اخبار کارگری- بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

   اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی مخابرات استان فارس مقابل اداره کل کار

روز١٨تیر، بیش از ١٥٠ نفر از کارکنان شرکتی مخابرات منطقه فارس از شهرستانها و مراکز مختلف استان فارس دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، تنزل گروه های شغلی کارکنان پس از خصوصی سازی و……. مقابل درب اداره کل کاراین استان تجمع کردند.

علاوه بر تقاضای کارمندان در خصوص عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب مخابرات ایران، آنها خواستار رسیدگی به وضعیت تنزل گروه های شغلی پرسنل لیسانس،فوق دیپلم و دیپلم و تغییر عناوین شغلی آنان از سمت های قبل از خصوصی سازی در حد متصدی شدند.

آنها اعلام کردند که کارفرما گروه شغلی پرسنل کارشناس را از گروه ١٤ به ٦ و فوق دیپلم را از ١٢ به ٦ و دیپلم را از ٨ به ٦ تنزل داده است.

این کارمندان اعلام کردند که در شرکت مخابرات همه پرسنل چه با مدرک کارشناسی و چه غیر کارشناسی چه مرتبط و متخصص و چه غیر مرتبط و غیر متخصص همگی با یک گروه و گروه شغلی ٦ حقوق دریافت میکنند. حقوق پرسنل کارشناس نیز بعضا از حقوق کارگران خدماتی نیز در برخی موارد کمتر است.

 

تجمع اعتراضی کارگران شرکتی اداره راهداری و حمل و نقل اصفهان نسبت به عدم پرداخت٨ماه حقوق مقابل استانداری

روز١٨تیر،کارگران شرکتی اداره راهداری و حمل و نقل اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت٨ماه حقوق مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.

پس از دو ماه اعترض بلاخره هزینه بازنشستگی ٣٤١ کارگر نیشکر هفت تپه پرداخت شد

بعد از گذشت حدودا دو ماه از برپایی اجتماعات اعتراضی ٣٤١ بازنشسته نیشکر هفت تپه که هر روزه برپا می‌شد، سر انجام کارفرما هزینه بازنشستگی آنان را پرداخت کرد.

این کارگران از اسفند ماه سال ٩٥ مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور شده بودند اما به دلیل عدم واریز ٤درصد حق بیمه توسط کارفرما صدور احکام بازنشستگی آنها تاکنون به تاخیر افتاده بود. اما سرانجام کارفرما ناگزیر شد ترک کار آنها را از تاریخ ٢٥ اسفند سال ٩٥ ، مورد تایید قرار دهد و در نتیجه طبق قانون از مرداد ماه مستمری بازنشستگی آنها پرداخت خواهد شد.

اعتصاب کارگران میدان نفتی آذر ایلام

کارگران میدان نفتی آذر ایلام واقع در شهرستان مهران در قالب شرکتهای: سروک وشرکت توسعه آب وگاز، از تاریخ ٩٦/٤/١ دست به اعتصاب زده اند. این کارگران که ابتدا حدود ١٥٠ نفر بودند برای دریافت حقوق معوقه سه ماه اول سال جاری بعلاوه عیدی دست به اعتصاب زدند. که رفته رفته کارکنان دفاتر فنی ومهندسی نیز حدودا ١٠٠ نفر به این اعتصاب پیوستند. وبه تهدیدات روسای شرکت، رحیم پور و بابک شمشیری اعتنایی نکرده وخواستار حقوقهای معوقه خود شدند. در همان روزهای اول کارکنان دفاتر فنی ومهندسی با وعده پرداخت حقوق آنها در روز دوازدهم ماه جاری به سر کار خود برگشته و از گرمای شدید ٥٦ درجه به دفاتر خود وزیر کولر های گازی پناه بردند. این در حالی بود که همه کارگران وفنی کاران همچنان در درمای شدید وسوزان بدونه هیچ سایه و سرپناه وبه علت وعده های دروغ در سایر اعتصابهای قبلی، همچنان به اعتصاب خود ادامه دادند. در ادامه اعتصاب ودر تاریخ تعیین شده دوازدهم تیرماه جاری توسط شرکت کارفرما( سروک) وروسای شرکت، کارگاه را به حالت تعلیق در آورده وبه خاطر تجمع نکردن کارگران در داخل کارگاه ومحوطه کار، اعلام داشتند که برای چند روز ساعت ٧ صبح کارگران بعد از کارت زدن واعلام حضور به خوابگاه وخانه های خود برگردند.

اینها در حالی بود که از قبل صحبت از تعطیلی کارگاه و تعدیل کارگران و واگذاری کار به پیمانکاران در میان بود. حتی قسمتهایی از جمله : پایپینگ، سویل و قسمتهایی از کار برق را به بخش پیمانکاری واگذار کرده بودند. با این کار عملا تمامی کارگران بومی را بیکار میکردند، بدونه هیچ منبع درآمدی…..

٩٦/١٤/٤ اعتصاب سنگین تر از روزهای قبل در جریان بود تا جایی که کارگران اعتصابی ، برق اصلی دفاتر شرکت توسعه آب وگاز وشرکت کارفرما : سروک را قطع کردند و بقیه نیروهای دفاتر فنی مهندسی نیر برای بار دوم به اعتصاب پیوستند. تعداد اعتصاب کنندها حدودا به ٣٥٠ تا ٤٠٠ نفر رسیدند. از طرف شرکت کارفرما اقداماتی برای وصل کردن برق شرکت صورت گرفت که با جلو گیری وممانعت کارگران روبرو شد. در ادامه اعتصاب کارگران همچنین درب شرکتهای ذکر شده را بستند واجازه تردد هیچ یک از ماشینهای این شرکتها را ندادند.

به دنبال این حرکت کارگاه از طرف روسای شرکت تعطیل اعلام شد. درپی ادامه اعتراض واعتصاب کارگران در روز پانزدهم یکی از سهامداران شرکت توسعه آب وگاز به اسم خانم شریفی از تهران به این منطقه آمد و برای فرستادن کارگران به سر کارهایشان اعلام کرد، تا پایان هفته حقوق معوقه سال جاری را برای همه کارگران پرداخت خواهند کرد وتا روز شنبه همه کسانی که عیدی خود را دریافت نکرده اند، عیدی به انها پرداخت خواهد شد.

همچنین اعلام داشته اند که از روز شنبه تقریبا کارگاه تعطیل خواهد شد و فقط تعدادی حدود ٥٠ تا ٦٠ نفر از کارگران در شرکت باقی خواهند ماند. این مقام اعلام کرد، اگر هر کسی کار میخواهد باید فوری سر کار خود باز گردد..!

اما همچنان تعداد زیادی از کارگران مقاومت کرده و اعلام کردند در صورت باز گشت به کار معلوم نیست کی حقوق آنها پرداخت خواهد شد……

شنبه ٩٦/٤/١٧ هنوزاعتصاب ادامه دارد وتقریبا تعداد ١٥٠ نفر از کارگران که هنوز عیدی آنها پرداخت نشده بود، پس از پرداخت عیدی، تصفیه داده شده اند اما اعتصاب همچنان ادامه دارد …

یک عقب نشینی

وعده مسئولان برای بازگشت به کار کارکنان اخراجی مخابرات لرستان

بدنبال تجمعات مکرر نیروهای شرکتی مخابرات لرستان در حمایت از همکاران اخراجی خود، محمدرضا ملکشاهی راد، معاون وزیر وعده داد که به زودی کارکنان اخراجی مخابرات به سر کار باز خواهند گشت.

بنا بر خبر امروز ١٨ تیر قرار است نشستی در استانداری لرستان با حضور مقامات استانی با موضوع بازگشت به کار تعدیلی‌های شرکتی مخابرات برگزار ‌شود. کارکنان مخابرات اعلام کرده اند که تا زمانی که تکلیف همکاران اخراجی آنها روشن نشود به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.

گفتنی است در روزها و هفته‌های گذشته کارکنان شرکتی مخابرات لرستان همزمان با دیگر استان‌ها تجمعات اعتراضی برگزار کردند. خواسته آنها در این تجمعات علاوه بر بازگشت به کار همکاران اخراجی، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و عقد قرارداد مستقیم با شرکت مخابرات است.

اعتراض رانندگان‌ بی آرتی سامانه ٤خط ٧شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه٧باچراغ روشن

روز ١٧ تیر رانندگان‌ بی آرتی سامانه ٤خط ٧ به علت عدم پرداخت‌ شارژ بن هایشان با روشن کردن هماهنگ چراغهای اتوبوسهایشان دست به اعتراض زدند. مدیریت و حراست با فشار به رانندگان خواستار خاموش کردن صدای اعتراضشان شده اند. رانندگان میگویند در صورت پرداخت شارژ بن هایشان به اعتراض خود ادامه خواهند دارد.

 

تحصن کارکنان شرکت مخابرات لرستان همچنان ادامه دارد

دربهای اداره کل مخابرات لرستان بسته شد تا همکاران به هم ملحق نشوند. ولی همکاران در دو طرف در با هم هستند

گیرم که تهدید کنید

گیرم که اخراج کنید

با اتحاد سراسری شرکتیها چه می کنید!؟

کارگران هیکو را به مرخصی اجباری فرستادند.

بنا بر خبر های منتشر شده کارخانه هپکو در اراک موقتا بسته و کارگران آن برای دو هفته یعنی از هفدهم تا سی و یکم تیرماه به مرخصی اجباری فرستاده شدند. این کارگران از دهم تا ١٧ تیر ماه دور جدید اعتراضاتشان را شروع کردند و خواستار چهار ماه و نیم دستمزد و ایمنی شغلی شان شدند.

وعده داده شده است که ساخت سه هزار ماشین آلات راهسازی آغاز خواهد شد و کارگران اشتغال خواهند داشت. و این تصمیم در جلسه ١٥ تیر ماه با حضور مسئولین استان و مدیر شرکت و شورای اسلامی کار گرفته شده است. و بهانه شان برای تعطیلی دو هفته ای کارخانه کاهش مصرف برق و تامین مواد اولیه و قطعات لازم برای تولید اعلام شده است. کارگران میگویند اگر کارخانه به راه نیفتد و طلبهایشان پرداخت نشود اعتراضات خود را گسترده تر آغاز خواهند کرد.

این کارگران آخرین بار درروز‌های (١٢، ١٣، ١٤ و١٥ تیر ماه) برای وصول معوقات مزدی خود به مدت ٤١روز تجمع کردند که در ‌‌نهایت ‌‌کارفرما وعده پرداخت بخشی از مطالبات مزدیشان را در محل نماز خانه داد اما این وعده تاکنون محقق نشده است. همچنین قبلا وعده داده شده بود که سهامدار تازه کارخانه ظرف یک هفته طلهای کارگران را پرداخت خواهد کرد که اجرایی نشد. و کارگران با تجمع مقابل استانداری و راهپیمایی در شهر پیگیر خواستهایشان شدند.

 

کارگنان مخابرات به اعتراضات متحدانه خود ادامه میدهند

امروز ١٧ تیر کارکنان خابرات در لرستان جمع شدند که پیگیر خواستهایشان از جمله اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به عنوان راهی برای افزایش دستمزدهای چند بار زیر خط فقر شان و اجرای قراردادهای مستقیم کاری شوند که با دربهای بسته اداره مخابرات روبرو شدند. مقامات این کار را کردند تا جلوی ملحق شدن کارکنان معترض مخابرات را بگیرند. اما آنها در دو طرف در با هم اعتراض را ادامه دادند.

دربهای اداره کل مخابرات لرستان بسته شد تا همکاران به هم ملحق نشوند. ولی همکاران در دو طرف در با هم هستند. آنها شعار میدادند

گیرم که تهدید کنید

گیرم که اخراج کنید

با اتحاد سراسری شرکتیها چه می کنید!؟

کارگران

جعفر عظیم زاده: یک جمعبندی پیرامون ماهیت برده دارانه و ضد کارگری طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی

١- طرح کارورزی نه طرحی برای ایجاد اشتغال، بلکه طرحی است جهت جابجائی نیروی کار  با اهداف معین

– طبق تبصره ١ ماده ٥ طرح کارورزی، هر واحدی که امتیاز استفاده از این طرح را داشته باشد میتواند به ازای سه کارگر بیمه شده شاغل، یک کارورز را پذیرش کند. با این حساب چنانچه به عنوان مثال واحدی ٣٠٠ کارگر بیمه شده شاغل داشته باشد میتواند ١٠٠ کارورز را پذیرش و پس از طی  ٤ الی ٦ ماه دوره کارورزی، بر اساس ماده ٩ آنان را به مدت دو سال با معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمائی بکار گیرد.

– در آیین نامه اجرائی طرح کارورزی هیچ تبصره و ماده ای وجود ندارد تا کارفرمایان را پس از پایان دوره آموزشی کارروزان و استخدام شان بمدت دو سال، ملزم و متعهد به حفظ کارگران قبلی و عدم اخرج آنان بکند. لذا کاملا بدیهی است که کارفرمای کارگاه سیصد نفره مورد مثال، پس از طی دوره آموزشی ١٠٠ کارورز، از آنجا که سهم بیمه کارفرمائی آنان را از جیب نمی پردازد به مرور با اخراج صد کارگری که بیمه هایشان را از جیب پرداخت میکند جایگزین سازد.

– بنا بر این، طرح کارورزی بر خلاف ادعای دولت به عنوان طرحی جهت اشتغالزائی، نمیتواند بطور عملی اشتغالزا باشد بلکه فقط باعث یک جابجائی در نیروی کار خواهد شد. بدین معنا که با اجرای این طرح، کارفرمایان از این پس قادر خواهند شد تا به جای استفاده از کارگرانی که بیمه هایشان را از جیب می پردازند از کارگرانی استفاده بکنند که بمدت دو سال بیمه هایشان را از جیب نخواهند پرداخت.

٢- قانونی کردن بیگاری و بلوکه کردن موادی از قانون کار

– طبق بند “ب” و “ج” ماده ١١٣ قانون کار، مزد کارگر در مدت کارآموزی نباید از مزد مبنا(حداقل مزد)  کمتر باشد و مزایای غیر نقدی ، کمکها و فوق العاده هائی که برای جبران هزینه زندگی و مسئولیتهای خانوادگی به کارگران  پرداخت می شود می باید به کارآموزان نیز در دوره کارآموزی پرداخت گردد. اما سالهاست بخش عظیمی از  فارغ التحصیلان دانشگاهی بدلیل عدم اجرای ماده ١١٣ قانون کار، نابودی اقتصاد کشور و نبود فرصتهای شغلی که خود همین آقایان در طول ٣٨ سال گذشته مسبب آن بوده اند، بناچار با دستمزدهای زیر حداقل مزد مشغول بکارند  تا با کسب سابقه کار، قادر به یافتن شغلی مناسب برای خود شوند. حال دولت به جای عمل به وظیفه اش در قبال این جوانان برای ایجاد اشتغال و اجرای ماده ١١٣ قانون کار، در صدد بر آمده است تا بر  بستر فلاکت و استیصال و  درماندگی صدها هزار جوان فارغ التحصیل برای زندگی و اشتغال، شرایط برده وار موجود را از طریق طرح کارورزی با پرداخت مزدی معادل یک سوم حداقل مزد و محروم سازی آنان از سایر مزایای قانونی در طول دوره آموزشی، قانونی و نهادینه کند و شنیع ترین و شدیدترین شکلی از استثمار را به بهانه اشتغالزایی در ایران سازماندهی نماید.

–  دولت برای دست یابی به قانونی کردن بردگی فارغ الحصیلان دانشگاهی، بدون اینکه راسا اختیاری قانونی برای کم لم یکن کردن موادی از قانون کار داشته باشد عملا دست به اینکار زده و با بلوکه کردن فصل پنجم قانون کار و بویژه مواد ١١٢ و ١١٣ آن در قالب طرح کارورزی، اقدام به قانون گذاری در راستای قانونی کردن بیگاری و تحمیل بردگی محض بر فارغ التحصیلان دانشگاهی نموده است.

–  تبعات چنین رویکردی از سوی دولت، یعنی بلوکه کردن موادی از قانون کار و اقدام به قانون گذاری از طریق طرحها و لوایح متعدد، میتواند مبنائی برای کنار گذاشتن سایر مواد قانون کار و اضمحلال عملی این قانون بشود. به این معنا که اگر امروز دولت توانسته است با تصویب و اجرای طرح کارورزی، فصل پنجم قانون کار و مواد ١١٢ و ١١٣ آنرا را تعطیل کند فردا نیز میتواند مثلا ماده ٤١ قانون کار و سایر مواد آنرا تعطیل و خود راسا از طریق طرحها و لوایح متعدد دست به قانون گذاری در مورد شرایط کار و زیست ما کارگران بزند.

٣- تضعیف جنبش اعتراضی علیه بیکاری و فقر و فلاکت

– با توجه به اینکه، پس از طی دوره کارورزی توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی، کارفرمایان میتوانند آنان را بمدت دوسال با معافیت از سهم بیمه کارفرمائی بکار گیرند لذا روشن است که کارفرمایان از بکار گیری فارغ التحصیلان مشمول طرح چشم پوشی نخواهد کرد و با اشتیاق بالائی اقدام به استخدام آنان خواهند نمود.  بدین معنا، دولت با اعطای امتیاز ویژه به کارفرمایان مشمول طرح، بطور غیر مستقیم با تضمین اشتغال بمدت دو سال برای صدها هزار فارغ التحصیل دانشگاهی، در صدد آرام کردن آنان به بهای خانه خرابی دیگر بخشهای طبقه کارگر است. به عبارت دیگر این طرح در عین حال یک رویکرد ریاکارانه از سوی دولت روحانی است تا با دادن امتیاز دوسال تضمین شغلی به فارغ التحصیلان دانشگاهی، این بخش جوان دارای تحصیلات دانشگاهی از طبقه کارگر را آرام و آنان را به عنوان کارگرانی آگاه و معترض از همگرایی با دیگر بخشهای طبقه کارگر باز دارد.

٤- اعطای رانت عظیم مالی به واحدهای تحت مالکیت نهادها و کارفرمایان وابسته به حوزه قدرت

– از آنجا که  در آیین نامه اجرائی طرح کارورزی هیچ تبصره و ماده ای وجود ندارد تا کارفرمایان را پس از پایان دوره آموزشی کارورزان و استخدام شان بمدت دو سال، ملزم و متعهد به حفظ کارگران قبلی و عدم اخرج آنان بکند  و از سوی دیگر از آنجا که قرار نیست تا در قالب این طرح ریالی سرمایه گذاری جهت ایجاد یا توسعه واحدهای  تولیدی و صنعتی صورت بگیرد لذا این طرح، نه تنها طرحی برای اشتغال زائی و کاستن از دامنه بیکاری نیست بلکه در کنار دیگر اهداف ضد کارگریش، طرحی است برای یک جابجائی در نیروی کار کشور با هدف معافیت هزاران میلیارد تومانی کارفرمایان از پرداخت سهم بیمه کارفرمائی و اعطای یک رانت عظیم مالی به آنان

– ابعاد عظیم مالی این رانت، زمانی روشن میشود که طی دوره اجرای طرح کارورزی که هیچ محدودیت زمانی نیز برای آن پیش بینی نشده است یک میلیون نفر (در طول شش سال) فارغ التحصیل دانشگاهی با نیروی کاری که کارفرمایان بیمه هایشان را از جیب می پردازند جابجا شوند و سهم بیمه کارفرمائی آنان از بودجه عمومی کشور پرداخت گردد. مبلغ این رانت برای یک میلیون نفر در طول دو سال با احتساب دریافتی متوسط ماهیانه یک میلیون و پانصد هزار تومان برای هر نفر، میشود: هشت هزار و دویست و هشتاد میلیارد تومان

– طبق ماده ١٥ طرح قرار نیست همه کارفرمایان از این رانت هزاران میلیارد تومانی از طریق معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمائی بهره گیرند. بلکه طبق این ماده، تنها واحدهایی قادر به استفاده از این طرح و در واقع از این رانت عظیم خواهند بود که واجد شرایط باشند. لذا مفهوم این ماده، یعنی تعلق این طرح به واحدهای واجد شرایط، معنایش چیزی جز اختصاص این رانت عظیم  به واحدهای تحت مالکیت نهادها و کارفرمایان متصل به حوزه قدرت نمیتواند باشد. تجربه خصوصی سازی و انتقال مالکیت واحدهای دولتی به آقازاده ها و نهادهای وابسته به حوزه قدرت شاهدی بر این مدعاست. لازم است تاکید کنم که هدف از واشکافی این جنبه از ماهیت غارتگرانه طرح کارورزی این نیست که گویا اعطای این رانت عظیم در یک شرایط مساوی به همه کارفرمایان چیزی از ماهیت چپاولگرانه و برده دارانه آن کم میکند بلکه این بحث، صرفا نشان دادن این نکته است که یکی از اهداف مهم این طرح، اختصاص و تامین یک نیروی کار مجانی بعلاوه دادن یک رانت عظیم هزاران میلیاردی به واحدهای تحت مالکیت نهادها و کارفرمایان وابسته به حوزه قدرت است.

٥- از بین رفتن تدریجی بیمه کارگران توسط کارفرمایان و تضعیف تامین اجتماعی

– با نهادینه شدن اجرای این طرح، پرداخت سهم بیمه صدها هزار کارگر و در یک پروسه چند ساله، میلیونها کارگر از روی دوش بخشهای مهمی از کارفرمایان برداشته خواهد شد و این چرخه با توجه به اینکه محدودیت زمانی نیز برای اجرای آن پیش بینی نشده است همچنان تداوم پیدا خواهد کرد. لذا وقتی در یک بازه زمانی نامحدود و در چنین ابعاد بزرگی، پرداخت سهم بیمه کارفرمائی از سوی بخشهای مهمی از کارفرمایان متوقف بشود طبیعی است که اعاده تعهد کارفرمایان برای پرداخت سهم بیمه کارفرمائی به یک چالش بزرگ تبدیل و با توجه به قرار داشتن اهرمهای قدرت در دستهای آنان، منجر به نهادینه شدن عدم پرداخت بیمه کارگران توسط کارفرمایان بشود و در نتیجه آن سازمان تامین اجتماعی بشدت تضعیف و در معرض اضمحلال قرار بگیرد.

موخره: باید به نوبه خود، به عنوان یک فعال جنبش کارگری اذعان کنم که نه جنبش کارگری ایران و نه ما در اتحادیه آزاد کارگران، آنچنان که لازم و شایسته بود نتوانستیم بموقع و قبل از اجرای طرح کارورزی، آنرا به چالش کشیم و متاسفانه این طرح با توجه به این غفلت بزرگ از اول تیر ماه اجرائی شد. اما اجرای این طرح به معنای آن نیست که دست بر روی دست بگذاریم و نظاره گر سازماندهی و قانونی کردن شدیدترین شکلی از استثمار به بهانه دروغی آشکار به نام اشتغالزایی و سر ریز کردن بودجه عمومی کشور تحت عنوان دروغین، ریاکارانه  و پر طمطراق اشتغالزائی به جیب نهادها و کارفرمایان وابسته به حوزه قدرت باشیم.

سازماندهی و قانونی کردن بردگی صدها هزار فارغ التحصیل جوان دانشگاهی بر بستر استیصال و درماندگی آنان برای کار و زندگی،  میتواند جامعه ای را در تمامی ابعاد اجتماعی اش به قهقرا بکشاند.  لذا ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران با تاکید بر اعتراضات متحدانه از سوی همه تشکلهای کارگری، معلمان و دانشجویان بر علیه اجرای این طرح، از اساتید دانشگاه، وکلا و حقوقدانان، روزنامه نگاران و افکار عمومی مسئول میخواهیم تا با افشا و اعتراض به این طرح، اجازه ندهند یک بردگی نوین مبنتی بر شنیع ترین و شدیدترین شکلی از استثمار در جامعه ما نهادینه بشود.

١٧ تیر ماه ١٣٩٦ – جعفر عظیم زاده

زبان مشترک سرکوب از هامبورگ تا هر نقطه دیگر تحت سلطه سرمایه داری و اینجا ایران

روزهای جمعه و شنبه گذشته نشست سران ٢٠ کشور پیشرفته صنعتی موسوم به «جی ٢٠» در شهر بندری هامبورک در مورد یافتن راه حل بحران های بین المللی، بخصوص تصمیم  گیری و عملی نمودن سیاستها و طرح های اعمال ریاضت اقتصادی بر مردم، به عنوان تنها گزینه باقیمانده برای نجات اقتصاد بحران زده جهانی برگزار بود. از ترامپ در رأس قبله و نماد سرمایه داری مدرن تا پوتین رئیس نظام بازسازی شده بعد از یک دوره سپری شده از زمان پایان جنگ سرد که امروز در رأس قطب رقیب آمریکا قرار گرفته است و روسای چین و آلمان و فرانسه مهد دمکراسی  سرمایه داری زیر چطر کامل امنیتی با بیش از ٢٠ هزار پلیس کارآزموده و مجهز به تجهیزات به اصطلاح ضد شورش، ده ها هلی کوپتر و هواپیمای جنگنده و ناوهای جنگی یکی یکی به محل جلسه اسکورت و هدایت شدند.

از روزهای قبل از نشست، اقدامات امنیتی شدید با هزینه ای بیش از ١٠٠ میلیون یورو صورت گرفته شد و علاوه بر آن در زمان نشست، نیروهای کمکی از کشورهای شرکت کننده نیروهای کمکی به محل نشست گسیل شدند. در هامبورگ گوئی ارتشی منظم با تجهیزات مدرن جنگی در مقابل محل نشست در حال پیشروی بوده که ارتش تأمین امنیت با این گستردگی و تجهیزات به میدان آمده بود! اما دشمنی که در مقابل ارتش تأمین امنیت نشست سران قرار گرفته بود و مدام مورد هجوم واقع می شد، کسانی غیر از کارگران و مزدبگیران کم درآمد، انسانهای آزادیخواه، مدافعین حقوق انسانی و محیط زیست نبودند که علیه این همدستی نظام های استثمارگر برای اجرای طرح جدید یورش به زندگی و سرکیسه کردن میلیاردها انسان کارگر و زحمتکش، اجرای سیاستهای فاشیستی مقابله با پناهنده پذیری و تخریب محیط زیست با هدف رونق بخشیدن به اقتصاد به بن رسیده به میدان آمده بودند.

مسؤلان دولتی و فرماندهان پلیس امنیتی برای توجیه یورش به ده ها هزار معترض و تسهیل در سرکوب آنها دست به اتهام تراشی علیه معترضان زد. مقابله با اقدام کنندگان علیه امنیت، برهم زنندگان نظم، خرابکاران، تروریست ها و غیره بهانه هائی بودند که با توسل به آنها پلیس قصد فریب افکار عمومی و جلب حمایت جامعه را دنبال می کردند که خوشبختانه ناکام ماند و مردم خوب معنای وارونه این واژگان که در پس آنها خود مردم هستند که مورد هجوم اقدامات نظام های سرمایه داری قرار گرفته اند و امنیت، نظم، آرامش و هست و نیست زندگیشان به مخاطره افتاده است را فهمیدند.

 این شیوه سرکوب ها برای ما کارگران ایران و کاربرد اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی، اخلال در نظم و تبیلغ علیه نظام و غیره» آشنا و دارای سابقه ای ده ها ساله است که کارگران، معلمان، مزدبگیران محروم و بیکاران را به خاطر اعتراض به حقوق های معوقه چندین ماهه و سالیانه، دستمزدهای چهار برابر زیر خط فقر، بیکاری، عدم امنیت شغلی و ده ها مصائب دیگر ناشی از شرایط برده وار کار و زندگی، با همین اتهامات پوچ اخراج، بازداشت، زندانی می گردند و یا به گلوله و شلاق بسته می شوند.

جوانمیر مرادی ١٨ /٤/١٣٩٦

گزارش

چکیده گزارش‌های کارگری – هفته دوم تیر ماه ٩٦

(منبع سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران)

افزایش ساعات‌کار

پانزدهم تیر ماه – داده‌های مرکز آمار حاکی از این است که همچنان حجم قابل توجهی از شاغلان کشور بیشتر از حد استاندارد کار می‌کنند. در بین شاغلان ١٥ ساله و بیشتر ٤٠,٩ درصد شاغلان به‌طور معمول بیش از ٤٩ ساعت در هفته کار می‌کنند. در زمستان سال گذشته، این نرخ ٣٦,٣ درصد ثبت شده بود.با درنظرگرفتن ٢٣میلیون‌و ٣٠٠ هزار شاغل، تعداد شاغلان با ساعات کاری اضافی بیش از ٩میلیون‌و ٥٣٠ هزار نفر است که در یک سال گذشته حدود ٦٠٠ هزار نفر افزایش نشان می‌دهد.

قرارداد های موقت و بیمه بیکاری

پانزدهم تیر ماه -کارگران برای دریافت حق بیمه بی‌کاری باید در زمان اتمام قرارداد یک سال سابقه داشته باشند. هم‌اکنون مقرری بیمه بی‌کاری پرداختی به افراد مجرد حداقل شش ماه و حداکثر ٣٦ ماه و برای افراد متأهل حداقل ١٢ ماه و حداکثر ٥٠ ماه است که در نهایت ٨٠ درصد آخرین دریافتی کارگر به آنان پرداخت می‌شود.اکثریت کارگران قراردادی به دلیل نداشتن یک سال “سابقه کار” هنگام تعدیل [اخراج ] از دریافت بیمه بیکاری محروم می شوند.

شاخص‌های مربوط به بازار کار

پانزدهم تیر ماه – مرکز آمار ایران جدیدترین شاخص‌های مربوط به بازار کار را منتشر کرد؛ نرخ بی‌کاری در فصل بهار سال جاری معادل ١٢,٦ درصد بوده است که نسبت به فصل مشابه سال گذشته، چهار دهم واحد درصد رشد نشان می‌دهد. تعداد بی‌کاران نیز با رشد ٦.٥ درصدی از دو‌میلیون‌و ٧٥٧ هزار نفر در بهار سال گذشته به دو‌میلیون‌و ٩٣٥ هزار نفر در بهار سال جاری افزایش یافته.در بهار سال جاری، ١٠,٢ درصد از جمعیت شاغل کشور دارای اشتغال ناقص هستند. این شاخص در بهار سال جاری بین مردان ١١.٣ درصد و زنان ٥.١ درصد، مناطق شهری ٩.٢ درصد و مناطق روستایی ١٢.٦ درصد است.بر‌این‌اساس، از ٢٣میلیون‌و ٣٠٠ هزار شاغل، حدود دومیلیون‌و ٤٠٠ هزار نفر اشتغال ناقص[بیکاری پنهان] دارند.

تجمع کارگران بازنشسته مجتمع نیشکر هفت تپه

پانزدهم تیر ماه – حوالی ظهر روز گذشته،برای سومین بار در یک هفته جاری، حدود٢٠٠ نفر از کارگران بازنشسته برای رفع مشکلات بازنشستگی خود مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند.

 

تداوم افزایش قیمت ها

چهاردهم تیر ماه- گزارش بانک مرکزی از میانگین قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در شهر تهران نشان می‌دهد که در هفته منتهی به٩ تیر ٩٦، قیمت‌ها در چهار گروه با افزایش روبه‌رو شد. نگاهی به تغییر قیمت خوراکی‌ها در یک سال منتهی به نهم تیرماه نیز نشان می‌دهد که قیمت لبنیات ٧,٣درصد، تخم‌مرغ ٢٠,٨درصد، برنج ١٣,٢ درصد، حبوب ٢١,٨ درصد، میوه‌های تازه ٤ درصد، سبزی‌های تازه ٢٩,٨ درصد، گوشت قرمز ٢٠,٥درصد، قند و شکر ١١,٩ درصد و روغن‌نباتی ٨,٤ درصد رشد قیمت داشته است.

اعتراض کارگران کارخانه لوله سازی آلپا

چهاردهم تیرماه- جمعی از کارگران کارخانه لوله سازی آلپا بیش از یک سال مزد معوقه از کارفرما طلب دارند. کارفرما ماه گذشته حدود ٥٠ نفر از کارگران را شامل تعدیل نیروی انسانی [اخراج] نمود. کارگران خواستار بازگشت به کار و دریافت مزد و مزایای معوقه خود هستند.

ضرورت ایجاد سیستم ایمنی و بهداشت در محیط کار

چهاردهم تیر ماه – آتش‌سوزی در کارخانه کارتن‌سازی در منطقه خاوران تهران٬ آتش سوزی در مخازن روغن نیروگاه حرارتی تبریز واقع در آذرشهر٬ حادثه انفجار در پالایشگاه آبادان و مصدومیت شش کارگر و مرگ کارگرِ زن در یک نانوایی در استان سمنان و ده ها مورد مشابه نشانگر نبود سیستم ایمنی و بهداشت کار در ایران است.

تجمع کارگران شهرداری خرمشهر

چهاردهم تیرماه- کارگران اخراجی بخش خدمات منطقه آزاد اروند که در شهرداری خرمشهر شاغل بودند٬ دراعتراض به اخراج خود٬ دریافت مزد معوقه و با خواست بازگشت به کار در مقابل سازمان منطقه آزاد اروند تجمع کردند.

اعتصاب کارگران کارخانه رینگ سازی مشهد

چهاردهم تیر ماه – اعتراض کارگران این کارخانه در روز١٤ تیر ماه نیز نسبت به بی ‌توجه‌ای کارفرما به مطالبات کارگران ادامه دارد .بیش از ٤٠٠ نفر از کارگران این کارخانه حوالی ظهرروز سه شنبه ١٣ تیر ماه با تجمع مقابل دفتر نهاد صنفی این کارخانه خواستار پرداخت مطالبات صنفی خود شدند و نسبت به اجرای سلیقه‌ای طرح طبقه بندی مشاغل که در نتیجه اجرای آن، درآمد نزدیک به ١٢٠٠ کارگر رسمی وقرار دادی شاغل در این واحد صنعتی در حد حداقل‌های قانونی باقی مانده است ،اعتراض دارند.

اعتراض ماهیگیران بندر انزلی

چهاردهم تیر ماه – زمانی که شرکت تعاونی پَره پا برجا بود تحت پوشش بیمه بودیم و مطالبات صنفی خاص خودمان را داشتیم اما پنج سال پیش با ساخت ‌و سازی که در ساحل انزلی رخ داد به نوعی از کار بی‌کار شدیم [ خود کارفرما شدیم !] حالا نه از بیمه خبری است ونه از مطالبات صنفی. درآمد ماهیگیری تنها برای شش ماه هر صیاد و خانواده‌ اش کافی است. همه صیادان مجبوراند در ماه‌های دیگر سال هم کار کنند. بسیاری از صیادان در ماه‌های غیرصید به مشاغلی چون کارگری ساختمان، کارگری کشاورزی، دستفروشی و … مشغول هستند.

اعتراض کارگران راه آهن ایران

چهاردهم تیر ماه – کارگران پیمانکاری برق و موتوریست رجاء از تاخیر در پرداخت دستمزدها و همچنین احتمال تعدیل[ اخراج] کارگران ابراز نگرانی کردند. این زحمتکشان در اعتراض می گویند: ما کارگران پیمانکاری با وجودی که کارمان مستمر و ثابت است، قرارداد محکم و درازمدت نداریم و همیشه از بابت امنیت شغلی نگرانیم.

 

اعتراض کارگران شاغل درورزشگاهای استان همدان

چهاردهم تیر ماه– بیش از ٣٠ نفر از کارگران شرکتی شاغل در محیط های ورزشی استان همدان نسبت به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود اعترض دارند و تاکنون خبری از تغییر وضعیت استخدامی آنان نیست. مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود: پرداخت دستمزدهای کارگران منوط به تخصیص اعتبارات عمرانی است و تا زمانی که اعتبارات تامین نشود نمی‌توان دستمزدهای نیروهای شرکتی را پرداخت کرد!

اعتراض کارگران معدن شکافان تهران

چهاردهم تیر ماه –کارگران معدن باوجود انجام کار سخت درآمدی نزدیک به حداقل‌های قانونی دارند که تازه همین مبلغ نیز با تاخیر چند ماهه پرداخت می‌شود .طلب انباشته کارگران این معدن مربوط به ٦ ماه دستمزد سال ٩٥، سه ماه دستمزد سال جاری و عیدی پایان سال ٩٥ است. علاوه براین، بیمه کارگران نیز به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است و در نتیجه سازمان تامین اجتماعی از تمدید دفترچه درمانی کارگران خودداری کرده است.

تجمع کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم

سیزدهم تیرماه- کارگران شرکتی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم طی چند ماه اخیر مزد خود را دریافت نکرده اند. کارگران در اعتراض به این موضوع و تحقق مطالباتشان مقابل ساختمان اداری تجمع کردند.

اعتراض کارگران واحد تولیدی زیاران

سیزدهم تیر ماه – جمعی از کارگران واحد گوشت زیاران در شهرستان آبیک در اعتراض به عدم تمدید قرارداد خود در مقابل درب این واحد تولیدی گوشت تجمع کردند.واحد گوشت زیاران پس از ١٠ سال تعطیلی دوباره بازگشایی شده و قرارداد تمامی ١٠٠ کارگر آن موقت و سه ماهه است.

خصوصی سازی ورزش

سیزدهم تیرماه – وزیر ورزش و جوانان گفت؛ ٩٠ درصد برنامه های ما همان است که هشت ماه پیش اعلام کرده بودیم…مهم‌ترین بخشش این است که بتوانیم یک بخش خصوصی موثری را داشته باشیم که این بخش خصوصی بتواند این تیم‌ها[ورزشی همه رشته ها] را در اختیار بگیرد.

مطالبه کسبه خرد ساختمان پلاسکو

سیزدهم تیر ماه- کسبه ساختمان پلاسکو خواستار احیای کسب و تولید خود شدند…آنها اعلام کرده اند؛ مقدار زیادی از کالاهای مغازه‌هایشان در این مدت به سرقت رفته و بنیاد مستضعفان مالک ساختمان وشهرداری مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرند.

تظاهرات و اعتراضات کارگران هپکو

سیزدهم تیر ماه – حدود ٩٠٠ کارگر کارخانه هپکو اراک دیروز و امروز (١٢ و١٣ تیرماه) به نشانه اعتراض به محقق نشدن وعده پرداخت مطالباتشان از سوی کارفرما در فاصله محل کارخانه تا ساختمان استانداری و میدان مرکزی شهر اراک را راهپیمایی کردند. کارگران معترض هپکو می‌گویند: مسئولان بدون در نظر گرفتن شرایط زندگی کارگران در مورد واگذاری این واحد صنعتی تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که کاملا به زیان کارگران و خانواده‌هایشان است و برای همین است که آنها با برپایی اجتماعات صنفی پیگیر خواسته‌های خود شده‌اند.

اعتصاب کارگران کارخانه آیدا سرام

سیزدهم تیر ماه – کارگران کارخانه کاشی و سرامیک «آیدا سرام»، صبح روز ١٣ تیر ماه در مقابل استانداری خراسان جنوبی تجمع کردند .تاخیر در پرداخت ٥ ماه مطالبات مزدی و به تعویق افتادن حق بیمه کارگران به سازمان تأمین اجتماعی دلیل این اعتراض بر حق کارگران است.

طرح کارورزی

سیزدهم تیر ماه – با اجرای طرح کارورزی این نگرانی می‌رود که کارفرما با وجود نیروی کار ارزان هیچ تمایلی به حفظ[ حتی] نیروی قرارداد موقتی خود نداشته باشد و عملا بخش زیادی از نیروی کار فعلی با فارغ‌التحصیلان کارورز جایگزین شوند. از سوی دیگر به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان به‌عنوان کارورز تنها یک فریب برای واردکردن شوک به آمارهاست و به اشتغال پایدار منجر نخواهد شد.

اعتراض کارگران اخراج شده آذر آب

سیزدهم تیر ماه – نزدیک به ٤٣ روز از اخراج ٢٢ کارگر این کارخانه، با سابقه ٦–٨ سال، می گذرد و تقریبا هر روز کارگران مقابل درب ورودی شرکت تجمع کرده‌اند. کارگران اخراجی نه تحت پوشش بیمه بیکاری هستند و نه از کارفرمای کارخانه حقوقی دریافت می‌کنند. مطالبات معوقه هر یک از کارگران ٣ماه مزد معوقه و ٧ ماه حق بن پرداخت نشده است.

اعتراض بازنشستگان صنعت فولاد کشور

سیزدهم تیر ماه – صندوق بازنشستگی فولاد کشور که بیش از ٨٥ هزار بازنشسته دارد مستمری خرداد ماه آنها را هنوز پرداخت نکرده است و از آنجا که هیچ تضمینی برای تکرار نشدن این وقفه در پرداخت مستمری بازنشستگان وجود ندارد، بازنشستگان خواهان هر چه سریعتر تامین اعتبار حقوق‌شان شدند.

اعتراض کارگران کارخانه‌های کاشی سازی یزد

سیزدهم تیر ماه –در کارخانه‌های کاشی‌سازی بیش از سایر کارخانه‌ شاهد بروز مشکلاتی چون عدم پرداخت به موقع و نادیده‌گیری حقوق کارگران هستیم. بیشتر کارگران صنایع کاشی دستمزدی نزدیک به حداقل‌های قانونی دریافت می‌کنند.

اعتصاب کارگران کارخانه نورد ریل ذوب آهن اصفهان

دوازدهم تیر ماه – کارگران واحد ٤٠٠هزار تنی نورد ریل در ذوب آهن اصفهان در اعتراض به کاهش مزایای شغلی وعدم دریافت اضافه کار دو ماه قبل در محوطه این واحد صنعتی تجمع کردند. مدیریت واحد خط تولید ریل ملی اخیر اعلام کرده ؛ به دلیل صرفه جویی در هزینه ها بخشی از مزایای نیروی کار کاهش می یابد.

ادامه مبارزه کارگران کارخانه هپکو

دوازدهم تیر ماه – بیش از ٩٠٠ کارگر کارخانه ماشین سازی هپکو اراک در اعتراض به عدم دریافت دستمزد و عملی نشدن وعده کارفرما مبنی بر پرداخت مطالبات معوقه، در مقابل مسیر ورودی کارخانه ماشین سازی هپکو تجمع کردند.

بیکاری کارگران شهرک صنعتی شهرکرد

دوازدهم تیرماه- فرماندار شهرکرد گفت: شهرک صنعتی شهرکرد با کمبود آب مواجه شده و تقریبا تمامی واحد های تولیدی-صنعتی و خدماتی با بحران و رکود دست و پنجه نرم می کنند. در مراکز تولیدی شاهد تعدیل[اخراج] صدها نیروی کار و بیکاری آنها دراین شهرک صنعتی هستیم.

اخراج دستجمعی کارگران درپالایشگاه کرمانشاه

دوازدهم تیر ماه – تعدادی از کارگران پالایشگاه کرمانشاه تحت عنوان “عاملان ” اعتصاب و اعتراض در این واحد صنعتی،اخراج و خاتمه قرارداد استخدامی آنها اعلام شد. کارگران به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی اعتراض دارند. تاکنون ٦ کارگر و کارمند به دلیل این اعتراضات از کار برکنار شده اند.

کارکنان موزه ها خواستار امنیت شغلی هستند

دوازدهم تیر ماه – با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها٬نرخ بلیت موزه‌ها سه بار افزایش یافته. این امر بر تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان اثر نامطلوب داشته و منجر به تعدیل[ اخراج ] شماری از کارمندان و کارکنان عمدتا زن موزه‌های سراسر کشور شده است.کارکنان موزه ها خواهان قرارداد رسمی و حفظ مکان شغلی شان هستند.

اعتراض کارگران به نبود امنیت و ایمنی کار در معادن

دوازدهم تیر ماه – تا زمانی که کارفرمایان بخش معدن معتقد باشند که سود‌دهی بر رعایت اصول ایمنی تقدم دارد، مشکلات کارگران معدنچی حل نشده باقی‌خواهد ماند…. و برای همین است که در جای جای کشور کارگران معادن با مشکل اخراج، پرداخت نشدن مزد و ایمنی مواجه هستند.

مبارزه کارگران شرکت مخابرات علیه قراردادهای موقت

دوازدهم تیر ماه – در روزهای گذشته اعتراضات کارکنان شرکتی مخابرات در شهرها و استان‌های مختلف کشور ادامه داشته‌است… خواسته‌ی این زحمتکشان قرارداد مستقیم و بدون واسطه همراه با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شرکت مخابرات ایران مطابق ماده‌های ٤٩ و٥٠ قانون کار است… تهدید به اخراج و تعدیل نیرو تا کنون حربه‌ای بوده برای عدم اجرای قانون و پرداخت مطالبات و جلوگیری از خواسته های بر حق این کارگران

مبارزه کارگران کارخانه کاشی اصفهان

دوازدهم تیر ماه – کارگران کارخانه کاشی اصفهان از سال گذشته ده ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند؛ معوقاتی که با تعطیلی کارخانه و خوابیدن خط‌های تولید پرداخت نشد…کارگران می گوییند: با فروختن کاشی مواد اولیه خریدیم و چهاردهم فروردین قفل تعطیلی را شکستیم؛ در این مدت با فروش محصولات، دستمزد فروردین و اردیبهشت کارگران پرداخت شد؛ اما مطالبات سال گذشته همچنان پابرجاست و پرداخت نشده.

اعتراض کارگران اخراج شده کارخانه واریان لوشان

دوازدهم تیر ماه – کارگرانی که از ٢٩خرداد تا به امروز توسط کارفرمای کارخانه پالایش روغن واریان لوشان اخراج شده‌اند خواستار بازگشت به کار خود شدند.٦ کارگر اخراج شده بخشی از یک گروه ١١ نفری هستند که به دلیل داشتن سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور از مدتی قبل منتظر بازنشستگی بودند اما چون کارفرما حاضر به پرداخت هزینه‌‌های مربوطه نشده بود سازمان تامین اجتماعی از صدور احکام بازنشستگی برای آنها خودداری کرده است. کارگران اخراج شده علاوه بر پیگیری برای بازگشت به کار، بابت ٤ ماه دستمزد و عیدی سال ٩٥ نیز طلبکار هستند.

خواسته کارگران شهرداری نهاوند

یازدهم تیر ماه – گروهی از کارگران طرح عملیات سم‌پاشی درختان و فضای سبز شهر نهاوند٬ در اعتراض به عدم دریافت مزد ماه گذشته خود مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.با آغاز فصل گرما و احتمال شیوع و پراکنش آفات نباتی و جلوگیری از طغیان آفات اشجار، عملیات سم‌پاشی درختان در خرداد ماه اجرا شد٬ اما دستمزد کارگران تاکنون پرداخت نشده است.

پیرامون لایحه اصلاح قانون کار

یازدهم تیر ماه- حسن روحانی در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اردیبهشت ماه هیئت وزیران، خواستار استرداد لایحه اصلاح قانون کار شد.

تجمع معلمان مدارس خصوصی

یازدهم تیر ماه- روز یازدهم تیرماه بیش از یکصد معلم آزاد از سراسر کشور به تهران آمدند و در مقابل مجلس تجمع کردند. دستمزد پایین تر از حداقل دستمزد مصوب، فقدان بیمه و عدم هماهنگی بین آموزش و پرورش و وزارت کار در ارتباط با ساماندهی نیروهای آموزشی بخش خصوصی از مهمترین دلایل اعتراضی معلمان است.

تجمع ناظران جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد

یازدهم تیر ماه – روز یازدهم تیرماه، ١٠٨ نفراز ناظران جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که همه مراحل گزینش و استخدام را انجام داده‌اند، دراعتراض به بلاتکلیفی و نبود اعتبار برای اشتغال که منجر به بیکاری آنها شده‌است، در مقابل استانداری دست به تجمع زدند.

اعتصاب کارگران کارخانه لوله و نوردصفا

یازدهم تیر ماه – کارگران این کارخانه صبح روز١١ تیر ماه در اعتراض به حدود چهارماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دست از کار کشیدند[ اعصاب کردند]. به دنبال برپایی چند نوبت اعتراض صنفی سرانجام، ظهر روز یازدهم تیرماه کارفرما حاضر شد یک ماه از معوقات کارگران این کارخانه را پرداخت کند.

اخراج کارگران در کارخانه نساجی پاکان

یازدهم تیر ماه – تا یک دهه پیش بیش از ٢٣٠کارگر در این کارخانه نساجی مشغول کار بودند اما با به حداقل رساندن تدریجی خطوط تولیدی تنها٤٠کارگر در این کارخانه باقیمانده‌اند.

مبارزه و همبستگی کارگران شرکت مخابرات

یازدهم تیر ماه – با گذشت بیش از ده روز از شروع اعتراضات کارکنان شرکتی مخابرات در مشهد، این اعتراضات همچنان ادامه دارد و به شهرها و استان‌های دیگر هم کشیده شده است. صبح روزیازدهم تیرماه در مشهد، همدان، شیراز، شهرهای استان لرستان و همچین در استان خوزستان، بیش از چند صد نفر از کارکنان شرکتی مخابرات دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان‌های این سازمان تجمع کردند. این زحمتکشان خواستار اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل در مخابرات، عقد قرارداد مستقیم و تامین امنیت شغلی هستند.

اعتراض کارگران کارخانه نخ پارسیلون

یازدهم تیر ماه – نزدیک به ٢٠٠ نفر از کارگران این کارخانه که از سال ٩١ به تدریج بازنشسته شده‌اند هنوز سنوات پایان خدمت خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند. مطالبه هر یک از کارگران بین ١٠ تا ٢٠ میلیون تومان برآورد می‌شود.

وضعیت شهرک‌ صنعتی آستارا

دهم تیرماه- در شهرستان آستارا یک شهرک صنعتی وجود دارد که از آن فقط یک اسم باقی مانده … و جوانان بیکار هستند. وضعیت کارخانه‌های نیمه فعال موجب بیکاری کارگران منطقه و مشکل اشتغال گردید. بیش از ٢ هزار کارگر تعدیل[اخراج ] شدند٬ وزارت کار نیز واکنشی نشان نداد.

تجمع ماهیگیران بندر دیر

دهم تیرماه – گروهی از صیادان به همراه ناخدا یان لنج ها و قایق های صیادی بندر دیر واقع در استان بوشهر در اعتراض به تخریب ادوات صیادی توسط کشتی های کف روب غیر بومی و کاهش درآمد خود ، در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

تجمع دوباره کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل

دهم تیر ماه- کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل با تجمع در مقابل استانداری اردبیل، خواستار پرداخت حقوق معوقه ١٨ ماهه خود شدند.ذوب‌آهن اردبیل ٢٣٠ نفر پرسنل برای دو بخش نورد و ذوب دارد که کارفرما گروهی از آنها را تعدیل نیرو[اخراج ] کرده است. حداقل ٨٣ کارگر برای سه میلیارد تومان مطالبات خود معترض هستند و عمده این مطالبات حقوق معوق است.

خطر افزایش حوادث در معادن جدی است

دهم تیر ماه – …”اینکه تنها یک معدن از ٢٨٧ معدن موجود در استان زنجان تجهیزات ایمنی و امداد رسانی دارد نشان از آن دارد که با گذشت بیش از چهل روز، هنوز از حادثه معدن زمستان یورت هیچ درسی نیاموخته‌ایم و صرفا منتظر وقوع حوادث بعدی هستیم. در این شرایط این پرسش مطرح است که چرا مقداری از درآمدهای این معادن صرف به روز رسانی شرایط ایمنی آنها نمی‌شود؟”

اعتراض کارگران عملیاتی شرکت ملی نفت ایران

دهم تیر ماه – کارگران عملیاتی نفت که در شرکت‌های مختلف پیمانکاری مشغول به کار هستند، نسبت به سختی کار در گرمای سوزان خوزستان اعتراض دارند. امروز به دلیل گرمای بالای هوا ساعت کار کارمندان و نیروهای ستادی صنعت نفت، در ساعت ١٣ خاتمه پیدا کرد؛ اما عملیاتی‌ها و شرکتی‌ها همچنان مجبور هستند به کارکردن در گرمای نفس‌گیر ادامه دهند.

خواست پرستاران ، کاهش ساعت کار و افزایش دستمزد است

دهم تیر ماه – مرگ پرستاران شرکتی براثر ایست قلبی و در حین شیفت کاری، مسبوق به سابقه است. جانباختن پرستاران جوان شرکتی، ساماندهی وضعیت شغلی این پرستاران و کاستن از فشار کاری آنها را ضروری ساخته‌است. پرستاران بارها در ارتباط با وضعیت شغلی نامناسب اعتراض شان را بیان کرده‌اند.

اعتراض کارگران کارخانه چوب کاغذ مازندران

دهم تیر ماه – در حدود ١٨٠٠ کارگراین کارخانه دستمزدهای اردیبهشت و خرداد ٩٦ و بخشی از دستمزد فرودین ماه خود را دریافت نکرده‌اند و در عین حال سنوات ٢٠٠ بازنشسته این کارخانه که در سالهای گذشته به تدریج بازنشسته ‌شده‌اند به صورت قسطی پرداخت شده است. مبلغ دریافتی کارگران رقمی نزدیک به حداقل مزد است و هنوز خواسته‌های کارگران در مورد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل تامین نشده است.

اعتراض کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه

دهم تیر ماه – ده روز از وعده قائم مقام مدیر عامل مجتمع نی شکر هفت تپه برای رفع مشکل بازنشستگی ٣٤١ نفر از کارگران می‌گذرد اما هنوز سازمان تامین اجتماعی با درخواست بازنشستگی هیچکدام از کارگران موافقت نکرده است. شغل کارگران مورد نظر جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود و برای همین کارگران خواهان استفاده از مزایای بازنشستگی پیش از موعد هستند. کارگران مورد نظر که از زمان بازنشستگی آنها حدوداً ١٥ ماه گذشته تا به امروز بلاتکلیف بوده و هیچ گونه درآمدی برای گذران زندگی خود ندارند.

تجمع کارگران کارخانه صبافولاد

دهم تیر ماه – در اعتراض به اخراج ١٢٠ کارگر در ابتدای تیرماه، صبح روز١٠ تیر ماه کارگران این کارخانه به اتفاق خانواده‌هایشان مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند. کارفرما در راستای کاهش هزینه تولید این تعداد از کارگران را تعدیل[ اخراج] کرده است.

تشدید رکود در صنعت پوشاک و بیکاری کارگران

نهم تیر ماه – انعقاد قراردادهای ترجیحی برای واردات پوشاک با کشورهایی مثل ترکیه مزید بر علت بود و بازار داخلی را با رکود مواجه کرد‌. واردات بی‌رویه از کشورهای چین و ترکیه در سال‌های اخیر سبب آسیب‌های فراوانی شده است و بسیاری از واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای کوچک تعطیل شدند‌. مطابق آمار، طی سال‌های اخیر بیش از ٦٠ درصد بازار پوشاک ایران را پوشاک وارداتی قبضه کرده…کارگران صنف پوشاک بیکار و به نان شب محتاج شده اند.

رکود و بیکاری در استان کردستان

نهم تیر ماه- نتایج آماری و پایش فصلی فضای کسب و کار که اخیراً توسط اتاق بازرگانی ایران اعلام شده نشان می‌دهد استان کردستان پس از کهگیلویه و بویراحمد، بدترین وضعیت رکود تولید٬ اشتغال و بیکاری کارگران را در میان استان‌های کشور دارد.

طرح کارورزی یا برده داری نوین!

نهم تیر ماه – مسئولان … با استناد به آمارهای غلط و مغشوش و فرافکنانه، راه حل های عملی هم ارائه میدهند! یک نمونه اخیر از این گونه طرحها و راه حلها، طرح برده داری کارورزی است که در آن دستمزد یک دانش آموخته دانشگاه مبلغ ٣١٠ هزار تومان خواهد بود؛ بدون بیمه تامین اجتماعی بدون بازنشستگی بدون سنوات و. . . در حالی که حداقل دستمزد چندین برابر زیر خط فقر است، محاسبه کنید و ببینید این دستمزد ناچیز چه درصدی از خط فقر است؟

………..

گزارش اولین جلسه هماهنگی، اتحاد حداکثری بازنشستگان  کشوری و لشکری

بادرود

این جلسه امروزساعت٤/٥درلاهیجان باحضورافرادزیرتشکیل،گردید:١- آقای رضازاده ازکرمانشاه.٢-آقای خراطیان از آذربایجان شرقی.٣- تیمسارعابدینی از تهران.٤-آقای صرفه جو ازمازندران.٥–آقایان: نیکویی و حبیبان از گیلان (لشکری).٦-خاتم داودی از قزوین.٧- خانم خوشبین ازتهران.٨-آقایان:طایفه، بهارستانی، مدبر، شیخ علیپور، خدیر، ابوصابر، جمالی، اکبری، شفیعی، آوندی، نقوی، یزدانی، ملک زاده، رحمان پور، حمزه وی، فلاح موسوی، پارسا، فلاح آستانه، وخانمها: فیاض، نصرالهی، حسینی قانع، حبیبی، حامدی ازگیلان.

ابتدا آقای طایفه، ضمن خوش آمدگویی، به دلایل تشکیل جلسه و روند فعالیتهای صنفی،پرداخت. سپس جناب آقایان: صرفه جو ،وعابدینی، به ارایه گزارش کامل از کلیه فعالیتهای صورت گرفته پرداختند، آنگاه دوستان حاضر به طرح سؤالات و پیشنهادات خود پرداختند.

جلسه با اتخاذ تصمیمات زیر به کارخود خاتمه داد:١- این جلسات،هردوماه یکباردر استانها برگذار میشود.جلسه بعدی یه میزبانی جناب آقای صرفه جو، ودرنیمه دوم مرداد درمازندران برگذارخواهد شد.٢- گروه تلگرامی، ادمین های اتحاد حداکثری با دونماینده، ازهراستان(یک نفرلشکری و یک نفرازکشوری) تشکیل، می گردد تا با حداکثرهماهنگی، در سطح کشور، قویتر و کارامدتر، پیگیر مطالبات و پیشنهادات، کارشناسی شده، بازنشستگان کشوری  و لشکری باشد.٣ – مطالبات و پیشنهادات، بازنشستگان، با برنامه اجرایی عملیاتی، درگروه ادمین های اتحاد حداکثری و با استفاده سازمان یافته، از نظرسایراعضا، تصمیم سازی میشود، و بعد در گروههای تلگرامی،اطلاع رسانی میشود.

دوستان، لطفا، تصاویر گرفته شده مراسم  امروز را،در گروه، قرار دهند .

١٢ میلیون نفر زیر خط فقر مطلق به سر می برند

محمد مخبردزفولی رییس ستاد اجرایی فرمان امام  روز پنجشنبه در جشنواره ملی برکت جهادگران گفت:

شیب شتابی که فقر و فقرزدایی در کشور گرفته است ، بسیار تند است به گونه ای که ١٢ میلیون تن، زیر فقر مطلق و ٢٥ تا ٣٠ میلیون تن ، زیر فقر نسبی بسر می برند

اعتصاب کارگران میدان نفتی آزر ایلام

اتحادیه آزاد کارگران ایران:  کارگران میدان نفتی آزر ایلام واقع در شهرستان مهران در قالب شرکتهای: سروک وشرکت توسعه آب وگاز، از تاریخ ٩٦/٤/١ دست به اعتصاب زده اند. این کارگران که ابتدا حدود ١٥٠ نفر بودند برای دریافت حقوق معوقه سه ماه اول سال جاری بعلاوه عیدی دست به اعتصاب زدند. که رفته رفته کارکنان دفاتر فنی ومهندسی نیز حدودا ١٠٠ نفر به این اعتصاب پیوستند. وبه تهدیدات روسای شرکت، رحیم پور وبابک شمشیری اعتنایی نکرده وخواستار حقوقهای معوقه خود شدند. در همان روزهای اول کارکنان دفاتر فنی ومهندسی با وعده پرداخت حقوق آنها در روز دوازدهم ماه جاری به سر کار خود برگشته و از گرمای شدید ٥٦ درجه به دفاتر خود وزیر کولر های گازی پناه بردند. این در حالی بود که همه کارگران وفنی کاران همچنان در درمای شدید وسوزان بدون هیچ سایه سرپناهی وبه علت وعده های دروغ سایر اعتصابها، همچنان به اعتصاب خود ادامه دادند. در ادامه اعتصاب ودر تاریخ تعیین شده دوازدهم تیرماه جاری توسط شرکت کارفرما( سروک) وروسای شرکت، کارگاه را به حالت تعلیق در آورده وبه خاطر تجمع نکردن کارگران در داخل کارگاه ومحوطه کار، اعلام داشتند که برای چند روز ساعت ٧ صبح کارگران بعد از کارت زدن واعلام حضور به خوابگاه وخانه های خود برگردند. اینها در حالی بود که از قبل صحبت از تعطیلی کارگاه و تعدیل کارگران وواگذاری کار به پیمانکاران در میان بود. وحتی قسمتهایی از جمله : پایپینگ، سویل، وقسمتهایی از کار برق را به بخش پیمانکاری واگذار کرده بودند. وبا این کار عملا تمامی کارگران بومی را بیکار میکردند، بدونه هیچ منبع درامدی….. ٩٦/١٤/٤ اعتصاب سنگین تر از روزهای قبل در جریان بود تا جایی که کارگران اعتصابی ، برق اصلی دفاتر شرکت توسعه آب وگاز وشرکت کارفرما : سروک را قطع کردند. تا اینکه بقیه نیروهای دفاتر فنی مهندسی نیز برای بار دوم به اعتصاب پیوستند. تعداد اعتصاب کنندها حدودا به ٣٥٠ تا ٤٠٠ نفر رسیدند. از طرف شرکت کارفرما اقداماتی برای وصل کردن برق شرکت صورت گرفت که با جلو گیری وممانعت کارگران روبرو شد. در ادامه اعتصاب کارگران همچنین درب شرکتهای ذکر شده را بستند واجازه تردد هیچ یک از ماشینهای این شرکتها را ندادند. به دنبال این حرکت کارگاه از طرف روسای شرکت تعطیل اعلام شد، درپی ادامه اعتراض واعتصاب کارگران در روز پانزدهم یکی از سهامداران شرکت توسعه آب وگاز به اسم خانم شریفی از تهران به این منطقه آمد و برای فرستادن کارگران به سر کارهایشان اعلام کرد، تا پایان هفته حقوق معوقه سال جاری را برای همه کارگران پرداخت خواهند کرد. وتا روز شنبه همه کسانی که عیدی خود را دریافت نکرده اند، عیدی به انها پرداخت خواهد شد. همچنین اعلام داشته اند که از روز شنبه تقریبا کارگاه تعطیل خواهد شد. وغیر از تعداد اندکی بالغ بر ٥٠ تا ٦٠ نفر از کارگران باقی خواهند ماند. این مقام اعلام کرد، اگر هر کسی کار میخواهد باید فوری سر کار خود باز گردد..! اما همچنان تعداد زیادی از کارگران مقاومت کرده و اعلام کردند در صورت باز گشت به کار معلوم نیست کی حقوق انها پرداخت خواهد شد…… ٩٦/٤/١٧ شنبه اعتصاب ادامه دارد وتقریبا تعداد ١٥٠ نفر از کارگران که هنوز عیدی انها پرداخت نشده بود، پس از پرداخت عیدی، تصفیه داده شده اند

اتحادیه آزاد کارگران ایران

١٨ تیر ٩٦

بین المللی

 

قطعنامه در مورد

جنبشهای اجتماعی و چشم انداز انقلاب آتی در ایران

مصوب کنگره دهم

١- تقابل میان توده مردم و حکومت گسترده و تعمیق شده و ابعاد تازه ای پیدا کرده است. شکل گیری جنبشهای اجتماعی و حرکات اعتراضی گسترده مردم در عرصه های متعدد و با شیوه هائی بدیع و ابتکاری در مقابله با قوانین و سیاستهای ضد انسانی حکومت، مضمون صریحا ضد کاپیتالیستی اعلامیه ها و بیانیه ها و فراخوانهای کارگری و پیشرویهای جنبش کارگری در مقابله با حکومت و قوانین و سیاستهای ضد کارگری و سرکوبگرانه حاکم، یک مولفه مهم وضعیت سیاسی ایران در شرایط حاضر است.

٢- مبنا و نیروی محرکه جنبشها و اعتراضات گسترده جاری گرایش عمیق مردم به خلاصی از شر جمهوری اسلامی و بزیر کشیدن حکومت است. بچالش کشیدن حکومت و سرنگونی طلبی که خیزش میلیونی سال ٨٨ و شورشهای شهری در دهه قبل از آن نمونه های برجسته بروز و سربلند کردن آن بود اکنون در متن و بطن جنبشها و حرکتهای اعتراضی و در قالب فعالیتهای مطالباتی، صنفی، اجتماعی و مدنی متجلی میشود.

٣- انقلاب ادامه خطی جنبشهای اجتماعی نیست ولی سیر و سرنوشت انقلاب تماما بوجود اعتراضات و جنبشهای اجتماعی در عرصه های مختلف، درجه تعین و تشکل آنها، و گرایش سیاسی حاکم بر آنها وابسته است. جنبشها و اعتراضات گسترده جاری و چهره ها و نهادها و شبکه هائی که در دل آن شکل میگیرند و فعال میشوند، نشان دهنده تعمیق و تعین هر چه بیشتر صفبندی طبقاتی، شکل گیری ابزار و زمینه ها و نقاط اتکای انقلاب آتی، و امکان سازی و کسب آمادگی اجتماعی برای بزیرکشیدن انقلابی حکومت است.

با توجه به نکات فوق کنگره اعلام میکند:

پیروزی انقلاب در گرو تامین هژمونی و رهبری یک حزب انقلابی است که در بطن مبارزات جاری نماینده آرمان و خواستهای انسانی، مدرن، برابری طلبانه و آزادیخواهانه در جامعه باشد. این نقش تعیین کننده ای است که حزب کمونیست کارگری میتواند و باید ایفا کند.

هرچه تقابل طبقاتی که در اعماق و در بطن جنبشها و فعالیتهای اعتراضی جاری جریان دارد بیشتر تبیین و تعین بیابد، شفاف و آشکارتر شود، و در قالب خواستها و اهداف روشن در نبردهای روزمره بیان و اعلام گردد، زمینه اجتماعی برای نمایندگی شدن این مبارزات بوسیله حزب بیشتر فراهم خواهد شد، و جنگ نهائی برای سرنگونی جمهوری اسلامی عمیق تر و رادیکال تر و پیروزمندانه تر خواهد بود.

تقویت و به پیش راندن این روند اساس و رکن استراتژی حزب برای رهبری انقلاب آتی مردم در ایران و کسب قدرت سیاسی است. سرنگونی جمهوری اسلامی بقدرت انقلاب و خلع ید سیاسی و اقتصادی از طبقه سرمایه دار، میتواند و باید نقطه اوج و حاصل نهائی این جدال طبقاتی باشد.

حزب کمونیست کارگری گسترش و رادیکالیزه شدن اعتراضات اجتماعی، پیشرویهای جنبش کارگری، و روند تعمیق قطبندی طبقاتی را، که خود در شکل گیری آن نقش فعالی ایفا کرده است، یک گام مهم به پیش در تعمیق و تقویت جنبش سرنگونی طلبانه مردم ایران میداند و با تمام توان برای گسترش و سازماندهی و رادیکالیزه کردن هر چه بیشتر این جنبش تلاش میکند.

یادداشت سر دبیر

کنگره ئهم حزب کمونیست کارگری ایران در ١١ و ١٢ ماه مارس ٢٠١٧(٢١ و ٢٢اسفند ١٣٩٥) در آلمان برگزار شد.

مصوبات کنگره دهم حزب کمونیست کارگری ایران  حاصل کشمکش و جدال بیش از سه دهه مبارزه کارگران و مردم در ایران برای رهایی از دست جنایتکارترین رژیم سیاسی در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی است!

 کنگره دهم در شرایطی برگزار شد که اعتراضات کارگران و معلمان با جوش و خروش قابل توجهی توجه میلیون ها نفر از مردم در شهرهای ایران را به خود جلب کرده است.

در این کنگره مولفه ها و شاخص های اساسی و مهم تشکل و تشکلیابی کارگران و اهمیت و جایگاه این بحث و همچنین پیشروی و نقطه قدرتهای جنبش کارگری بعنوان اساسی ترین مسائل پیشارو مورد تانید و تاکید قرار گرفتند. تحرکات سطح بالا، تعرضی با خواستهای شفاف و طبفاتی کارگران و معلمان بعنوان نقطه درخشان اعتراض مردم به ستم طبقاتی و تلاش برای زندگی مرفه و بهتر  بعنوان شاخص های اصلی شرایط سیاسی امروز ثبت و کنگره ما خود ملزم به ارتقا و سازماندهی این شرایط توسط حزب کمونیست کارگری ایران کرده است.

مطالعه و بدست گرفتن قطعنامه های کنگره دهم برای فعالین  کارگری، معلمان و جنبش های اجتماعی امری ضروری است. به این دلیل ساده که قطعنامه های کنگره دهم اوضاع سیاسی و اعتراضی طبقه کارگر و مزدبگیران جامعه را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و بر روی مهمتیرین استنتاجات عملی ــ سیاسی  از جمله تشکلیابی طبقه کارگر تمرکز ویژه ای دارد.

به منظور در دسترس قرار دادن هر چه بیشتر مصوبات کنگره دهم حزب کمونیست کارگری، کارگر کمونیست از این شماره قطنامه ها و قرارهای این کنگره را بازتکثیر میکند.

٢٠ تیرماه ١٣٩٦

١١ ژوئیه ٢٠١٧