زینت کریمی، بابک سراج-اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

ایران رکورددار حوادث کارگری در جهان

به گفته رئیس کانون کارگران ساختمانی، از مجموع دو هزار فوت شده حوادث کارگری در سال گذشته، ۱۲۰۰ مورد آن مربوط به کارگران ساختمانی بوده است. نامبرده افزود، یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در ایران مشغول به کار هستند که امنیت شغلی مناسبی هم ندارند. در همین حال معاون وزیر کار رژیم نیز در شهریورماه امسال اذعان کرد، سالانه حدود ۱۱هزار نفر در کشور دراثر آلایندگی ناشی از کار دچار بیماری شده و حدود ۲۶ هزار هم قطع عضو می شوند.

عدم پرداخت دستمزد کارگران شهرداری لوشان

حدود ۷۸ کارگر شاغل در مجموعه های شهرداری لوشان و سازمان های وابسته به آن هنوز دستمزد ماههای خرداد، تیر، مرداد و شهریور ماه خود را دریافت نکرده اند. کارگران شهرداری لوشان می گویند، جدا از موضوع به تاخیر افتادن مطالبات مزدی، حدود دو ماه است که حق بیمه آنها به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است. به گفته این کارگران، مشکلاتی که در زمینه پرداخت دستمزد بوجود آمده زندگی آنان را بسیار سخت کرده، بطوریکه که می توان گفت برخی از کارگران حتی توان مالی خرید یک قرص نان را هم ندارند.

بیکاری کارگران لنج سازی هرمزگان بدنبال تعطیلی کارخانه

مدیر شرکت شناور سازان با اعلام این خبر اظهار داشت، این کارگاه بزرگ لنج سازی در استان هرمزگان، که زمانی سازنده بزرگترین لنج فایبرگلاس خاورمیانه و به عنوان صادرکننده و تولیدکننده نمونه معرفی شده بود، با وجود مشکلات متعددی تعطیل شده است. او ادامه داد که به دنبال تعطیلی گسترده کارگاه های تولیدی در شهر “سیریک” بیکاری در این شهرستان نیز افزایش یافته است. علت عدم حمایت از سوی دولت و نبود تسهیلات لازم و کمبود فروش از دلایل تعطیلی این واحد تولیدی ذکر شده است. طبق آمارهای رسمی منتشر شده، با تشدید رکود اقتصادی و ادامه مشکلات کارخانه های تولیدی در کشور، بیش از ۶۰ درصد از واحدهای تولیدی کشور با هزاران کارگر بیکار، به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده اند.

انتقال یکی از مصدومان انفجار پتروشیمی مبین به شیراز

در حادثه انفجار و حریق در پتروشیمی مبین واقع در عسلویه یکی از مجروحان به دلیل شدت جراحت های ناشی از سوختگی به شیراز اعزام شده است.

تهدید منافع کارگران بازنشسته در صورت اصلاح قانون کار

تبعات منفی لایحه اصلاح قانون کار تنها بر موقعیت شغلی کارگران شاغل محدود نمی‌شود و آثار نامطلوب آن به صورت مستقیم بر سرنوشت کارگران بازنشسته و خانواده‌های مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی تاثیر گذار است.

وعده اداره کار شوش برای پیگر مطالبات بازنشستگان نیشکر هفت‌ تپه

به‌ دنبال اعتراض چند روزه ۱۵۰ نفر از کارگران نیشکر هفت تپه که مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان اور هستند رئیس اداره کار شوش با حضور در جمع کارگران معترض  وعده پیگیری مطالبات قانونی آنان را برای بازنشستگی داده است.

نجات سه کارگر ساختمانی از زیر آوار در تهران

سه کارگری که حوالی ظهر روز چهارشنبه زیر آوار در یک ساختمان قدیمی گرفتار شده بودند، با تلاش نیروهای امدادی شهر تهران از مرگ نجات یافتند.

تعویق ۷ ماه مطالبات ۴۰۰ کارگر نگهبانی قطار شهری اهواز

کارگران نگهبان پروژه قطار شهری اهواز صبح روز دوشنبه ۲۳ شهریور ماه گزارش دادند که با وجود پیگیری مداومی که برای دریافت به موقع دستمزدشان انجام داده‌اند اما پیمانکار مربوطه از بهمن ماه سال گذشته تاکنون نسبت به انجام تعهدات مزدی خود بدحساب بوده است.

کشته و زخمی شدن دست‌کم ۸۵ کارگر در شهر صنعتی «تونگی» در شمال داکا

بر اثر انفجار دیگ بخار در کارخانه‌بسته‌بندی در شهر صنعتی «تونگی» در شمال داکا ۱۵ کارگر کشته و بیش از ۷۰ نفر زخمی شدند.

اعتراض کارگران پیمانکاری منطقه عملیاتی پارسیان

جمعی از کارگران پیمانکاری منطقه عملیاتی پارسیان می گویند که در فیش حقوقی آنان باید آیتم های شرایط کاری شامل، بدی آب و هوا، حق مسافت و حق ماموریت نیز اضافه شود. به گفته معترضان، مجموع این آیتم ها بیش از یک میلیون است که کارگران رسمی واحدهای منطقه عملیاتی پارسیان، این آیتم های حقوقی را دریافت می کنند، در حالیکه کارگران پیمانکاری با توجه به اینکه در یک کارگاه  و شرایط کاری قرار دارند، از دریافت آن محروم هستند. منطقه عملیاتی پارسیان دارای چهار میدان فعال تولید گاز می باشد.

مصدومیت ۱۵ کارگر در شهرک صنعتی ارقده در محلات

رئیس مرکز فوریت های پزشکی شهرستان محلات اعلام کرد صبح روز چهارشنبه، یک دستگاه مینی بوس در کیلومتر یک محور “باقرآباد – آبگرم” شهرستان محلات واژگون شده و ۱۵ نفر از سرنشینان آن مصدوم شدند. وی افزود: از این تعداد مصدومان هشت نفر به مرکز استان اعزام شده اند، که حال یک نفر از آن ها وخیم است. سایر مصدومین در بیمارستان اصلی شهر محلات بستری هستند. این مینی بوس حامل کارگران یکی از کارخانه های سنگ شهرک صنعتی “ارقده” در محلات بوده که به سمت محل کار خود در حرکت بودند.*