سعید آرمان -شلاق سرمایە بر پیکر نحیف کودکان فقر

شلاق سرمایە بر پیکر نحیف کودکان فقر

 

سعید آرمان 

اوایل هفتە جاری مدیر مدرسە مختار آباد از توابع رودبار استان کرمان کودکان دبستانی را بە خاطر بی بضاعتی مالی در پرداخت ٣٠ هزار تومان شهریە سال تحصیلی مورد هشت ضربە شلاق قرار دادە و آنان را از مدرسە اخراج نمودە است. خبر بە سرعت رسانەای شد و بە یمن میدیا و دنیای مجازی کلیپ ویدیویی از دانش آموزان دختر کە در آن بە شرح حال شلاق خودن توسط جناب منصوری پرداختە و بە فقر حاکم بر خانوادەهایشان کە کارگر و یا کشاورز می باشند و اینکە آنان ناچار بە فروش گوشوارەهایشان برای تامین هزینە مدرسە و یا شهریە می باشند، پرداختەاند. همزمان نیروهای دولتی در تلاش بودند کە با تهدید خانوادەها و مرعوب کردن آنان از میدیایی شدن خبر و صحت و سقم آن و درز کردنش رو بە بیرون جلوگیری بکنند و یا تکذیب بکنند. خود مسئولین دولتی از آموزش و پرورش در پاسخ بە سوالات رسانەها بە شدت آنرا تکذیب کردەاند کە جز بی آبرویی چیزی برایشان باقی نخواهد ماند. کتمان حقیقت محض غیر ممکن بود.

این اولین بار نیست کە تازیانە اسلامی در مقام “آموزش و پرورش” و توسط “مدیر و معلم” جسم نحیف کودکان فقر را هدف قرار میدهد. سنت اسلامی سرمایە در ایران بر بردگی محض کارگران استوار است، پارسال والدین کودکان و هم طبقەایهای این خانوادەهای کارگری در سنندج مورد تازیانەهای اسلامی سرمایەداران قرار گرفتند. هنوز چند روز از خبر شلاق زدن دانش آموزان “مختار آباد” نگذشتە کە (ایرنا) از قول محمد رضا سنچولی سرپرست آموزش و پرورش شهرستان “کلالە” در استان گلستان خبر ضرب و شتم پنج دانش آموز این شهر  را دادە است کە با تاخیر بر سر کلاسهای درس حاضر شدەاند. بنا بە اخبار منتشرە والدین دو تن از دانش آموزان بە همراە فرزندانشان بە پزشک مراجعە نمودە و در گواهی پزشکی بر ضرب و شتم تاکید شدە است.

هنوز واقعە دلخراش دختران شین آباد را فراموش نکردەاند کە در نتیجە بی مسئولیتی و سهل انگاری مسئولین فاسد و جنایتکار اسلامی و بی اهمیت بودن جان انسان، برای تمام سالهای زندگی باید رنج ببرند.

علیرغم اینکە بسیاری از مدارس این مناطق دور افتادە کانکسی و کپری است و با استانداردهای فقیرترین کشورهای آفریقایی از نظر اقتصاد و منابع طبیعی و سطح درآمد قابل مقایسە می باشد، بنا بە گفتە خبرنگاران دانش آموزان مجبور به پرداخت هزینه هایی از ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان شده اند و این هزینه ها به اجبار و فشار از خانواده ها دریافت شده است.

رویدادهای دلخراش اخیر و هتک حرمت انسانی کودکان دانش آموز بە “جرم” تهیدست بودن والدینشان یکبار دیگر اهمیت و جایگاە پافشاری بر  تحصیل رایگان و اولویت این مطالبە برای طبقە کارگر و سایر مردم آزادیخواە ایران را بە همە اثبات می کند. تحصیل و بهرمند بودن از امکانات رفاهی جامعە مختص بە طبقات بالا و مرفە جامعە نیست، بلکە کلیە آحاد جامعە باید از آموزش و تحصیل بهرمند شوند.

 

تحصیل رایگان حق بی اما و اگر کلیە آحاد جامعە است!

حزب حکمتیست در برنامە یک دنیای بهتر بە وضوح بر این مطالبە برحق و حیاتی برای عموم مردم ایران کە بە درجە اولی یک نیاز مبرم طبقە کارگر ایران است، تاکید نمودە است.

“آموزش عمومي اجباری و رايگان تا سن ١٦ سالگی. آموزش عالی (دانشگاهی، تخصصی) رايگان و در دسترس برای همه متقاضيان. پرداخت کمک هزينه کافی به دانشجويان. ريشه کن کردن بيسوادی و رشد دائم سطح سواد و اطلاعات علم و فنی اهالی کشور. آموزش حق همه است و دسترسی افراد به آموزش و دوره های آموزشی بايد کاملا از سطح درآمد خانواده مستقل باشد”.

از متن یک دنیای بهتر، برنامە حزب حکمتیست.

جمهوری اسلامی یک نظام سرمایەداری بشدت مستبد و فاسد و مبتنی بر استثمار کار ارزان است که از ابتدای بقدرت رسیدنش بە سرکوب متوسل شدە است و مردم ناراضی و جان بە لب رسیدە را با زندان و شکنجە و برپایی جوخەهای مرگ سرکوب نمودە است. حکومتی کە نە تنها مسئولیت تامین امنیت جانی شهروندانش را نمی پذیرد بلکە خود بانی به انقیاد کشیدن آنان و کشتار و استثمارشان است. حکومتی کە نان میلیونها انسان را گرو گرفتە و وزیر بهداشتش اذعان میکند کە در این مملکت کە او عضوی از کابینە و گردانندگانش است ٣٠ میلیون (٣٠،٠٠٠٠٠٠) انسان گرسنە وجود دارد کە نان برای خوردن ندارند.

این نظام وارونە و ظالمانە را باید بە زیر کشید. این نظام و کار بدستانش بە این اجحافات نیاز دارند زیرا تل انبار کردن سرمایە تنها بە قیمت بیحقوقی میلیونها کارگر و زحمتکش ممکن است. پس تنها راە ممکن تلاش برای بهبود وضعیت زندگی و معیشت امروز و فردایمان بطور ریشەای بە چالش کشیدن وضع موجود است. طبقە کارگر ایران همراە با کانون صنفی معلمان ایران کە دو روز قبل حکم شش سال زندان برای اسماعیل عبدی دبیر این کانون صادر شدە است، اهداف انسانی و پیشرو را در زمینەهای مختلف در دستور کار خود قرار دادەاند از جملە در بند پنج و هفت بیانیە خود کە پارسال انتشار دادەاند بر مطالبات جدی از جملە:

–  تأکید بر آموزش کیفی و برابر و رایگان برای تمام کودکان ایران و توقف برنامه‌های خصوصی‌سازی که موجب کالایی شدن آموزش و کاهش کیفیت آموزشی و فشار بر اقشار فرودست جامعه و محرومیت بخشی از کودکان این سرزمین از حق برخورداری از آموزش عمومی می‌شود.

–  مشارکت معلمان و تشکل‌های صنفی در ساختار نظام آموزشی با تأکید بر حق مشارکت در سیاست‌گذاریها، نمودەاند.

تلاش برای بهبود موقعیت آموزشی و رایگان بودن آن برای کلیە شهروندان چە ایرانی و چە افغانی و مهاجر و تغییرات کیفی در مدارس با استاندارد بالا و مقدور دنیای امروز، دست یکایک شهروندان این جامعە را می بوسد و لازم است در اشکال مختلف میلیونها والدین کودکان این مطالبە برحق را بدست بگیرند و از دولت بخواهند کە بە این لاقیدی و بی مسئولیتی و برخورد وحشیانە بە کودکان و نهادینە شدن خشونت علیە آنان خاتمە دهند.

١٣ اکتبر ٢٠١٦