جمعیت حقوق بشر کوردستان- گزارش و خبر

تداوم آتش سوزی جنگلها و مراتع “گیلانغرب” در شرق کوردستان و تخریب گسترده محیط زیست‎

در گزارشهای رسیده به جمعیت حقوق بشر کوردستان، آتش در جنگلهای ارتفاعات “سرکش” در شهرستان “گیلانغرب” بار دیگر شعله ور شده و خسارات زیادی به محیط زیست این منطقه وارد کرده است.

در گزارش آمده است که در تداوم این آتش سوزیها در دو روز گذشته حدود ۱۵۰ هکتار از جنگلها و مراتع این شهرستان در ارتفاعات سرکش طعمه حریق شده است.

لازم به یادآوریست که آتش سوزی در جنگلهای این شهرستان از مدتی پیش آغاز شده بود و حدود یک هکتار ونیم از مراتع و جنگلهای حومه شهر “سرمت” و منطقه “مله نی”در دهستان حیدریه را در بر گرفته بود.

جای تامل است که آتش سوزیهای اخیر در مناطق مختلف و عدم مدیریت اطفاء حریق توسط نهادها و مسوولین مربوطه در نظام جمهوری اسلامی ایران، باعث تخریبات گسترده محیط زیست انسانی و جانوری شده و آمارها نشان از گستردگی این معضل زیست محیطی میباشد که از آن جمله میتوان به آتش سوزی حدود ۳ هکتار از مراتع شهرستان “پاوه” و ۱۰۰۰ هکتار از مراتع و جنگلهای منطقه “کوسالان” از توابع شهرستان مریوان در شرق کوردستان اشاره کرد.

سال گذشته نیز تنها در ۲۸ مورد آتش سوزی ۵۰۰ هکتار از مراتع و جنگلهای گیلانغرب از بین رفت و به گفته منابع داخلی بیش از ۳۰ میلیارد ریال خسارت را به دنبال داشته است.

جمعیت حقوق بشر کوردستان

Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info

مەترسی لەسێدارەدانی ۲ گیراو لە گرتووخانەی ناوەندی شاری ورمێ‎

بەپێی هەواڵی گەیشتوو بەکۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان، سەر لە بەیانی ئەوڕۆ هەینی ۱۳ی گەلاوێژی ۱۳۹٦ی هەتاوی ۲ زیندانی بە مەبەستی لە سێدارەدانیان، بۆ ژوورە تاکەکەسییەکانی گرتووخانەی ناوەندی ورمێ گوێزرانەوە.

“حوسێن شــــــــــاهی”
“سەعیــــــــد پوور هورمــــوزی”
ئەو ۲کەسەن کە پێشتر بە تاوانی مادە هۆشبەرەکان سزای سێدارەیان بەسەردا سەپێنــــــــرابوو. بەپێی زانیارییەکان بڕیارە لە یەک دوو ڕۆژی داهاتوودا سزای ناوبراوان جێبەجێ بکرێت.

شایانی باسە کە پێشتر نوێنەرانی پەڕڵەمانی کۆماری ئیسلامی ئێران لە گەڵاڵەیەکی یاساییدا داوایان کردبوو کە بەمەبەستی کەمکردنەوەی سزای سێدارە بۆ تاوانەکانی تایبەت بە مادە هۆشبەرەکان، دەزگای دادوەری خۆی لە ئێعدامکردنی زیاتر لە ۵۰۰۰ کەسی سزادراو بە سێدارە، خۆی ببوێرێت.

http://www.kmmk.info/ku/8016

کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستا
Webb​​: www.kmmk.info​