حمید تقوایی -ریشه یابی “اشتباهات” پانزده سال بعد از یازده سپتامبر

حمید تقوایی
ریشه یابی “اشتباهات” پانزده سال بعد از یازده سپتامبر

سایت فارسی رادیو فرانسه در تحلیلی به مناسبت پانزدهمین سالگرد یازده سپتامبر از اشتباهات دولت آمریکا در حمله به عراق و اقغانستان انتقاد میکند و مینویسد

“اشتباه فاحش استراتژیک آمریکا و هم پیمانانش در جهت مبارزه با تروریسم و حمله به کشورهای افغانستان و عراق بهترین شرایط را برای رشد و گسترش سریع تروریسم در جهان پدید آورد. بسیاری از ناظران اعتقاد دارند که تصمیم اشتباه آمریکا در حمله به عراق، سنگ بنای ایجاد گروه موسوم به خلافت اسلامی (داعش) را پایه‌ریزی کرده است”

این گزارش استراتژی جنگی آمریکا در دوره بوش را یک اشتباه تاریخی مینامد و می نویسد

“استراتژی جنگی محافظه‌کاران نو که در وجود سیاستمدارانی همچون “دیک چینی” معاون رئیس جمهوری آمریکا، “دونالد رامسفلد” وزیر دفاع، و “پل ولفویتس” مشاور امنیت ملی آمریکا، تبلور یافته بود، بر “جرج بوش” پسر که به تعبیری یکی از ضعیف‌ترین و تأثیرپذیرترین رؤسای جمهوری ١۰۰ ساله گذشته آمریکا بود، تحمیل شد.”

ساده اندیشی و سطحی گری ژورنالیسم رسمی حیرت انگیز است. چندی قبل نیز رسانه های انگلیس تونی بلر را بخاطر “اشتباهش” در مورد سلاحهای کشتار جمعی صدام حسین باز خواست کردند و حمله به عراق را بدلیل عدم وجود این سلاحها غیر قانونی خواندند. ظاهرا همه بجز رسانه های رسمی میدانند که اهداف جنگ با توجیه جنگ در افکار عمومی دو امر متفاوت است. وظیفه رسانه های رسمی و دولتی همیشه اشتباه گفتن این دو جنبه با یکدیگر و فروختن جنگ به افکار عمومی با توجیهاتی است که ربطی به واقعیت جنگ ندارد.

تا آنجا که به تهاجم نظامی به افغانستان و عراق مربوط میشود علت و هدف اصلی این تهاجم نه سلاحهای کشتار جمعی بود و نه حتی مقابله با تروریسم . به اشتباهات تونی بلر و ضعف و تاثیر پذیری جرج بوش نیز ربطی نداشت.

طبقه حاکمه آمریکا با حمله به عراق و افغانستان اشتباهی مرتکب نشد بلکه هدف استراتژیک سلطه هژمونی خود بر دنیای بعد از جنگ سرد را دنبال میکرد. اوضاع فاجعه آمیز امروز خاورمیانه و کلا رشد تروریسم اسلامی در منطقه و در جهان نتیجه اشتباهات آمریکا و متحدینش نیست بلکه حاصل اجتناب ناپذیر سیاست هژمونی طلبی میلیتاریستی طبقه حاکمه آمریکا است. این استراتژی به فرجام نرسید و شکست خورد ولی هدف دولت آمریکا و دولتهای غربی همچنان بسط نفوذ خود در خاورمیانه از طریق جنگ خانمانسوزی است که امروز از طریق بلکوبندیها دولتها و نیروها اسلامی در منطقه به پیش میرود. “اشتباه” واقعی سلطه سرمایه داری بحران زده و به بن بست رسیده در غرب و در همه جهان است.

واقعیت آنست که اسلامیسم و تروریسم اسلامی روی دیگر بحران حکومتی سرمایه داری عصر ما است. جنبش اسلام سیاسی با نئو لیبرالیسم، پست مدرنیسم، نسبیت فرهنگی و کلا نقش و جایگاه مذهب و قومیت و جوامع موزائیکی در دکترین و فلسفه سیاسی بورژوازی جهانی در دوره بعد از جنگ سرد پیوند نزدیک و تنگاتنگی دارد. در این میان رسانه ها و مدیای جهانی در طرح و تبلیغ این ایده ها و اشاعه آنها در سطح جهان نقش تعیین کننده ای داشته اند. همچنانکه با مخابره گزارشات و تصاویر بمباران بغداد در قالب یک شوی مهیج تلویزیونی در خدمتگزاری به سیاستهای جنگی دولتهای متبوعه شان سنگ تمام گذاشتند.

رادیو فرانسه و کلا مدیای جهانی خود یکی از عوامل اصلی شکل دهی به فاجعه ای هستند که امروز ” اشتباه” دولتها مینامند.

حمید تقوائی

۱۴ سپتامبر ۱۶