زینت کریمی، بابک سراج -اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

جانباختن دهها کارگر در خطوط تولید سامسونگ

مواد شیمیایی بیماری زا در خطوط تولید کارخانه “سامسونگ” تاکنون باعث مرگ ۷۶ کارگر شده است. شرکت سامسونگ که بزرگترین واحد صنعتی کره جنوبی است در خط تولید کامپیوتر و چیپ ست های خود از انواعی از مواد شیمیایی استفاده می کند که برای سلامت کارگران مضر است. یک گروه حامی حقوق کارگران در کره جنوبی اطلاعاتی در مورد کاربرد این مواد شیمیایی جمع آوری کرده است. این اطلاعات نشان می دهد تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد بیماری ناشی از این مواد شیمیایی در میان کارگران سامسونگ ثبت شده است. تاکنون ۷۶ کارگر در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی به دلیل این بیماری ها جان باخته اند. با این حال دولت کره جنوبی حاضر به پرداخت غرامت به کارگران بیمار یا خانواده های کارگران جانباخته نیست.

 

جانباختن یک فعال کارگری در سنندج

براساس گزارشات رسیده، شب دوشنبه اول شهریوماه، “افشین منوچهر” فعال کارگری شهر سنندج، مورد حمله چند فرد ناشناس قرار گرفته و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده است.” افشین منوچهر فعال کارگری در یک سوپرمارکت در خیابان “ولیعهد” سنندج مشغول به کار بود.

۷۰ کارگر صنایع غذایی کارین سه ماه مزد معوقه طلبکارند

کارخانه کارین که در زمینه تولید کنسرو و کالباس فعالیت دارد تا دی ماه سال ۹۴ به دلایلی تعطیل بود اما از آن زمان تاکنون که فعالیت خود را از سرگرفته است بابت سه ماه مزد معوقه به کارگران خود بدهکار است.

اخراج ۴ کارگر پتروشیمی جم

کارگران پتروشیمی جم در بوشهر، از اخراج چهار تن از همکاران خود خبر دادند. اگرچه برپایه این اطلاعات جمعه هفته گذشته (۳۰ مرداد ماه) این چهار کارگر قراردادی از کار اخراج شده‌اند اما هنوز اطلاعات موثقی در خصوص جزئیات شرایط کاری این کارگران از جمله موعد سر رسید قرارداد، وجود ندارد. ظاهرا کارگران اخراجی به دنبال تغییر وضعیت استخدامی خود از قرارداد موقت سه ماهه به قرارداد یک ساله بوده‌اند و در همین رابطه رایزنی‌هایی نیز با وزارت کار انجام ‌داده‌اند. کارگران پتروشیمی جم، این رایزنی‌ها را در اخراج آنها موثر می‌دانند.

کارخانه سیمان کارون از اول شهریور تعطیل است

کارخانه سیمان کارون واقع در ۴۲ کیلومتری مسجد سلیمان قرار دارد اما فعالیتش به دلیل آنچه از سوی کارفرما بحران در منابع مالی عنوان می‌شود، از اول  مرداد ماه موقتا تعطیل اعلام شده است و در نتیجه تمامی ۴۵۰ کارگر شاغل در این واحد تولیدی سرگردان هستند. برپایه این اظهارات کارگران مورد نظر که تا پیش از این به صورت‌های مختلف رسمی، قراردادی، روز مزد و پیمانکاری مشغول کار بودند بین ۳ تا ۱۲ ماه مزد معوقه طلبکارند.

مطالبات مزدی کارگران شهرداری رشت

در حدود چند صد کارگر خدماتی و فضای سبز شهرداری رشت ماهها معوقات مزدی دارند. این کارگران روز سه شنبه دوم شهریور ماه در اعتراض به این مطالبات مزدی پرداخت نشده مقابل شهرداری مرکزی رشت تجمع کردند. از قرار معلوم شهرداری شرکت‌های پیمانکاری را مسئول این دیرکرد در پرداخت مطالبات مزدی کارگران می‌داند و به این ترتیب بلاتکلیفی کارگران شهرداری رشت همچنان ادامه دارد.

خاتمه اعتراض کارگران قراردادی بندر خمینی با وعده رسیدگی

به دنبال تجمع اعتراضی روز سه شنبه کارگران قرارداد موقت بندر خمینی، معاون فرمانداری با حضور در میان تجمع ‌کنندگان وعده داد که ظرف مدت دو روز برای حل این مشکل پیش آمده، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

کارگران آذریت پس از سه روز تجمع به تبریز بازگشتند

یکی از کارگران با اعلام این خبر گفت: پس از سه روز اقامت در تهران برای اعتراض به دریافت نکردن دست کم ۹ ماه حقوق و بلاتکلیفی در وضعیت شغلیمان، بالاخره در جلسه روز یکم شهریور با دریافت قول مساعد از اعضای هیئت مدیره به محل کارمان در تبریز بازگشتیم. کارگران تصریح کردند روز گذشته در جلسه مشترکی که میان نمایندگان کارگری با اعضای هیئت مدیره و رئیس هلدینگ فارس خوزستان برای رسیدگی به مشکلات پیش آمده برگزار شد قرار شد تا طی دو هفته آینده برای مشخص شدن تکلیف نهایی کارخانه آذریت و کارگرانش جلسه دیگری توسط هیات مدیره برگزار شود.

خاتمه اعتراض دو روزه کارگران فولاد البرز در تاکستان

جمعی از کارگران فولاد البرز از خاتمه یافتن اعتراضات صنفی دو روز گذشته خود خبر دادند. این کارگران که نسبت به تاخیر دست کم ۷ ماه مزد معوقه و بابت عیدی و پاداش سال ۹۴ و همچنین تاخیر در پرداخت ۱۶ ماه حق بیمه خود به تامین اجتماعی، از روز شنبه ۳۱ مرداد ماه در محوطه کارخانه دست به اعتراض صنفی زده بودند میگویند: طبق توافق کتبی که با میانجیگری برخی مسئولان شهرستان بین کارگران و کارفرما انجام شد قرار است کارفرما ضمن تامین امنیت شغلی کارگران تا پایان ماه جاری (۳۱ شهریور ماه) همه مطالبات معوقه کارگران را یکجا پرداخت کند.

پیگیری مطالبات کارگران سدید ریخته گر در تهران

شش نفر از کارگران سدید ریخته گر به نمایندگی از همکاران خود و در پی طولانی شدن روند پرداخت مطالبات مزدی خود روز دوشنبه اول شهریور ماه به دفتر مالک جدید در تهران مراجعه کردند. به گفته آنان با توقف فعالیت تولیدی این کارخانه از ابتدای سال گذشته کارگران باقیمانده در بلاتکلیفی به سر می برند و در عین حال هنوز ۱۸ ماه از مزایای مزدی و بیمه ای آنها به همراه عیدی سال ۹۵ پرداخت نشده است. در این کارخانه، بیش از ۵۰۰ کارگر مشغول به کار بودند، اما طی دوسال گذشته به بهانه رکود بازار کار و افزایش مشکلات مالی به مرور اخراج شده اند. این کارگران، پیشتر نیز در فروردین ماه سال جاری تجمعاتی اعتراضی را در مقابل درب ورودی این کارخانه در شهرستان اسلامشهر شکل داده بودند.

تجمع کارگران اخراجی کاله آمل و ادامه اخراج ها

شرکت لبنی “کاله آمل” در دو روز گذشته از ورود تعدادی از کارگران خود به شرکت جلوگیری کرده و کارگران با تجمع در مقابل درب ورودی این شرکت به این اقدام اعتراض کردند. طی یک هفته گذشته، حدود پانزده درصد از کارگران بخش های اداری، تولید و پشتیبانی شرکت لبنی “کاله آمل” اخراج شدند و به گفته رسانه های محلی، با این روند پیش رو، تعداد اخراجی ها به ۸۰۰ نفر خواهد رسید. کارفرمای این واحد تولیدی در مصاحبه های خود، در ارتباط با این اخراج سازی ها، بهانه های از جمله درخواست تسهیلات از دولت و چابک سازی نیروی کار را ذکر کرده است. وی اضافه کرده که این کاهش تعداد کارگران، تاثیری در کاهش تولید نداشته است. به گفته صریح تر، به گروگان گرفتن امنیت شغلی کارگران، برای دریافت وام از دولت و افرایش فشار کاری بر کارگران باقی مانده و استثمار بیشتر آنان، در قالب طرح چابک سازی، از دلایل مدنظر کارفرما در اخراج گسترده کارگران می باشد.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شهرداری یاسوج

روز دوشنبه اول شهریورماه، حدود ۴۳ نفر از کارگران خدماتی شهرداری یاسوج به دلیل اخراج از کار، مقابل شورای این شهر تجمع کردند. طبق گزارشات منتشره، شهرداری یاسوج، انجام برخی از کارهای خدماتی خود را، به مناقصه گذاشته و پیمانکاری که برنده این مناقصه شده است، برای سود دهی بیشتر اقدام به اخراج ۴۳ نفر از ۱۷۰ نیروی خدماتی شهرداری کرده است. اخراج کارگران شهرداری از سوی پیمانکار در حالی انجام شده که در میان کارگران اخراجی، افرادی با ۲۹ سال سابقه کار وجود دارد. بعد از تجمع اعتراضی این کارگران، اقدامات پیمانکار غیرقانونی اعلام شد و وعده رسیدگی و بازگشت به کار آنان داد شد.

تجمع کارگران فولاد زاگرس در مقابل وزارت کار

بیش از ۲۸ کارگر باقیمانده کارخانه فولاد زاگرس قروه برای پیگیری مطالبات مزدی خود به تهران رفته و در مقابل وزارت کار رژیم تجمع کردند. کارگران می گویند، طی این یکسال دستکم ۱۸ بار برای تجمع و اعتراض به تهران رفته، اما تاکنون هیچ پاسخ روشنی دریافت نکرده اند. شرکت فولاد زاگرس به موجب مجمع فوق العاده ای که در اسفند ماه ۹۲ توسط سهامداران عمده برگزار شد، منحل اعلام گردید. در این مجمع مقرر گردید که ۲۸ نفر از کارگران به منظور انجام امور جاری و حفظ و حراست از دارایی ها به فعالیت خود ادامه دهند و مزایای آنها توسط سهامداران پرداخت گردد؛ اما تاکنون اجرای این مصوبه عملی نشده است.

تجمع کارگران کارخانه سیمان دهلران به همراه خانواده هایشان

جمع کثیری از کارگران اخراج شده کارخانه سیمان دهلران به همراه خانواده های خود در ورودی این شهر تجمع نمودند. کارخانه سیمان دهلران در سال گذشته، ۴۳ کارگر این واحد تولیدی را برغم داشتن قرارداد استخدامی اخراج کرد. کارگران میگویند، با وجود رأی احکام دیوان عدالت اداری، دادگستری و اداره کار، کارخانه سیمان دهلران از بازگشت کارگران ممانعت می کند. به گفته معترضان، هیئت مدیره کارخانه، بازگشت به کار کارگران اخراجی را مشروط به لغو قرارداد دائم و تبدیل آن به قرارداد سه ماهه کرده است. کارگران سیمان دهلران بیش از ۱۵ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

ادامه تجمعات مربیان پیش دبستانی و دانشجویان صنعت نفت مقابل مجلس

مربیان پیش دبستان، آموزشیاران نهضت سواد آموزی و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت به منظور پیگیری مطالباتشان به طور همزمان در مقابل مجلس رژیم تجمع کردند. روز یکشنبه ۳۱ مرداد ماه صدها نفر از آموزشیاران نهضت سواد آموزی و مربیان پیش دبستانی با تجمع در مقابل مجلس رژیم، خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود و در اولویت قرار گرفتن لایحه اصلاح ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی شدند. همزمان تجمعات اعتراضی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه صنعت نفت در مقابل مجلس نیز برای سومین هفته متوالی ادامه پیدا کرد. به گفته معترضان، وزیر نفت با گذشت سه هفته از تجمع آنها، هنوز پاسخ قانع کننده ای به مطالبتشان نداده است.*