جمعیت حقوق بشر کوردستان- گزارش و خبر

اعدام زندانی کورد درملأعام «ایلام»‎


به گزارش جمعیت حقوق بشر کوردستان: امروز سه‌شنبه ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۶ یک زندانی محکوم‌به اعدام در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام در شرق کوردستان، درملأعام به دار آویخته شد.
با توجه به گزارش؛ این زندانی با همراهی برادرش در آذر و بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ خودروی دو راننده مسافرکش را ربوده و آن‌ها را به قتل رسانده بود.
گفته‌شده است؛ که دیگر متهم پرونده به‌عنوان شریک جرم و مباشرت در جرم به حبس ابد محکوم‌شده است. لازم به ذکر است؛ تعیین مکان و محل مجازات بر عهده قاضی صادرکننده حکم است که قاضی ترجیح می‌دهد مجازات سالبه حیات را در محل وقوع جرم، درملأعام و یا در نزدیکی محل وقوع جرم و در معابر و میدان‌ها شهرها انجام دهد.
با اعدام درملأعام, نظام قضایی درصدد پیشگیری از تکرار جرم رخ‌داده در سطح جامعه است؛ اما واقعیت و حقیقت چنین اعمالی از سوی حکومت و دستگاه قضا، چیزی جز ایجاد رع
ب وحشت در بطن جامعه نیست

.http://www.kmmk.info/fa/9188
جمعیت حقوق بشر کوردستان

Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
Twitter: ​ ​https://twitter.com/KmmKurdistan
Telegram: ​ ​https://t.me/kmmkkurdistan
برخورد خشونت آمیز با شهروندان بانه ای نقض صریح حقوق بشر است
دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان: شورای مدیریت این سازمان برخورد خشونت بار نیروی دولتی با شهروندان شهر بانه را نقض حقوق بشر و رفتاری دور از مدنیت و هرگونه مسئولیت دولتی می داند و توقف فوری اینگونه رفتارها را خواستار است. متن بیانیه در پی می آید:
در پی قتل دو جوان کولبر کُرد، شهروندان برخی شهرهای کُردستان«روژهلات» ازجمله مردم شهر بانه در صدد برآمدند تا در حرکتی مسالمت آمیز،نسبت به تداوم کشتار کولبرها بویژه دو قتل اخیر، اعتراض خود را بیان کنند. اما نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی دولتی با حمله به این حرکت مدنی و آرام مردم شهر بانه، تعداد بیش از ده نفر را مجروح و شماری را بازداشت کرده اند، اگرچه هنوز از تعداد دقیق مجروحین و بازداشت شدگان اطلاع دقیقی دریافت نشده است، اما خبرها از ادامه رفتار خشونت بار نیروهای دولتی و ادامه اعتراض مردم حکایت دارد.
شورای مدیریت سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان ضمن بیان تأسف و تأثر خود از ادامه ی کشتار رنجبران و قتل کولبرهای زحمتکش کُرد توسط نیروهای آتش به سرخود دولتی، برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی و انتظامی با مردم و شهروندان معترض بانه‌ای را برخورد خشونت آمیز با مدنیت و حقوق بشر می داند، و اینگونه برخوردها را به عنوان رفتاری دور از مدنیت و مسئولیت دولتی، غیرقابل پذیرش ،مردود و محکوم و از نظر حقوق بشر غیر قابل توجیه قلمداد میکند. این سازمان به فوریت خواهان توقف برخورد خشونت بار با شهروندان شهر بانه و توقف ادامه کشتار کولبران می باشد و از دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهد حمله به مردم و معترضان کُرد را متوقف نموده و به نقض حقوق بشر و سلب آزادی مردم پایان دهد.

تاریخ ؛ ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۶/ ۵سپتامبر ۲۰۱۷
دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
لە سێدارەدانی بەندکراوێکی کورد لە شوێنی گشتیدا‎

بە پێی هەواڵی گەیشتوو بە کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان : ئەمڕۆ ۱٤ خەرمانانی ۱۳۹٦ هەتاوی بەندکراوێکی کورد سزا دراو بە لە سێدارەدان ، لە مەیدانی ۲۲ڕێبەندان(بهمن) ی شاری ئیلام لە ڕۆژهەڵاتی کوردستان لە شوێنی گشتیدا هەڵواسرا.
بە پێی ڕاپۆرتەکە ناوبراو هاوڕێ لە گەڵ براکەیدا لە سەرماوەز و بەفرانباری ساڵی ۱۳۹۱ هەتاویدا ئۆتۆمبێلی دوو شۆفێر دەدزن و شۆفێرەکان دەکوژن . دەگوترێت؛ کە تۆمەتباری دیکەی ئەم دۆسیە لە سەر ناوی بەشداری کردن لە تاواندا بە زیندانی هەتاهەتای سزا دراوە .
جێگای وەبیرهێنانەوەیە دیاری کردنی شوێن و کاتی بەڕێوەچوونی سزا لە ئەستوی دادوەری مەلەفەکەیە و دادوەر بە ڕای خۆی شوێنی جێبەجێ کردنی سزا لە شوێنی ڕووداوەکە و یان نیزیک بەو جێگا دیاری دەکات و بە هەمان شێۆە بڕیار دەدات کە جێبەجێ کردنی سزا لە پێش چاووی ڕای گشتیدا بێت کە مەبەست لەم بڕیارە بە ڕای دادوەر و دەزگای دادی کۆماری ئیسلامی ئێران پێشگری کردن لە دووبارە بوونەوەی تاوان ناودەبرێت ؛ بەڵام ڕاستی ئەم جۆرە کردەوە و بڕیارە لە لایەن دەسەڵاتەوە جگە لە سازکردنی ترس و دڵەڕاوکێ بۆ خەڵک نیە و دەیهەوێت کومەڵگا لەم ڕێگاوە تووشی ترس بکات

.http://www.kmmk.info/ku/8495
کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان
Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
Twitter: ​ ​https://twitter.com/KmmKurdistan
Telegram: ​ ​https://t.me/kmmkkurdistan