بابک سراج-اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: بابک سراج

اجتماع کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران

کارگران شاغل در شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران از معوقات مزدی چندماهه علاوه بر پایه سنوات به مدت چهار سال خبر دادند. این کارگران که هزاران تن برآورد می شوند پیش از این با اعتراضاتی گسترده موفق شده بودند دو ماه از حقوق عقب افتاده خود و وعده تصفیه سایر معوقات را از مدیران شرکت بگیرند اما با خلف وعده مسئولین صبح روز سه شنبه با تجمع در مقابل شعبه مرکزی بانک ملی اهواز دست به اعتراض زدند.

رضا شهابی مجددا زندانی شد

رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که با سپردن وثیقه برای ادامه درمان در مرخصی پزشکی بسر میبرد با اصرار دادستانی برای توقیف ملک وثیقه گذار، روز چهارشنبه مجددا زندانی شد.

جای کارگر، زندان نیست

برابرِ اخبارِ دریافتی حمید شرقی عضو سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران روز سه شنبه 10 مرداد ماه در کرج دستگیر شد. دستگیر کنندگان بدون ارایه کارت هویت و حکم قانونی مبادرت به بازداشت این فعال سندیکایی نمودند. ما ضمن اعتراض به این دستگیری، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط حمید شرقی و همه ی فعالین کارگری و مدنی هستیم.

کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

 

نگرانی کارگران زغال‌سنگ زرند از نحوه محاسبه مزد

یکی از کارگران معدن شرکت زغال‌سنگ یاقوت شهر زرند کرمان اظهار داشت: محاسبات مزدی بیشتر کارگران براساس هر واحد واگن حامل زغال‌سنگ استخراجی از معدن محاسبه می‌شود. وی ادامه داد: براساس مصوبات داخلی معدن هر ۵ تا ۶ کارگر معدن بایست توانایی استخراج ۱۰ تا ۱۲ واگن زغال‌سنگ در روز را داشته باشد که به ازای هر واگن مبلغ ۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. به گفته این کارگر معدن، اما کارگران روزانه می‌توانند حداکثر دو واگن زغال سنگ استخراج کنند اما کارفرما تمامی مزایای نقدی و غیرنقدی کارگران را در پرداخت هر واگن واحد خلاصه کرده‌اند و همین مسئله باعث شده درآمد ماهیانه آن‌ها به زحمت با حداقل‌های قانونی برابری کند.

برداشت غیر اصولی معدن سنگ، جان یک کارگر را گرفت

 در استان گیلان از مرگ یک کارگر بر اثر سقوط بیل مکانیکی از ارتفاع ۱۵۰ متری دریک معدن سنگ در حاشیه جاده شهر رودبار به رستم آباد خبر دادند. این حادثه روز دوشنبه ۱۶ مرداد ماه در معدن سنگ حقانی رخ داده است و کارگری بنام «پیروزی» با حدود ۲۷سال‌ سن که در گودبرداری این منطقه مشغول فعالیت بوده است که با سقوط بیل مکانیکی از ارتفاع ۱۵۰ متر ی دچار سانحه شد.

 

بیکاری ۱۲۰ کارگر بستنی عسلِ کردستان

چندماهی است که بستنی «عسلِ کردستان» تعطیل شده و ۱۲۰ کارگر این کارخانه بیکار شده‌اند. این کارگران بعد از شبِ عید دیگر به سر کار بازنگشتند و آنها اکنون نزدیک به پنج ماه است بیکارند. یکی از این کارگران می‌گوید: مگر در کردستان چند کارخانه است که اگر یکی تعطیل شد، برویم سراغ یکی دیگر و استخدام شویم؟ بستنی عسل که تعطیل شد؛ خانه‌نشین شدیم.

مصدومیت کارگران در حادثه آتش‌سوزی حوضچه پساب نفتیِ اهواز

پیش از ظهر روز سه شنبه خط لوله شرکت نفت و گاز کارون در منطقه کریت کمپ در بخش غیزانیه اهواز دچار آتش‌سوزی شد که نیروهای آتش‌نشانی از همان زمان مشغول اطفای حریق شدند. هم اکنون عملیات اطفاء حریق تمام شده و نیروها در حال ایمن سازی منطقه هستند.

پرداخت مستمری تیر ماه بازنشستگان صندوق فولاد

روز سه شنبه مستمری تیر ماه تمامی بازنشستگان صنعت فولاد کشور پرداخت شده است. در حال حاضر مجموع بازنشستگان صنعت فولاد کشور ما به التفاوت مربوط به ۸ ماه افزایش حقوق سال ۹۱ را از صندوق بازنشستگی فولاد طلبکارند.

***