حزب کمونیست کارگری ایران -کارگران آلومینیوم المهدی در هرمزگان مدیران را بیرون انداختند

کارگران آلومینیوم المهدی در هرمزگان مدیران را بیرون انداختند

طبق گزارش رسانه های دولتی فارس و ایسنا روز ۲۰ مردادماه، دو هزار کارگر شرکت آلومینیوم المهدی در اعتراض به کاهش حقوق آنها و تصمیمات ضد کارگری مدیریت کارخانه، در مقابل دفتر مدیریت دست به تجمع زدند و چنان از مدیریت خشمگین بودند که بلافاصله نصوری مدیر عامل شرکت و سایر مدیران وابسته به کارفرما متواری شدند و کارگران کنترل کارخانه را به دست گرفتند.

طبق گزارش رسانه های وابسته به حکومت، نصوری مدیر کارخانه حدود یک سوم حقوق کارکنان کارخانه را به دستور محمد علیمحمدی، کارفرمای کارخانه، کاهش داده است. کارکنان کنترل کارخانه را به دست گرفته و از ورود عوامل و منتصبین محمد علیمحمدی جلوگیری به عمل آورده‌اند. طبق این گزارشات حقوق تیرماه کارگران آلومینیوم المهدی هرمزآل پرداخت نشده، با حذف آیتم هایی از حقوق کارکنان کارخانه، حداقل یک سوم حقوق آنها، یعنی بطور متوسط ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان، کاهش یافته و بیش از ۵۰ نفر از کارکنان اخراجی این شرکت با مخالفت کارفرما به کار بازنگشته‌اند.

صبح بیستم مرداد همینکه کارگران از دستورالعمل کارفرما، متوجه کاهش حقوق‌و دستمزد خود میشوند، به سمت دفتر او یورش میرند اما محمد نصوری پیش از رسیدن کارگران از محل کارخانه گریخته بود.

لازم به توضیح است که در اردیبهشت امسال نیز کارگران این کارخانه دست به اعتصاب و تحصن طولانی مدت زدند و روز ۱۵ اردیبهشت همراه با اعضای خانواده های خود و جمع کثیری از مردم شهر دست به تجمع اعتراضی در مقابل استانداری زدند و به اخراج ۶۲۰ نفر از کارگران این مجتمع، حذف حقوق شرایط سخت و زیان آور محیط کار، افزایش ساعات کاری، عدم وجود امنیت شغلی، عدم پرداخت به موقع حقوق و عدم پرداخت حق بیمه تکمیلی اعتراض کردند. قبل از آن نیز کارگران این کارخانه در اعتراض به عدم رسیدگی به خواست های خود درب کارخانه را بسته بودند. این مجتمع به مبلغی چند برابر کمتر از قیمت واقعی آن به بخش خصوصی فروخته شده و کارفرمای آن به جان کارگران افتاده، حقوق و مزایای آنان را بالا کشیده و تعداد زیادی از کارگران را اخراج کرده حقوق و مزایای کارگران را کاهش داده است.

کارگران مجمتمع المهدی هرمزگان تجارب مبارزاتی ارزشمند و مهمی دارند که به کمک این تجارب و فضای انفجاری در هرمزگان میتوانند خواست های خود را به کرسی بنشانند. کارگران با این اعتراض خود در موقعیتی هستند که میتوانند کارگران اخراجی را به کارخانه بازگردانند و از آنها بخواهند در تجمعات آنها فعالانه شرکت کنند. کارگران میتوانند مانند اعتراض اردیبهشت ماه، مردم معترض شهر و اعضای خانواده های خود را فرابخوانند که در تجمعات آنها شرکت کنند و نه تنها خواهان لغو همه دستورات ضد کارگری کارفرما و مدیریت کارخانه شوند بلکه پرچم افزایش دستمزد بالای خط فقر، ممنوعیت هر نوع اخراج، حق تشکل و سایر خواست های بحق خود را بالا ببرند و بر آنها پافشاری کنند.

اعتراض کارگران المهدی در عین حال نشان دهنده فضای اعتراضی بالایی در جنبش رو به رشد کارگری است که امروز در مراکز مهم تولیدی از جمله ایران ترانسفو شاهد آن هستیم. در چنین شرایطی کارگران علاوه بر خواست های فوری و مهم خود مانند لغو اخراج و بازگرداندن کارگران اخراجی به سر کار، افزایش فوری و پرداخت بموقع دستمزدها، میتوانند پرچم مطالبات عمومی مانند طب رایگان و تحصیل رایگان را نیز بلند کنند و همبستگی میلیون های نفر از مردم را از مبارزات و خواست های بحق خود جلب کنند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱ اوت ۲۰۱۶