شهلا خباززاده-تقویم اعتراضات كارگری تیر ماه ١٣٩٦

شهلا خباززاده

 

تقویم اعتراضات كارگری تیر ماه ١٣٩٦

اول تیر

* کارگران میدان نفتی آذر ایلام واقع در شهرستان مهران در قالب شرکتهای سروک وشرکت توسعه آب وگاز دست به اعتصاب زدند. اعتراض این کارگران برای دریافت حقوق معوقه سه ماه اول سال جاری وعیدی بوده است.

* در ادامه تجمعات اعتراضی متحدانه کارگران نیشکر هفت تپه بخاطر تعویق پرداخت دستمزدهایشان و در اعتراض به امنیتی کردن کارخانه، کارفرما از ورود ٣٠ کارگر این کارخانه تحت عنوان اینکه اعتراضات را رهبری میکردند، جلوگیری کرد. در عکس العمل به این قلدری کافرما کارگران همانروز مقابل مدیریت مجتمع دست به تجمع اعتراضی زدند. بدنبال این اعتراضات متحدانه کارگران موفق به بازگرداندن همکاران اخراجی خود شدند.

٣  تیرماه

* کارگران فضای سبز شهرداری بجنورد در اعتراض به عدم پرداخت حقوق عقب افتاده‌ خود و برای پیگیری قراردادهایشان با شهرداری، مقابل استانداری خراسان شمالی دست به تجمع زدند.

* کارگران بخش خصوصی مخابرات مشهد در ادامه اعتراضاتشان دست به تجمع زده و اعلام کردند که حاضر به ادامه کار نیستند.

* حدود ١٢٠ کارگر اخراجی صبا فولاد زاگرس برای پی گیری وضعیت شغلیشان ودر اعتراض به اخراج ناگهانی ١٢٠ نفر از همكارانشان در مقابل ساختمان اداره صنعت، معدن و تجارت استان چهار محال بختیاری تجمع کردند. یک خواست فوری این کارگران بازگشت به کار کارگران اخراجی بود.

* حدود ٣٠ نفر از کارگران خدماتی منطقه دو شهرداری آبادان در اعتراض به سه ماه دستمزدشان دست از کار کشیده و تجمع کردند.

٤ تیر ماه

* جمعی از کارکنان شرکتی دانشگاه خاتم الانبیا بهبهان جلوی فرمانداری تجمع کردند. این تجمع اعتراضی در پی تصمیم مقامات دانشگاه مبنی بر اخراج نیروهای شرکتی دانشگاه  در ٣ ماه تابستان سال جاری شکل گرفته بود.

* تعدادی از نیروهای شرکتی راهداری گیلان در مقابل ساختمان استانداری گیلان در اعتراض به اخراجها تجمع کردند.

* بیش از ٥٠ نفر از کارگران پیمانی فضای سبز منطقه سه شهرداری آبادان، بار دیگر تجمع‌های اعتراضی خود را در مقابل ساختمان شهرداری از سر گرفتند. گروهی دیگر از این کارگران روز قبل مقابل ساختمان مرکزی شهرداری اهواز تجمع کرده بودند. اعتراض این کارگران به تاخیر افتادن دستمزدشان بود.

٧ تیر ماه

* جمعی از کارگران معدن شماره ٢ گل گهر دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و به عدم پرداخت٤ ماه حقوق خود دست به تجمع در جاده سیرجان به گل گهر زدند.

* کارکنان شرکت مخابرات مشهد، در هفتمین روز اعتراضاتشان، مقابل اداره کار این شهر تجمع کردند. یک خواست این کارگران اجرای طرح طبقه‌ بندی مشاغل بود. خواست مهم دیگر آنها قراردادهای مستقیم کاریست که خواست کارگران مخابرات در تمام شهرهاست.

* کارگران اخراجی دوکارخانه صبا فولاد زاگرس وبرفاب دراعتراض به بیکاری وبرای بازگشت بکار،همزمان مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند. زیر فشار این حرکت اعتراضی، كه به مدت سه روز ادامه داشت، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری مجبو شد به كارگران وعده رسیدگی به خواست آنها را بدهد.

* کارگران بازنشسته اسفندماه  نیشکرهفت تپه بدلیل بد قولیهای مکررکارفرما در مقابل درب شرکت تجمع اعتراضی برگزارکردند. مدیراموراداری دراین تجمع اعلام کردکه مشکل ٤ درصد سهم ٣٤١ نفرکارگران بلاتکلیف شرکت ومشکل دفترچه های درمانی کارگران، باموافقت تامین اجتماعی حل شود.

٨ تیر ماه

* کارگران شرکت مراغ در جاده رامیان به شاهرود، دراعتراض به عدم پرداخت ١٦ ماه دست از کار کشیده ومقابل شرکت تجمع کردند.

١٠ تیرماه

*  کارگران هپکو در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان دست به تجمع اعتراضی زدند. این كارگران با راهپیمایی و نشستن بر روی زمین و مسدود کردن خیابان اعتراض خود را نسبت به مشکلات این شرکت و کارخانجات دیگر در شهر اراک و عدم پرداخت حقوق و معوقات خود اعلام کردند.

* بیش از دویست نفر از کارگران نورد و پروفیل ساوه در شیفت بعد ازظهر، در اعتراض به عدم پرداخت نزدیک به ٥ ماه دستمزدشان دست از کار کشیدند. ٢٤٠٠ كارگر این كارخانه ها  ٥ ماه بود  دستمزدهای خود را دریافت نکرده بودند.

* حدود ١٢٠ کارگر اخراجی صبا فولاد زاگرس به همراه خانواده هایشان برای پی گیری وضعیت شغلیشان مقابل ساختمان استانداری چهار محال بختیاری تجمع کردند. خواست آنها بازگشت فوری به سرکارشان بود.

* کارکنان شرکت مخابرات بنا به فراخوانی از قبل داده شده در شهرهای مختلف استان لرستان دست از کار کشیدند و در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه ‌بندی مشاغل تجمع کردند. آنان خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی، عقد قرارداد مستقیم با مخابرات و تامین امنیت شغلی و در نهایت، رفع تبعیض بودند. كارگران معترض در شهرهای مختلف لرستان، در مقابل ادارات مخابرات و در فضاهای سرپوشیده جمع شدند و پیگیر خواستشان شدند.

* گروهی از صیادان به همراه ناخدایان لنج ها و قایق های صیادی بندر دیر واقع در استان بوشهر در اعتراض به تخریب ادوات صیادی توسط کشتی های کف روب و کاهش درآمد خود، در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

* کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل با تجمع در مقابل استانداری اردبیل، خواستار پرداخت حقوق معوقه ١٨ ماهه خود شدند.

* کارگران عملیاتی نفت که در شرکت‌های مختلف پیمانکاری مشغول به کار هستند، نسبت به سختی کار در گرمای سوزان خوزستان اعتراض كردند.

١١ تیر ماه

* بیش از یکصد معلم آزاد از سراسر کشور به تهران آمدند و در مقابل مجلس تجمع کردند. یک خواست مهم این معلمان استخدام در آموزش و پرورش و برخورداری از شرایط معلمان استخدامی.

*  ١٠٨ نفراز ناظران جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که همه مراحل گزینش و استخدام را انجام داده‌اند، دراعتراض به بلاتکلیفی و نبود اعتبار برای اشتغال که منجر به بیکاری آنها شده‌است، در مقابل استانداری دست به تجمع زدند.

* کارگران کارخانه لوله و نوردصفا در اعتراض به حدود چهارماه مطالبات مزدی پرداخت نشده اعصاب کردند. به دنبال برپایی چند نوبت اعتراض، سرانجام کارفرما حاضر شد یک ماه از معوقات کارگران این کارخانه را پرداخت کند.

* بیش از چند صد نفر از کارکنان شرکت مخابرات در مشهد، همدان، شیراز و شهرهایی از استان لرستان و خوزستان، دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان‌های این سازمان تجمع کردند. كارگران خواستار اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل در مخابرات، عقد قرارداد مستقیم و تامین امنیت شغلی بودند.

* گروهی از کارگران طرح عملیات سمپاشی درختان و فضای سبز شهر نهاوند، در اعتراض به عدم دریافت مزد ماه قبل خود مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

١٢ تیر ماه

* بیش از ٩٠٠ کارگر کارخانه ماشین سازی هپکو اراک در اعتراض به عدم دریافت دستمزد و عملی نشدن وعده کارفرما مبنی بر پرداخت مطالبات معوقه، در مقابل مسیر ورودی کارخانه ماشین سازی هپکو تجمع کردند.

* تعدادی از کارگران پالایشگاه کرمانشاه تحت عنوان ”عاملان‟ اعتصاب و اعتراض در این واحد صنعتی، اخراج شدند. کارگران به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی اعتراض داشتند.

* کارگرانی که از ٢٩خرداد توسط کارفرمای کارخانه پالایش روغن واریان لوشان اخراج شده‌ بودند خواستار بازگشت به کار خود شدند.

١٣ تیرماه

* کارگران شرکتی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه از دستمزدهایشان و با خواست تحقق مطالباتشان مقابل ساختمان اداری تجمع کردند.

* جمعی از کارگران واحد گوشت زیاران در شهرستان آبیک در اعتراض به عدم تمدید قرارداد خود در مقابل درب این واحد تولیدی گوشت تجمع کردند.

* حدود ٩٠٠ کارگر کارخانه هپکو اراک به نشانه اعتراض به محقق نشدن وعده پرداخت مطالباتشان از سوی کارفرما، فاصله محل کارخانه تا ساختمان استانداری و میدان مرکزی شهر اراک را راهپیمایی کردند.

* کارگران کارخانه کاشی و سرامیک آیدا سرام، صبح روز ١٣ تیر ماه در مقابل استانداری خراسان جنوبی تجمع کردند .تاخیر در پرداخت ٥ ماه مطالبات مزدی و به تعویق افتادن حق بیمه کارگران به سازمان تأمین اجتماعی دلیل این اعتراض بر حق کارگران بود.

١٤ تیر ماه

* کارگران اخراجی بخش خدمات منطقه آزاد اروند، که در شهرداری خرمشهر شاغل بودند، دراعتراض به اخراج خود و عدم دریافت مزد معوقه و با خواست بازگشت به کار در مقابل سازمان منطقه آزاد اروند تجمع کردند.

* اعتراض کارگران کارخانه رینگ ساز مشهد نسبت به بی ‌توجه‌ای کارفرما به مطالبات کارگران ادامه داشت .

* بیش از ٣٠ نفر از کارگران شرکتی شاغل در محیط های ورزشی استان همدان نسبت به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود اعترض كردند.

١٥ تیر ماه

* حدود٢٠٠ نفر از کارگران بازنشسته نیشكر هفت تپه برای رفع مشکلات بازنشستگی خود مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند. این سومین تجمع این كارگران بود.

١٧ تیر ماه

* بدنبال اعتراضات كارگران، كه از ١٠ تیر ماه شروع شده بود، کارخانه هپکو در اراک موقتا تعطیل اعلام شد و کارگران آن برای دو هفته به مرخصی اجباری فرستاده شدند.

* رانندگان‌ بی آرتی سامانه ٤ خط ٧ به علت عدم پرداخت‌ شارژ بن هایشان با روشن کردن هماهنگ چراغهای اتوبوسهایشان دست به اعتراض زدند.

* کارکنان مخابرات در لرستان كه برای پیگیر خواستهایشان از جمله اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و اجرای قراردادهای مستقیم کاری تجمع كرده بودند، با دربهای بسته اداره مخابرات روبرو شدند. مقامات این کار را کردند تا جلوی گسترش این اعتراض را سد كنند. اما كاركنان با سر دادن شعار ”گیرم که تهدید کنید گیرم که اخراج کنید با اتحاد سراسری شرکتیها چه می کنید‟ به اعتراض خود در هر دو طرف درب كارخانه ادامه دادند.

١٨ تیر

* بیش از ١٥٠ نفر از کارکنان شرکت مخابرات منطقه فارس از شهرستانها و مراکز مختلف استان فارس دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، تنزل گروه های شغلی کارکنان پس از خصوصی سازی مقابل درب اداره کل کاراین استان تجمع کردند.

* کارگران شرکت اداره راهداری و حمل و نقل اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت ٨ ماه حقوق مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.

* بعد از گذشت حدودا دو ماه از برپایی اجتماعات اعتراضی ٣٤١ بازنشسته نیشکر هفت تپه که هر روزه برپا می‌شد، سر انجام کارفرما هزینه بازنشستگی آنان را پرداخت کرد.

٢٤ تیر

* گروهی از کارگران بازنشسته صنعت فولاد در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات بر حق خود، از اقصی نقاط کشور با سفر به تهران مقابل ساختمان دفتر مرکزی صندوق فولاد تجمع كردند. این چندمین تجمع اعتراضی این كارگران در شش ماه گذشته بود.

* کارگران کارخانه منیزیم فردوس همزمان با سفر عصمت سرفرازی معاون امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی جهت بازدید از خط تولید کارخانه، دراعتراض به عدم پرداخت ٨ ماه حقوق ،٤ ماه حق بیمه واخراج تعدادی از همکارانشان اجتماع کردند.

* ٣٥ کارگر اخراجی معدن خاک سرخ هرمز بدنبال تعطیلی ناگهانی معدن و در اعتراض به این اخراجها دست به تجمعی اعتراضی در مقابل بخشداری جزیره هرمز زدند. زیر فشار اعتراض کارگران بخشدار هرمز قول داد كه به این موضوع رسیدگی كند.

* بیش از سیصد کارگر شاغل در مجتمع نیشکر هفت تپه، با برپایی اجتماعی اعتراضی در مقابل دفتر کارفرما خواستار پیگیری مطالبات معوقه خود شدند.

٢٥ تیر

* کارگرا ن اتوبوسرانی در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی وقراردادهای پیمانی، سطح نازل حقوقها و تعویق پرداخت ٤ ماه حقوق خود دست به تجمع زدند. قبلا نیز این کارگران در همین رابطه تجمعات متعددی برپا کرده بودند..

* بیش از پانصد نفر از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی از سراسر کشور به تهران آمدند و در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی خود مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تجمع کردند.

* کارگران کارخانه آذرآب اراک در اعتراض به تعویق پرداخت نیمی از دستمزد اسفند و دستمزد ماههای فروردین، اردیبهشت ، خرداد و تیر ماه و خلف وعده های مدیریت دست به یک راهپیمایی اعتراضی زدند. کارگران علیرغم حضور نیروهای امنیتی به حرکت خود ادامه دادند. كارگران روز ١٦ خرداد نیزمقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کرده بودند.

٢٦ تیر

* حدود ٤٠٠ نفر از کارگران کارخانه کیان تایر در اعتراض به تعویق پرداخت دو ماه دستمزد و کاهش تولید و خطر بیکارسازی در محوطه محل کار خود تجمع کردند.

*  ٨٠ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان از اردیبهشت ماه تا کنون و همچنین بخشی از دستمزد بهمن ماه سال ٩٥ خود و نیز مبهم بودن سرنوشت بازگشایی کارخانه و بیکار شدن از کارشان در محوطه این کارخانه تجمع کردند.

٢٧ تیر، شماری از کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده ودر محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.

٢٨ تیر، کارگران بازنشسته وشاغل شرکت نیشکر هفت تپه بازهم دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشسته های اسفند ماه ٩٥ بخاطر پرداخت نشدن ٤ درصد سهمیه كارفرما به تامین اجتماعی، و کارگران شاغل در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه دستمزد خود، تجمع کردند.

٣١ تیر

* کارگران کشتارگاه صنعتی بجنورد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست از کار کشیدند.

* حدود ٧٠٠ نفر از کارگران مناطق ٨‌ گانه شهرداری اهواز از جمله بخش خدمات و فضای سبز با خواست تبدیل قراردادهای پیمانی آنها به قراردادهای مستقیم در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تجمع کردند.