حزب کمونیست کارگری ایران-اعتراضات کارگری در شهرهای مختلف جریان دارد! تجمعات اعتراضی ۲۴۰ درصد افزایش یافته است!

اعتراضات کارگری در شهرهای مختلف جریان دارد!

تجمعات اعتراضی ۲۴۰ درصد افزایش یافته است!

اعتصابات در مراکز بزرگ و کوچک بطور چشمگیری رشد کرده و طول زمان اعتصابات افزایش یافته است. تنها در دو روز گذشته میتوان به اعتصابات و تجمعات زیر اشاره کرد:

 

اعتراض ۴۰۰۰ کارگر گروه ملی فولاد اهواز که از ۲۹ تیر شروع شده پس از یکماه همچنان ادامه دارد. حداقل چهار ماه حقوق کارگران پرداخت نشده است. کارگران در روزهای اخیر در مقابل شعب بانک ملی که کارفرمای کارخانه محسوب میشود. در تجمع ۲۲ مرداد کارگران شعار میدادند: مشکل ما حل نشه، اهواز قیامت میشه و در تجمع امروز علیه فساد شعار دادند.

اعتراض کارگران سیمان کارون که از ۲۵ تیرماه شروع شده تا امروز ۲۳ مرداد ادامه دارد. حدود ٤٧٠ کارگر رسمی، قراردادی و روزمزد در این کارخانه مشغول به کار هستند که از ۴ تا ١٧ ماه دستمزد آنها پرداخت نشده است. کارگران علاوه بر جبران این وقفه خواستار پرداخت معوقات بیمه‌ای خود به تامین اجتماعی هستند.

 

روز ٢٢ مرداد کارگران خودروسازی راین در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و اخراج ها در مقابل فرمانداری بم تجمع کردند. صد کارگر این کارخانه تحت عنوان نبود نقدینگی اخراج شده اند که بدنبال اعتراضات کارگران به آنها قول بازگشت به کار داده شده و همچنین وعده داده شده که طلب های کارگران در شهریور پرداخت خواهد شد. کارگران اعلام کرده اند اگر این وعده ها عملی نشود مجددا اعتراض را شروع خواهند کرد.

 

کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز نیز روز ۲۱ مرداد دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

بازنشستگان نیز فراخوان به تجمع بزرگ خود در روز ۳۱ مرداد داده اند و بخش های مختلف بازنشستگان در نقاط مختلف کشور شروع به فراخوان به تجمع در این روز کرده اند.

 

جمع قابل توجهی از دستفروشان قم نیز روز ۲۲ مرداد در اعتراض به قتل یکی از کارگران دستفروش بنام مظفر عباسی توسط مزدوران شهرداری این شهر با شعار مرگ بر شهرداری دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

اینها گوشه ای از اعتراضاتی است که در مراکز و شهرهای مختلف جریان دارد. کیومرث عزیزی فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی گفته است:

«از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۸ مورد تجمع در سطح استان داشته ایم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴۰ درصد رشد داشته است و مسائل کارگری و اقتصادی حجم عمده ای از این تجمعات را به خود اختصاص دادند».

 

جمهوری اسلامی تلاش میکند بحران عمیق اقتصادی خود را با حمله همه جانبه به معیشت کارگران از سر بگذراند. اخراج و نپرداختن ماهها حقوق کارگران، تلاش برای کاهش مدت زمان بیمه ناچیز فعلی که به بخش کوچکی از کارگران پرداخت میشود، تحمیل بی حقوقی شدیدتر به کارگران در مناطقی مانند عسلویه و پارس جنوبی و مناطق پانزده گانه و دستگیری فعالین کارگری و پرونده سازی علیه آنها برای مقابله با گسترش اعتراضات کارگری از جمله سیاست های جمهوری اسلامی است. در مقابل، کارگران اعتصابات و اعتراضات خود را گسترش داده اند و مصمم تر و با اعتماد بنفس تر از هر زمان دیگر دست به اعتراض میزنند. ابعاد اعتصابات و اعتراضات کارگری در مراکز مختلف در سطح کشور کارگران را در موقعیتی قرار داده که گام های دیگری به جلو بردارند و متشکل تر و همبسته تر همراه با خانواده های خود خود دست به اعتصابات بزرگ منطقه ای و سراسری بزنند و با خواست های سراسری و مهم خود در مقابل کارفرماها و جمهوری اسلامی سنگربندی تازه ای ایجاد کنند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴ اوت ۲۰۱۷