سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان-قتل و کشتار کولبرها را متوقف کنید

قتل و کشتار کولبرها را متوقف کنید

دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان: در رابطه با قتل و کشتار  و مجروح شدن قشر کولبر زحمتکش و رنج دیده کُرد توسط نیروی نظامی و انتظامی و ژاندارم مرزی در کُردستان، شورای مدیریت این سازمان بیانیه‌ای صادر نموده است که در پی می آید:

حمله به کولبرها و کُشتار آنها و مصادره اندک دسترنج این قشر فقیر و رنج دیده در کُردستان از ابتدای فعالیت سازمان حقوق بشر کُردستان و طی سیزده سال گذشته بدون توقف به عنوان موضوعی لاینحل از نقض آشکار حقوق بشر تداوم و استمرار داشته است. در این رابطه اگرچه پیگیریهای مجدانه آقای محمدصدیق کبودوند “پدر حقوق بشر کردستان” و تلاشهای این سازمان جهت بیان وضعیت رنجبار کُولبرها و آگاه نمودن وجدانهای بیدار از شرایط دردناک و مصائب و بی‌حقوقی این قشر زحمتکش جان در کف به رسانه یی شدن موضوع کمک کرده اما هیچیک از این تلاشها  تاکنون نتوانسته منجر به کاهش رنج و مصائب کُولبرها شود. در تمام این سالها به رغم وعده‌های دولت جهت سامان دهی و رسیدگی به وضعیت  کولبرها، این گروه از زحمتکشان کُرد امروز همچنان بی‌بهره از امنیت جانی و تامین شغلی هستند و  هر روز و هرهفته تعدادی از آنها همچنان مورد حمله و هدف گلوله نیروهای نظامی انتظامی و ژاندارم مرزی و محلی قرار می گیرند و جان خود را از دست می دهند. بر این اساس و بنا بر اطلاعات موجود تنها در چند ماه گذشته بیش از ۱۵ کولبر کشته شده و بالغ بر ۳۰ نفر نیز مجروح و ناقص العضو  گردیده اند که قتل جوانی به نام وحید دولتخواه جانکانلو و مجروح شدن جوانی دیگر به نام عزیز امین پور در روزهای اخیر از جمله موارد تازه این تراژدی بی‌پایان است.

شورای مدیریت سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان ضمن ابراز تاسف و تاثر عمیق خود از تراژدی کشتار و تداوم قتل کولبرها، توقف فوری روند قتل و کشتار و مجروح نمودن این قشر رنجیده را خواستار شده و با تاکید بر مسئولیت دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال این موضوع، از دولت می خواهد با جدیت و فوریت به روند برخورد نظامی و کشتار و قربانی شدن کولبرهای آسیب پذیر کُردستان خاتمه دهد. این سازمان همچنین دولت ایران را به اقدام ضروری و بدون تبعیض جهت زدودن فقر و نیاز و رفع بی‌کاری از مناطق کُردنشین و تامین کسب و کار و اشتغال غیرکاذب و نیز امنیت جانی و شغلی برای تمامی شهروندان  از جمله شهروندان جامعه کُرد ” روژهلات  ” فرا می خواند.

تاریخ:  ۶شهریور ۱۳۹۶ / ۲۹  اگوست ۲۰۱۷

شورای مدیریت سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان

http://www.hro-kurd.net

http://www.didban.net

https://www.facebook.com/prmmkkurd1
https://www.facebook.com/DIDBAN.KURDISTAN/?ref=hl
https://twitter.com/prmmkkurd1
https://www.balatarin.com/users/prmmkkurd1/links/submitted

https://t.me/hrokurd

https://www.instagram.com/prmmkkurd/

email:
prmmkkurd1@gmail.com
info@hro-kurd.net