حزب کمونیست کارگری ایران- هزاران معلم بازنشسته در شهرهای مختلف دست به تجمع زدند

هزاران معلم بازنشسته در شهرهای مختلف دست به تجمع زدند

با شروع سال تحصیلی، هزاران نفر از معلمان بازنشسته در شهرهای مختلف کشور به میدان آمدند و در اعتراضی متحد و یکپارچه برخواستهای خود تاکید کردند. تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، گرگان، الیگودرز، کرمان، همدان، رشت، سمنان، قم، بهبهان، ایلام، خرم آباد و کرج از جمله شهرهایی است که امروز شاهد تجمعات وسیع بازنشستگان آموزش و پرورش بود.

بازنشستگان در اعتراض به دستمزدهای چند بار زیر خط فقر و محرومیت و بیحقوقی فریاد زدند خط فقر سه میلیون حقوق ما یک میلیون، منزلت معیشت حق مسلم ما است، ما خواهان حقوق حقه خود هستیم. گزارشات اولیه حاکی از این است که در تهران حدود ۳۰۰۰ نفر و در  کرمانشاه حدود ۱۰۰۰ نفر در تجمع امروز شرکت داشتند. حضور وسیع و فعال زنان یک نقطه قدرت اعتراض امروز بازنشستگان بود.

پلاکارد معلمان کرمان که روی آن نوشته شده بود «شرمندگی مسئولان از حقوق بازنشستگان، حقوق های نجومی» گفتمان امروز اکثریت مردم به خشم آمده از فقر و دزدی ها و حقوق های نجومی مدیران و مقامات و آیت الله هایی است که از قبل دسترنج مردم میلیاردر شده اند. این موضوع اعتراض کل جامعه علیه یک درصدی های استثمارگر و مفتخوری است که تا سرنگونی حکومت ادامه خواهد یافت.

تظاهرات امروز بازنشستگان که در بعدی سراسری سازمان داده شده است، تنها پیش درآمد اعتراضات بزرگتر و وسیعتر بازنشستگان است. هفته بعد معلمان نیز فراخوان تجمع داده اند. دانشجویان دانشگاه های کشور نیز با شروع سال تحصیلی با قدرت به میدان آمدند و اولین قدم عقب نشینی را به حکومت تحمیل کردند. شعارهای معلمان بازنشسته در تجمعات امروز، پیوند مبارزاتی معلمان، بازنشستگان، کارگران و بخش های مختلف مردم را به نمایش گذاشت. این اعتراضات فضای جدیدی را نشان میدهد. مردم از فقر و محرومیت، از حقوق های چند بار زیر خط فقر و در حالیکه شاهد حقوق های صدها میلیون تومانی مقامات و فساد عمیق در میان کلیه کاربدستان حکومت هستند، کارد به استخوانشان رسیده است. بی آبرویی عمیق حکومت سرمایه داران و شکاف و چنددستگی آنها که هر روز عمق بیشتری پیدا میکند، فضا را برای گسترش اعتراضات مردم بطور محسوسی تغییر داده است.

اعتراض بازنشستگان و فراخوان معلمان به اعتراض در هفته آینده به موازات اعتصابات و تجمعات اعتراضی کارگران که با دلایل مشابهی در اقصا نقاط کشور ادامه دارد، تاکیدی است بر خواست مهم و متحد کننده افزایش حقوق های بالای خط فقر. حزب کمونیست کارگری معلمان، کارگران، بازنشستگان، دانشجویان و جوانان بیکار را به همبستگی هرچه بیشتر و تقویت مبارزات یکدیگر فرامیخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۶ مهر ۱۳۹۵، ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶