حسن رحمان پناه -اشغال جرابلس توسط ترکیە ، وحشت از پیشروی “یگانهای مدافع خلق”

اشغال جرابلس توسط ترکیە ، وحشت از پیشروی “یگانهای مدافع خلق”
حسن رحمان پناه


به گفتە مقامات ترکیە از جملە رئیس جمهور این کشور ،یگانهای زمینی ارتش ترکیە از ساعت ٤ صبح روز چهارشنبە ٢٤ اگوست، یورش همە جانبەی را از داخل خاک ترکیە همراه با واحدهای زرهی و توپخانه این کشور و با همراهی “ارتش آزاد سوریە” برای تصرف شهر “جرابلس” و خارج کردن آن از کنترل نیروهای “داعش” آغاز نمودند. این عملیات زمینی از حمایت هوایی جنگندەهای آمریکا ، متحدینش و نیروی هوایی ترکیە نیز برخوردار بودە است. گزارشها از اشغال این شهر و تخلیە آن توسط نیروهای ترکیە و مزدوران “ارتش آزاد سوریە” کە گفتە می شود حدود ١٥٠٠ نفر بودەاند ، خبر می دهند. اخبار و گزارشاتی از درگیری و مقاومت تروریست های داعش با ارتش ترکیە و “ارتش آزاد سوریە” وابستە به آن منتشر نشدە است. چنین به نظر می رسد مطابق توافق از پیش صورت گرفتە ، نیروهای داعش شهر را بدون مقاومت و یا حداکثر درگیریهای پراکندە تسلیم مهاجمین کردەاند. این اقدام در شرایطی رخ می دهد کە جنایتکاران داعش بیش از ٧٠ روز در مقابل نیروهای “یگانهای مدافع خلق” و متحدینشان از شهر “منبج” دفاع و در نبردی خانه به خانه ، سنگین و فرسایشی شهر از دست آنان خارج و توسط مبارزین کرد آزاد شد. نیروهای “ی پ گ” و “ی پ ژ” اعلام داشتند کە هدف بعدی آنان بعد از آزادی “منبج” ، آزادسازی شهر استراتژیک “جرابلس” است. جرابلس شهر مرزی با جنوب ترکیە است کە طی سالهای اخیر خط ارتباطی آن با خاک این کشور و مسیر نقل و انتقال اسلحە ، مهمات و نیروی انسانی از داخل ترکیە به داعش بودە است. از سوی دیگر جرابلس نقطە اتصال کانتون های تحت اشغال “یگانهای مدافع خلق” است کە ترکیە به شدت مخالف متصل شدن کانتون کوبانی با ٢ کانتون دیگر جزیرە و عفرین است. دولت ترکیە معتقد است با وصل این ٣ کانتون به هم ، بخش های مختلف کردستان سوریە(روژآوا) به هم متصل و عملآ کردستان خودگردان توسط خود مردم کردستان ادارە خواهد شد. همچنین وجود کردستان سوریە با خودمدیریتی مردم، محرکی قوی جهت اقدام مردم کردستان ترکیە به منظور اجرای چنین الگوی در خاک ترکیە خواهد گردید. این نگرانی خواب را از چشم اردوغان و دیگر رهبران اک پارتی ، فرماندهان ارتش این کشور، مرتجعین مذهبی و ناسیونالیسم ربودە و تمام هم و غم خود را علیە جنبش مردم کردستان سوریە بکار گرفتەاند. نامبردن همزمان و مکرر “سلطان اردوغان” از ٣ جریان کاملآ متفاوت و متضاد از جملە ، داعش ، یگان های مدافع خلق (ی پ گ) و فتح الله گولن روحانی تبعیدی ترکیە کە به عامل کودتای نافرجام اخیر دراین کشور متهم است، تبلیغاتی به شدت دروغین و در کوشش برای قبولاندن و جانداختن نیروهای مبارز کرد، همسو و همراه با تروریست های داعش و گولن در افکار عمومی مردم ترکیە و جهان، بعنوان تروریست و ضد مردمی نشآت میگیرد کە از شیادیهای سلطان اردوغان و همفکرانش به منظور توجیە اعمال جنایتکارانه و سرکوبگرانه خود علیە مردم کرد در کردستان سوریە و همچنین کردستان ترکیە به بهانه ضدیت با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است.
یورش همزمان امروز ارتش ترکیە و مزدوران وابستە به آن در ارتش آزاد سوریە به جرابلس ، در واقع یورش به داعش و پاکسازی شهر از وجود کثیف آنان نیست ، بلکە در وحشت از آدامه پیشروی نیروهای “یگان های مدافع خلق” جهت تصرف مناطق بیشتر و متصل کردن ٣ کانتون از هم جدا در کردستان (روژآوا) و نجات جانیان داعش از ضربات سنگین تر بود.
در این میان موضع دولت آمریکا نیز قابل تآمل ، بحث و به شدت ریاکارانه و ضدمردمی است . امروز “جوبایدن” معاون رئیس جمهور آمریکا ، کسی کە دو سال قبل اردوغان را به حمایت و همکاری با داعش متهم کرد، مهمان دولت ترکیە بود و با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور دیدار داشت. نامبردە کە از نزدیکی اخیر دولت ترکیە به جبهە روسیە، ایران، سوریە و حزب الله لبنان نگران است ، در صدد التیام بخشیدن به نگرانیهای سران “اک پارتی” بعد از کودتای نافرجام اخیر این کشور و موضع مبهم آمریکا در این مورد و همچنین حمایت هوایی آمریکا از مبارزین کرد در سوریە در جنگ با داعش است، از فاصلە مشخص دولت متبوعش با نیروهای کرد، از جملە بازگشت به شرق رودخانه فرات و مخالفت با پیشروی آنان صحبت کرد و به دولت ترکیە بعنوان متحد استراتژیک آمریکا اطمینان داد . اما نباید فراموش کرد کە دولت آمریکا به ناچار به حمایت هوایی از نیروهای مبارز کرد کە شکست داعش در سوریە و عراق را کلید زدند، برخاست. در نبرد و مقاومت سرافرازنه کوبانی ، به مبارزین این شهر توصیە کرد ” دست از مقاومت بردارند ، زیرا قدرت مقابلە با داعش و توان نجات شهر را ندارند” ، اما برعکس آن اتفاق افتاد. موافق یورش مبارزین کرد به شهر “منبج” و آزادسازی آن شهر نبود، اما آدامه پیشروی و فداکاری مبارزین مصمم آزادسازی منبج ، آنان را ناچار به حمایت هوایی نمود. اکنون نیز مبارزین کرد نباید استراتژی و برنامەهای خود را به سیاست های آمریکا و اندرزهای آنان کە هیچگاه منافع آنان را بر منافع حاکمان ترکیە و دیگر متحدیدن خود در منطقە آشوب زدە خاورمیانه و بویژە سوریە و عراق ترجیح نخواهد داد ، گرە بزنند. امتیاز مبارزین کرد در سوریە ، برنامه های دمکراتیک و انسانی آنان برای ادارە جامعە از جملە برابری زن و مرد ، جدایی مذهب از دولت ، دخالت نکردن دین در امور جامعە ، جلوگیری از نفاق و جدال قومی، ملی ، مذهبی ، نژادی و جلوگیری از اختلاف بر سر خاک و پرچم و … بودە است کە با هیچکدام از سیاست و برنامه متحدین دولت آمریکا در منطقە خاورمیانه همسو و همراه نیست. در خارج سوریە هم جنبش ضد جنگ ، ضد داعش و بنیادگرایی مذهبی ، نیروهای چپ ، سکولار و مترقی، به حمایت فعالانه از فداکاری و رزمندگی آنان برخاستند. این اتحاد و همبستگی را باید پاس داشت و تقابل این جبهه با قدرتهای امپریالیست و سرکوبگر را کە به حمایت از مبارزه برحق (روژآوا) برخاست ،نباید نادیدە گرفت و از دست داد.
تمام شواهد و قرائن نشان می دهند کە اوضاع سوریە با دخالت امروز نظامی ترکیە، اشغال شهر جرابلس و بخشی از خاک این کشور ، کە ممکن است با اطلاع قبلی حاکمان جنایتکار حزب بعث سوریە نیز صورت گرفتە باشد، در حمایت و همراهی با نیروهای مزدور ارتش آزاد سوریە و دیگر نیروهای مسلح وابستە و یا نزدیک به ترکیە ، بغرنج تر و پیچیدەتر خواهد شد. با همسویی روسیە ، ایران ، سوریە و نزدیکی ترکیە به این جبهە و چراغ سبزش به بشاراسد جنایتکار برای ماندن بر اریکە قدرت ، ایجاد شکاف در سیاست ترکیە و عربستان، جبهە بندی نیروهای مسلح مزدور وابستە به آنان را دچار تغییر و جابجایی خواهد کرد. در این میان و در نبرد جبهەها و جریانات ارتجاعی و ضد انسانی کنونی در صحنه سیاسی سوریە، تنها جنبش حق طلبانه “روژآوا” با خواست و مطالبات انسانی و دمکراتیک آن قابل دفاع و حمایت است. این جنبش اکنون به خار چشم سلطان اردوغان و دیگر جنایتکاران منطقە و حامیان امپریالیست آنان تبدیل شدە است. یورش ارتش ترکیە و “ارتش آزاد سوریە” وابستە به آن در وحشت از پیشرویهای “یگانهای مدافع خلق” در روژآوا صورت گرفتە است. این توطئە جدید سلطان اردوغان و حامیان و مزدوران آنرا با حمایت فعال از مبارزات “روژآوا” باید افشا و خنثی کرد.
٢٤ اگوست ٢٠١٦