زینت کریمی، بابک سراج -اخبار کارگری

اخبار کارگری،

 

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

تجمع ۲ هزار کارگر مجتمع آلومنیوم المهدی

صبح روز چهارشنبه حدود ۲۰۰۰ نفر از کارگران شرکت آلومینیوم المهدی با تجمع مقابل دفتر مدیریت، باعث متواری شدن “نصوری” مدیر عامل این شرکت شدند. کلیه مدیران میانی شرکت که وابسته به نصوری بودند نیز از محل متواری شدند و مدیران رده میانی این شرکت کنترل و مدیریت امور را به دست گرفتند. کارگران آلومینیوم المهدی هرمزگان در شش ماه گذشته اعتراضات پی در پی داشته اند. نصوری به دستور علیمحمدی خریدار جدید آلومینیوم، حقوق کارمندان و کارگران را یک سوم کاهش داده بود و همین مسئله علت اصلی تجمع کارگران بوده است.

بازگشت به کار کارگران اخراجی ایران ترانسفو

به دنبال همبستگی کارگران اعتصابی ایران ترانسفو زنجان با همکاران اخراجی خود و افزوده شدن بازگشت بکار این کارگران به خواسته هایشان، ۴ کارگر اخراجی این کارخانه به سر کار بازگشته و به جمع همکارانشان در شانزدهمین روز اعتصاب پیوستند. پیشتر در پی اخراج ۴ تن از کارگران معترض، کارگران اعتصابی اعلام کرده بودند که خواست بازگشت به کار همکاران خود، همراه با تمامی مطالبات دیگرشان، غیرقابل چشم پوشی است. با تداوم اعتصاب و اعتراضات گسترده و هماهنگ کارگران ایران ترانسفو، معاون امنیتی استانداری زنجان به همراه مدیرعامل و جمعی از مقامات استان با حضور در کارخانه، بدون پاسخی روشن به چگونگی تامین خواسته های کارگران، از آنها خواستند به اعتصابشان خاتمه دهند. کارگران معترض با اتحاد و همبستگی، ضمن تاکید مجدد بر مطالبات خود اعلام کردند، تا دستیابی به آنها به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد. صبح امروز دوشنبه خبرگزاری حکومتی “ایلنا” از پایان اعتصاب کارگران ایران ترانسفو زنجان به دنبال وعده پیگیری مطالبات آنان خبر داد، اما تاکنون این خبر از جانب منابع مستقل کارگری تایید نشده است.

ادامه اعتصاب کارگران ماشین سازی تبریز

کارگران روز دوشنبه با تجمع در محوطه کارخانه خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند. کارگران ماشین سازی تبریز از روز پنجشنبه هفته گذشته در اعتراض به خصوصی سازی و بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خود دست به اعتصاب و تجمع زده اند. معترضان که تعداد آنان به بیش از یکهزار نفر میرسد، بیش از سه ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی مخابرات هرمزگان

کارکنان مرکز اطلاعات تلفن هرمزگان در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماهه حقوق و حق بیمه دست از کار کشیده و سرویس های این مرکز را از دسترس خارج کردند. معترضان با حضور در ساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان هرمزگان، خواستار پرداخت مطالبات و معوقات مزدی خود شدند. همزمان با اعتصاب کارکنان مرکز اطلاعات تلفن، کارکنان بخش های دیگر مخابرات از جمله TCT۱، مرکز ۲۰۲۰، سیمبان ها، نگهداری شبکه هوایی، نگهبانی، نیروهای خدماتی، امور مشترکان، همراه اول و دبیرخانه نیز دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران نساجی پلی اکریل

روز یکشنبه ۱۷ مردادماه، حدود صدها تن از کارگران شرکت پلی اکریل در اعتراض به معوقات مزدی مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند. به گفته کارگران معترض در این تجمع، حدود سیصد نفر از کارگران بخش های مختلف این شرکت حضور داشته اند. این کارگران به عدم پرداخت بیش از سه ماه از معوقات مزدی خود معترض هستند. علاوه بر مشکلات معیشتی ناشی از عدم پرداخت مطالبات مزدی، کارگران پلی اکریل، به علت کاهش تولید این کارخانه، نگران امنیت شغلی و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.

دو کارگر معدن زغال سنگ البرز شرقی کشته و زخمی شدند

کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی می‌گویند که حوالی ساعت شش و نیم عصر روز سه شنبه ۱۹ مرداد ماه دو کارگر واحد ترانسپورت (حمل و نقل) تونل مادر منطقه طزره در عمق حدودا ۱۵۰ متری زمین دچار حادثه شده‌اند.

پنج کارگر شهرداری آبیک اخراج شدند

در تاریخ ۳۱ تیر ماه  پنج کارگر واحد اجرائیات شهرداری آبیک که به عنوان مسئول پیشگیری و رفع تخلفات شهری فعالیت داشتند، اخراج شدند. این کارگران با یادآوری اینکه جدا از تعدیل‌های اخیر، هنوز نزدیک به ۱۰ کارگر در واحد اجرائیات شهرداری مشغول کارند، افزودند: این تعدیل‌ها به بهانه کاهش هزینه‌ها صورت گرفته است اما شهرداری آبیک بعد از اخراج این ۵ کارگر با سابقه سریعا ۵ کارگر دیگر جایگزین کرده است.

مرگ کارگر جوان بر اثر سقوط آسانسور

دوشنبه ۱۸ مرداد، سقوط آسانسور در یک ساختمان نیمه کاره موجب مرگ یک کارگر ۲۰ ساله شد. براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی ۱۲۵، این حادثه حدود ۱۱ صبح در کوی سعادت آباد تهران، خیابان پاکنژاد، بالاتر از سرو رخ داده است و بلافاصله آتش نشانان به محل اعزام شده‌اند.

تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران آزاد راه تهران شمال ادامه دارد

کارگران پروژه آزاد راه تهران به شمال می‌گویند که پیمانکار این پروژه عمرانی بابت مطالبات مربوط به دستمزد چهارماه گذشته حدود ۳۰۰ کارگر هنوز با آن‌ها تسویه حساب نکرده است

.

کشته و زخمی شدن شش کارگر در شهرک صنعتی شیراز

روز سه شنبه ۱۹ مرداد ماه بر اثر انفجار دیگ بخار در کارخانه‌تولید فوم در شهر صنعتی شیراز یک کارگر کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

شبکه حمل و نقل ریلی انگلستان اعتصاب کردند

اعتصاب پنج روزه کارگران شبکه حمل و نقل ریلی بریتانیا  به درخواست اتحادیه راه آهن بریتانیا از دیروز دوشنبه در لندن، پایتخت و جنوب کشور آغاز شده و تا روز جمعه ادامه دارد. اتحادیه راه ‌آهن بریتانیا هدف از این اعتصاب را درخواست ایمنی مسافران اعلام کرده‌است.

مرگ کارگر بابلی بر اثر برق گرفتگی

برق گرفتگی منجر به مرگ یک کارگر جوان در بابل شد. از قرار معلوم سقوط میله آهنی پرچم روی کابل فشار قوی باعث شد تا کارگر جوانی به کام مرگ کشانده شود.

خاتمه موقت اعتصاب کارگران پتروشیمی بندرخمینی

کارگران شرکت فرآورش پتروشیمی بندر خمینی در ماهشهر که از روز شنبه ۱۶ مرداد ماه دست به اعتصاب زده بودند، با رایزنی و میانجیگری حراست مجتمع، مبنی بر دادن فرصت به کارفرما تا روز چهارشنبه هفته جاری، موقتا به اعتصاب خود پایان دادند. کارگران شرکت های پیمانکاری مجتمع بندر خمینی خواستار اجرای مصوبه ای هستند که در تیرماه سال گذشته در قالب بخشنامه دولتی مبنی بر همترازی حقوق و مزایای نیروهای پیمانکاری با نیروهای قراردادی و رسمی برای کارهای مشابه، از طرف وزارت کار صادر و به مراکز استانها نیز جهت اجرا ابلاغ شده بود. کارفرمای مجتمع وعده داده است که تا روز چهارشنبه هفته جاری خواست های کارگران و مساله افزایش دستمزد را پیگیری کند. در غیر اینصورت، کارگران حق خود میدانند که اعتصابشان را از سر گیرند.

تجمع معلمان بازنشسته در مقابل وزارت رفاه

صبح روز دوشنبه بیش از یکصد نفر از معلمان بازنشسته در مقابل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رژیم تجمع کرده و نسبت به حقوق و مزایای دریافتی چندین مرتبه پایین تر از خط فقر اعتراض کردند. بازنشستگان می گویند، پس از سالها کار و تدریس در کلاس های درس، از مشکلات معیشتی رنج می برند. معترضان خواستار افزایش عادلانه مستمری ها و همسان سازی مستمری بازنشستگان هستند. این بازنشستگان پیش از این نیز تجمعات اعتراضی مختلفی در اعتراض به وضعیت معیشتی خود برگزار کرده بودند.

جانباختن و مصدومیت ده کارگر

طی حوادث کارگری جداگانه ناشی از فقدان ایمنی محیط کار دستکم ۱۰ کارگر کشته و زخمی شدند. یک کارگر ۶۰ سال تبعه افغانستان حین کار در ساختمانی نیمه کاره در قزوین براثر ریزش آوار جان خود را از دست داد. از سوی دیگر، در جریان آتش سوزی مجدد در واحد پارازایلین مجتمع پتروشیمی بوعلی در بندر ماهشهر ۹ کارگر دچار مصدومیت سوختگی شدند.

تعویق دستمزدهای کارگران بندر فریدون کنار

گزارشات منتشره، از ماهها دستمزد معوقه کارگران بندر “فریدون کنار” و تداوم وعدهای مسئولین این شهر، مبنی بر پرداخت مطالبات این کارگران خبر می دهند. بیش از یکصد و هفتاد کارگر شاغل در بندر فریدون کنار، نزدیک به هشت ماه است که هیچ دستمزدی دریافت نکرده اند. درادامه این تعویق دستمزدها، مسئولین رژیم در این شهر از جمله سرپرست فرمانداری و مدیرکل بنادر با تشکیل جلسه ای، اختلاف شرکت های خصوصی و شهرداری این شهر را از عوامل این عدم پرداخت های بیان کرده و اظهار داشتند که تا پایان شهریور ماه سال جاری تمامی مطالبات مزدی کارگران پرداخت خواهد شد.

***