سيف خدايارى -ترور آزادى بيان در اردن

ترور آزادى بيان در اردن

 

سيف خدايارى

روز بيست و پنجم سپتامبر ٢٠١٦ تروريسم اسلامى جان يكى ديگر از فعالين جنبش آزادى و برابرى را گرفت. ناهض حتر نويسنده و طنزپرداز چپگراى اردن، قربانى بربريت اسلامى و توحش مذهبى شد كه بر گستره اى از كره زمين و بويژه بر خاورميانه حاكم است. قتل ناهض- برخلاف آنچه رسانه هاى بستر اصلى در موارد مشابه در غبارى از ابهامات ژورناليستى (نظير قتل توسط فرد ناشناس و …) ناپديد مى كنند- كاملاً عيان و واضح است: ناهض بر پله هاى ساختمان دادگسترى امان و در حال ورود به جلسه دادگاهى براى پاسخ به اتهاماتى چون توهين به مقدسات و تشويش اذهان عمومى با ضربه هاى گلوله رياض اسماعيل عبدالله، امام و پيشنماز يكى از مساجد امان به قتل رسيد. شاكى پرونده ناهض،  نخست وزير اردن هانى الملكى است و قاتل از ميان صف انبوهى از نيروهاى امنيتى عبور كرده و با شليك سه گلوله از فاصله يك مترى جان ناهض را گرفت.

اتهام ناهض – كه سابقه طولانى در دفاع از آزادى و برابرى دارد و از فعالين چپ عليه استبداد حاكم بر اردن، تروريسم اسلامى، جنگهاى امپرياليستى در خاورميانه و مسأله فلسطين بود و نوشته هاى او در روزنامه الاخبار شاهدى بر خط سياسى- فكرى او دارد- توهين به مقدسات و تشويش اذهان عمومى (دم دست ترين اتهام رژيم هاى استبدادى) بود. ناهض اواخر مرداد ماه جارى پس از بازداشت كوتاهى و به قيد وثيقه آزاد شده بود. بازداشت وى به خاطر انتشار كارتونى با عنوان “خداى داعش” در صفحه فيسبوك اش بود كه در آن در صحنه اى از بهشت، يكى از مجاهدان داعش بين دو حورى دراز كشيده و مشغول عيش و نوش است. “خداى داعش” مى گويد: ابوصالح چيزى مى خواهى؟ او هم در جواب مى گويد: كمى شراب بيشتر مى خواهم و به جبرئيل بگو مقدارى آجيل بياورد. غلامى را هم بفرستيد كه آشغالها را جمع كند. ضمناً دستور دهيد دربى براى اين خيمه بسازيد كه دفعه ديگر قبل از اينكه تشريف بياوريد، دق الباب كنيد… انتشار اين كارتون به مدت كوتاهى منجر به حمله هاى لفظى و تهديداتى شد كه هيأت حاكمه اردن اتهام مورد نظر خود را از آن تراشيد و در همان زمان فرماندار امان شخصاً شاكى اش شد. كارتون منتشر شده با روانشناسى مجاهدان داعش و ساير جريانات تروريست اسلامى مطابقت كامل دارد كه نه تنها لذت جنسى در “بهشت” و هفتاد حورى را به انگيزه اى قوى در جهاد تبديل كرده اند، بلكه با جهاد نكاح و نيز تجاوز به اسراى زن (طبق سنت پيامبر اسلام) هزاران جوان محروم از نياز جنسى را به صفوف خود جذب كرده اند.

 همزمان با ترورهاى از اين نوع، محكوم كردن و پز مخالفت با قتل و ترور آزاد انديشان و مخالفان و نيز پز آزادى عقيده و بيان به ژانر رياكارانه و مكارانه در دموكراسيهاى موجود تبديل شده است. عبدالله پادشاه اردن در سفر اخير نيويورك از جمله رؤساى مستبد حاضر در ويترين دموكراسى “اجلاس بين المللى” بود كه چند روز قبل از قتل ناهض – و به رغم مفتوح بودن پرونده اتهامات عليه وى- از آزادى عقيده و بيان همه شهروندان در اردن سخن مى گفت. سخنان رياكارانه عبدالله اما به همان اندازه خريدار دارد كه سخنان روحانى در وصف “حقوق شهروندان” و … در ايران، اما نكته اينجاست كه كل بورژوازى جهان و رژيم هاى مستبد آن بر اين رياكارى توافق نظر دارند. در مورد ترور ناهض حتر هيچ درجه از “محكوم كردن” از سوى مقامات دولتى و … نمى تواند اين واقعيت را سرپوش نهد كه دولت اردن چه در بازداشت و محاكمه و چه در صحنه قتل، نقش اول را بازى كرده است. همدستى دولت اردن در ترور ناهض با اعمال ماده ٣٩ قانون مطبوعات تكميل مى شود كه انتشار هر گونه مطلبى در رابطه با ناهض حتر را در مطبوعات اردن ممنوع اعلام كرده است!

قتل نويسندگان و آزادانديشان با اتهام توهين به مقدسات سابقه اى ديرين در كشورهاى استبداد زده دارد. در عين حال جوامع خاورميانه در تلاش براى رهايى از قيد مذهب هستند. اگر قطب تروريستى با اتكا به توان مالى و حمايت لجستيكى قدرتهاى منطقه از قبيل قطر، عربستان، جمهورى اسلامى، اسرائيل، تركيه، آمريكا و … و نيز با بهره گيرى از احساسات مذهبى بخشى از جامعه توانسته است معادلات را به سود خود تغيير دهد، قطب آزاديخواه جامعه قربانى ترور، وحشت و اعمال قوانين اسارت بار مذهبى شده است. تغيير اين توازن نابرابر قدرت به نفع بشريت مستلزم دگرگونى بنيادين و انقلاب سوسياليستى است كه بشر را براى هميشه از مناسبات اسارت بار مذهبى رها خواهد كرد. پيام تروريستهاى اسلامى در ترور ناهض حتر روشن است: آنها هيچ درجه اى از آزادى عقيده و بيان را تحمل نمی کنند. هيأت حاكمه بورژوازى اردن نيز- به رغم ظاهر غربى بسيارى از شئونات اجتماعى- مذهب را به عنوان ابزارى مؤثر در تحميل سلطه بكار مى برند و ترور ناهض نشان داد كه نهايتاً جانب ارتجاع را خواهند گرفت. قطب آزاديخواه و برابرى طلب جامعه سلاحى جز آگاهى و اتحاد و مبارزه بدون تخفيف با سلطه بورژوازى و ارتجاع مذهبى ندارد. *