شمس الدین امانتی-خودزنی در مدارس دخترانه تهران رو به افزایش است!

خودزنی در مدارس دخترانه تهران رو به افزایش است!

شمس الدین امانتی

باگذشت یکماه از پخش فیلمی از گفتگوی خانم«بهاره مهرجویی»روانشناس در حوزه تربیت همراه با اظهارات تعدادی از دختران سیزده جهارده ساله در مدارس تهران که مبادرت به خودزنی کرده بودند دیروز(۱۷بهمن۱۳۹۵)معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش رژیم «از مقابله این وزارتخانه با پدیده خودزنی در میان دانش‌آموزان خبر داد.»

پدیده خودزنی که با نام های دیگری از جمله خودآزاری نام برده می شود گاهاً در رسانه های عمومی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. این پدیدە مخرب همراه با تفاسیر گوناگون، راه حل های متعددی با دیدگاه های متفاوت و گاهاً روانشناسانه جهت پیشگیری از این پدیده مطرح می شود. متأسفانه به دلیل بی توجهی مسئولین آموزش و پرورش رژیم اسلامی به امر تربیت، خودزنی دختران نوجوان که معمولا از میان دانش آموزان دوم راهنمایی تا پایان دبیرستان هستند در مدارس تهران رو به افزایش است. با علم به اینکه این تعداد از دانش آموزان قربانیان اصلی این پدیده هستند اما مشاهده آثار جراحات باقی مانده از این خودزنی ها که بیشتر در بازو، گردن، ران و مچ دست دیده میشود و اگرچه دانش آموزانی کە اقدام به خودزنی میکنند سعی در پوشاندن دست ها یشان دارند، اما دیدن و مطلع شدن چنین وضعیتی برای والدین آنها غیر قابل تحمل شده.

خبرنگار مهر، به نقل از اظهارات تعدادی از دانش آموزان دبیرستان دخترانه تهران می نویسد «خودمون بچه ها اصطلاحاً بهش میگیم خون بازی، وقتی خون بازی میکنی خیلی آروم می شی، راه های زیادی را برای آرامش امتحان کردم ولی این کار از گریه کردن هم منو آروم تر میکنه .» ، «مریم»می گوید «وقتی عصبانی هستم و نمی توانم کاری کنم، روی خودم خالی میکنم. در آن لحظه اصلاًبه فکر نیستم و نمی دونم دارم چیکار می کنم.» ، «هانیه»اینگونه از تجربه اش می گوید «وقتی درد می کشیدم، آروم می شدم و دردم باعث می شد تمام فکرم روی دستم بیاد و آروم میشدم. خواستم خود کشی کنم. راه های مختلفی را امتحان کردم، اما انگار مرگ سراغ من نمیاد.»

اظهارات نگران کننده این تعداد از نوجوانان دختر، در جامعه ای که تفکیک بر مبنای جنسیت و آموزش بر مبنای دین و مذهب به قانون تبدیل شده است و تابلوی امر به معروف و نهی از منکر بر در و دیوار مدارس و مکانهای عمومی نقش بسته است و زنان را به بهانه عدم رعایت حجاب اجباری به زندان و شلاق می بندند و شادی و نشاط عملاً ممنوع است، واضح است کە در چنین جو و فضای خشونت آمیزی زمینه خودزنی در میان دختران نوجوان اجتناب ناپذیر و رو به افزایش است.

خانم«بهاره مهرجویی»روانشناس درحوزه تربیت طی سخنانی که از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، در بخشی از این فیلم پخش شد گفت «در هر کلاس می شود سه چهار نفر را پیدا کرد که اقدام به خودزنی کرده اند که به صورت مد درآمده است. عده ای از آن ها از حمایت خانوادگی خوبی برخوردار نیستند، عده ای هم پرخاشگرند و عده ای به دلیل جذاب بودن این بازی به آن روی می آورند. برخی مدارس از این رفتارهای خطرناک اطلاع دارند اما اقدامی نمی کنند و از دانش آموزان می خواهند که دست های خود را بپوشانند.»

«جواد مداحی»دکترای جامعه شناس، در رابطه با پدیده خودزنی می گوید «این اقدامات را شیطان پرستان درجامعه رواج می دهند و نوجوانان و جوانان ما را به سمت خود می کشند. نقطه تمرکز گروه های شیطان پرستی مسائل جنسی است که دانش آموزان ما را جذب خود می کند. این بحران ناشی از ضعیف شدن نقش دین و ارزش آن در جامعه است که بنیان های خانواده را سُست کرده.»

اظهارات«مداحی»کە عنوان بی مسمای«دکترای جامعه شناسی»را یدک می کشد، مشابه توجیهات دینی آخوندهای«حوزە علیمە قم»در بیان معضلات اجتماعی امروز ایران است. چنین«کارشناسانی»از بیان واقعی معضلات استبداد مذهبی و فقر اقتصادی که بخشی از عوامل اصلی تحمیل پدیده خودزنی بر دانش آموزان هستند عاجز یا از سر مصلحت پرستی مادی و شغلی اجازە بیان حقایق علمی علیە خرافات مذهبی را ندارد.

این تعداد از«مردم شناسان و جامعە شناسان»که در مدارس و دانشگاه های مذهبی و خرافە پرستی رژیم اسلامی پرورش یافتەاند، نه تنها قادر به ارائه راه حل علمی و انسانی پدیده خودزنی نیستند بلکە دلایلی را کە در بیان این معضل اجتماعی به آن استناد میکنند آنچنان مضحک و ارتجاعی است کە ارزش پرداختن به آنرا ندارد.

«دکتر مرادی»عضو هیئت علمی… در جمعی از فرهنگیان تهران، از تقدّمِ پرورش بر آموزش دفاع کرد و گفت «شخصیتِ افراد تحت تأثیر تربیت است نه تدریس، در حال حاضر روند نظام آموزشی به گونه است که کار مفیدی روی شخصیت دانش آموزان صورت نمی گیرد.»

تقدم«پرورش بر آموش»مورد نظرایشان به دو عامل مدرسه و جامعه ای بستگی دارد که قرار است دانش آموزان در آن محیط ها تربیت شوند که بنا به اظهارات وی هم اکنون در این مدارس موارد تربیتیِ زیر تعطیل است «صحبت کردن بدون فحش، قدرتِ تصمیم و انتخاب، انتقاد سازنده، مسولیت پذیری، خجالت نکشیدن از سخنرانی در جمع، کار تیمی و گروهی، احترام و رعایت حقوق دیگران و کمک کردن به هم به جای رقابت.»

طبق اظهارات معاون پرورشی رژیم، هم اکنون در مدارس ایران «۲۱ هزار آخوند ۱۸ هزار و ۲۰۰ مشاور، ۵۷ هزار معاون و مربی پرورشی و ۵ هزار مربی قرآنی داریم.»

با توجه به حضور این تعداد از آخوند ها و مربیان پرورشی، معلمان سکولار و آزادیخواه در چنین فضایی آزادی عمل لازم جهت طرح موضوعات تربیتی بر مبنای علمی آنرا را نخواهند داشت و در چنین شرایطی شادی، نشاط و پرورش محلی از اعراب ندارد.

ساختار جامعه کنونی زیر سلطه رژیم اسلامی نیز بگونه ای است که فساد مالی تحت حمایت مافیای سپاه پاسداران، فقرناشی از بیکاری، سنت و مراسم های ارتجاعی سینه زنی، قمه زنی، زنجرزنی و نمایش صحنه هایی از اعدام در ملاء عام به منظر ایجاد رُعب و وحشت در جامعه و …. حاوی بد آموزی هایی است که زمینه خودزنی در بین نوجوانان را تقویت خواهد کرد.

در ایران زیر سلطه رژیم اسلامی، با این خصوصیات ارتجاعی- مذهبی و حضور هزاران آخوند و مأمور وابسطه به ارگانها گوناگون رژیم، محتوای ارتجاعی کتب درسی و تفکیک بر مبنای جنسیت در مدارس و مراکز آموزشی نه تنها پدیده خودزنی رو به افزایش است بلکه طبق آمار یک درصد خودزنی ها با قصد و نیت خودکُشی صورت می گیرد.

مردم مبارز، آزادیخواه و برابری طلب به رهبری طبقه کارگر آگاه و متشکل یقیناً آن تعداد از معلمانی را که مخالف جدی با کلیت رژیم سرمایه داری اسلامی را دارند و در فکر راه حل مناسب، علمی و آموزشی جهت برون رفت از معضل خودزنی در مدارس را دارند، تنها نخواهند گذاشت.   ۱۸بهمن ۱۳۹۵