اطلاعیه – پلنوم ۳۴ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری – حکمتیست برگزار شد

 

پلنوم ۳۴ کمیته مرکزی

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست برگزار شد

روزهای ۲۷ و ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ برابر با ۱۷ و ۱۸  سپتامبر ۲۰۱۶، پلنوم ۳۴ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست با شرکت اکثریت اعضای کمیته مرکزی حزب برگزار شد. پلنوم بعد از اعلام رسمیت و خوشامدگویی حضار توسط دبیر کمیته مرکزی، حسین مرادبیگی با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم آغاز به کار کرد. آئین نامه پلنوم به اتفاق آرای حاضرین به تصویب رسید. سپس دستورهای زیر به تصویب رسیدند:

 

۱- گزارش و ارزیابی

۲- اوضاع سیاسی ایران و پروژه ما برای سرنگونی

۳- تحولات منطقه و ایران و اهم وظایف حزب

۴- گارد آزادی و اقدامات عاجل حزب در این عرصه

۵- موقعیت ناسیونالیسم کرد در تحولات منطقه و سیاست ما

۶- قرارو قطعنامه ها

۷- انتخابات

 

در دستور اول، گزارش رئیس دفتر سیاسی و دبیران چهار کمیته اصلی حزب کتبا به پلنوم ارائه شد. رئیس دفتر سیاسی حول گزارش ارائه شده بر عمده ترین فعالیتهای موفق حزب و در عین حال موانع و کاستی ها اشاره کرد و تاکید گذاشت که مبتکرانه تر باید کل ظرفیتهای حزب را برای پیشبرد فعالیتها و گسترش دامنه تاثیر گذاری حزب در جامعه به کار گرفت. دبیر کمیته مرکزی نیز در گزارش جداگانه خود، ضمن اشاره به فعالیتهای مثبت انجام گرفته، بر موارد مشخصی از کمبودهای کار در فعالیت حزب انگشت گذاشت.

 

سپس به سئوالات طرح شده حول گزارش پاسخ داده شد. حاضرین در پلنوم در مورد جوانب مختلف کار و فعالیت حزب اظهار نظر کردند.

 

در دستور بعدی، اوضاع سیاسی ایران و پروژه ما برای سرنگونی توسط رفقا ناصر مرادی و رحمان حسین زاده ارائه شد. معرفین مبحث و همه رفقایی که در این مبحث اظهار نظر کردند، بر این نکات تاکید گذاشتند، که یکسال بعد از برجام معضلات عمیق اقتصادی و سیاسی و اجتماعی گریبانگیر جمهوری اسلامی به قوت خود باقی است. همانطور که حزب ما پیش بینی کرده بود، برخلاف وعده های پوچ دولت “اعتدال” روحانی، و حواریون آن در اپوزیسیون، کوچکترین بهبودی در هیچ عرصه ای به وجود نیامده است. برعکس، فقر، بیکاری، عدم تامین معیشتی و عدم امنیت سیاسی و ابعاد سرکوب و فشار علیه جامعه و مردم حق طلب و طبقه کارگر دامنه وسیعی دارد. در این شرایط اعتراضات کارگری و نارضایتی عمیق از جمهوری اسلامی گسترش وسیع و جدی به خود گرفته است. تامین رهبری کمونیستی بر این اعتراضات و نارضایتی ها و مبرمیت سرنگونی فوری جمهوری اسلامی پاسخ واقعی به این شرایط است. در این راستا پلنوم ۳۴ حزب بر ارتقای آمادگی همه جانبه حزب پافشاری کرد.

 

در دستور سوم، “تحولات سیاسی منطقه و ایران و اهم وظایف حزب” توسط رفقا جمال کمانگر و سلام زیجی معرفی شد. معرفین بحث ضمن تاکید بر بحران سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی بر بحران و جنگ ویرانگر در خاورمیانه و  تاثیر مستقیم آن بر فضای سیاسی ایران اشاره کرده و در مورد بحران هسته ای گفتند که این بحران بهانه ای بیش نبود. اینکه گویا به “نفع مردم “و باعث “تضعیف” جمهوری اسلامی میشود اینطور نبود. نه تنها وضع اقتصادی مردم بهبود نیافته است بلکه بدتر هم شده است. هردو به خطر سناریوی سیاه با و بدون جمهوری اسلامی اشاره کرده و بر لزوم آمادگی حزب برای رویارویی با مصافهای پیش رو و برافراشتن پرچم کمونیستی مستقل تاکید داشتند. حاضرین در پلنوم هم حول این دستور نظرات خود را بیان کردند.

 

در مبحث گارد آزادی که توسط عبدالله دارابی معرفی شد، بر فعالیتهای موثر و هدفمند و اقدامات فوری در این عرصه مهم حزب تاکید شد.

 

در مبحث پنجم رفقا همایون گدازگر و صالح سرداری موقعیت تقویت شده ناسیونالیسم کرد در منطقه و سیاستها و راه حل های مختلف حول این موضوع را ارائه کرده و بر ضرورت ادامه نقد و فشار سیاسی ما بر این جنبش و احزاب آن بسته به موقعیت ویژه ای که هرکدام در مناطق مختلف کردنشین کشورهای منطقه پیدا کرده اند، تاکید گذاشتند. حاضرین در پلنوم نیز هرکدام از زوایای مختلف در این مبحث اظهار نظر کرده و بر لزوم بررسی و نقد همه جانبه تر سطوح مختلف مسائل مرتبط با جنبش ناسیونالیسم کرد و ترندهای مختلف در این جنبش اشاره کردند. بویژه بر ارائه راه حل کمونیستی در قبال مساله کرد در کشورهای مختلف، تاکید گذاشتند.

 

در همه مباحث بالا شرکت کنندگان در پلنوم فعالانه نظرات و دیدگاههای سازنده خود را طرح کردند.

 

در دستور قرار و قطعنامه ها، یکی از قرارهای رسیده به تصویب رسید. این قرار به کمیته ها و صفوف حزب جهت اجراء ابلاغ میشود.

 

دستور پایانی پلنوم برگزاری انتخابات دبیر کمیته مرکزی و دفتر سیاسی بود. ابتدا پلنوم حسین مرادبیگی (حمه سور) را به اتفاق آراء به عنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب کرد. از میان کاندیداهای عضویت دفتر سیاسی هم شانزده نفر انتخاب شدند که عبارتند ازرفقا: ابراهیم باتمانی، جمال کمانگر، رحمان حسین زاده، رضا کمانگر، سلام زیجی، سیاوش دانشور، سیوان کریمی، سعید آرمان، سعید یگانه، صالح سرداری، عبدالله دارابی، فاتح شیخ، محمود رهبری، ملکه عزتی، ناصر مرادی و همایون گدازگر.

 

پلنوم ۳۴ کمیته مرکزی حزب حکمتیست به هر لحاظ نشست موفقی بود، که پس از دو روز همفکری و کار فشرده با دخالتهای موثر و پر حرارت حاضرین، با سخنان اختتامیه دبیر کمیته مرکزی رفیق حسین مرادبیگی به پایان رسید.

 

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

شهریور ۱۳۹۵ – سپتامبر ۲۰۱۶

 

 

نشست دفتر سیاسی حزب حکمتیست برگزار شد

 

اولین نشست دفتر سیاسی منتخب پلنوم ۳۴ حزب یک روز بعد از پلنوم و به تاریخ ۲۹ شهریور برابر با ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ با حضور اکثریت اعضای دفتر سیاسی برگزار شد. دستورهای نشست که تصویب و مورد بررسی قرار گرفتند، عبارت بودند از:

 

۱- انتخابات

۲- تصمیم در مورد مسائل محول شده از پلنوم به دفتر سیاسی

۳- پاره ای مسائل سیاسی و سازمانی

 

در دستور انتخابات، ابتدا رحمان حسین زاده به اتفاق آرای شرکت کنندگان به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد. سپس از میان کاندیداها چهار عضو دیگر هیئت اجرایی دفتر سیاسی انتخاب شدند. هیئت اجرایی پنج نفره منتخب دفتر سیاسی عبارتند از رفقا ناصر مرادی، عبدالله دارابی، سیاوش دانشور، فاتح شیخ و رحمان حسین زاده. هیئت اجرایی دفتر سیاسی، به اتفاق آراء رفیق ناصر مرادی را  به عنوان دبیر اجرایی حزب انتخاب کرد.

در دستور دوم ابتدا اصلاحات پیشنهادی بر قراری که کلیت آن در پلنوم تصویب شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحات وارده تصویب شد. سپس در مورد تنها دستور سیاسی باقیمانده از پلنوم به نام “دورنمای جنگ و بحران در سوریه” نشست تصمیم گرفت که این موضوع به عنوان سمینار نتی در سطح کمیته مرکزی ارائه و بررسی شود.

در دستور پایانی نشست، چند موضوع مشخص سیاسی و سازمانی طرح و در مورد آنها تصمیم لازم گرفته شد. مشخصا نشست دفتر سیاسی از تصمیم کمیته خارج کشور حزب در مورد برگزاری کنفرانس سراسری تشکیلات خارج کشوردر ماه نوامبر ۲۰۱۶ استقبال کرد. در راستای  برگزاری هر چه بهتر این کنفرانس، جلسه دفتر سیاسی پیشنهادات لازم را با دبیر خارج کشور حاضر در جلسه در میان گذاشت. دیگر تصمیمات اتخاذ شده به کمیته ها و ارگانهای مربوطه ابلاغ میشود.

 

دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

شهریور ۱۳۹۵ – سپتامبر ۲۰۱۶