سعید آرمان -شهر مریوان الگوی فعالیتهای اجتماعی بزرگ !در ستایش یک ابتکار

شهر مریوان الگوی فعالیتهای اجتماعی بزرگ!

در ستایش یک ابتکار

سعید آرمان

هفتە گذشتە ١٢ آبان سال جاری آقای شریف باجور از اعضای فعال “انجمن سبز چیا” در اعتراض بە خشونت علیە حیوانات و حمایت از ‌هفت تولە سگ کە مادرشان توسط مردم کشتە شدە است، دست بە اعتصاب غذا زدە و از مریوان بە سوی ثلاث باباجانی راهپیمایی نمودە و علیرغم پاهای تاول زدە خود را بە دروازە شهر رساند. در همان ابتدای شهر مورد استقبال گرم و پر شور صدها نفر از زنان و مردان جوان و کودکان این شهر با تاج گل و شاخەهای گل قرار گرفت. آقای شریف باجور در مسیر طولانی بین دو شهر مورد استقبال مردمان زیادی قرار گرفتە و اوراق تبلیغی در رابطە با اقدام اعتراضی خود در میانشان توزیع نمودە و آنان را متوجە اهداف انسانی خود قرار دادە است. انجمن سبر چیا نیز با شعار “خشونت تهدیدی برای زندگانی انسان” از حرکت اعتراضی آقای شریف باجور حمایت کردە است. شایان ذکر است کە چند روز بعد از این حرکت اعتراضی فیلم کوتاهی از یک مادر و پسرش پخش می شود کە در اطراف دماوند بە سگهای ولگرد غذا دادەاند و توسط مامورین شهرداری بە جای قدردانی مورد ضرب و شتم قرار گرفتەاند.

در ایران کە کشتار انسانها در طول دەها سال و توسط رژیم حاکم صورت گرفتە و تداوم دارد و نهادینە شدە است، ظاهرا کشتار حیوانات بویژە سگهای ولگرد باید خیلێ طبیعی جلوە دهد و حمایت از آنان کیمیا باشد. اما در واقع علیرغم مستولی شدن عمل وحشیانە بر جامعە ما شاهد بارقەهایی از امید بە دوستی با حیوانات در جامعە هستیم. از سال ١٣٨٢ تلاش برای ایجاد تشکل حمایت از حقوق حیوانات شروع می شود و یک سال بعد مرکزی بمنظور پناە دادن بە سگهای ولگرد در حومە شهر جدید هشتگرد توسط خانم فاطمە معتمدی ایجاد و شروع بە بهرە برداری میکند و تاکنون با همت جمع وسیعی از داوطلبان محیطی آرام و مملو از مهربانی نسبت بە حیوانات ادامە کاری اش تضمین شدە است.

آقای باجور از “انجمن سبز چیا” با این اقدام نادر در نوع خود، عمق اعتقاد و باور پر از مهرش را بە جامعە نشان دادە و آن را با عمل جسورانە و خلاف عرف جامعە بە درون مردم بردە و این عشق و مهربانی نسبت بە حیوانات را بە پیرامون خود در جامعە تسری دادە است. امروز بە یمن دنیای مجازی این عمل مملو از انسانیت و مهر به حیوانات از مرز دروازە شهر ثلاث و باباجانی گذشتە و خیلیها را متوجە امر خطیر خود نمودە است.

مریوان یکی از شهرستانهای مرزی با طبیعتی زیبا و بزرگترین دریاچە آب شیرین در ایران است کە توجە صدها هزار توریست را در نقاط مختلف ایران بخود جلب می نماید. این شهر را فقط این زیبائیها نمایندگی نمیکند. مریوان را با سنتهای مبارزاتی پیشرو و انقلابی کە قدمت بیش از چهار دهە دارد میشناسند. مریوان را با کوچ تاریخی دهها هزار نفرە در سال ١٣٥٨ در اعتراض بە قلدری و تهدیدات نظامی دولت اسلامی تازە بقدرت رسیدە تهران می شناسند، سنتی کە سە نسل بعد در اعتراض بە فتوای امام جمعە متعفن شهر علیە دختران جوان کە نباید دوچرخە سواری کنند تداوم می یابد و همە زنان و مردان جوان علیە فتوای امام جمعە با دوچرخە بە خیابانها میآیند و پوزە امام جمعە و رهبرش در تهران را بە خاک می مالند و بە الگویی برای زنان تهران مبدل می شوند. اعتراض جمعی یک شهر علیە ناامنی جادەها کە روزانە از مردم شرافتمند این شهر و روستاهای اطراف قربانی می گیرد و رژیم را بە تکاپو میاندازد.

آنچە آقای شریف باجور بە تنهایی انجام داد قلب یک شهر و نهادهای مدافع حیوانات را نیز با خود داشت از آن جنس از کار است کە جامعە را متوجە عمق توحش و بربریتی بکند کە روزانە علیە انسان و حیوانات در جریان است و باید متوقف شود. هنگامیکە علیە اذیت و آزار بر حیوانات بە میدان می آیند دفاع از موجودیت و کرامت انسان پیش فرض است و قتل انسان تحت هر نامی و بە هر بهانەای زیر ضرب نقادانە قرار می گیرد و بە خودآگاهی جامعە خدمت می کند. اقدام آقای شریف باجور و انجمن سبز چیا جای ستایش و در عین حال قابل تعمیم است و روزنەایی از امید بە آیندەای مملو از مهر و عطوفت.

پنجشنبە ٢٠ آبان ١٣٩٥- ۱۰ نوامبر ٢٠١٦