جمعیت حقوق بشر كوردستان -گزارش آماری – تفصیلی نقض حقوق بشر در شرق کوردستان «ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶»

گزارش آماری – تفصیلی نقض حقوق بشر در شرق کوردستان «ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶»


این گزارش وضعیت حقوق بشر در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ مصادف با ۱۱ شهریور تا ‌۹ مهرماه، در شرق کوردستان به کوشش جمعیت حقوق بشر کوردستان با استناد به گزارش‌ها متعدد جمعیت حقوق بشر کوردستان گردآوری‌شده است. شایان‌ذکر است این گزارش به دلیل عدم اجازه حکومت ایران به سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری گزارش کاملی نیست و تنها بخشی از نقض سامانمند حقوق بشر در شرق کوردستان را به تصویر می‌کشد.

حکومت جمهوری اسلامی ایران با بازداشت شهروندان کورد توسط نیروهای امنیتی و انتظامی با نقض حقوق مدنی و سیاسی، نقض آزادی عقیده و بیان، نقض حق حیات و امنیت شخصی، تبعیض‌های حکومتی، هتک حرمت شهروندان و همچنین شکنجه زندانیان سیاسی و نادیده گرفتن حقوق بنیادین زندانیان سیاسی، ماه موردبررسی را به پایان رساند.

طبق ماده ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد. همین‌طور دربند یکم ماده ۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده است: هر کس حق آزادی و امنیت شخصی دارد: هیچ‌کس را نمی‌توان بە مناسبت عقایدش مورد مزاحمت و ترس قرارداد.

بند دوم ماده ١٩ می‌افزاید: هر کس حق آزادی بیان دارد: این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سرحدات خواه شفاهاً یا به‌صورت نوشته یا چاپ یا به‌صورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود است.

همچنین در مادهٔ ٢٢ آمدە است کە هرکسی به‌عنوان عضوی از جامعه حق دارد از امنیت اجتماعی برخوردار بوده و از راه کوشش در سطح ملی و همیاری بین‌المللی با سازمان‌دهی منابع هر مملکت، حقوق سلب ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش را برای حفظ حیثیت و رشد آزادانه شخصیت خویش، به دست آورد؛ و طبق ماده ۵ هیچ‌کس را نمی‌توان شکنجه کرد یا مورد عقوبت یا روش وحشیانه و غیرانسانی یا اهانت‌آمیز قرارداد.

مطابق با کنوانسیون‌های به رسمیت شناخته‌شده جهانی در رابطه با حقوق بشر و حقوق سیاسی و اجتماعی اجتماع‌های بشری، هر فرد و جامعه‌ای حق دارد حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را مطالبه و جهت احقاق آن تلاش نماید، هیچ جماعت یا گروهی برتر بر دیگری نیست و همه باید از حقوق طبیعی و به رسمیت شناخته‌شده بهره‌مند شوند.
اعدام
متأسفانه در این ماه توسط حکومت جمهوری اسلامی تعداد بی‌شماری زندانی کورد که هویت آنان مشخص گردیده اعدام شدند؛ که خبرهای آن منعکس‌شده است؛ اما طبق خبرهای رسیده به جمعیت حقوق بشر کوردستان، گاهی زندانیان کورد به جرائم متفاوت در زندان‌های ایران اعدام‌شده و این اعدام‌ها رسانه‌ای نمی‌شود؛ و حکومت جمهوری اسلامی این اعدام‌ها را اعلام نمی‌کند.

بامداد روز پنج‌شنبه‌ی (۴ شهریورماه) یک زندانی کورد به نام «ادریس. م» فرزند حسن در بندرعباس به همراه ۶ زندانی دیگر به دار آویخته شد. وی ٣۶ ساله و اهل شهرستان اشنویه در استان ارومیه بوده است. آن‌چنان‌که سایت دادگستری کل استان هرمزگان عنوان کرده؛ این زندانی کورد به همراه شش تن دیگر به «قاچاق مواد مخدر» متهم بودند.

روز شنبه، ١٣ شهریورماه سال جاری، يك زندانى كورد اهل روستاى بلانى از توابع شهر كامياران در شرق کوردستان به نام «محمد نظرى» كه به اتهام خریدوفروش مواد مخدر به اعدام محکوم‌شده بود، بعد از سپری نمودن ١٠ سال زندانی بودن، روز شنبه در زندان خرم‌آباد به دار آويخته شد.

حکم اعدام علی غیور، زندانی اهل ارومیه در شرق کوردستان که به اتهام جرائم مواد مخدری در زندان طبس محبوس بود، در طی این ماه به اجرا گذاشته شد.

روز شنبه سوم مهرماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی حکم اعدام چهار زندانی جرائم مواد مخدر در زندان مرکزی تبریز به اجرا در آمد. هویت زندانیان اعدام‌شده «عبدالکریم با پیری، مهدی ملایی و صلاح قادریان هر سه اهل شهرستان سردشت و علی مهتابی پور اهل شهر بناب» اعلام‌شده است.

يك جوان كورد اهل شهر بوكان به اتهام قتل فردى وابسته به نيروهاى امنيتى به اعدام محكوم شد و ۵ جوان دیگر کورد در این رابطە به احکام طویل‌المدت محكوم شدند.

صدور حکم اعدام برای یک فعال سیاسی کورد بوکانی است. میلاد فیروز پناه٬ فعال سیاسی که از روز سه‌شنبه ۱۸ اسفندماه سال ۱۳۹۴ در بازداشت به سر می‌برد، روز ۲۸ شهریورماه سال جاری٬ از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در بوکان از توابع شرق کوردستان به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شد.

بلاتکلیفی چهار کودک محکوم‌به اعدام‌ در زندان سنه، چهار زندانی که در زمان وقوع جرم زیر سن قانونی بوده‌اند، در زندان سنه در انتظار اجرای حکم اعدام هستند. «یوسف محمدی، هیمن اورامی نژاد، کیومرث نصیری و‌ آمانج ویسی» اسامی این چهار نوجوان زندانی است.

بازداشت و زندان

“بازداشت، احضار، صدور حکم، پرونده‌سازی، تهدید، نقض حقوق زندانیان ”

«پویا حسین پناهی» فعال مدنی اهل دهگلان در شرق کوردستان، روز دوشنبه ۸ شهریورماه از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه سال جاری یک جوان ۲۳ ساله به نام «علی رحمانی» شهروند کورد بانه‌ای هنگامی‌که قصد مسافرت به شهر سقز را داشت، به دلایل واهی از سوی نیروهای امنیتی شهرستان بانه بازداشت و پس از ضرب و شتم، به مکان نامعلومی منتقل گردیده است.

والی دو رودی، زندانی سیاسی محکوم‌به حبس ابد، هم‌اکنون بیستمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان یزد و در تبعید می‌گذراند. وی از خردادماه سال ۱۳۷۵ در حبس به سر می‌برد، ایشان علیرغم شرایط نامساعد جسمانی و سپری کردن بیست سال حبس در زندان، از حق آزادی مشروط محروم بوده و مسئولین قضایی با درخواست عفو و بخشش وی نیز مخالفت به عمل می‌آورند. این در حالی است که این زندانی سیاسی بنا به تبصره ۱ ماده‌واحده قانون، شرایط لازم را جهت استفاده از آزادی مشروط دارد.

یونس آقایان در زندان مهاباد درخواست اعاده دادرسی داده است، اما دادیار ناظر زندان مهاباد از ارسال تقاضای وی به مقام قضایی خودداری می‌کند.

پنج شهروند دیگر کورد در شهرهای ارومیه، بانه، بوکان، مهاباد و‌ روانسر با احضار، بازداشت و زندان روبرو شدند. ١٧ شهریورماه خورشیدی، یک شهروند کورد در ارومیه به نام «علی» از سوی اداره ه ی اطلاعات به‌صورت تلفنی احضار‌ مورد بازجویی قرار گرفت.

روز ۱۴ شهریورماه سال ۱۳۹۵ هم‌خانواده‌ی «منیژه فاتحی» شهروند کورد بعد از بیش از شش ماه بی‌خبری، موفق شدند به مدت ۲۰ دقیقه با وی در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات مهاباد ملاقات کنند.

از ۱۵ اسفندماه سال ۱۳۹۴ خورشیدی تاکنون از وضعیت دقیق منیژه فاتحی ۲۲ ساله اطلاع دقیقی در دست نبود که آن زمان توسط نیروهای وزارت اطلاعات به دلایل واهی بازداشت‌شده بود.

روز چهارشنبه ۱۰ مردادماه سال ۱۳۹۵ یک شهروند ساکن شهرستان روانسر به نام «شاهو عبداللهی» به اتهام بی‌حرمتی به دستگاه قضایی به دو سال زندان تعزیری و ۱ سال تبعید، محکوم گردید. او به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل‌شده است. شاهو برادر اعدامی حسین عبدالهی است که به اتهام قتل «سلیم قنبری» رئیس پیشین دادگستری روانسر در روز پنج‌شنبه ۲۱ مردادماه ۱۳۹۵ خورشیدی به اتهام قتل قاضی پیشین این شهر درملأعام و با بایکوت حضور مردم به دار آویخته شد.

روز ۱۱ شهریورماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی هم یک شهروند کرد از اهالی مهاباد به نام «سمکو شریفی» فرزند محی‌الدین، در حین خواب توسط مأموران ادارە اطلاعات مستقر در این شهر بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل‌شده است. این دانشجوی ۲۲ ساله رشته‌ی کامپیوتر در منزل پدری‌اش بدون حکم قضایی بازداشت شد. مأموران امنیتی وزارت اطلاعات کامپیوتر و لپ‌تاپ و وسایل شخصی وی را با خود برده‌اند.

رستم ارکیا سیاسی کورد، از اهالی ماکو که هم‌اکنون دهمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان یزد سپری می‌کند، همچنان از حق مرخصی محروم است.

افسانه بایزیدی: بدترین‌ها را بر سرم آوردند، دیگر نه ترس و نه واهمه‌ای دارم، پس حق من است که واقعیت‌ها بیان شود. نشر نامه‌ی افسانه بایزیدی از شکنجه‌های که متحمل شده است.

اطلاعات جمهوری اسلامی شهروندی کورد بنام پوریا محمدی متولد ۱۸ شهریور ۱۳۶۹ اهل شهر سقز در شرق کوردستان را ربودە است.

شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب مهاباد، ۵ شهروند کورد را به جرم همكارى با يك حزب اپوزیسیون كوردستانی، محکوم‌به زندان کرد.

حکم این پنج شهروند بدین‌صورت صادر شد. «امير عبدالله زاده به ۶ ماه زندانى، هيمن غزال ۵ ماه، مظفر طالانه ۶ ماه، پژمان ايمانى ۵ ماه و محمد شكرى به ۵ ماه حبس»
روز شنبه ۲۷ شهریورماه سال ۱۳۹۵ «پروین مامندی» اهل پیرانشهر در شرق کوردستان با حلق‌آویز نمودن خود به زندگی‌اش پایان داد. وی سابقه ۲۲ سال معلمی در سازمان آموزش‌وپرورش را دارا بوده است.

حسن رستگاری، زندانی سیاسی کورد محبوس در زندان مرکزی ارومیه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» توسط قاضی شیخ‌ لو به یک سال حبس دیگر محکوم شد. این محکومیت در حالی به وی ابلاغ شد که پیش‌تر بازپرس پرونده وی را از اتهامات مطروحه تبرئه کرده بود اما با اعتراض دادستان وی بار دیگر محاکمه شد.

هیوا دست‌باز فعال مدنی روز یكشنبه ٢٨شهریورماه سال ۱۳۹۵، توسط نیروهای امنیتی شهر سقز بازداشت و به مكان نامعلومی منتقل شدە است.

اداره‌ی اطلاعات در شهرستان مهاباد از پیگیری پرونده‌ی قتل یک جوان کورد از سوی دستگاه قضایی ممانعت به عمل می‌آورد. این جوان کورد به نام جلال جوانمرد براثر شکنجه مأموران وزارت اطلاعات جان خود را ازدست‌داده بود.

رئیس زندان بوکان زندانیان زندان بوکان را تهدید به محرومیت از مرخصی و ترغیب آمرانه به جاسوسی در میان زندانیان

رمضان احمد کمال از زندان رجایی شهر کرج به زندان قزوین منتقل شد. این زندانی سیاسی کورد در حالی به زندان قزوین بازگردانده شدە است که هنوز دوره‌ی درمانی وی کامل نشده است.

زندانی سیاسی کورد حبیب لطیفی دانشجوی رشته مهندسی صنایع که در شهریورماه سال ۹۴ حکم اعدامش متوقف‌شده بود، در نهمین سال حبس خود، در بدترین شرایط روحی و جسمی بدون امکان استفاده از مرخصی و ملاقات حضوری با خانواده، در بلاتکلیفی کامل در زندان سنه محبوس است.

روز سوم مهرماه سال ۱۳۹۵ مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در شهر مریوان به منزل پدری عدنان رشیدی «فعال حقوق بشر-عضو جمعیت حقوق بشر کوردستان» مراجعه کرده‌اند و بە آن‌ها گفتند درصورتی‌که تا ۱۰ روز دیگر عدنان رشیدی به ایران بازگردانده نشود تمامی اموال خانواده وی به نفع حکومت جمهوری اسلامی ضبط خواهد شد.

کارگران و اصناف
یک کارگر کورد که در شهر شیروان از توابع استان خراسان شمالی مشغول به کار بوده است به دلیل نبود ایمنی لازم در محل کار جان خودش را از دست داد.

کارگران روزمزد و فضای سبز شهرداری‌های کرماشان، مهاباد و اشنویه، پنج ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند. دلیل پرداخت نشدن معوقه‌های کارگران، کمبود بودجه‌ی شهرداری‌های اعلام‌شده است.

روز دوشنبە ۱۵ شهریور ۹۵ یک کارگر ساختمانی در شهر ثلاث باباجانی بە علت سقوط از پشت‌بام دچار حادثە کار می‌شود و وضعیت جسمانی وی وخیم است.

حامد قادر زاده مدیر اتاق فکر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه کردستان گفته است: در حال حاضر 5 هزار مهندس کشاورزی بیکار در استان کوردستان وجود دارد که بیش از ١٠٠ نفر آن‌ها از طریق سازمان سنجش برای استخدام معرفی شدند که فقط ١٦ نفر از آنان آزمون استخدامی دادند.

مطالبات مزدی حدود دویست کارگر مجتمع کشت و صنعت مهاباد همچنان پرداخت‌نشده است. این کارگران تا چهارده ماه معوقه‌های مزدی دارند.

روز یک‌شنبه ۲۱ شهریورماه سال ۱۳۹۵ کارگران کارخانه سیمان ایلام در شرق کوردستان از وضعیت کار خویش ناراضی و دست بە اعتصاب زده‌اند.

روز پنجشنبه ۲۵ شهریورماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی حادثه‌ای در کارخانه سیمان درود واقع در استان لرستان منجر به کشته و زخمی شدن دو کارگر شد.

۳۱ شهریورماه؛ بیش از ۳۰۰ نفر از کارگران چندین شرکت پیمانکاری پتروشیمی ایلام در اعتراض به سه ماه معوقه‌های مزدی و عدم تحقق وعده‌های کارفرما در داخل دفاتر شرکت پیمانکاری دست از کار کشیده و اقدام به تجمع نموده‌اند.

۲ کارگر در دو حادثه مختلف کارگری در سایه نبود ایمنی محیط کار در لرستان و ارومیه جان خود را از دست دادند. در این حوادث ۳ کارگر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

جمع کثیری از دست‌فروشان سنه روز چهارشنبه ۷ مهرماه ۹۵ در مقابل شهرداری مرکزی شهر سنه تجمعی اعتراضی برگزار کردند. یکی از این دست‌فروشان به جمعیت حقوق بشر کوردستان گفت: آن‌ها خواهان لغو ساعت جدیدی هستند که مأمورهای سد معبر می‌خواهند در سطح شهر سنه به اجرا درآورند.

ششم مهرماه سال جاری یک کارگر کورد خدمات شهری کنگاور از توابع کرماشان در شرق کوردستان به دلیل عدم پرداخت دستمزدش به مدت چهار ماه و فشار اقتصادی مضاعف بر وی و خانواده‌اش به نشانه اعتراض به این وضعیت در مقابل شهرداری کنگاور اقدام به خودسوزی نمود.

کولبران و مین

ضرب و شتم مأموران انتظامی با یک کولبر کورد به جرم قاچاق چند بوکس سیگار در مرز رازی خوی

علیرغم خبرها و قول‌های مساعد مسئولین مبنی بر بازگشایی مرزهای هورامان و تبدیل‌شدن به مناطق آزاد تجاری، با نگاهی کاملاً امنیتی و بی‌عدالتی نسبت بە پاوە، این بار هم‌مرز نوسود توسط نیروهای امنیتی و با دستور فرماندار بستە شد و تابه‌حال هیچ مقامی در این رابطه حاضر بەپاسخگویی نبوده است.

۱۳ شهریورماه سال جاری درنتیجه شلیک نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران بە کولبران در منطقە مرگه‌ور ارومیه دو کولبر کشتە و یکی دیگر به‌شدت زخمی شد.

صیاد میرخان پور «کولبر کورد» که روز شنبه ١٣ شهریور توسط نیروهای حکومت اسلامی ایران با شلیک مستقیم زخمی شده بود، پس از دو روز در بیمارستان ارومیه جان باخت.
جمعه ۲۶ شهریورماه ۹۵ تعدادی از کولبران کورد در منطقه‌ی پیرانشهر هدف تیراندازی مستقیم نیروهای مسلح حکومتی قرار گرفتند که درنتیجه آن دو شهروند جوان به‌شدت زخمی شدند.
تیراندازی مأموران یک پاسگاه انتظامی در بخش سیلوانه به قربانی شدن حداقل ٢ شهروند کورد انجامید. یکشنبه ۲۸ شهریورماه ۹۵ نیروهای مستقر در پاسگاه روستای «هشتیان» از توابع بخش صومای برادوست به سمت یک دستگاه خودروی پیکان تیراندازی کردند. در تیراندازی مأموران انتظامی، راننده خودرو با هویت «ارکان سعیدی» فرزند عثمان در دم جان سپرد.
روز پنج‌شنبه اول مهرماه سال ۹۵ در شهر بانه شرق کوردستان، کولبری کورد بە نام جمیل عبدالله نژاد فرزند صالح ۲۱ سالە با گلوله مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی جان خود را از دست داد.

روز پنجشنبە یکم مهرماه مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران بە کولبران و کاسب‌کاران در منطقه ماشکانِ کونره در نزدیکی پیرانشهر شرق کوردستان تیراندازی کرده‌اند. کولبران و کاسب‌کاران برای نجات جان خود فرار کرده ولی قاطرها و اسب‌های بجا ماندە توسط نیروهای امنیتی هدف تیراندازی قرارگرفته و بیش از ١٠ رأس از آن‌ها تلف شد.
براثر انفجار مین بازمانده از جنگ ایران و عراق در نزدیکی رودخانه زاب حوالی روستای «چەکۆ» کودک ۸ سالەای بنام محمد جان خود را ازدست‌داده است.

سه‌شنبه ۱۶ شهریورماه سال ۱۳۹۵ بازهم حادثه آفرید و ۳ نوجوان کوردستانی را مصدوم کرد. براثر انفجار یک قبضه مین به‌جامانده از جنگ در گردنه «تته» بخش هورامان باعث مصدومیت سه نوجوان کورد شد.

روز پنجشنبه ۱۶ شهریور حوالی پاسگاه مرزی پرویز خان یک دستگاه بولدوزر در حین انجام عملیات پاک‌سازی با یک قبضه مین به‌جامانده از دوران جنگ برخورد می‌کند که در اثر انفجار، راننده آن دچار موج گرفتگی شدید می‌شود. همچنین «در روز جمعه ۱۷ شهریور نیز یک دستگاه بولدوزر در منطقه رضاآباد از توابع قصر شیرین در حین انجام کار با یک قبضه مین به‌جامانده از دوران جنگ برخورد می‌کند که در اثر انفجار راننده آن دچار موج گرفتگی می‌شود»

۲۷ شهریورماه سال ۱۳۹۵ یک جوان ۲۵ ساله اهل روستای بهرام‌آباد شهرستان سروآباد در شرق کوردستان به دلیل انفجار مین در گردنه تته مصدوم و راهی بیمارستان شد.

محیط‌زیست و بهداشت

روز چهارشنبه ۱۰ شهریور برای چندمین بار آتش‌سوزی عمدی در جنگل‌ها و مراتع دالاهو از توابع سرپل ذهاب در استان کرماشان باعث خسارات فراوان بە جنگل‌های بلوط و جانداران منطقه شد.

روز پنجشنبه ١١ شهريور، يك هنرمند مريوانى در كنار مجموعه‌ای از آشغال‌های انباشته دریکی از خیابان‌های اصلى شهر مريوان، با آلت موسيقى خود و دستان سحرآميزش و با نواختن موسيقى، سعى در اعتراض و جلب مسئولين كه به دردهاى مردم گوش فرا نمی‌دهند، کرد و روش تازه‌ای براى ابراز ناراضى بودن مردم به عدم مسئوليت و عدم انجام‌وظیفه‌ی مسئولين و كارگذاران شهردارى در اجراى امر نظافت شهر و حفظ محیط‌زیست اين شهر را ابداع كرد.

روز شنبه ١٣ شهريور، جنگل‌های نواحى هانيس و خياره حومه‌ی شهر سنه، براى بار دوم دچار آتش‌سوزی گرديد. در اين آتش‌سوزی كه بيش از دو ساعت طول كشيد به علت سوختن چندين هكتار از اين جنگل‌ها، خسارت زيادى به محیط‌زیست و جانوران اين ناحيه وارد شد.

روز دوشنبه ۱۵ شهریورماه سال ۱۳۹۵ آتش‌سوزی در روستای کلاوە باعث سوختن بیش از ۸۰ درصد از مراتع این روستا شد. بە گفتە شاهدان عینی کە برای مهار آتش رفتەاند. آتش‌سوزی مربوط به بیش از ۸۰ درصد علف‌های جمع‌آوری شدە برای استفادە احشام در فصل زمستان بوده است.

روز سەشنبە ۱۶ شهریور ۹۵ آتش‌سوزی در مراتع نزدیک بە دانشگاە سقز موجب بروز خسارات بسیاری شد.

علی‌رغم مراجعات مکرر مردم و شورای شهرک زیارت تمرخان (هوزی عالی) از توابع شهرستان ثلاث باباجانی بعد از حدود ۶ ماە کماکان آب شرب جمعیت بیش از ۱۰۰۰ نفری این شهرک قابل‌مصرف نیست و اجباراً از آب آغشتە بە مواد آلایندە و منجلاب استفاده می‌کنند.

روز یکشنبە ۲۱ شهریور آتش‌سوزی وسیعی در جنگل‌های نزدیک روستای سیف در شهر مریوان در شرق کوردستان اتفاق افتادە است و چندین هکتار از مراتع و جنگل‌های آن منطقه بە دلیل این آتش‌سوزی نابود و بە خاکستر تبدیل شد.

روز ۲۳ شهریورماه سال جاری جنگل‌های محافظت شدە در مرخیل، دشە، بلەبزان از توابع شهرستان پاوه در شرق کوردستان دچار آتش‌سوزی عمدی شد.

روز ۲۴ شهریورماه سال جاری جنگل‌های بلوط شیخ سلە از توابع ثلاث باباجانی دچار حریق شد. در این راستا خسارات فراوانی بە مراتع و جنگل‌های ثلاث در شرق کوردستان وارد آمد.

آتش‌سوزی در گیلان غرب از ۲۶ شهریور سال جاری از سوی نهادهای وابسته بە سپاه پاسداران بە وقوع پیوست و همچنان جنگل‌ها و مراتع گیلان غرب چندین روز در آتش شعله‌ور‌ بود. جنگل‌ها و مراتع مشجر منطقە «کن کبود دهستان چلە» در بخش مرکزی و ارتفاعات گردشگری «ناودار گیلان غرب» دچار آتش‌سوزی شده بود.

روز ۲۶ شهریور ۹۵ آتش‌سوزی وسیعی در جنگل‌ها و مراتع گیلان غرب بە وقوع پیوست.

در این ماه، حلق‌آویز کردن سگ‌ها در شهر بوکان صورت گرفت. گفته‌شده است که پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری به جهت معدوم کردن سگ‌های ولگرد این کار را انجام داده‌اند.

طرح انتقال آب رودخانە زاب سردشت به دریاچه ارومیه شرق کوردستان توسط شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصویب شدە است. نابودسازی محیط‌زیست شرق کوردستان ادامه دارد.

روز اول مهر سال ۱۳۹۵ آتش جنگل‌های روستاهای رزاو و خانگاه‌ی سروآباد و ورودی بهشت محمدی دیواندره را سوزاند.

بە علت دفن غیربهداشتی و غیراصولی زباله‌های شهری توسط شهرداری و عدم نظارت شبکە بهداشت و درمان جوانرود بر دفن بهداشتی آن توسط شرکت‌های قراردادی کە از طرف این مرکز درمانی استخدام شدەاند و بە آتش کشیدن آن برای از بین بردن آثار غیربهداشتی آن توسط شهرداری و شرکت‌های قراردادی بە یکی از مشکلات اصلی شهروندان جوانرود تبدیل شدە است.

گودال‌های ایجاد شدەتوسط شهرداری دلیل مصدومیت شهروندان شده و خدمات پزشکی موردنیاز در بیمارستان مهاباد یافت نمی‌شود.

جمعی از مردم روستای سیل‌زده بوروژان روز یکشنبه ۴ مهرماه سال جاری مقابل فرمانداری کرماشان دست به تجمع اعتراضی زدند. اهالی این روستا در این تجمع خواستار جبران خسارات ناشی از سیل شدند؛ که چند ماه پیش‌تر رخ‌داده بود. هم‌زمان با اهالی روستای بورژوان، مردم روستای دوستوند هم در مقابل استانداری کرماشان تجمع اعتراضی برگزار کردند. مردم این روستا معترض به قطعی آب محل سکونتشان بودند.

روز دوشنبه ۵ مهر ۹۵، بیش از ۵۰ هکتار از مراتع، منابع طبیعی و پوشش گیاهی منطقه گردشگری سد خراسانه بوکان طعمه حریق شد.

آب روستاهای خانم آباد، پیر بابا، چشمه سفید، کانی گول سفلا، کانی گل علیا، ترکه، محمودآباد که بخش شهرستان جوانرود است، قطع‌شده و در مواردی این روستاها با کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند.

دریاچه زریبار در ۵ کیلومتری شهر مریوان در شرق کوردستان در آستانە خشک شدن است. این دریاچە بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در جهان است. این دریاچه طبیعی از آب و چشمه‌های کف و سطح زیرین خود تغذیه کرده و هیچ گونە آبی خارج از بستر خودش بە آن وارد نمی‌شود و خود سرچشمه رودخانه‌های دیگر نیز است. با توجه به تغییرات و اقدامات نادرست اکنون زریبار در آستانە خشک شدن قرارگرفته است.

آموزش‌وپرورش

گروهی از دانشجویان کورد رشته حسابداری دانشگاه علمی کاربردی شاه‌آباد صبح روز پنجشنبه ۱۱ شهریورماه ۹۵ تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دانشجویان کورد دانشگاه علمی کاربردی شاه‌آباد که به علت نداشتن امکان پرداخت بدهی به دانشگاه از رفتن به جلسه امتحان محروم شده بودند در اعتراض به این موضوع در محل ساختمان این دانشگاه در بلوار چمران تجمع کرده و خواهان شرکت در جلسه امتحان بودند.

دانشجویان دانشگاه آزاد سنه، نسبت به اعمال محدودیت‌های غیراصولی در دانشگاه آزاد، واحد سنه تجمع اعتراضی برپا کردند.

در آستانه شروع سال تحصیلی جدید ۹۵_۹۶ دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنه، اعتراض دانشجویان این دانشگاه را در پی داشت، مبنی بر قوانین غیراصولی مسئولین دانشگاه، ازجمله نصب دوربین‌های مداربسته در بیشتر نقاط دانشگاه، نبود امکانات بهداشتی و رفاهی، بی‌کیفیتی غذا بوده است.

یکی از دانشجویان که نخواست نامش فاش شود اظهار کرد: در هنگام ثبت‌نام برای سال جدید مسئولین دانشگاه به‌صورت تهدید جدی اعلام کرده‌اند: هر دانشجویی در روز سال تحصیلی جدید بالباس کوردی وارد دانشگاه شود، به‌شدت با وی برخورد خواهد شد.

مدارس غیراستاندارد و غیر ایمن جان دانش آموزان لرستانی را تهدید می‌کند. وجود ۷۴ مدرسه «شبه کپری» و «خشتی گلی» در این استان خبر دادە شده است که این مدارس از سنگ و نایلون درست شدە و از کمترین استانداردهای ساختمانی بی بهرەاند.
دانشجویان دانشگاه رازی کرماشان در روز دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۹۵ در اعتراض به توهین به دانشجویان و مشکلات سیستم آموزشی در این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

موارد دیگر

«خودکشی، زنان، کودکان و…»

روز پنج‌شنبه ۱۱ شهریورماه سال ۱۳۹۵ يك جوان ٣٨ ساله با اسلحه‌ی کلاشینکف، دختر ۱۵ ساله‌ای را به قتل رساند و پس‌ازآن به زندگی خود نيز خاتمه داد.

روز ۱۴ شهریورماه سال جاری جوان ۱۱ سالەی مریوانی دست بە خودکشی زدە است. این جوان ۱۱ سالە بنام (ع، م) اهل شهرستان مریوان کە ساکن شهرک کوثر است خود را حلق‌آویز نمودە است.

روز شنبه ٢٠ شهریورماه یک جوان ٢١ساله به نام محمد عزیزی اهل روستای گزان علیا واقع در منطقه سارال سنه در شرق کوردستان به زندگی خود پایان داد.

روز ۲۴ شهریورماه سال جاری شهروندی کامیارانی بە اسم ولی غلامی ۴۱ سالە با حلق‌آویز نمودن بە زندگی خود پایان بخشید.

روز چهارشنبه‌ ۲۴ شهریورماه یکی از کارگران کوردِ اخراجی «کارگاه نیک الیاف» دیواندره براثر شرایط بغرنج معیشتی به زندگی‌اش پایان داد.

کودکی ۱۰ ساله در محله تاز آباد پادگان شهر مریوان در شرق کوردستان، خود را حلق‌آویز نموده و به زندگی‌اش پایان داد. همچنین در همین محله، یک مرد به‌وسیله چاقو همسر و مادرزن خود را به قتل ‌رساند.

روز جمعە گذشتە دوم مهرماه سال ۹۵ جوانی ۲۳ سالە بە نام (عادل -الف) اهل روستای هزار کانیان از توابع شهرستان دیواندره در شرق کوردستان به‌وسیله تسمه تراکتور خودکشی کرد.

فاجعه‌ی شیمیایی سردشت و عدم رسیدگی به پرونده مصدومان شیمیایی، تنها هزار و سیصد و هشتاد نفر از مجموع دوازده هزار مصدوم شیمیایی این شهرستان، دارای پرونده و درصد جانبازی هستند. باگذشت ۲۹ سال از آن فاجعه، هنوز مصدومان شیمیایی سردشت بدون پزشک متخصص در این منطقه رهاشده‌اند و وضعیت رسیدگی به مصدومان شیمیایی در این شهرستان تأسف‌بار است حتی بسیاری از مصدومان شیمیایی به نان شب هم محتاج هستند عمده مشکلات مصدومان شیمیایی سردشت مصدومیت ریه، عوارض چشم، سرفه‌های مداوم، افسردگی و کاهش اعتمادبه‌نفس است.

مدیرکل بهزیستی استان کرماشان گفت که هفت‌صد کودک کار در کرماشان وجود دارد. وی در خصوص وضعیت کودکان کار در کرماشان اظهار داشت: «کودکانی که در خیابان‌ها برای امرارمعاش کار می‌کنند ممکن است که صرفاً کودک کار باشند و یا بی‌سرپرست، بد سرپرست و رهاشده در خیابان باشند.»

آموزشگاه نظامی سپاه پاسداران در روانسر برای کودکان کورد زیر لوای حمایت از کودکان بی‌بضاعت و بی‌سرپرست، در آغاز سال تحصیلی جدید سپاه پاسداران ایران اقدام بە پخش ۳۵۰ پکیج آموزشی در لوای حمایت از کودکان بی‌بضاعت در شهرستان روانسر نمودە کە این پکیج‌ها بە گفتە آن‌ها حاوی حمایت از کودکان بی‌بضاعت است.

حدود یک‌میلیون و نیم کودک برای اولین بار در ماه مهر به‌ مدرسه‌ رفتند حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد این کودکان از این به بعد، اجباراً زبانی را یاد می‌گیرند کە زبان مادری‌شان نیست و با آن زبان نسبت بە زبان مادری‌شان کمترین شناخت رادارند.

به دلیل ممنوعیت تدریس بە زبان مادری، فقر و بیکاری، بیش از ٤٠ هزار دانش‌آموز دزفولی در سال گذشتە ترک تحصیل کردەاند.

در همايش ماموستا هيمن از پخش آثار نویسندگان کورد خراسان از سوی، اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در بجنورد جلوگیری بە عمل آمد و بە آن‌ها گفتە شد کە کوردهای خراسان با کوردهای کوردستانی اشتراکی ندارند.
علی خامنه‌ای طی فتوایی در مورد «دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم» به دلیل «به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی باعفت بانوان» بر ترک آن تأکید کرد.
مخالفت با ایجاد منطقە آزاد تجاری در شرق کوردستان بە بهانه ازدیاد قاچاق کالا در شرق کوردستان.

تهدید فرمانده سپاه نسبت به برگزاری کنسرت موسیقی پاپ در شرق کوردستان «کرماشان»

موج جدیدی از پارازیت در شهر سنه مردم این شهر را از دیدن شبکه‌های ماهواره‌ای بر حذر داشته است.

در پایان جمعیت حقوق بشر کوردستان از مردم شرق کوردستان می‌خواهد کە در احقاق حقوق خود کوشا وسعی نمایند هرگونە تبعیض و نابرابری را کە از جانب جمهوری اسلامی ایران به آن ها روا داشته می‌شود را بە گوش جهانیان برسانند.

جمعیت حقوق بشر كوردستان

Webb: www.kmmk.info
E Mail: info@kmmk.info
Tel: 0046765959589
Facebook: https://www.facebook.com/kmmkurdistan
Telegram: https://telegram.me/kmmk_info
Twitter: https://twitter.com/KurdistanKmmk