها، هزار کارگر این معدن در میدان شهر زیراب سوادکوه گرد هم آمدند که منجر به انسداد جاده سوادکوه به سمت تهران شد. این اعتراضات ادامه دارد.

 

صبح روز ٢ خرداد حدود صد نفر از موتوریست های پیمانکاری شرکت حمل و نقل ریلی رجاء که با شرکت طاها قرار داد دارند، در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان از آغاز سال جاری تا کنون و عمل نکردن مدیریت به وعده هایش دست از کار کشیدند و در محوطه راه آهن تجمع کردند.

 

روز٢خرداد،کارگران اخراجی سد چمشیردراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان وبرای بازگشت بکار مقابل فرمانداری گچساران تجمع کردند.

 

 

روز٢خرداد، جمعی از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل برای باردیگردر اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل استانداری تجمع کردند

 

روز٢خرداد،جمعی از معلمان حق‌التدریس دراعتراض به بلاتکیفی استخدامیشان برای باردیگرمقابل مجلس اجتماع کردند.

 

صبح روز ٣ خرداد حدود ٢٠٠ نفر از کارگران شاغل و بازنشسته مجتمع نیشکر هفت تپه با اجتماع مقابل ساختمان اداری مجتمع خواستار دریافت مطالبات عقب افتاده خود شده اند. در این اعتراض کارگران شاغل بخش صنعت مجتمع همکاران بازنشسته خودرا همراهی کردند، جدا از کارگران شاغل وبازنشسته کارگران روز مزدی مجتمع نی شکر هفت تپه نیز از اسفند ماه مطالبات مزدی خودرا دریافت نکرده اند. مجتمع نیشکر هفت تپه سراپا اعتراض است. کارگران خواستار پرداخت فوری طلبهایشان هستند.

 

صبح ٦ خرداد کارگران شاغل در بخش های خدمات و فضای سبز شهرداری آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن ٥ ماه حقوق و مزایای خود مقابل شهرداری این شهر اجتماع برگزار کردند.

 

روز٨ خرداد ٥٠ کارگر کارخانه گرانول شهاب میبد در اعتراض به متوقف شدن فعالیت این واحد تولیدی به دلیل به بهانه انباشت بدهی به نهادهای دولتی و نگرانی از آینده شغلی‌شان صبح روز دوشنبه مقابل ساختمان فرمانداری میبد تجمع کردند.

 

روز ٨ خرداد کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری بروجرد در اعتراض به ٥ ماه مزد معوقه مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

 

روز ٧ خرداد جمعی ازمعلمان بخاطر عدم تحویل به موقع پروژه هزارواحدی فولاد شهر اصفهان که مدت ده سال ازتحویل آن می گذرد درجلو موسسه صندوق ذخیر ه فرهنگیان واقع در تهران تجمع کردند.

 

روز ٧ خرداد دومین روز تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه های فاز ١٣ کنگان که در ساخت یونت‌های ١٠١، ١٠٤ و ١٠٥ فاز ١٣ کنگان فعالیت دارند، .بخاطر عدام پرداخت دستمزدهایشان از ابتدای زمستان گذشته تا کنون بود. در این روز کارگران مقابل دفتر کارفرمای اصلی تجمع کردند.

 

صبح روز ٨ خرداد حدود ٢٠٠ نفر ازکارگران بازنشسته نیشکرهفت تپه بدلیل پرداخت نشدن حق بیمه ٤درصد سهم کارفرما به تامین اجتماعی دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

ساعت ٨ صبح روز ٩ خرداد در حدود ١٥٠ نفر از کارگران فضای سبز مناطق ٣ و ٤ اهواز در اعتراض به عدم پرداخت ٣ تا ٤ ماه دستمزدشان و خواشت حق شیر روزانه‌ که جهت جلوگیری از مسمومیت با گرد و غبار باید به آنها تعلق بگیرد.مقابل شهرداری مرکزی اهواز تجمع کردند.

 

روز٨ خرداد ٥٠ کارگر کارخانه گرانول شهاب میبد در اعتراض به متوقف شدن فعالیت این واحد تولیدی به دلیل به بهانه انباشت بدهی به نهادهای دولتی و نگرانی از آینده شغلی‌شان صبح روز دوشنبه مقابل ساختمان فرمانداری میبد تجمع کردند.

 

روز ٨ خرداد کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری بروجرد در اعتراض به ٥ ماه مزد معوقه مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

 

 

صبح ٩ خرداد جمعی از معلمان حق‌التدریس برای چندمین بار در ماههای گذشته، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. خواست این معلمان جذب در ساختار آموزش و پرورش است.

 

صبح روز ٩ خرداد شماری از کارگران شهرداری نورآباد در اعتراض به تعویق ٤ ماه دستمزدشان مقابل شهرداری این شهرتجمع کردند.

 

صبح روز ٩ خرداد شماری از کارگران فاز ١٣ کنگان برای چندمین بار بخاطر خلف وعده های کارفرما برای پرداخت طلبهایشان دست به تجمع اعتراضی زدند. ٣٠٠ کارگر این مرکز کارگری در روزهای ٦ و ٧ خرداد بخاطر عدم پرداخت دستمزد ماههای بهمن، اسفند ٩٥ و دستمزد ماههای فروردین و اردیبهشت و حق بیمه سال ٩٥ خود دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

 

صبح روز ١٣ خرداد ، جمعی ازکارگران بیکارشده معدن سرب وروی انگوران ومتقاضیان کارمنطقه برای دومین بار در سال جاری مقابل شرکت کالیسیمن تجمع کردندواعتراضشان رانسبت به بیکاری بنمایش گذاشتند.

روز ١٣ خرداد ٥٠٠ کارگر بازنشسته نیشکر هفت تپه بدلیل تاخیر پرداخت ٤ درصد سهم بیمه کارفرما به صندوق تامین اجتماعی و ماهها بلاتکلیفی شان و بدلیل بدقولی کارفرما نسبت به انجام تعهداتش، درمقابل دفتر مدیریت شرکت تجمع نمودند. اما بدلیل اینکه کارفرما فقط حاضربه پرداخت بخشی ازمطالبات شد.کارگران از شرکت خارج شده و جاده بین المللی اهواز – اندیمشک را بستند.

کارگران هپکو اراک دراعتراض به عدم پرداخت بیش از٣ماه حقوق و خطر تعطیل شدن کارخانه دست از کار کشیده اند و در محوطه کارخانه تجمع کردند.

یکماه اعتراض بیش از هزار کارگر با شعار یک اختلاس حل بشه مشکل ما حل میشه، و با سرود زیر بار ستم نمیکنیم زندگی ، جان فدا میکنیم در ره آزادگی وای از این وضع، وای از این وضع، صدای اعتراض کل کارگران و کل جامعه را فریاد زدند.

 

تعدادی از رانندگان شرکت واحد روز ١٠ خرداد مقابل تعاونی مسکن شرکت واحد تجمع کردند. این رانندگان از اعضای پروژه نیمه ساخته سپیدار دو وسه هستند که بیش از چهار سال از زمان تحولیش میگذرد و هنوز اقدامی صورت نگرفته است و در اعتراض به این موضوع تا کنون رانندگان شرکت واحد چندین تجمع مقابل شهرداری و شورای شهر برگزار کرده اند.

 

روز١٦خرداد، نیروهای آموزش دیده بهیاری کمک پرستاری در اعتراض به بلاتکیلفی شغلی مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

 

روز ١٦ خرداد بیش از پانصد نفر از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از سراسر کشور به تهران آمده و در مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. تجمع کنندگان اعلام کردند که اگر به خواسته های آنان رسیدگی نشود دوباره به تهران خواهند آمد و باز هم تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد. بنا به گزارشها سه تن از این معلمان قربانی عملیاتی تروریستی مقابل مجلس شدند. در جریان این حمله تروریستی مهدیه هراتی از فعالین اجتماعی انجمن کارتن خوابی لرستان نیز جانباخت.

 

عصر سه شنبه ١٦ خرداد کارگران شرکت آذراب اراک در اعتراض به ٤ ماه دستمزد پرداخت نشده مقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کردند.

 

به دنبال تجمعات اعتراضی ١٥٠٠ کارگر شرکت آذر آب اراک  در روز‌های ١٦ و ١٧ خرداد مقابل ساختمان اداری این واحد واستانداری استان مرکزی، کارفرما معادل ٥٠ درصد مزد باقی مانده اسفند ماه ٩٥ را به کارگران پرداخت کرد. کارگران اعلام کرده اند که در صورت عدم پرداخت مابقی طلبهایشان دوباره دست به تجمع خواهند زد.

 

صبح روز١٧خرداد، خدود ٢٠٠ کارگر کارخانه روغن نباتی نهال گل بروجن در اعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر مقابل فرمانداری تجمع کردند.

 

صبح روز ١٧ خرداد ٢٠٠ نفر از کارگران کارخانه ملی فولاد اهواز به نمایندگی از سوی ٤ هزار کارگر شاغل کارخانه در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه دستمزد و حق سنواتشان از سال ٩٠ تا کنون مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کرده‌اند. این کارگران روز ١٦ خرداد نیز مقابل دفتر مدیریت تجمع داشتند.

 

عصر روز ١٨ خرداد تعدادی از رانندگان اتوبوسرانی زابل در اعتراض به عدم دریافت ٤ ماه حقوق خود در مقابل استانداری سیستان و بلوچستان تجمع کردند.

 

صبح روز ٢٠ خرداد گروهی از کارگران پیمانی شهرداری شهر نی ریز در اعتراض به چند ماه معوقات مزدی خود مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرد‌ند.

 

صبح روز شنبه ٢٠خرداد، حدود ١٠٠ نفر از ٣٤٠ کارگر بازنشسته شرکت نیشکر هفت تپه بار دیگر به مدیریت شرکت مراجعه کرده و به تاخیر پرداخت سهم ٤ درصد کارفرما به تامین اجتماعی اعتراض کردند.

 

روز ٢١ خرداد کارگران کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان  در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در یکسال و نیم گذشته . حق بیمه شان به تامین اجتماعی که آنها را از فروردین امسال با مشکل تمدید دفترچه های درمانی شان روبرو کرده است، در محوطه کارخانه تجمع کردند.

 

صبح روز ٢١ خرداد کارگران کارخانه ملی صنعتی فولاد ایران در ادامه اعتراضات روز های گذشته خود، بخاطر تعویق دو ماه دستمزد و عدم پرداخت حق سنواتشان از سال ٩٠ تاکنون، مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

 

روز ٢٢ خرداد بیش از ٤٠ کارگر رسمی و قرار دادی کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان از یکسال و نیم گذشته و پرداخت تنها مبلغی ناچیز به عنوان علی الحساب در هرماه به آنان و عدم پرداخت حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی، برای دومین روز متوالی دست از کار کشیده و تجمع کردند.

 

 

صبح روز ٢٧ خرداد حدود ١٥٠ نفر از کارگران کارخانه پارس قو در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد بهمن سال گذشته و مطالبات مزدی اسفند ٩٥، فرودین و اردیبهشت ٩٦ و مشخص نبودن زمان بازگشایی این کارخانه در محوطه محل کار خود تجمع کردند.

 

صبح روز شنبه ٢٧ خرداد ماه ٩٦ کارگران شهرداری نورآباد دراعتراض به عدم دریافت حقوق خود در مقابل فرمانداری دلفان تجمع اعتراضی برپا کردند. کارگران در مقابل فرمانداری این شهر با پهن کردن سفره نمادین با برگ درختان اعتراض خود را نشان دادند. این کارگران بیش از ٧ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

 

روز ٢٧خرداد کارگران کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان، که از فروردین ماه در اعتراض به معوقات مزدی خود دست از کار کشیده بودند، با وعده‌ کارفرما و مسئولان دولتی موقتا به اعتراض صنفی خود خاتمه دادند. علت اعتراض ٨٧ روزه کارگران این کارخانه تاخیر در پرداخت مزد یکسال و نیم آنها بوده است.

صبح روز ٢٨ خرداد حدود ٢٠٠ نفر از کارکنان عملیاتی، ستادی و اداری شرکت بهره برداری مترو تهران با تجمع در ساختمان مرکزی این شرکت در چهارراه کالج به عدم پرداخت معوقات مزدی، مشکلات بیمه‌ای، بد حسابی صندوق‌های حمایتی اعتراض کردند.

 

 

صبح روز ٢٨ خرداد حدود ٧٠٠ نفر از کارگران شاغل و بازنشسته بخش صنعت  مجتمع نیشکر هفت تپه با تجمع مقابل ساختمان اداری این واحد خواستار دریافت مطالبات مزدی وبازنشستگی خود شدند.

 

روز ٢٨ خرداد حدود ٢٠٠ نفر از کارگران پیمانی خدماتی منطقه دو شهرداری اهواز که طی چند ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند، برای دومین روز پیاپی بصورت همزمان مقابل ساختمان مرکزی شهرداری وشورای شهر اهواز تجمع کردند.

 

روز ٢٩ خرداد حدود صد نفر از کارگران شرکتی شهرداری زاهدان در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی مقابل سازمان شهرداری تجمع کردند.

 

بادامچیان عضو هیئت مدیره کارخانه مشهدنخ با اعلام تعطیل شدن کارخانه مشهد از ٢٩ خرداد، خبر داد که حدود ٣٠٠ کارگر اخراج و فقط ٧ یا ٨ نفر باقی خواهند ماند که آن هم برای نگهبانی و امور حفاظتی است. کارگران اخراجی بین ١٥ الی هجده سال سابقه کار دارند.

 

روز ٣٠ خرداد کارگران شبکه کابل هوایی مخابرات در اعتراض به نداشتن قرارداد کاری بعد از ٦ ماه کار، در مقابل اداره مرکزی مخابرات مشهد تجمع کردند.

 

روز ٣٠ خرداد بیش از هزار کارگر مجتمع نیشکر بخاطر تعویق پرداخت دستمزدهایشان و امنیتی بودن محیط کارشان به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند. زیر فشار این اعتراضات است که در روز ٢٩ خرداد کارفرما یکماه از طلب کارگران را پرداخت کرد. اما کارگران تمام طلبهایشان را میخواهند.