سیوان كریمی -“سرخوردگی” زیباكلام

“سرخوردگی” زیباكلام

 

سیوان كریمی

كماكان فایل صوتی سخنان منتظری در مورد اعدامهای ٦٧ سوژه رسانه ها می باشد. در این مدتی كه از انتشار این فایل می گذرد، عوامل جمهوری اسلامی كه یا آمر این اتفاق بودند و یا عامل آن، به نحوی واكنش نشان داده اند. همه این انسان نماها به نحوی از این اعدامها دفاع كرده اند و آن را درست می دانند. هنوز و در زمان نگارش این مطلب، حسن روحانی كه در آن زمان هم یكی از بلند پایه های این حكومت فاسد بود، سخنی به زبان نیاورده است. اما نكته جالب در این مورد، ناراحتی، سرخوردگی و نا امیدی زیباكلام و زیباكلامها از تایید این اعدامها توسط رفسنجانی است.

وقتی كه فاجعه ای مانند اعدامهای سال ٦٧ اتفاق می افتد، دو كار می شود صورت داد. یا اینكه این موضوع را فاش كرد و به این جنایت اعتراف كرد و یا اینكه روی آن سرپوش گذاشت. اتفاقی كه سران جمهوری اسلامی آنرا انتخاب كردند و در این ٢٨ سال، این فاجعه را پنهان كردند. اما حالا دیگر این اتفاق با سند رسمی منتشر شده و قابل انكار نیست. همین سكوت ٢٨ ساله عاملین و آمرین آن و حتی انسانهایی مثل شما كه اقرار كرده اید از این اتفاق مطلع بوده اید، خود بخشی از این جنایت است. چرا كه شما هم می دانستید كه قتل عامی صورت گرفته و آنرا پنهان كردید. سرپوش جنایت تائید مستقیم جنایت است.

اما ناامیدی، ناراحتی و سرخوردگی شما از این تایید رفسنجانی، قابل درك است. رفسنجانی از روز اول رسیدن به قدرت، دستش به خون و كشتار و اعدام آلوده بوده است. این كشتارها هم بخشی از كارنامه این “سرور” شماست. آقای زیباكلام، این اعدامها به دستور مقامات ارشد جمهوری اسلامی در آن زمان كه اتفاقا سرور شما هم از اركان اصلی آن بود، صورت گرفته است. حالا چطور انتظار دارید كه رفسنجانی از تایید آن خودداری كند؟ شخص شما هر جا از تاریخ را كه لازم بدانید، از یاد میبرید. مثلا هفت سال قبل از ٦٧ را به یاد دارید؟ اعدامهای بعد از ۳۰ خرداد ۶۰ را فراموش که نکردید! همان زمان هم همین سرور شما و سایر مقامات جمهوری اسلامی، قتل عامی وحشتناك به راه انداختند و اعدامهایی را در مقیاس نسل کشی سازمان دادند. اما شما خوب می دانید كه براساس منفعت کثیف و بازاری تان چه چیزی را كجا به خاطر بیاورید و چه چیزی را از یاد ببرید! سرخوردگی و شگفتی شما قابل درک است چون خط موسوم به اعتدال و اصلاح طلبی در این ماجرا برهنه و بدون بزک در مقابل نسل جدید قرار میگیرد. شما نگران آینده جمهوری اسلامی هستید و در مقام توجیه موضع رفسنجانی در این زمینه برآمده اید.

البته نگرانی شما از یك جهت قابل درك است. در این بیست سال گذشته، شما همیشه یكی از پادوهای رفسنجانی در صحنه سیاست ایران بوده اید. همیشه و بی اما و اگر مدافع سینه چاكش بودید و این را با افتخار به دوش كشیده اید. حالا كه در این دو دهه رنگین كمانی از سیاست (بنفش و سبز و…) را به راه انداختید، از منظر شما، موقعیت این رنگین كمان سیاست متزلزل می شود. واقعیت این است جامعه قضاوت خود را كرده است و می داند كه هر یك از این سروران شما، چه جایگاهی دارند. همین جنایتكارانی كه امروز رنگ عوض كرده اند و خود را معتدل می نامند، درست ٢٨ سال قبل و در زمان اوج اعدامها، از آمرین و عاملین آن بودند. نفس تغییر رنگ اینها و خود را از یك جناح جمهوری اسلامی به جناح دیگر منتقل كردن، تغییری در ماهیت و اصل اتفاق بوجود نمی آورد. شما از این نگرانید كه مبادا این اعتراف سفره روحانی و بنفشی ها را در قدرت محدود كند و بساط آنها را برای مضحكه پیش رو برچیند. اما شما هم كه قبلا به صورت ضمنی این اعدامها را تایید كرده اید، حالا چرا وقتی سرورتان این كار را می كند، احساس سرخوردگی می كنید؟ واقعیت این است كه جمهوری اسلامی با تمام جناحهای آن در این جنایت شریك هستند و نمی توان هیچ كس را در این ماجرا تبرئه كرد. این موضوع تنها به سال ٦٧ برنمی گردد، بلكه آفتی است كه كل جامعه را در این ٣٨ سال زیر ضرب خود گرفته و تنها با سرنگونی انقلابی همان رادیكاهایی باید صورت گیرد كه شما دشمن دموكراسی می نامید.

شما از قانون حرف می زنید. انگار كه شما سالهاست در بیرون از این جغرافیا زندگی كرده اید و هیچ اطلاعاتی در مورد آن ندارید. آنچه كه رژیم اسلامی در سال ٦٧ انجام داد، عین قانون جمهوری اسلامی و عین نگاه اسلام به غیر خود بود. آنها و شخص رفسنجانی كه به دفاع از آن می پردازید، هیچ چیزی خارج از این قانون گندیده اجرا نكرده اند. همین قانون است كه آمار بیش از هزار اعدام را بر پیشانی دولت بنفشتان و آن هم ظرف مدت یك سال، برجای گذاشته است. همان قانون شما می گوید كه كسانی كه دین شما را نمی پذیرند، كمونیستها و غیر خودی، ملحد است، مفسد فی الارض است و باید اعدام شود. این قانون شما در برخورد با مخالفینتان است. حالا شما با چه روئی صحبت از قانون می كنید و از آن دفاع می كنید! اعدام و كشتار ماهیت رژیم اسلامی را تشكیل می دهد. این اعدامها نه برای ما كه مخالفین شما هستیم و نه برای شماها كه آمر و عامل و توجیه گر آن هستید، چیز تازه ای نیست. تاریخ جمهوری اسلامی، هر لحظه و هر عملش همراه با خشونت، بی عدالتی، سلب آزادی، دستگیری و شكنجه و اعدام بوده و هست.

این واقعه و تمام زوایای آن باید روشن شود. باید همه كسانی كه در این واقعه دخالت داشتند، محاكمه شوند. حتی شمایی كه به گفته خودتان از آن مطلع بودید و حرفی نزدید، باید به دلیل سرپوش گذاشتن به یك فاجعه محاكمه شوید چه برسد به سرورتان.

سپتامبر ٢٠١٦