خبر – با گذشت هشتاد روز، کماکان سرنوشت رامین حسین پناهی در هالەی از ابهام قرار دارد.

با گذشت هشتاد روز، کماکان سرنوشت رامین حسین پناهی در هالەی از ابهام قرار دارد.

با وجود پیگیری های مکرر خانواده “رامین حسین پناهی” و مراجعه به نهادهای نظامی و امنیتی، تاکنون از سرنوشت این فعال سیاسی کُرد هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.

«رامین حسین پناهی» روز دوم تیرماه در شرایطی که هدف سه گلوله قرار گرفته بود، از سوی نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. با وجود پیگیری‌های مکرر خانوادەی ایشان و مراجعه به نهادهای امنیتی، اما سازمان‌های مسوول تاکنون از ارائه‌ی هرگونه پاسخ مشخصی در مورد سرنوشت این فعال سیاسی شانه خالی کرده و طفره رفته‌اند.

گفتنی است که با وجود مراجعه پدر و مادر رامین حسین پناهی به وزارت اطلاعات و مراکز سپاه پاسداران، ولی تاکنون این دو نهاد امنیتی در این باره حاضر به پاسخگویی نیستند،به گفته خانواده رامین، با سپری شدن این مدت همچنان از سرنوشت و سلامتی رامین حسین پناهی، خبری در دست نیست، این خانواده می گویند که علی‌رغم مراجعه‌ی مکرر آنها، اما نه سپاه و نه وزارت اطلاعات حاضر به پاسخگویی هستند.

رامین حسین پناهی، فعال سیاسی و از اعضای حزب کومله است که در تاریخ اول تیرماه توسط نیروهای سپاه پاسداران زخمی و بازداشت می شود، اما در ادامه نیروهای سپاه به منزل پدری وی مراجعه کرده و اقدام به بازداشت تنی چند از اعضای خانواده وی نموده‌اند.

در ابتدا نیروهای امنیتی تعدادی از اعضای خانواده حسین پناهی از جمله در همان روز واقعه، ۱ تیرماه ۱۳۹۶، افشین حسین پناهی، برادر رامین در منزل شخصی خود بازداشت کردند و سپس ۴ تیرماه ۱۳۹۶، انور حسین پناهی، دیگر برادر رامین و ۵ تیرماه ۱۳۹۶، زبیر، احمد ، عباس و کیوان حسین پناهی از جمله فامیل رامین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

شایان ذکر است که نیروهای امنیتی پس از دو روز بازداشت انور حسین پناهی و انتقال او به تهران وی را به شرط عدم بازگشت به کردستان آزاد می کنند، همچنین زبیر، احمد ، کیوان و عباس حسین پناهی بعد از دوماه بطور موقت آزاد شدند،افشین حسین پناهی بعد از دوماه به زندان مرکزی سنندج منتقل شده و هم اکنون در این زندان بسر می برد.

اکنون هم با گذشت هشتاد روز، از سرنوشت رامین حسین پناهی اطلاعی در دست نیست، خانواده حسین پناهی در تظلم خواهی خود به گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، خانم اسما جهانگیر نامەای نوشتنەاند.

سرکار خانم عاصمه جهانگیر ، مدت ده سال است که وضعیت ناهنجار دستگیری ، اعدام، تبعید و انواع فشارهای جسمی و روحی برای خانواده ما بطور سیستماتیک از سوی حکومت جمهوری اسلامی بر خانواده ما حاکم است و در طول این مدت تحت دچار سختی ومشقت‌های فروان شدەایم، تجربه تلخ از دست دادن مکرر و متعدد اعضای خانواده “اشرف و صباح و مسعود حسین پناهی و …” و صدمات جسمی و روحی “انور حسین پناهی” در دوران هفت سال بازداشت در سلول‌های اطلاعات و زندان برای ما فراموش ناشدنی است.

آنها در نامه خود روبه خانم جهانگیر می نویسند، بیم آن می رود که جان رامین با توجه به شدت جراحات وارده و سابقه خشونت باری که از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی حکومت جمهوری اسلامی سراغ داریم، به شکل نگران کننده‌ای در معرض خطر جدی باشد. لذا ما به عنوان خانواده حسین پناهی از کلیه نهادها و مجامع بین المللی و از جملە شما در مقام گزارشگر ویژە خواهانیم که با مداخله جدی و موثر از وقوع یک فاجعه دیگر برای خانواده ما جلوگیری کنند.

همچنین روز ۹ تیرماه، سازمان عفو بین الملل که مقر آن در لندن است با انتشار بیانیەای، بازداشت اعضای خانواده حسین پناهی را به مثابه ” ناپدید شدن اجباری” خواند و خواستار آشکارا شدن سرنوشت و محل نگهداری آنان و همچنین شفاف سازی در رابطه با وضعیت رامین حسین پناهی که در هنگام بازداشت مجروح بوده است، شد. این سازمان از مقامات ایرانی خواست هر چه سریعتر نسبت به آزادی سایر افرادی که صرفا بخاطر نسبت خانوادگی با رامین حسین پناهی بازداشت شدەاند اقدام کند.