بابک سراج-اخبار کارگری

اخبار کارگری
تنظیم: بابک سراج

یک ماه از مطالبات کارگران نی‌شکر هفت تپه پرداخت شد
تعدادی از کارگران این واحد تولیدی با اعلام این خبر گفتند: صرف نظر از این که روز گذشته دوشنبه ۲۹ خرداد ماه معادل یک ماه از مجموع ۴ ماه معوقات مزدی مان پرداخت شده است اما نگرانی از وضعیت نامعلوم مابقی مطالبات باعث شد تا روز سه شنبه نیز اعتراضات خود را دنبال کنیم. به گفته منابع خبری در شهرستان شوش، تقریبا از ابتدای سال جاری حدود ۱۵۰۰ کارگر کارخانه نی شکر هفت تپه در حال برپا کردن اجتماعات اعتراضی هستند.

ممانعت از ورود کارگران به کارخانه نیشکر هفت تپه
صبح روز پنجشنبه اول تیر ماه، ماموران حراست برای متوقف کردن اعتراضات کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه، از ورود ۳۰ نفر از کارگران به کارخانه جلوگیری کردند. کارفرما و حراست میگویند این ۳۰ کارگر اعتراضات را هدایت می‌کنند به همین دلیل از ورودشان به کارخانه ممانعت کرده‌ است.

تجمع کارکنان بخش خصوصی مخابرات مشهد
صبح روز سه شنبه بیش از دویست نفر از کارکنان بخش خصوصی مخابرات مشهد مقابل ساختمان مرکزی مخابرات استان خراسان رضوی تجمع کردند. تجمع کنندگان در یک شرکت خصوصی مسئول شبکه کابل هواییِ مخابرات مشغول به کار هستند؛ پرسنل این شرکت، سیصد نفر هستند. خواسته اصلی تجمع‌ کنندگان، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است. علاوه براین، این کارکنان خواستار عقد قرارداد مستقیم با شرکت مخابرات و رفع تبعیض میان نیروهای رسمی و شرکتی مخابرات هستند.

حقوقهای معوقه کارگران کارخانه شیشه فلوت
کارگران کارخانه شیشه فلوت شهرک فارسجین از توابع تاکستان، شش ماه معوقات مزدی دارند. حق بیمه این کارگران نیز از دی ماه ۹۵ پرداخت نشده‌است. این کارگران در نامه‌ای خطاب به فرماندار تاکستان نسبت به عدم پرداخت مطالبات خود انتقاد کردند و خواستار رسیدگی فرماندار به اوضاع شدند.

کارگران لوشان به جای بازنشستگی، اخراج شدند
کارگران کارخانه پالایش روغن گیلان واریان از اخراج شش نفر از همکاران باسابقه خود خبر می‌دهند. از قرار معلوم این کارگران اخراجی جزو نیروهای رسمی کارخانه پالایش روغن گیلان واریان لوشان هستند که همگی دارای بیش از ۲۰ سال سابقه کاری هستند. کارفرمای این واحد تولیدی روز دوشنبه ۲۹ خرداد این کارگران را نیروی مازاد تلقی و از ورود آنها به محل کار جلوگیری کرده است.

مسمومیت ۲۰ کارگر در فاز ۱۳ عسلویه
روز ۲۹ خرداد، ۲۰ تن از کارگران شرکت پیمانکاری ستاره تاراز واقع در فاز ۱۳ کنگان دچار مسمومیت غذایی شدند. کارگران مسموم شده به بیمارستان تأمین اجتماعی کنگان منتقل شده و شمار کارگرانی که با خوردن وعده غذایی مسموم شده اند در حال افزایش است.

***