جمعیت حقوق بشر کوردستان- گزارش و خبر

هەوڵی خۆکوژی۲ کچی گەنجی(تازەپێگەیشتوو)ی ئیلامی لەڕۆژهەڵاتی کوردستان‎

بەپێی هەواڵی گەیشتوو بەکۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان ڕێکەوتی ۷ی خەرمانانی ۱۳۹۶ی هەتاوی ۲کچی مێرمنداڵیی تەمەن ۱۵ساڵ لەشاری مەلەکشای پارێزگای ئیلام دەستیان دایە خۆکوژی.
لەدرێژەی هەواڵەکەدا هاتووە کەئەم دوو کچە مێرمنداڵە لە دەسپێشخەرییەکی پێشتر داڕێژراودا لەناوبەری (پاریاب ـ گنبد)چوونەتە سەر چیا وخۆیان توڕهەڵداوە بۆخوارێ ودەرنجامی ئەم هەواڵە یەکیان بەخێرایی گیانی لەدەست داو وئەوی دی لەبەشی پێ(لگن)بەگرانی خەساری بینیوە وگوازراوەتەوە بۆنەخۆشخانە.
بەگوێرەی هەواڵەکان کەئەم دوو کچە هاوپۆلییە پاش سەرنەکەوتن لە وانەکەیان وبەدەست نەهێنانی خاڵی پێویست بۆ چوون وسەرکەوتن لەبواری وانەی(تجربی)بڕیاری خۆکوژیان داوە وئەمە لەکاتێکدایە کە هێشتا هۆکاری سەرەکی وچۆنییەتی ئەم دەسپێشخەرییە دەرنەکەوتووە.
جێگەی باسە کەئامار خۆکوژییەکان بەپێی ڕاپۆرتەکانی kmmk لەڕۆژهەڵاتی کوردستان،لەسەرەتای ئەمساڵەوە تابەئێستە بریتییە لە۱۹ ژن و۲۱پیاو گیانیان لەدەست داوە

http://www.kmmk.info/ku/8432.
کۆمەڵەی مافی مرۆڤی کوردستان
Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
Twitter: ​ ​https://twitter.com/KmmKurdistan
تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازهم قربانی گرفت‎

براساس گزارش رسیده به جمعیت حقوق بشر کوردستان، سه شنبه ۷ شهریور ماه ۱۳۹۶ شمسی ۲ شهروند کورد در مسیر جوانرود_روانسر در شرق کوردستان مورد هدف تیراندازی نیروهای امنیتی قرار گرفتند و بشدت زخمی شدند.

“محمد مهدوی” و “زمناکو مهدوی” ۱۰ ساله اهل شهرستان “جوانرود” که نسبت پدر و فرزندی دارند در حالیکه در مسیر ذکر شده در حال تردد بودند از سوی نیروهای امنیتی به بهانه اینکه حامل بار قاچاق هستند مورد هدف تیراندازی مستقیم قرار گرفتند و هردو نفر آنها زخمی شدند و این در حالیست که طبق خبرهای دریافتی از منابع محلی, آنها هیچگونه بار قاچاقی بهمراه نداشته و بدون دلیل مورد هدف قرار گرفته اند.

لازم به گفتن است که نیروهای مسلح وابسته به جمهوری اسلامی ایران روزانه و بصورت مداوم و به بهانه های واهی شهروندان کورد را در مناطق مختلف شرق کوردستان به قتل رسانده و یا زخمی میکنند. جای تامل است که طبق آمارهای موجود تا اواخر ماه جولای ۲۰۱۷، تعداد ۱۴ کولبر به قتل رسیده و ۲۹ کولبر نیز زخمی شده اند.

جمعیت حقوق بشر کوردستان

Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
مرگ و آسيب جسمانی برای كولبران، درآمد حاصله برای دولت‎

به گزارش جمعيت حقوق بشر کوردستان و بر اساس مصاحبه ای که رسول خضرى نماينده پيرانشهردر مجلس در مورد كولبر آن انجام داده است، درآمد ناشى از كار و حمل بار بوسيله کولبران براى دولت درآمدى مابين ٧٠٠ تا ٨٠٠ ميليون تومان تا يك ميليارد روزانه، از محل عوارض پرداختى اين كالاها میباشد، اين عوارض را صاحب بار پرداخت ميكند و كولبران فقط بعنوان كارگر براى صاحبان كالاها كار ميكنند.

نماينده پيرانشهر در اين مورد گفت: ٤٠٪‏ از اين درامد معابر كولبرى در استان و ٦٠٪‏ در تهران صرف مى شود. آيا اين ٤٠ ٪‏ در شهرهاى مرزى يا مراكز استان صرف مى شود يا نه سوالی است كه ميشود جواب آنرا از وضع بد اقتصادى شهرهاى مرزى حدس زد. كولبرانى كه ١٥٠-٢٠٠ كيلوگرم وزن را از جاده هاى كوهستانى و صعب العبور رد ميكنند و با خطر شليك مستقيم گلوله و مرگ نيز روبرو هستند و هر هفته شاهد كشته شدن و زخمى شدن و عبور از مين و حوادث بهمن و سقوط در زمستان براى كولبران هستيم، در بهترين حالت با كمترين مزد و بيشترين آسيب جسمانى قربانى مافياى قاچاق كشور هستند.

اين كارگران كه براى قاچاقچيان بزرگى كار ميكنند كه از جانب دولت حمايت ميشوند حرمت انسانى كولبران را زير پا نهاده و در مقابل دستمزد ناچيز با ميزان -٢٠٠ ٨٠ كيلو بار موجب آسيب ستون فقرات، بيماريهاى ديسك كمر، آسيب عصبى و معلوليت و جابجايى مهره هاى كمر و آرتروز و شكستگى كمرو مهره ها در صورت افتادن و سقوط و … ميشوند كه از لحاظ پزشكى در اكثر موارد غير قابل علاج و ماندگار هستند. اگر دولت بعنوان قوه قانونگذار و اجرايى و مسئول مشكلات كولبران در فكر راه حل اين معضل ميبود ميتوانست با كمترين مبلغ ، با دادن آگاهى در مورد عواقب غير قابل درمان, حمل بيش از ١٥ كيلو و خطرات ناشى از آن را مهم تلقى كرده و بجاى كولبرى ، اشتغال زايى و پروژه هاى جايگزين، از رويكرد كارگران فقير به اين آلترناتيو كاملاً نابود كننده جلوگيرى كند.

لازم به ذكر است قوانين كار و بهداشت و ايمنى كار بايد از استفاده از انسان بدون اسبابها و ماشينهاى مجهز براى حمل اشياء سنگين، ممانعت بعمل مى آورد.

در حاليكه همچنان ٦٨٠٠٠ انسان از روى ناچارى در معرض خطرناكترين و غير انسانيترين شرايط كارى بعنوان كولبر در مرزهاى شرق كوردستان به بردگى كشيده ميشوند

http://www.kmmk.info/fa/

جمعيت حقوق بشر كوردستان

Webb​​: www.kmmk.info​
E Mail:​ ​ info@kmmk.info
Facebook:​ ​ https://www.facebook.com/kmmkurdistan
Twitter: ​ ​
https://twitter.com/KmmKurdistan