حزب کمونیست کارگری ایران- تجمع کارگران چوکا وارد ششمین روز شد

تجمع کارگران چوکا وارد ششمین روز شد

تجمعات اعتراضی ۱۰۰۰ کارگر کارخانه صنایع و کاغذ چوکا در کیلومتر ۸ جاده رضوان شهر به تالش که از روز ۱۸ مرداد شروع شده است همچنان ادامه دارد. کارگران خواهان ادامه کار کارخانه و امنیت شغلی خود، پرداخت حقوق های معوقه، پرداخت حق بیمه تکمیلی توسط کارفرما و امکان استفاده از خدمات درمانی هستند.

کارگران این کارخانه از روز ۱۸ مرداد در مقابل درب کارخانه چادر زده و شبانه روز و بصورت شیفتی دست به تحصن زده اند. کارفرما مدعی شده بود که پولی برای پرداخت حقوق ندارد اما اعتصاب متحدانه کارگران و پس از آنکه کارگران در روز ۲۱ مرداد تجمع خود را از مقابل کارخانه به شهر تالش کشاندند باعث شد که حقوق دو ماه آنان را پرداخت کند. کارگران در تجمع خود در شهر تالش خواهان حضور نماینده رژیم از این شهر و سایر مسئولین حکومتی شدند و پافشاری آنان باعث شد که فرمانداران تالش و رضوانشهر و نماینده مجلس در جمع کارگران حاضر شوند و بلافاصله دو ماه حقوق معوقه به حساب کارگران واریز شد. مقامات حکومتی ضمن قول هایی به کارگران، از آنها خواستند که آرامش را حفظ کنند و به تجمع پایان دهند اما کارگران که از این قول و قرارهای توخالی زیاد شنیده اند به تجمع خود ادامه دادند.

در ماههای گذشته کارگران این کارخانه بارها علیه این وضعیت و برای تحقق خواست های خود دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زده اند. در ماههای فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر بارها کارگران تجمع کرده اند. در برخی از این تجمعات خانواده های کارگران نیز شرکت داشتند. از حوالی نیمه خردادماه کارگران به مدت یک ماه متوالی دست به تجمع زدند. روز ۲۲ تیرماه با شکایت کارفرما ۱۲ کارگر که به گفته او نقش کلیدی در اعتراض داشته اند، به مراجع قضایی حکومت احضار شدند. لازم به توضیح است که از یکسال قبل تولید کارخانه خوابیده اما کارگران با دریافتی ماهی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان مشغول بازسازی کارخانه بودند اما بعد از بازسازی نیز تولید راه نیفتاده است.

کارگران ایران چوکا علیرغم سرسختی و عزم و اراده قاطع برای ادامه مبارزه، هنوز اهرم های مهمی دارند که به کار نیفتاده است. تشکیل گروههای خبررسانی در مدیای اجتماعی، راهپیمایی در شهر تالش و رشت، همراه کردن خانواده های کارگران در اجتماعات آنها و جلب همبستگی مردم شهر ابزار مهمی است که کارگران را در مقابله با کارفرما و ارگان های دولتی از قدرت بیشتری برخوردار میکند. تجارب مبارزاتی کارگران آلومینیوم المهدی و ایران ترانسفو که با مشکلات کم و بیش مواجهی هستند بسیار کارساز است. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت از خواست های بحق کارگران، اعضای خانواده های آنها و مردم آزادیخواه را به حمایت فعال از کارگران و شرکت در اجتماعات آنها فرامیخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳ اوت ۲۰۱۶