سعید آرمان-قاچاق اعضای بدن کودکان در ایران، پدیدەای هولناک

قاچاق اعضای بدن کودکان در ایران، پدیدەای هولناک

سعید آرمان

چند روز گذشتە روزنامەها و شبکەهای اجتماعی در ایران علیرغم ناخرسندی شدید جانیان اسلامی حاکم بر ایران پردە از جنایتی هولناک برداشتند. عمق از خود بیگانگی انسان در نظام جهنمی اسلامی سرمایە را بە نمایش گذاشت. جنایتی کە ضعیف ترین و معصوم ترین بخش جامعە را کە کودکان می باشند، نشانە گرفتەاند و ابعادش دلخراش و تکاندهندە است.

روزنامە بهار طی گزارشی درباره اخبار متناقض از «قاچاق اعضای بدن کودکان»، گزارش داده که روز یک شنبه محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس‌نسبت به رواج قاچاق اعضای کودکان خانواده‌های معتاد هشدار داده و گفته است: «اجاره و قاچاق اعضای کودکان به ویژه در بین خانواده‌های معتاد وجود دارد. بار در ادامە گزارش خود از قول فاطمه دانشور عضو شورای شهر در دوره چهارم در مصاحبه با برخی خبرگزاری‌ها در رابطه با ناپدید شدن بچه‌ها در منطقه هرندی و باند بزرگ قاچاق اعضای بدن در این منطقه صحبت کرده بود که همین موضوع هرج و مرج زیادی در فضای مجازی به میان آورد.” بهار در ادامە میگوید «در شرایط فعلی قانون مشخص و بازدارنده‌ای در رابطه با فروش، اجاره یا قاچاق اعضای کودکان وجود ندارد»، گفته است: «در قوانین فعلی برای والدین کودک فروش‌تکالیف مبهم است و گاها مجرم شناخته نمی‌شوند اما با تصویب لایحه حمایت از کودکان مجازات فروش، اجاره و قاچاق اعضای بدن کودکان به روشنی پیش‌بینی شده، حتی والدین کودک فروش هم مجرم شناخته شده و مشمول مجازات خاص می‌شوند.»

فاطمە دانشور گفتە است “بارها در خصوص فروش کودکان هشدار داده بودیم، در محلات پرخطر مانند هرندی کودکانی گم می‌شوند که والدین آنها حتی شکایت هم نمی‌کنند… و یا اجارە دادە می شوند و روزها وشاید هفتەها بچەهایشان را نبینند.

روزنامە بهار بە نقل از فاطمە دانشور چنین می گوید:  وی به خرید و فروش باند بزرگ کودکان اشاره کرد و گفت: ‌در بسیاری از موارد کودکان ناپدید می‌شوند و اعضای بدن آنها قاچاق می‌شود و بعد از مدت‌ها جسد برخی از آنها در بیابان‌ها بدون کلیه و چشم رها شده است. این روزنامە بهمن ماە سال گذشتە در خبری هولناک از ناپدید شدن کودک ٧ سالە در شهر کرمان در حوالی خیابان ابوحامد خبر داد کە بعد ازچند روز جسد او را یافتەاند کە اعضای بدن او را در آوردەاند.

 آنچە در بالا از زبان فاطمە دانشور و محمد علی پور مختاری بە آن اشارە شد، گویای شرایط دهشتناک و   تنها گوشە کوچکی از یک فاجعە عظیم اجتماعی است کە رژیم اسلامی بدلیل این کە خود بانی وضع موجود است، نفعی در بیان آن و رسانەای کردنش ندارد و حتی نهادهای امنیتی آنرا بعضا کتمان و در بهترین حالت بە چند مورد تقلیل میدهند. اما بە طور واقعی بدلیل درصد بالای اعتیاد و بیکاری در جامعە قشر آسیب پذیر در جامعە و در حاشیە شهرها ابعاد دهها هزار نفری پیدا کردە کە بە بستری برای ازدیاد قاچاق و خرید و فروش کودکان بعنوان یکی از ظواهر زمخت و غیر انسانی نظام سرمایەداری، تبدیل شدە است. با توجە بە عدم حساسیت لازم واکنش سرد نهادهای امنیتی کە در واقع خود غرق در دزدی و فساد و آدمکشی هستند، این پدیدە هولناک میتواند در آیندە گستردش یابد.

هنگامیکە فقر بر اعماق جامعە مستولی شدە است و اعتیاد سیر صعودی طی میکند و والدین معتاد در آزار دهندە ترین و کشندە ترین موقعیت اجتماعی قرار می گیرند، از سر استیصال و درماندگی فروش کودکان بە یکی از گزینەهای زندگی اشان دست می زنند. آنان خودشان را سربار می دانند چە رسد بە کودکانشان. باندهای وحشی و تبهکار قاچاق کودکان اقدام بە مثلە کردن جسم نحیف آنان می کنند و اعضای بدن آنان را می فروشند.

نظام سرمایەداری بعنون مسبب اصلی فقر و بی حقوقی انسان بە معنای کلی و در راس آن کودکان باید توسط مردم بە زیر کشیدە شود. ما همە شاهد این واقعیت تلخ در نظام اسلامی هستیم کە چگونە متجاوزین بە کودکان از جملە قاری قرآن و نورچشمی خامنەای جلاد “سعید طوسی” تجاوزگر بە چندین کودک علیرغم شاکیان خصوصی مراجعە بە “دادگاە” نە تنها زندانی نشدە بلکە رژیم اسلامی شاکی یا شاکیان را بە زندان انداختە است. جمهوری اسلامی تنها در صورتی بە اینچنین مطالباتی تن خواهد داد، کە دفاع از کودکان در عرصەهای مختلف اجتماعی و اقتصادی و بهرمند شدن از زندگی شاد و برابر بە تعقل بخش قابل توجەای از جامعە و بە تبع آن بە یک جنبش اجتماعی تبدیل شود.

مطالبە فوری برای تامین امنیت جانی کودکان در گرو برخورداری خانوادەهای معتاد و حاشیە نشین شهرها و مادران تنهای فاقد شغل بعنوان آسیب پذیرترین بخش جامعە از امکانات رفاهی و درمانی برای ترک اعتیاد و تحت پوشش قرار دادن آنان زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی.و به علاوه بر شناسایی و دستگیری و محاکمە باندهای تبهکار قاچاق کودکان باید پافشاری کرد.

در پایان برای تضمین شرایط زیست و شکوفایی کودکان در فردای سرنگونی جمهوری اسلامی ما به عنوان حزب حکمتیست برتحقق مفاد برنامە یک دنیای بهتر در زمینه حقوق کودکان د، تلاش جدی خواهیم کرد.

مفاد حقوق کودکان از برنامە یک دنیای بهترعبارتست از :

– حقوق هر کودک به يک زندگي شاد، ايمن و خلاق.

– تضمين رفاه و سعادت هر کودک، مستقل از وضعيت خانوادگي، با جامعه است. دولت موظف است استاندارد واحدي از رفاه و امکانات رشد مادي و معنوي کودکان و نوجوانان را، در بالاترين سطح ممکن، تضمين کند.

– پرداخت کمک هزينه هاي لازم و ارائه خدمات رايگان پزشکي و آموزشي و فرهنگي، براي تضمين استاندارد بالاي زندگي کودکان و نوجوانان مستقل از وضعيت خانوادگي.

– قرار گرفتن کليه کودکان فاقد خانواده و امکانات خانوادگي، تحت تکفل دولت و زندگي و تربيت آنها در نهادهاي مدرن و پيشرو و مجهز.

– ايجاد مهد کودک هاي مجهز و مدرن به منظور برخورداري همه کودکان از يک محيط زنده و خلاق تربيتي و اجتماعي، مستقل از شرايط خانوداگي.

– برابري حقوقي کامل کودکان، اعم از اينکه داخل يا خارج ازدواج بدنيا آمده باشند.

– ممنوعيت کار حرفه اي براي کودکان و نوجوانان زير ١٦ سال.

– ممنوعيت هر نوع آزار کودکان در خانواده، مدارس و موسسات آموزشي و در سطح جامعه بطور کلي. ممنوعيت اکيد تنبيه بدني. ممنوعيت فشار و آزار رواني و ارعاب کودکان.

– مقابله قاطع قانوني با سوء استفاده جنسي از کودکان. سوء استفاده جنسي از کودکان جرم سنگين جنايي محسوب ميشود.

– تعقيب و مجازات قانوني کساني که به هر طريق و به هر توجيه مانع برخورداري کودکان، اعم از دختر و پسر، از حقوق مدني و اجتماعي خويش، نظير آموزش، تفريح، و شرکت در فعاليت هاي اجتماعي مخصوص کودکان گردند.

ششم ژوئیە ٢٠١٧