حزب کمونیست کارگری ایران -هجوم نظامی دولت ترکیه به مناطق کردنشین سوریه محکوم است

هجوم نظامی دولت ترکیه به مناطق کردنشین سوریه محکوم است

دولت ترکیه هجوم نظامی تازه ای به مناطق شمالی سوریه را آغاز کرده است. این لشگرکشی تحت پوشش ائتلاف ضد داعش و با توافق دولت های آمریکا و روسیه صورت میگیرد اما هدف اصلی آن سرکوب نیروهای اپوزیسیون کرد و مشخصا حزب اتحاد دموکراتیک و شاخه نظامی آن “ی پ گ” است. دولت ترکیه رسما جزو نیروهای ائتلاف علیه داعش است اما از آغاز سربلند کردن و پیشرویهای داعش در عراق و سوریه نه تنها از مقابله عملی با آن سر باز زده بلکه حتی تعرض داعش به نیروهای کرد در سوریه را تسهیل کرده و به بهانه مقابله با تروریستها حملات خود علیه نیروهای مسلحی که نقش محوری در سازماندهی مقاومت جانانه مردم کوبانی علیه پیشرویهای داعش داشتند را افزایش داده است. هجوم ارتش ترکیه به مناطق شمالی سوریه در ادامه این سیاست صورت میگیرد.

دخالت نظامی دولت اردوغان تنها میتواند شرایط فاجعه آمیز در سوریه را تشدید و خونبارتر کند. تا کنون مناطق کردنشین سوریه، کانتونهای عفرین و جزیره و کوبانی، تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک و دیگر نیروهای اپوزیسیون کرد از کشتار و ویرانی و شرایط فاجعه باری که رژیم اسد و نیروهای اسلامی له و علیه او در بقیه مناطق سوریه آفریده اند مصون مانده است. هجوم نظامی دولت ترکیه  میتواند این مناطق را نیز به گرداب جنگ میان نیروهای اسلامی و سناریوی سیاهی که کل سوریه را در بر گرفته است بکشاند. این سیاست عملا و نهایتا به نفع رژیم اسد و جمهوری اسلامی تمام خواهد شد.

تهاجم نظامی دولت ترکیه که برمتن توازن قوا و توافقات رسمی و دو فاکتو میان دول آمریکا و روسیه و بلوکهای اسلامی رقیب در منطقه صورت میگیرد، اقدامی تماما ارتجاعی است که باید با مخالفت و اعتراض کلیه نیروهای چپ و آزادیخواه پاسخ بگیرد. دولت ترکیه نیز مانند جمهوری اسلامی در صدد سرکوب نیروهای اپوزیسیون و تثبیت موقعیت متزلزل خود در داخل کشور به بهانه مقابله با داعش است. مبارزه واقعی با داعش از مقابله با سیاستهای دولت ترکیه و عربستان و دولت اسد و جمهوری اسلامی جدا نیست. این دولتها خود جزئی از جنبش فوق ارتجاعی اسلام سیاسی هستند و یک جزء مهم مبارزه علیه تروریسم اسلامی در منطقه به چالش کشیدن و مقابله با سیاستهای این دولتها  و ائتلافها و بندوبستها و بلوک بندی ها میان آنهاست.

ما یورش نظامی دولت ترکیه به مناطق کردنشین سوریه و تهاجم به مردم و نیروهای اپوزیسیون کرد را قاطعانه محکوم میکنیم و از همه احزاب و نیروهای چپ و سکولار و آزادیخواه در منطقه و در سراسر جهان میخواهیم که فریاد اعتراض خود را علیه این سیاست و اقدام ارتجاعی و سرکوبگرانه دولت ترکیه بلند کنند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۹ شهریور ۱۳۹۵، ۲۹ اوت ۲۰۱۶