الهام صالح نیا، بابک سراج-اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: الهام صالح نیا، بابک سراج


کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز دو ماه مزد طلبکارند

حدود ۴۰۰۰ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز حقوقهای معوقه ماههای بهمن و اسفند سال گذشته خود را به همراه چندین سال مطالبات سنواتی دریافت نکرده اند. یکی از کارگران شاغل در کارخانه گفت: چندین سال است مدیریت گروه ملی فولاد اهواز، که یکی از شرکتهای مصادره شده گروه سرمایه ‌گذاری امیر منصور آریا در ماجرای اختلاس ۳ هزار میلیاردی است، با نظارت قوه قضائیه انجام می‌شود.

تجمع اعتراضی کارگران بیکار شده کارخانه فولاد زاگرس

همزمان با سفر روحانی به کردستان جمعی از کارگران بیکار شده فولاد زاگرس در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. این کارخانه با ۴۰۰ کارگر سه سال است تعطیل شده است. همچنین ۵۰ کارگر لاستیک بارز کردستان چند روز پس از افتتاح فاز دوم این کارخانه توسط روحانی، اخراج شدند.

تجمع کارگران سیمان مسجد سلیمان

 سه شنبه ۱۵ فروردین ماه، جمعی از کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود دست به تجمع زدند. این کارگران که تعداد آنها ۴۷۰ نفر است در خصوص حقوقهای معوقه خود یاد آور شدند: هنوز دستمزد بهمن، اسفند ماه سال گذشته، برخی مزایای رفاهی و ۲ ماه پاداشهای نوسازی را دریافت نکرده‌اند. آنان افزودند کارفرما به بهانه کمبود منابع مالی از پرداخت معوقات آنان خودداری می ورزد. در جریان این تجمع کارفرما وعده داده که تا پایان ۲۵ خرداد ماه سال جاری تمامی معوقات آنان را پرداخت کند ولی کارگران می گویند به وعده و وعیدهای کارفرما اعتماد ندارند.

 

تجمعات اعتراضی کارگران پالایشگاه بیدبلند و جوانان متقاضی کار بهبهان

بیش از ۷۰۰ نفر از کارگران شاغل و اخراجی پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ بهبهان روز ۱۸ فروردین ماه در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و وضعیت استخدامیشان دست به تجمع مقابل ورودی اصلی پالایشگاه زده بودند. طی روزهای اخیر دستکم ۲۰۰ تن از کارگران این پالایشگاه از کار اخراج شدند.

شرکت پالایش گاز خلیج فارس بیدبلند بهبهان، در پی تجمعات اعتراضی کارگران قراردادی نسبت به وضعیت استخدامی و همچنین مسدود کردن مسیرهای تردد کارکنان این شرکت توسط متقاضیان کار با دستور مدیر عامل و فرماندار شهرستان بهبهان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد .

تجمع اعتراضی کارگران شرکت چشمه زاغی دهنو

روز یکشنبه ۲۰ فرودین، جمعی از کارگران شرکت “چشمه زاغی دهنو” واقع در بروجن در اعتراض به اخراج همکاران خود دست به تجمع زدند. کارگران معترض می گویند با اتمام قرارداد کاری شماری از کارگران، کارفرما با عدم تمدید قرارداد، آنان را از کار اخراج کرده است. این کارگران ضمن ابراز نگرانی از امنیت شغلی خود خواستار بازگشت به کار همکاران اخراجی خود شدند. به دنبال این تجمع مقامات شهرداری بروجن در میان تجمع کنندگان حاضر شده و با بی توجهی به خواسته کارگران اعلام کردند “اگر کارگری از این شرکت اخراج شده تخلفی از او سر زده است.”

تجمع کارگران روغن نباتی قو در محوطه کارخانه

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی قو صبح روز سه شنبه ۱۵ فروردین از ساعت ۸ تا ساعت ۱۲ در محوطه کارخانه روغن نباتی قو، در اعتراض به عدم پرداخت حقوقهای معوقه ماههای بهمن و اسفند و عیدی سال ۹۵ اعتراض و اجتماع کردند. ۲۸۰ کارگر این کارخانه حقوقها و مزایای خود را از کارفرما طلبکارند. این کارگران برای ششمین روز متوالی اجتماع کردند.

کارگران کارخانه مدیران خودرو تجمع کردند

روز یکشنبه۲۰ فروردین ماه گروهی از  کارگران شرکت خودروسازی مدیران خودرو در اعتراض به طولانی بودن ساعات کاری خود مقابل مسجد جامع بم تجمع کردند. به گفته یکی از کارگران معترض، کارفرما به اجبار آنان را در روزهای تعطیل برای اضافه کار نگه می دارد  وتداوم این موضوع مشکلات زیادی را برای آنان بوجود آورده است.

 

تجمع رانندگان شهرداری آبادان

۲۵ نفر از رانندگان خدمات شهرداری آبادان روز یکشنبه (۲۰ فروردین) مقابل فرمانداری این شهرستان در اعتراض به عدم پرداخت حقوقهای معوقه خود همراه با وسیله نقلیه خود مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

دویست هزار کارگر ساختمانی بیمه می شوند

ربیعی وزیر کار خبر داده است که بنا به شرایط نامساعد زندگی کارگران ساختمانی دویست هزار کارگر ساختمانی بیمه می شوند. با این حساب تعداد کارگران بیمه شده به ۸۰۰ هزار نفر افزایش یافت.

کارگران بلورک البرز منتظر بازگشایی کارخانه هستند

با گذشت ۱۵ روز از شروع سال ۹۶ هنوز عیدی و حقوق معوقه کارگران کارخانه بلورک البرز پرداخت نشده است. ۱۱۰ کارگر این کارخانه ۶ ماه حقوق معوقه و عیدی از کارفرما طلب دارند. کارگران این کارخانه از شهریور ماه بجز مبالغ کمی که به صورت علی الحساب  گرفته‌اند دیگر دستمزدی دریافت نکرده‌اند و هنوز در سال جدید کارخانه بازگشایی نشده است.

 

حقوقهای معوقه پرستاران بیمارستان شهید بهشتی کاشان

۸ ماه اضافه کاری پرستاران و کارانه آنها موسوم به طرح «قاصدک» پرداخت نشده است.

اخراج کارگران فولاد زاگرس

 کارگران بیکار شده فولاد زاگرس در کردستان خواهان بازگشت به سرکار هستند. تاکنون به آنها پیشنهاد شده که بجای بیمه بیکاری ۲۵۰ هزار تومان یارانه بگیرند. این کارخانه مدتی است تعطیل شده است.

 

تعطیلی کارخانه صبا کاشی گندمان و بلاتکلیفی کارگران

کارخانه صبا کاشی گندمان نزدیک به یک ماه است تعطیل و تعداد زیادی از کارگران این کارخانه اخراج شده‌اند و در بلاتکلیفی به‌ سر می‌برند.

بهبود وضعیت استخدامی، خواسته کارگران فصلی نیشکر میان آب

بعد از خاتمه تعطیلات نوروزی سال۹۶، جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر «میان آب» با برپایی یک اجتماع خواستار تغییر نحوه رابطه استخدامی خود با این مجموعه شدند. کارگران این واحد کشاورزی که نزدیک به ۲۰۰ نفر هستند،  بصورت روزمزد و فصلی که از سالهای گذشته تاکنون در مزارع نیشکر مجتمع کشت ‌و صنعت میان آب مشغول کار هستند.

کارگران تولی پرس و بسته بندی البرز به مرخصی اجباری رفتند

۵۸۰ کارگر دو کارخانه تولی پرس و بسته بندی البرز سال ۹۶ را با ۱۰ روز مرخصی اجباری شروع کردند. کارفرمای مشترک قصد دارد تا این مدت را از مزایای شغلی آنها کسر کند.

گزارش وزارت صنعت از گرانی‌های ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ درصدی خبر داده است

به گفته این وزارتخانه ۴۵ کالای اساسی گران شد. مطابق این آمار در بهمن ماه ۹۵ برنج طارم ۳۴.1، جوجه یکروزه گوشتی ۵۱.1، خرما مضافتی ۳۶.4، سیب زرد ۲۷.4، سیب‌زمینی ۳۰، قند حبه ۲۴.6، لاستیک پراید ۲۵.1، لپه ۳۴.1، لوبیاچیتی ۳۵.3 و نخود ۴۳.5 درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

ناامنی محیط کار و قتل کارگران

در سال ۹۵ بالغ بر ۱۴۰۰ نفر از کارگران ساختمانی کشور جان خود را بر اثر ناامنی محیط کار از دست داده اند و این در شرایطی است که بیشتر این کارگران بیمه نداشته‌اند. بدلیل عدم تامین و رعایت ایمنی محیط کار توسط کارفرمایان، متاسفانه هر روز از کارگران ساختمانی قربانی میگیرد.

قربانیان ناامنی کار

روز ۱۲ فروردین ماه، بهزاد علوی، دکل‌بان قراردادی دکل ۹۱ فتح شرکت ملی حفاری ایران، به دنبال سقوط قاب دکل حفاری، جانش را از دست داد. در حادثه‌ای که پیش از آن ششم فروردین ماه در ایستگاه تقلیل فشار گاز همدان به وقوع پیوست، در نتیجه آتش سوزی گسترده، دو کارگر ۲۵ و ۳۷ ساله ایستگاه گازهمدان بر اثر انفجار زنده زنده در آتش سوختند. ظهرروز دهم فروردین نیز، یکی از کارگران پتروشیمی تندگویان به نام «علی حیدری» در حین انجام کار بر اثر سقوط بوم جرثقیل جان خود را از دست داد. در جریان سه حادثه جداگانه دیگر در اراک و تهران و شهرستان باغ ملک اهواز، دو کارگر جان خود را از دست داده و ۵ تن دیگر براثر سوختگی مجروح شدند. از سوی دیگر در تهران، حریق گسترده در کارگاه خیاطی منجر به سوختگی ۵ کارگر شد. اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از مرگ ۱۸۱ تن در اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه سال گذشته (۱۳۹۵) در این استان خبر داد .کودکان، سالمندان، افراد با سابقه بیماریهای قلبی – ریوی و افراد با مبتلا به بیماری های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با گاز دی اکسید کربن میشوند.

***