اخبار کارگری-بخش ایران:  نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

 

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره به پرداخت نشدن معوقات مزدی!

صبح روز ٢٦ شهریور حدود ٦٠٠ نفر از کارگران شیفت صبح معدن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه‌های معادن زغال سنگ البرز شرقی نسبت به تعویق دو ماه مطالبات مزدی خود و خلف وعده های کارفرما معترض شدند. کارگران میگویند پیش از این دستمزد خرداد ماه خود را پس از سه ماه تاخیر در پنجم مرداد ماه، دریافت کرده‌اند.

واحد زغال سنگ البرز شرقی از فروردین سال ٩٣ به ذوب‌آهن اصفهان واگذار شده به همین دلیل این شرکت درباره منابع مالی و پرداخت مطالبات کارگران تصمیم‌گیری می‌کند.

صدور رای بازگشت به کار برای ٧٤ کارگر معترض پالایشگاه ستاره خلیج فارس

روز ٢٦ شهریور ٧٤ نفر ازکارگران اخراج شده پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدنبال اعتراضاتی که داشتند و طرح شکایت در اداره کار بندرعباس، توانستند رای بازگشت خود را به هیات تشخیص اداره کار بندر عباس تحمیل کنند. این رای در ٢٥ شهریور صادر شد. بدین ترتیب مدیریت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان کارفرمای این مجموعه موظف شده است که علاوه بر بازگرداندن حرفه کارگران معترض، مطالبات مربوط به حق بیمه و دستمزد ایام معوقه را به آنها پرداخت کند.

این ٧٤ کارگر بخشی از ٩٧کارگری هستند که مدیریت جدید پالایشگاه ستاره خلیج فارس قصد دارد مسئولیت آنها را به شرکت پیمانکاری واگذار کند. این کارگران که پیش از این توانسته بودند از طریق شرکت در آزمون استخدامی وضعیت استخدامی خود را به حالت قرار داد مستقیم تبدیل کنند، می‌گویند به دلیل اعمال فشار مدیریت از حضور در محل کارشان منع شده‌اند. پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس اعلام کرده که قرار است کارگران مورد نظر برای گذراندن یک دوره مهارتی سه ساله اعزام و پس از اتمام دوره به کار سابق خود در پالایشگاه بازخواهند گشت.

اعتصاب وتجمعات کارکنان بیمارستان رحیمی خرمآباد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان

صبح شنبه ٢٥ شهریور، کارگران خدماتی بیمارستان رحیمی خرم ‏آباد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان از طرف شرکت‏های طرف قرارداد دانشگاه علوم پزشکی لرستان،دست از کار کشیده و مقابل بیمارستان تجمع کردند. بنا بر خبر طی هفته‎ی گذشته کارکنان بخش درمانی این بیمارستان از جمله کارکنان آزمایشگاهی، رادیولوژی و پیراپزشکی نیز دراعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه اضافه‎کاری و ٨ ماه کارانه‎شان دست به اعتصاب وتجمع زدند. به گفته آنان سهم پزشکان از درآمد بیمارستان‎ها ٩٣درصد است در حالی که فقط ٧درصد آن سهم پرسنل اداری و درمانی است. و یک اعتراض آنان به این تبعیض و نابرابری فاحش است.

تجمع كارگران ٢ کارخانه ابرصنعتی و نازنخ مقابل درب استانداری قزوین

روز ٢٥ شهریور جمعی از کارگران شرکت ابر صنعتی ایران و نازنخ به علت بلاتکلیفی ٦ ساله در دریافت مطالبات خود خواستار اقدام مسئولان در این زمینه شدند.به گفته کارگران آنها از سال ٩٠ از شرکت نازنخ بازنشسته شده‌ اند ولی تاکنون سنوات بازنشستگی، حقوق و مزایای کارگری خود را دریافت نکرده و از شرکت طلب دارند. شرکت نازنخ از دو سال پیش تعطیل شده است. و تمام دستگاه‌ها و وسایل این شرکت به فروش رفته و طلب کارگران پرداخت نشده است.

تجمع کارگران وکارکنان شرکت یکتا فولاد اصفهان با پروژه راه اهن کرمانشاه خسروی بمدت یک سال مطالبات وحقوق خود را دریافت نکرده اند. آنها در رابطه با این موضوع بارها تجمع کرده و جوابی نگرفته اند.

اعتراض رانندگان خطوط تندرو شرکت واحد برای آزادی رضا شهابی راننده زندانی سندیکایی

رانندگان شرکت واحد امروز ٢٢شهریوردر اعتراضی مسالمت آمیز خواستار آزادی رضا شهابی عضو زندانی سندیکای واحد شدند.

بنابردرخواست سندیکای کارگران شرکت واحد ، امروز٢٢شهریور رانندگان خطوط BRTاز ابتدای صبح به نشانه اعتراض به زندانی کردن مجدد رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای واحد که درسی وششمین روز اعتصاب غذا بسر میبرد چراغ های اتوبوس هایشان را روشن کردند و سرعت اتوبوس ها را٢٠کیلومتر کاهش دادند. البته از یک روز قبل عوامل امنیتی و حراستی شرکت واحد آماده بودند و روز قبل یکی ازرانندگانی که اعلامیه ی اعتراضی را در بین رانندگان پخش میکرد توسط گشتی های واحد دستگیر و به پلیس امنیت پایگاه هشتم تحویل داده شد و امروز با پرونده سازی امنیتی ها با قرار کفالت در دادسرای اوین آزاد شد ، امروز هم عوامل مدیریتی و امنیتی بطورچشمگیر و مرتب در خطوط BRTحضور داشتند و تعدادی از رانندگان معترض را از خطوط بیرون کردند و به تعدادی از اعضای فعال سندیکا هم که شناخته تر بودند اجازه تردد در خطوط را ندادند و البته که این اقدامات نتوانست تاثیری بر خاموش کردن چراغ معترضین بگذارد و در نوبت عصر تعداد بیشتری از رانندگان به این اعتراض پیوستند . در ١٤شهریور ماه هم رانندگان شرکت واحد به همراه دانشجویان و دیگر فعالین کارگری و معلمان در مقابل مجلس بهارستان دست به راه پیمایی و اعتراض برای رضا شهابی زدند .سندیکای کارگران شرکت واحد خواستار آزادی بی قید وشرط این عضو سندیکا میباشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

٢٢شهریور ماه

اعتصاب رانندگان سرویس های رفت وآمدکارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه

ظهر روز ٢٢ شهریور رانندگان سرویس های رفت و آمد کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتراض به دستمزدهای معوقه خود دست از کار کشیدند و بسمت قسمت ترابری شرکت حرکت کردند. پس از مدتی چندنفر بنمایندگی از همه وارد محوطه شرکت شدند و آنها قول پرداخت قسمتی از مطالباتشان را دادند.

دومین روزدورجدید اعتصاب کارگران کارخانه سیمان مسجدسلیمان

از روز ٢٠ شهریور، کارگران کارخانه سیمان مسجدسلیمان دراعتراض به توخالی در آمدن وعده کارفرما مبنی برپرداخت ماه ها مطالباتشان، دوباره دست از کار کشیدند وطی این دوروز مقابل اداره کار مسجدسلیمان ودفتر بهارستان نشین این شهرتجمع کردند. این واحد صنعتی حدود ٤٧٠ کارگر رسمی قراردادی و روزمزد دارد که در این میان کارگران رسمی و قراردادی معادل ٥ ماه مزد معوقه و کارگران روزمزدی حدود ١٧ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده؛ طلبکارند. به گفته کارگران طبق رای هیئت تشخیص اداره کار، کارفرما موظف به پرداخت همه مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای کارگران شده اما تاکنون کارفرما با ادعای نداشتن استطاعت مالی از این حکم تمکین نکرده است. جدا از این طلب، کارگران بابت سنوات دو سال گذشته و برخی مزایای دیگر همانند سبد کالا نیز طلبکارند. کارگران خواستار پرداخت فوری طلبهایشان هستند.

تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه نورد پروفیل ساوه

روزسه شنبه ٢١ شهریور، کارگران نورد پروفیل ساوه دراعتراض به عدم پرداخت٦ماه حقوق و خلف وعده های کارفرما دست به تجمع مقابل کارخانه وفرمانداری زدند. به گفته کارگران آخرین پرداختی آنها مربوط به بهمن ماه سال ٩٥ است . بنا بر خبر در این روز فرماندار ساوه باحضور در بین تجمع کنندگان اعلام کرد که مقرر شده تا پنج شنبه این هفته بخشی از مطالبات کارگران پرداخت شود. کارگران خواستار پرداخت فوری تمامی طلبهایشان هستند.

تجمع کارگران سازمان پسماند واجرائیات شهرداری اهواز

روزسه شنبه ٢١ شهریور، کارگران سازمان پسماند اهوازدراعتراض به عدم پرداخت یک ماه حقوق خود مقابل ساختمان مدیریت پسماند تجمع کردند.این کارگران روز ٢٠ شهریور نیز مقابل ساختمان شورای شهر اهوازتجمع کرده بودند. بدنبال تجمعات اعتراضی این کارگران،عبدالزهرا سنواتی عضو شورای اسلامی شهر اعلام کرد که بر اساس جلسات و توافقات انجام شده قرار است حقوق آنها ظرف یک هفته آینده پرداخت شود. کارگر میگویند وعده بس است، حقوقمان را میخواهیم.

٢٢ شهریور تجمع اعتراضی دستفروشان در اهواز علیه سرکوبگران شهرداری

دستفروشان کارگران بیکاری هستند که برای پیدا کردن لقمه نانی برای زنده ماندن به این شکل روزگار میگذرانند و دولت به جای تامین این کارگران و پاسخگویی به خواستهای آنها، به جای کار یا بیمه بیکاری، هر روزه به آنان یورش میبرد. بساطشان را بر زمین میریزد و ضبط میکند و جنایت میکند. دستفروشان اهواز به این وضعیت اعتراض دارند و خواستار ایجاد شرایط لازم برای کار و یا بیمه بیکاری هستند.

اخیر ترین این جنایت در ٢٢ مرداد سال جاری در قم تبدیل شد که در جریان آن مظفر عباسی جان باخت و به اعتراضی گسترده در شهر قم تبدیل شد. مورد قبلتر آن قتل علی چراغی بود که در روز ١٦ مرداد ٩٣ در حالیکه به همراه پسر ١٤ ساله‌ اش به خیابان تهران‌پارس در تهران رفته بود، بدست پنجه بوکس بدستان شهرداری به قتل رسید. نمونه های دیگری از این سرکوبگری ها حملات متوالی این جنایتکاران به دستفروشان در شهرهای مختلف از جمله در شهرهای جنوب چون اهواز، آبادان، بندرعباس است که بارها و بارها به تظاهرات و اعتراضات جوانان دستفروش در این شهرها علیه سرکوبگران شهرداری منجر گردیده و در مواردی به اعتراض مردم یک شهر تبدیل شده است. بدین ترتیب ماموران شهرداری بخش دیگری از نیروی سرکوب حکومت است که تحت عناوینی چون پاک نگاهداشتن چهره شهرها و سد معبر و غیره هر روزه دارند جنایت میکنند.

ماموران شهرداری هر روزه در این شهر و آن شهر دستفروشانی را که به خاطر بیکاری و نداشتن هیچگونه تامینی ناگزیر به امرار معاش از این طریق و دست و پا کردن لقمه نانی برای خود و خانواده شان هستند، مورد تعرض و حمله قرار میدهند. در مقابل بارها در خبرها شنیده ایم که مردم به تقابل با آنها برخاسته و متواری شان کرده اند.

سرکوبگری های شهردار نسبت به دستفروشی هم اکنون به کارزاری در سطح سراسری شکل داده است. کارزاری که در دو سه ساله اخیر فعال بوده و با خواستهایی چون ایجاد تسهیلات لازم برای دستفروشان برای ادامه به اشتغالشان و امنیت شغلی و قرار گرفتن آنها تحت پوشش تامین اجتماعی جریان داشته است. از جمله در تهران طومارهایی در حمایت از دستفروشان مترو و علیه سرکوبگری های شهرداری به راه افتاده بود. این کارزار ها را دوباره و باقدرت بیشتری به جلو بیاوریم.با اعتراض وسیع خود به سرکوبگری های شهرداری در قبال دستفروشان خاتمه دهیم.

 

٢٢ شهریور رانندگان شرکت_واحد در حمایت از همکار زندانی خود رضا شهابی با سرعت ٢٠ کیلومتر و چراغ روشن حرکت میکنند!

در میدان انقلاب رانندگان شرکت واحد تهدید به اخراج شدند. اما کارگران به اعتراضشان و حرکت با چراغهای روشن ادامه دادند

در فراخوان برای حرکت اعتراضی سندیکای واحد چنین آمده است:

“همکاران گرامی و شریف شرکت واحد، رانندگان زحمت کش، سی و چهار روز است که رضا شهابی راننده حق طلب شرکت واحد در زندان رجایی شهر در اعتراض به عدم آزادی خود پس از پایان پنج سال زندان، اعتصاب غذا کرده است. رضا از سال ٨٣ بی وقفه و سخت کوش برای احقاق حقوق همکاران از خود فداکاری کرده است و با مبارزات رضا و دیگر اعضای سندیکا با همراهی خود شماها، در زمینه ارتقاء معیشت تان دستاوردهای بزرگی به دست آمده است.

به دلیل اعتصاب غذای طولانی امروز جان رضا شهابی خطرات جدی مواجه است. باید همه با هم برای حفظ جان این کارگر حق طلب تلاش کنیم و مظلومیت او را به گوش مسئولین کشور برسانیم. برای حمایت از رضا شهابی

چهارشنبه ٢٢ شهریور در خطوط بی آر تی چراغ های اتوبوس را روشن می کنیم وسرعت اتوبوس را تا ٢٠ کیلومتر در ساعت کاهش می دهیم.”

تجمع پرسنل شرکتی مخابرات اهواز

صبح روز ٢١ شهریور حدود صد نفر از پرسنل شرکتی مخابرات اهواز در خیابان کیان پارس مقابل شرکت مخابراتِ خوزستان تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان می‌گویند: خواستار عقد قرارداد مستقیم و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم. یکی از حاضران در تجمع به نمایندگی همکارانش می‌گوید: مگر ما چه فرقی با رسمی‌ها داریم که باید شرایط بسیار بدتری داشته باشیم؛ دستمزدمان بسیار پایین است، همان را هم به موقع نمی‌پردازند، امنیت شغلی هم نداریم. پس از برگزاری تجمع، معترضان در شرکت مخابرات حاضر شده و به گفتگو با مقامات شرکت مخابرات خوزستان پرداختند

کارکنان شرکتی مخابرات پیش از این نیز بارها نسبت به اوضاع نابسامان شغلی خود تجمع کرده‌اند.

 

تجمع اعتراضی کارگران سازمان آب و فاضلاب استان کرمانشاه مقابل استانداری

در هفته گذشته، کارگران سازمان آب و فاضلاب استان کرمانشاه دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی، سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقع مطالباتشان مقابل استانداری تجمع کردند. خبراین تجمع که با دخالت نیروی انتظامی وبازداشت ٢نفر از کارگران معترض پخش شده بود، تکذیبیه نیروی انتظامی مبنی بربازداشت را بدنبال داشت. بنا بر خبر بدنبال تجمع اعتراضی کارگران سازمان آب و فاضلاب استان کرمانشاه، مبلغ دو میلیارد و ششصد میلیون ریال از طرف سازمان آب و فاضلاب استان به حساب پیمانکاران برای پرداخت حقوق معوقه این کارگران واریز شد.

اعتصاب وتجمع کارگران شهر کاج دراعتراض به بروزنشدن حقوق وعدم پرداخت٧ماهه اش مقابل فرمانداری اردل

روز ١٩ شهریور کارگران شهرداری کاج از توابع شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری، دراعتراض به بروزنشدن حقوق وعدم پرداخت ٧ ماهه اش دست ازکارکشیده ومقابل فرمانداری اردل تجمع کردند. این کارگران بیش از ٧ ماه است که حقوق نگرفته اند و حتی بر اساس مصوبه شورای عالی کار دستمزدشان اضافه نشده است.

کارگران

هیچ قدرت سرکوبی، ما کارگران و معلمان و توده های زحمتکش مردم ایران را وادار به تمکین به شرایط مصیبت بار موجود نخواهد کرد

امروز٢١ شهریور محمود بهشتی از معلمان عضو هیات مدیره کانون صنفی تهران در منزل خود دستگیر و راهی زندانی شد. او ١٤ سال حکم دارد. در رابطه با این دستگیر جعفر عظیم زاده رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران مینویسد:

هیچ قدرت سرکوبی، ما کارگران و معلمان و توده های زحمتکش مردم ایران را وادار به تمکین به شرایط مصیبت بار موجود نخواهد کرد

بدنبال ماهها اعمال فشار بر وثیقه گذار محمود بهشتی لنگرودی و مقاومت و ایستادگی این معلم برجسته در تمکین به آرا صادره غیر قانونی زندان، ظهر امروز وی توسط مامورین دادستانی تهران بازداشت و به زندان منتقل شد.

بازداشت محمود بهشتی لنگرودی برگ دیگری از سرکوب عدالتخواهی ما کارگران و معلمان ایران را در تداوم سرکوب فعالین صنفی که بدنبال گذر از انتخابات ریاست جمهوری و بند و بست جناحهای حکومتی در مقابله با موج اعتراضات صنفی و مدنی آغاز شده است، ورق زد.

چیزی که بر متن اینهمه یورش گسترده و بی وقفه به فعالین صنفی و مدنی قابل مشاهده است، این است که نه تنها در این مملکت قرار نیست حتی ذره ای از مطالبات بر حق ما کارگران و معلمان و دیگر زحمتکشان شاغل و بازنشسته بر آورده شود بلکه توام با موج تازه ای از یورش به سفره های خالی ما از طریق گرانی خزنده هزینه های زندگی و اجرائی کردن طرحهایی از قبیل طرح کارورزی و تلاش برای انجماد دستمزدها، سرکوب عریان و گسترده اعنراضات صنفی در دستور کار حکومتگران قرار گرفته است.

اینک و بیش از هر زمان دیگری و به نحو بی سابقه ای، دولت و کل ارکان قدرت در ایران، دیگر حتی قادر نیستند ژست اداره کنندگان جامعه را به خود گیرند و به شکل کاملا عریانی در مقابل مطالبات و فریاد حق خواهی ما کارگران و معلمان و دیگر توده های میلیونی زحمتکش مردم ایران قرار گرفته اند و تلاش دارند با حربه گسترش و تعمیق سرکوب و قلع و قمع فعالین صنفی و مدنی، میلیونها کارگر و معلم و انسان زحمتکش این جامعه را وادار به تمیکن به شرایط به غایت مصیبت بار کنونی کنند.

اما آیا میشود یک جامعه هشتاد میلیونی را آنهم در عصر آگاهی و توقع بالای انسانها از زندگی و زیستن، در گرسنگی و بی تامینی مطلق فرو برد و از آن طرف زبان از کام آنان کشید و وادار به تمکین شان کرد؟

بازداشت محمود بهشتی لنگرودی و به بند کشیدن اسماعیل عبدی، رضا شهابی، محسن عمرانی و احضار و پرونده سازی علیه یکایک فعالین صنفی و مدنی در سطح کشور، پرونده سازی دسته جمعی علیه کارگران کارخانه هایی همچون نیشکر هفت تپه، کشتار جنایت بار کولبران و تعرض وحشیانه ی روزانه به دستفروشان، توام با غارت صندوقهای بازنشستگی و اندوخته صدها هزار مردم زحمتکش ایران در موسسه های مالی وابسته به حوزه قدرت و گستراندن سایه شوم فقر و فلاکت بر زندگی میلیونها نفر از توده های زحمتکش مردم ایران، بعلاوه ورشکستگی و تعطیلی روزمره مراکز تولیدی و صنعتی و بیکاری روزمره هزاران کارگر و بی افقی میلیونها جوان برای برخورداری از شغل و زندگی مناسب و هزار و یک معضل لاینحل اجتماعی دیگر، سیمائی از یک جامعه هشتاد میلیونی توسعه یافته و امروزی است که هیچ قدرت سرکوبی را یارای نگه داشتن آن، تحت شرایط دهشتناک موجود نخواهد بود.

جعفر عظیم زاده – ٢١ شهریور ماه ١٣٩٦

بیانیه ی شماره ٢

زندانیان سیاسی و بهنام ابراهیم زاده را آزاد کنید !

کارگران و مردم آگاه! همانطور که مطلع هستید، در روز چهارشنبه ٢٢ شهریور ٩٦ تجمعی در اعلام همبستگی با زندانیان در اعتصاب غذا  ، به همراه خانواده های آنان در مقابل زندان گوهردشت  شکل گرفته بود.

نیروهای امنیتی بلافاصله وارد عمل  شدند وتعدادی از تجمع کنندگان را بازداشت کردند وگوشیهای شخصی

افراد را ضبط و سه نفر از این تجمع کنندگان را به کلانتری ١٩ باغستان شهریار انتقال دادند.  در ٢٣ شهریور واله زمانی ، پیمان سالم و بهنام ابراهیم زاده توسط نیروی انتظامی تحویل دادگاه انقلاب کرج شدند .

پس از بی خبری از وضعیت این عزیزان، بهنام ابراهیم زاده امروز ٢٧ شهریور ماه با خانواده خود تماس گرفته است .

وی  هم اکنون در بند اطلاعات زندان گوهر دشت، زندانی است.

بهنام ابراهیم زاده کارگر بیکار و عضو کمیته پیگیری است . وی در ١١ اردیبهشت امسال ،  پس از ٨ سال از زندان گوهردشت آزاد شده بود .

 دو هفته قبل از دستگیری خبر بازگشت سرطان تنها فرزندش را به او داده بودند .

جای کارگر زندان نیست .

زندان جای کارفرمایانی است که دستمزد کارگران را پرداخت نمی کنند و با این کارشان، معیشت خانواده ها را به خطر می اندازند.

زندان جای اختلاس کنندگان و چپاولگران  مال مردم است، که  پس انداز ناچیز مردم را از کف شان ربوده اند .

کارگر زندانی  زندانی سیاسی آزاد باید گردد.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران .

٢٧ شهریور ١٣٩٦

دیدار با خانواده‌ی رضا شهابی

شماری از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران امروز با خانواده‌ی رضا شهابی فعال کارگری زندانی دیدار کردند. رضا شهابی امروز وارد چهل‌ویکمین روز اعتصاب غذای خود شد.

ربابه‌ رضایی همسر شهابی در باره‌ی دلیل اعتصاب غذای او گفت: سیستم قضایی زمانی را که رضا در مرخصی درمانی بوده به حکم او اضافه کرده است. این دوره بیش از نهصد روز است. همچنین محل گذراندن حبس ایشان در اوین تعیین شده اما او را به زندان رجایی شهر برده‌اند. رضا در اعتراض به این دو مورد به اعتصاب غذا دست زده است.

در این دیدار علیرضا آدینه، علیرضا جباری، رضا خندان، رحیم رسولی، علیرضا عباسی و روح‌اله مهدی‌پور از اعضای هیئت‌دبیران، و علی کاکاوند منشی هیئت‌دبیران کانون حضور داشتند و همه بر حمایت از رضا شهابی و آزادی بی‌قید و شرط  و سریع او تاکید کردند. فعالیت در سندیکا و اتحادیه و انجمن جزو حقوق مدنی هر کس است و نباید بابت آن محاکمه شود و کیفر ببیند. بی‌تردید هر چه حمایت از زندانیان صنفی، سیاسی و عقیدتی بیشتر و قوی‌تر باشد آنها کمتر مجبور به استفاده از اعتصاب غذا می‌شوند. این شیوه‌ی اعتراض که از ناگزیری است آسیب‌های جدی به سلامت اعتصاب کننده می‌زند.

بیست وهفتم شهریور

داستان زندگی شاهرخ زمانی، یک حماسه است

شهلا دانشفر

شاهرخ زمانی از چهره های شناخته شده و محبوب کارگری در روز ٢٢ شهریور جانباخت. مرگ او که یکپارچه شور زندگی بود ناگهانی اتفاق افتاد و همگان را تکان داد. شاهرخ سمبل آزادیخواهی و انسانیت در تمام طول زندگی و مبارزه اش، چه در بیرون و یا در درون زندان بود. شاهرخ را بخاطر مبارزاتش در دفاع از حقوق کارگر و حقوق انسانها زندانی کردند، به او ١١ سال حکم زندان دادند. او را در زندان زیر بیشترین فشار و شکنجه ها قرار دادند. از این زندان به آن زندان و از این بند به آن بند تبعیدش کردند. بارها و بارها جانش را تهدید کردند، اما شاهرخ در هرجا و در هر شرایطی ندای آزادیخواهی را سر داد و پیامش اتحاد و تشکل بود. شاهرخ برای جانیان اسلامی امان نگذاشته بود. پیامهای تیز و کوبنده اش از زندان، علیه اعدام، علیه سرکوبگری های رژیم، در دفاع از حقوق زندانی، در دفاع از حقوق کارگر، معلم و مبارزات برحق مردم، یک آن حکومت اسلامی را رها نکرد و همچون تیغی در چشم رژیم بود.آخرین پیام شاهرخ خطاب به معلمان بخاطر مبارزات درخشانشان و در حمایت از معلمان زندانی بود.

کسانی چون شاهرخ چهره درون زندانها را دگرگون کردند. شاهرخ سخنران برگزاری اول ماه مه ها در زندان بود. او از درون زندان با بیانیه هایش صدای همه زندانیان سیاسی و زندانیان در بند بود. شاهرخ در این بیانیه ها کل توحش سرمایه داری حاکم را به چالش میکشید و علیه کل دستگاه قضایی حکومت و بیدادگری هایش، سخن میگفت و یکدم آرام نداشت. داستان زندگی شاهرخ یک حماسه بود.

با شنیدن خبر درگذشت شاهرخ، انگشت اتهام از سوی کارگران و همبندانش و از سوی همگان بسوی حکومت اسلامی نشانه رفت. حرف همه اینست که جمهوری اسلامی مسئول جانباختن و مرگ اوست. حکومت مسئول جان زندانیان سیاسی و همه زندانیان دربند است. رژیمی که کارگر را بخاطر مبارزه برای خواستهایش برحقش به اسارت میگیرد، سالها او را در زندان نگاهداشته و از اولیه ترین امکانات زیستی محروم میکند، زندانی را زیر شکنجه روحی و جسمی هر روز قرار داده و بدن و جانش را به تحلیل مببرد و حتی دارو و درمان را از او می برد،. متهم اصلی و مسئول هر آسیبی است که به زندانی وارد آید. کارنامه این حکومت، پر از جنایت و کشتار است. این رژیم زیر شکنجه آدم کشته است، کسانی چون ستاربهشتی، اکبر محمدی، رضا محسنی، هدا صابر، زهرا کاظمی، محسن دکمه چی، منصور رادپور، افشین اسانلو و علیرضا کرمی خیرآبادی در همین زندان رجایی شهر و بدست این حکومت به قتل رسیده اند. از اینروست که امروز خانواده شاهرخ شکایت دارند و خواستار رسیدگی به علت مرگ او در زندان هستند.

شاهرخ عزیز را از دست دادیم، اما نکته قابل توجه و شورانگیز در این میان، پاسخ کارگران و جامعه به این جنایت است. فریاد اعتراض علیه جمهوری اسلامی و دست اندرکاران آن در زندان و در بیرون از زندان بسرعت بلند شد و در ایران و همه جهان طنین انداز شد.

پیام ٧ تشکل کارگری، اتحادیه آزاد کارگران ایران، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگران نقاش استان البرز، کانون مدافعان حقوق کارگر، کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری و هیات بازگشائی سندیکای کارگران نقاش تهران تحت عنوان ما مرگ شاهرخ زمانی را به پرچمی برای اتحاد و همبستگی کارگری که او پیشتازش بود تبدیل خواهیم کرد”، حکایت از باز شدن سرفصل جدیدی در مبارزات کارگری است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “علت مرگ شاهرخ را مقامات رسمی هر چه اعلام کنند از نظر ما مسئولیت مستقیم آن تماما بر عهده کسانی است که با تحمیل برده وارترین شرایط بر ما کارگران، حق تشکل یابی و مبارزه برای یک زندگی بهتر را نیز از ما سلب کرده و انسان‌های شریف و بزرگی همچون شاهرخ زمانی را به گوشه زندان‌ها افکنده اند”. و ادامه میدهد:

“شاهرخ زمانی هیچ جرمی جز دفاع از حقوق هم طبقه ای هایش مرتکب نشده بود. او نه صاحب منصب بود، نه اختلاس کرده بود، نه کوچکترین لطمه ای به کسی زده بود و نه شریک دزدان و غارتگران بود. او یک کارگر نقاش، از اعضای شورای نمایندگان کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری، عضو هیات بازگشائی سندیکای کارگران نقاش و عضو افتخاری سندیکای کارگران نقاش استان البرز و از بنیان گذاران معنوی این سندیکا بود که در خرداد ماه سال ١٣٩٠ به دلیل مبارزاتش برای احقاق حقوق کارگران به زندان افکنده شد. اما زندان برای انسان جسور و بزرگی همچون شاهرخ، پایان مبارزه و حق طلبی نبود. او در طول نزدیک به ٥ سال دوران زندان، تا آخرین نفس هایش در یکی از سلول‌های دو نفره زندان گوهردشت، لحظه ای از مبارزه و حق طلبی باز نایستاد. نه دیوارهای زندان، نه دادگاه، نه سرکوب و نه اعمال فشار از سوی مامورین امنیتی و زندانبانان قادر به زدن مهر سکوت بر لب‌های شاهرخ نشدند. او بدون ذره ای بزرگ‌نمائی، با جسارت و صلابت بی نظیرش مظهر مقاومت و مبارزه‌جوئی طبقه کارگر ایران برای خلاصی از ستم و استثمار بود.” و بدین ترتیب کارگران با چنین عظمتی یاد شاهرخ را گرامیداشتند.

نظیر همین کلمات را در بیانیه های بسیاری که در گرامیداشت یاد شاهرخ منتشر شده و در واقع کیفرخواستی علیه توحش حکومت سرمایه داری حاکم و کل ماشین سرکوب و جنایتش است، را می بینیم.

از جمله بیانیه زندانیان سیاسی دستگاه دو رجایی شهر، بیانیه کانون صنفی معلمان، بیانیه جمعی از زندانیان سیاسی و امنیتی بند ٧ زندان اوین، بیانیه رهبران کارگری چون جعفر عظیم زاده، و شخصیت های سیاسی و احزاب سیاسی مختلف است.

در روز بعد از مرگ شاهرخ زندانیان سیاسی نیز در سالن ١٢ زندان رجایی شهر کرج یاد او را گرامیداشتند و از مبارزات شاهرخ و از خاطراتشان با او گفتند و سرود تاریخی مرغ سحر را خواندند.

٢٤ شهریور روز وداع با شاهرخ و روز خاکسپاری پیکر او در آرامستان وادی رحمت تبریز بود. علیرغم تهدید خانواده اش و تماس تلفنی اطلاعات رژیم با فعالین کارگری در شهرهای کردستان و تهران و سایر نقاط و تهدید آنان و ایجاد فضای امنیتی، جمعیتی نزدیک به هزار نفر در مراسم خاکسپاری شاهرخ که متفاوت از هر مراسم دیگر بود، شرکت داشتند و سالن از جمعیت پر شده بود. در آنجا کارگرانی از تشکلهای مختلف کارگری چون اعضا و فعالین سندیکای کارگران نقاش استان البرز، کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، کانون مدافعان حقوق کارگر، اتحادیه آزاد کارگران ایران و جوانان دانشجو و کارگرانی از راه دور گرد آمده بودند تا عزم جزم خود را برای ادامه راه شاهرخ اعلام کنند.

مراسم خاکسپاری شاهرخ، مراسم دعا و قرآن خوانی و عزاداری نبود. سخنرانان این مراسم از دست دادن شاهرخ زمانی را ضایعه بزرگ و تاسف انگیزی برای جنبش کارگری و جنبش آزادیخواهی مردم دانستند. اما اعلام داشتند که با مرگ وی زانوی غم در بغل نخواهند گرفت، بلکه با ادامه مبارزاتشان راه وی را دنبال خواهند کرد. مراسم شاهرخ مراسم تجدید عهد کردن کارگران برای مبارزه برای دنیایی بهتر بود. صدای گریه در این مراسم با قرائت بیانیه ٧ تشکل کارگری و با اعلام اینکه مرگ شاهرخ عزیزمان را به پرچمی برای اتحاد و همبستگی کارگری برای رهائی از ستم و استثمار و بر پائی دنیائی بهتر تبدیل خواهیم کرد، شکسته شد. شرکت کنندگان در این مراسم با شعارهای شاهرخ زمانی، تو معلم مایی، شاهرخ زمانی راهت ادامه دارد، درود بر شاهرخ زمانی. عهد و قرار خود را برای مبارزه برای همان آرمانهایی که شاهرخ بخاطرش جان باخت، گذاشتند.

گزارش منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران از مراسم خاکسپاری شاهرخ، گزارش لحظاتی شورانگیز و تاریخی از جنبش کارگری ایران است که این چنین رهبرانش را ارج میدارد و عزم خود را برای دستیابی به برای آزادی و برابری و دنیایی بدون ستم و استثمار نشان میدهد.

در چنین فضایی از اعتراض و خشم شاهرخ زمانی در بلوک ٥٧ قطعه ٨٥ آرامستان وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد. یادش گرامی باد.

شاهرخ جان باخت، اما نگاهی به اتفاقاتی که در همین چند روز و بدنبال مرگ او گذشته است، حکایت از این دارد که این موضوع برای حکومیت اسلامی گران تمام خواهد شد.

نباید بگذاریم و نمیگذاریم که جمهوری اسلامی بسادگی از این جنایت عبور کند. مرگ شاهرخ را به اعتراضی جهانی علیه سرکوبگریهایی رژیم اسلامی و کل ماشین سرکوب و جنایتش تبدیل کنیم. با برگزاری مراسم گرامیداشت شاهرخ در شهرهای مختلف، با طومارهای اعتراضی، با تماس با سازمانهای کارگری و نهادهای انساندوست در سراسر جهان، با پیکت های اعتراضی در ایران، در مقابل درب زندانها و مراجع قدرت جمهوری اسلامی و در خارج کشور در مقابل سفارت خانه های این حکومت و به هر شکلی که میتوانیم، صدای اعتراضمان را به این جنایت بلند کنیم. خواستار آزادی فوری همه کارگران زندانی و زندانیان سیاسی از زندان شویم. خواستار درمان و مداوای زندانیان بیمار و اقدامات اضطراری در قبال جان و زندگی آنها شویم. اجازه ندهیم که جمهوری اسلامی به جنایاتش در زندانها ادامه دهد. خواستار بازرسی نهادهای بین المللی از زندانهای جمهوری اسلامی و پایان دادن به این جنایات شویم. مرگ شاهرخ زمانی یک هشدار است و برای اینکه نگذاریم که چنین جنایتی باز هم تکرار شود، به استقبال کارزاری گسترده برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی و باز کردن درب زندانها برویم.

یاد شاهرخ زمانی گرامی باد

بیانیه مشترک ١٩ تشکل و نهاد صنفی مدنی در حمایت از کارگران کولبر!

با سلب حق حیات از کولبران و کارگران امنیت جامعه تضمین نخواهد شد .

جان برای نان

نان برای جان

کارگران کولبر انسان های شریفی هستند که به دلیل بیکاری و نبود شرایط کاری مناسب و شغلی پایدار در استان های مرزی در ازای دریافت مزدی ناچیز با وجود خطرات بسیار خود را به دست کوران حوادث می سپارند و در سخترین شرایط موجود برای رسیدن به لقمه ای نان ، در این راه قدم میگذارند و متاسفانه بیشترشان به سلامتی به مقصد نمی رسند و جان خود را از دست می دهند .

به هیچ وجه کولبران موجودات خطرناکی نیستند که بایستی فقط با گزینه مرگ با انها روبرو شویم بلکه کولبران کارگران به ستوه آمده ای هستند که به علت بیکاری و نبود شغل و عدم توسعه یافتگی منطقه ، تقسیم ناعادلانه ثروت و بی توجهی مسولین به نیازها و در واقع اهمال خواسته ها و مطالبات مردم ، کولبری به آنها تحمیل شده است .

طبق قانون ( ماده ٢٨ و ٣١) دولت به مثابه تصمیم گیرنده و هدایت جامعه در مسیر رشد و توسعه یافتگی چند مسولیت مهم را در قبال احاد جامعه بر عهده دارد .

١ : دولت موظف است برای شهروند ایرانی شغل ایجاد کند .

٢: دولت موظف است برای شهروندان مسکن و سرپناه مناسب و همچنین تحصلات رایگان فراهم کند .

علی الرغم اینکه متاسفانه دولت درمسیر فقر زدایی وتوسعه نتوانسته برنامه هایش را تحقق ببخشد وتکرار کشتار کولبرانی که به ناحق قاچاقچی نامیده می شوند به یک معضل وتهدید روانی برای جامعه تبدیل شده است.

کارگران و کولبران بدون داشتن تشکلات کارگری خود و بی بهره از بیمه و بیمه های بیکاری از مظلوم ترین و بی حقوق ترین بخش طبقه کارگران ایران هستند که همانند همه ای کارگران دچار استثمار و بی توجهی شده اند .کارگرانی که از سر گرسنگی ناچارند سلامت و زندگی خود را به خطر بیندازند .

و اما در این چند روز تمامی دنیا شاهد مظلومیت و شهادت کارگران کولبر بانه و دو کارگر ساختمانی سنندج که بر اثر بی توجه ای مسولین به آتش کشیده شده اند بودند که باعث داغدار شدن خانواده این کارگران شد مطما با دیدن اینگونه موارد زخمی عمیق در دل طبقه کارگر ایران به وجود خواهد امد که کارگران اگاه این شرایط را فراموش نخواهند کرد .

ما امضا کنندگان این بیانیه همچون انجمنها و نهادهای مدنی و صنفی ضمن همدردی با خانواده دو کارگر کولبر بانه ای و کارگر ساختمانی سنندجی خواستار مجازات عاملین این دو حادثه و همچنین خواستار پیگیری شرایط کارگر رضا شهابی که در اعتصاب غذا به سر میبرد می باشیم .

١ ــ انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سرواباد ٢ــ انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه ٣..  انجمن صنفی کارگران ساختمانی سقز ٤.. انجمن صنفی کارگران ساختمانی دیواندره ٥.. انجمن صنفی کارگران ساختمانی کامیاران  ٦.. انجمن صنفی کارگران ساختمانی آبادان ٧.. انجمن صنفی کارگران ساختمانی گچ کار مشهد ٨..انجمن صنفی کارگران ساختمانی بوکان  ٩..انجمن صنفی کارگران ساختمانی دهگلان ١٠.. انجمن صنفی کارگران ساختمانی اندیشه ١١.. انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرری، حسن آباد ١٢..انجمن صنفی کارگران ساختمانی نی ریز فارس ١٣..موسسه فرهنگی و هنری کانی (شهر کانی سور) ١٤.. انجمن صنفی کارگری ساختمانی نقاش کاشان ١٥..انجمن صنفی کارگران ساختمانی شوش دانیال(خوزستان) ١٦.. انجمن کارگران ساختمانی بجنورد

اتحاد و همبستگی تنها راه حل نجات کارگران می باشد .

٩٦/٦/٢٤

گزارش

٢٥ شهریور تجمع سراسری بازنشستگان

از ساعت ده صبح ٢٥ شهریور بازنشستگان بنا بر فراخوانی قبلی و برای پیگیری خواستهایشان در تهران و شهرهای دیگر از جمله در مشهد، ساری، تبریز، کرمانشاه و در خرم آباد دست به تجمع زدند. در تهران نزدیک به دو هزار نفر از آنها در مقابل تالار وحدت تجمع کردند. در این تجمع بازنشستگان از استانهای مرکزی، اصفهان خراسان جنوبی؛ خراسان شمالی؛ خراسان رضوی؛ گیلان؛ مازندران؛ کرمانشاه؛ تهران و البرز شرکت داشتند. بیش از دو هزار نفر در این تجمع شرکت داشتند.

شعارهای تجمع کنندگان در این روز:

خط فقر ٤ میلیون، حقوق ما یک میلیون، ظلم و ستم کافیه سفره ما خالیه، تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم، یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل می‌شه. تجمع‌کنندگان بنرهای بزرگی با خود همراه داشتند. از جمله بنری با مضمون یک اختلاس کم بشه ، مشکل ما حل میشه، خط فقر ٤ میلیون، حقوق ما یک میلیون، هر وعده که دادند، همه باد و هوا بود قابل توجه بود. در این حرکت اعتراضی مأموران سرکوبگر انتظامی تجمع‌کنندگان در مقابل تالار وحدت تهران را محاصره کردند تا مانع از گسترش این حرکت اعتراضی شوند، اما بازنشستگان به تجمع خود ادامه دادند. این تجمع که قرار بود در مقابل استانداری انجام شود با مخالفت نیروی انتظامی مواجه شد. بازنشستگان همچنان در مقابل استانداری ایستاده اند.

در ساری بازنشستگان در مقابل استانداری جمع شدند که نیروی انتظامی در محل حاضر شد و با پاره کردن بنرها اجازه تجمع نمیداد. در مشهد ، خرم آباد، و خرم آباد در مقابل استانداری، در یزد و کرمانشاه مقابل کانون بازنشستگی و در تبریز در مقابل تالار معلم بازنشستگان تجمع کردند.

بازنشستگان به دستمزدهای زیر خط فقر اعتراض دارند. به امنیتی کردن مبارزاتشان اعتراض دارند. خواستار آزادی فوری همکاران زندانی خود هستند. خواستار پایان دادن به فضای امنیتی در آموزش و پرورش هستند. خواستار درمان رایگان و تحصیل رایگان و پایان دادن به کالایی شدن آموزش هستند. به دزدی ها و حقوقهای نجومی اعتراض دارند و با شعارهایشان در تجمعات مختلفی که داشته اند، از تجمع با شکوه ٣١ مرداد این خواستها را اعلام کردند. خواستهای بازنشستگان خواستهای همه مردم است، وسیعا از آن حمایت کنید. با همین خواستها معلمان شاغل و بازنشسته برای پیگیری اعتراضاتشان به استقبال تجمع سراسری ١٣ مهر روز جهانی معلم میرونند. وسیعا اطلاع رسانی کنیم.

شهلا دانشفر

٢٥ شهریور ٩٦

خواهان آزادی فوری محمود بهشتی شویم

محمود بهشتی عضو کانون صنفی معلمان بعد از اعمال فشارهای فراوان از سوی مقامات قضائی و زندان در آستانه اول مهر، زمان بازگشائی مدارس در منزل خودش بازداشت و روانه زندان اوین گردید.

بازداشت این فعال جنبش معلمان بعد از بازداشت های گسترده کارگران معترض و ربودن و بازگرداندن فعالین کارگری و معلمین در این مقطع از سال و بعد از فراخوان معلمان برای برگزاری روز معلم در ١٣ مهر که بی تردید بر گستردگی دامنه مبارزات و اعتراضات کارگران و معلمان خواهد افزود، صورت گرفته است.

با تداوم اعتراضات گسترده کارگران و معلمان برای احقاق حقوق اولیه مانند پرداخت به موقع دستمزد و ممانعت از بیکارسازی و در برابر آن ناتوانی طرف های مقابل حتی در حفظ مشاغل موجود و پرداخت معوقات مزدی و همچنین تأمین همین فضاهای آموزشی و مدارس غیر استاندارد، طبیعی است که حمله به فعالین، تنها راه باقی مانده و قابل تصور برای مسببان وضع موجود باشد.

تا امروز نتیجه سرکوب ها، تعقیب و احضارها، بازداشت ها و بازگرداندن مجدد فعالین به زندان برای مسببان شرایط حاضر، تحمل فشارهای رو به گسترش داخلی و بین المللی و برای کارگران، معلمان و دیگر معترضان، انسجام و اتحاد و درک ضرورت بر استمرار قدرتمندانه مبارزات برای به عقب راندن تعرضات به حیات و معاش خود و دفاع از حق آزادی اعتصاب و اعتراض و آزادی فعالین به عنوان پیش شرط های تحقق خواسته هایشان بوده است.

محمود بهشتی و دیگر فعالین زندانی را باید با قدرت همبسته و متحدانه خود آزاد کنیم.

انجمن صتفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه     ٢٣/٦/١٣٩٦

 

بازداشت وزندانی کردن محمود بهشتی لنگرودی عضو کانون صنفی معلمان  را قویا محکوم می کنیم

در آستانه شروع سال تحصیلی معلم دلسوز محمود بهشتی لنگرودی در منزلش توسط نیروهای دادستانی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. پیش از این نیز معلمان دلسوز که فرزندان کشور را آموزش می دهند به دلیل دفاع از حقوق صنفی خود  بارها زندانی شده اند. اسماعیل عبدی و محسن عمرانی دیگر معلمان زحمتکش در ماه های اخیر بازداشت و به محکومیت های طولانی مدت محکوم شده اند و در زندان می باشند.

متاسفانه درسالهای اخیر فشار بر فعالان صنفی معلمان بیشتر شده وبجای اینکه درآستانه سال تحصیلی جدید این معلمان که آینده سازان جامعه را آموزش می دهند درکلاس درس باشند؛ هم اکنون برای دفاع از منافع صنفی همکاران شان در زندان بسر می برند.

سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت و زندانی کردن آقای محمودبهشتی لنگرودی و دیگر معلمین در زندان را قویا محکوم می کند و خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی فعالین صنفی و کارگری می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

 

بیانیه اتحاد بازنشستگان به مناسبت بازگشایی مدارس

به اغاز سال تحصیلی ٩٧_٩٦ نزدیک می شویم.

سیستم آموزشی در ایران یک فاجعه و تراژدی شده است. با بازگشائی مدارس یک بار دیگر این تراژدی در مرکز توجه جامعه قرار می گیرد.

همچنان بی شمارند کودکانی که به کلاس و مدرسه دسترسی ندارند؛ اکثریت عظیم کودکان کار و خیابان، کودکان روستائی و کودکان مهاجر افغانستانی از تحصیل محروم هستند. بنا بر آمار رسمی هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان به دلیل فقر، ترک تحصیل می کنند، بیش از یک سوم مدارس مخروبه و یا درحال تخریب می باشند، بیشتر کلاسها از استانداردهای ایمنی و بهداشتی بی بهره هستند. آموزش و پرورش به امری تجاری تبدیل شده و گرفتن شهریه های گزاف در مدارس از خانواده ها در قالب کمک به مدرسه با انواع ترفندها به یک سنت تبدیل گشته است.

در آن سوی ماجرا اما معلمین آگاه برای اعتراض به این وضعیت و در دفاع از حقوق انسانی صنفی خود با پرونده سازی و احکام زندان و تبعید و اخراج روبرو هستند.

امروز مافیای آموزشی تحت نام های گوناگون ثروت اندوزی می کند و هیچ نهاد و مسئولی کنترلی بر آنها ندارد. این مافیا در آزادی کامل چون زالو خون مردم محروم و اولیای دانش آموزان را به شیشه کرده و سیستم آموزشی کاملا طبقاتی، هر دم چهره شنیع خود را بیشتر می نمایاند.

سیستم آموزش و پرورش دیگر رایگان نیست و دولت با گسترش روند خصوصی سازی، اصل ٣٠ قانون اساسی را که آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه اساس آن است، عملا زیر پا گذاشته وآن را نقض می کند.

سال تحصیلی با چنین شرایطی آغاز می شود؛ آغازی که باجنبش معلمان نیروی تازه ای می گیرد و حمایت همه جانبه خانواده های دانش آموزان و کل جامعه را می طلبد.

تحصیل رایگان در همه سطوح و آزادی ‌همه معلمان در بند و به کلاس برگرداندن معلمان اخراجی و تبعیدی و تامین معیشت بازنشستگان از پایه ای ترین خواستها و جزء بدیهی ترین حقوق است.

ما بازنشستگان به همراه همکاران شاغل و دانش آموزان وخانواده آنها به استقبال سال تحصیلی جدید می رویم!

به امید سال تحصیلی پر بار برای همه معلمان، بازنشستگان و دانش آموزان … به امید اجرایی شدن تحصیل رایگان برای همه سطوح جامعه … به امید داشتن فضای آموزشی استاندارد برای همه دانش آموزان در سراسر کشور … .

در خاتمه از آنجایی که یکی از خواستهای اصلی معلمان و تمامی بازنشستگان همواره تحصیل رایگان و کوتاه شدن دست بخش خصوصی منفعت طلب از آموزش بوده و هست و چنین خواستی طبعا خواست درونی خانواده های دانش آموزان نیز می باشد از خانواده های عزیز انتظار می رود در تجمع ١٣مهر(روزمعلم ) یاریگر بوده و برای کسب مطالبات برحق ندا سر دهند.

به امید موفقیت!

٢٦ شهریور ٩٦

“گروه اتحاد بازنشستگان”

گزارشی درباره آخرین وضعیت کارگران کارخانه کنتورسازی بقلم یکی از کارگرانش

کارگر کارخانه کنتورسازی:

در سال ٩٦ کماکان قسمتی از حقوق ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد و حقوق کامل ماه‌های تیر و مرداد پرداخت نشده است و به‌سبب عدم پرداخت حق بیمه دفترچۀ بیمه کارگران تمدیداعتبار نمی‌شود.

در چند سال گذشته مدیریت وقت شرکت سوءمدیریت خود را به گردن کارگران انداخته و با تهدید آن‌ها به اخراج و معرفی تعدادی از آنان به مقامات امنیتی و همچنین، با واردکردن اتهاماتی همچون تحریک کارگران به اعتراض برای معوقات خود، سعی در ساکت‌کردن کارگران نموده که با روشن‌شدن ماجرا برای مقامات امنیتی به مقصودش نرسید.

پس از خصوصی‌سازی بر اساس اصل ٤٤ قانون اساسی در سال ١٣٨٨، شرکت کنتورسازی به فردی واگذار شد. پس از گذشت چند سال و سوءمدیریت خود و فرزندش به عنوان مدیرعامل، شرکت دچار کمبود نقدینگی گردید و برای جبران این مشکل شروع به عملیات در بورس کرد (قیمت هر سهم در زمان واگذاری دولت ٢٠٦ تومان بود و بعد از افتتاح‌های نمایشی قیمت آن به ١٣٥٠تومان افزایش یافت كه با اطلاع مردم از غیرواقعی‌بودن آن قیمت به٨٠٠تومان كاهش یافت؛ ولی بعد از اقداماتی خاص قیمت هر سهم به یك‌باره به ٨٠٠٠ تومان رسید). هیئت مدیره از این راه به سود هنگفتی رسید؛ تا اینکه در سال ٩٤ به شکایت سازمان بورس مدیرعامل شرکت روانۀ زندان شد و با رسانه‌ای‌شدن این امر اعتراضات کارگری شدت بیشتری پیدا کرد. در سال ٩٥ به دلیل معوقات فراوان حقوق، کارگران دست به تجمع در شهرستان البرز، استانداری، دفتر امام‌ جمعه و مجلس شورای اسلامی زدند و برای نشان‌دادن وضعیت اسف‌بار خود سفره‌های خالی پهن کردند. ولی در نهایت با همین سفره‌های خالی به استقبال سال نو رفتند. با این حال، در انتهای سال ٩٥ فقط مبلغ چهارصد هزار تومان به حساب کارگران واریز شد.

خوب است بدانید، از سال ٩٥ از حقوق ماه‌های خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر و آبان و حقوق کامل ماه‌های آذر، دی ، بهمن، اسفند و دو ماه عیدی کارگران کماکان پرداخت نشده است.

بعد از تعطیلات نوروز ٩٦، شخصی به عنوان مشاور مالی و مدیر کارخانه معرفی شد و با حمایت کلیۀ ادارات استان و شهرستان البرز، قول مساعد داد، اگر تولید راه‌اندازی شود، هر ماه با پرداخت حقوق جاری، بخشی از معوقات سال ٩٥، نیز، پرداخت می‌شود. در نهایت کارگران با وساطت شهردار وقت مشغول کار شدند؛ مدیر جدید پس از مدتی عنوان کرد مطالبات سال ٩٥ به او مربوط نیست! در مقابل، کارگران از طریق مجاری قانونی و با پیشنهاد تمامی مسؤولان استان، اقدام به شکایت دسته‌جمعی برای معوقات سال ٩٥ کردند و موفق به گرفتن رأی قطعی به نفع خود از ادارۀ کار و ارجاع آن به دادگستری و متعاقب آن توقیف اموال باقی‌ماندۀ شرکت برای کارگران شدند. متأسفانه، مدیریت شرکت به‌جای احقاق حقوق کارگران، رئیس شورای شرکت و دبیر شورا را تهدید به اخراج کرده و تمدید قرارداد کار را منوط به استعفا از شورا نمودند. پس از استعفای این دو از ورود آنان به شرکت جلوگیری شد و پس از گذشت یک ماه، هر دو را از کار اخراج کردند. آقای مدیر جدید پس از گذشت ٥ ماه، با سه ماه حقوق معوقه کارگران، در سال ٩٦ از ادامۀ همکاری انصراف داده و با برداشت حقوق خود شرکت را ترک کرده و علت کناره‌گیری خود را برداشت‌های عاملی از حساب جدید شرکت، بدون هماهنگی با وی، اعلام نمود.

در اواخر مردادماه، سومین مدیر به سمت مشاور مالی و مدیر کارخانه جایگزین شد. او وعده داد شرکت در حال واگذاری است و خریداران احتمالی از بنیاد مستضعفان و بانک پاسارگاد با همراهی مسؤولان استانداری و فرمانداری البرز به شرکت مراجعه کرده‌اند. با وساطت تعدادی از کارگران با سابقه، کارگران شروع به کار نمایشی کرده تا وضعیت کارخانه را همچنان فعال نشان دهند. در حال حاضر، در سال ٩٦ کماکان قسمتی از حقوق ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد و حقوق کامل ماه‌های تیر و مرداد پرداخت نشده است و به‌سبب عدم پرداخت حق بیمه دفترچۀ بیمه کارگران تمدیداعتبار نمی‌شود.

همچنین، بدهی شرکت به دارایی، بانک‌ها، تأمین اجتماعی و پیمانکاری‌های بزرگ و کوچک بالغ بر چندصد ملیارد تومان است و تمامی دستگاه‌ها، امکانات، تجهیزات و خطوط تولید شرکت کنتورسازی و رسا نور(که زیر مجموعۀ شرکت کنتورسازی است)در توقیف طلبکاران فوق‌الذکر است.

در پایان، یادآور می‌شود، در چند سال گذشته مدیریت وقت شرکت سوءمدیریت خود را به گردن کارگران انداخته و با تهدید آن‌ها به اخراج و معرفی تعدادی از آنان به مقامات امنیتی و همچنین، با واردکردن اتهاماتی همچون تحریک کارگران به اعتراض برای معوقات خود، سعی در ساکت‌کردن کارگران نموده که با روشن‌شدن ماجرا برای مقامات امنیتی به مقصودش نرسید.

این وضعیت کارگران شرکت کنتورسازی است که در آتش بی‌کفایتی تمام مدیران و مسؤولان شرکت کنتورسازی می‌سوزند .

به دادِ ما کارگران کنتورسازی برسید!

کسی صدای ما را نمی‌شنود!

فراخوان گروه اتحاد بازنشستگان برای ١٣ مهر(٥اکتبر) روز جهانی معلم

در تجمع ٣١ مرداد، بازنشستگان در مقابل مجلس خواسته های خود را مطرح کردند و تا پایان شهریور به مسئولان فرصت دادند که پاسخ دهند.

با توجه به پاسخ نامناسب و ناعادلانه مسئولان نسبت به مطالبات بازنشستگان، ما بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی برای رسیدن به خواسته های خود:

١- اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری تا برون رفت از خط فقر

٢- بیمه های کارآمد و درمان رایگان

٣- اداره و نظارت بر صندوق های بازنشستگی، از طریق انتخاب نمایندگانی موقت و چرخشی که از سوی بازنشستگان برگزیده می شوند؛ برای رسیدگی به اختلاس از صندوقها و موسسات مالی بازنشستگان.

بنابراین در تاریخ ١٣مهر ساعت ١٠ در مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع خواهیم کرد و از کلیه بازنشستگان دعوت می کنیم به این تجمع که دادخواهی همه ماست بپیوندند.

“گروه اتحاد بازنشستگان”

٩٦/٦/١٥

تجمع در حمایت از زندانیان سیاسی در مقابل زندان گوهردشت کرج و دستگیری ٤ نفر

از ساعت ٩ صبح روز ٢٢ شهریور بنا بر فراخوانی خانواده های زندانیان سیاسی در گوهردشت که در اعتراض به وضع اسفناک زندانها در اعتصاب غذا بسر میبرند و رضا شهابی در مقابل زندان گوهر داشت برپا شد. در این حرکت اعتراضی بهنام ابراهیم زاده، واله زمانی، پیمان سالمی و صالح اسعدی دستگیر شدند.

در تجمع این روز فعالان کارگری و اجتماعی که به دنبال دعوت حامیان “كمپین دفاع از زندانیان اعتصابی” صورت گرفت؛ جمعیتی از ساعت ٩ صبح در كنار خانواده هایی كه برای ملاقات آمده بودند در بیرون درب ملاقات گرد هم آمدند و خانواده های زندانیان سیاسی را همراهی کردند. تجمع کنندگان، پیام هایی در حمایت از زندانیان می دادند و خانواده ها ضمن تشكر از این همبستگی با تجمع كنندگان درباره ی زندانیان و وضعیت آنان به گفتگو می پرداختند.

این وضعیت تا ساعت ١٢ ظهر ادامه داشت و تجمع کنندگان در حالی‌که منتظر بازگشت خانواده های زندانیان اعتصابی از ملاقات بودند از سوی مأموران انتظامی جهت پراکنده شدن تحت فشار قرار گرفتند. آنان با دادن اخطارهایی خواستار پراكنده شدن تجمع كنندگان شدند و از آنجا كه تجمع با موفقیت انجام شده بود و آخرین دسته های ملاقات كنندگان در حال بیرون آمدن بودند؛ محل را ترک کردند. این تجمع در حوالی ١٢ ظهر مورد یورش نیروهای سرکوبگر انتظامی قرار گرفت و مأموران حین پراکنده کردن جمعیت اقدام به ضبط گوشی موبایل برخی از تجمع کنندگان كردند که با واکنش اعتراضی جمعیت روبرو شد. مأموران كه در پی دستگیری یكی از دختران در حال فیلم گرفتن بودند با اعتراض شدید تجمع كنندگان مواجه شدند كه منجر به رهایی او شد. اما در این بین گوشی او را ربودند که با عکس العمل مجدد تجمع کنندگان مواجه و در این هنگام واله زمانی عضو هیات مدیره سندیکای نقاشان استان البرز دستگیر شد. در اعتراض به این دستگیری تجمع کنندگان شعار داده و فریاد میزدند:”ولش کنید، مگه چیکار کرده، اختلاس کرده، به بچه مردم تجاوز کرده، چرا دارین می‌برین. سپس پس از پایان تجمع در مقابل زندان نیروهای انتظامی با تعقیب تجمع کنندگان در مسیر بازگشت، سه نفر دیگر از آنان، بهنام ابراهیم زاده از فعالین شناخته شده کارگری که به تازگی از زندگی آزاد شده است، و پیمان سالمی و صالح اسعدی را نیز بازداشت کرده و به کلانتری ١٩ باغستان برده و از آنجا همه آنها را به پلیس امنیت میدان نبوت انتقال دادند. که بنا بر خبر قرار است فردا جهت تعیین تکلیف به دادسرا برده شوند.

چهارشنبه ٢٢ شهریور به روال هر چهارشنبه روز ملاقات با زندانیان سیاسی بود و به بسیاری از زندانیان حتی زندانیان اعتصابی ملاقات حضوری داده شده بود. در این ملاقات مشخص شد که به جز ٤ نفر به اسامی سعید شیرزاد، رضا شهابی، سعید پورحیدر و محمد نظری ، اعتصاب دیگر زندانیان سیاسی به اتمام رسیده است. اما همه زندانیان سیاسی بر مطالبات خود تاکید دارند.

قضیه از این قرار است که روز یکشنبه ٨ مرداد ٩٦ (٣٠ اوت ٢٠١٧) عوامل سرکوب رژیم اسلامی در زندان گوهردشت کرج، در یک یورش وحشیانه تعدادی از زندانیان سیاسی را با ضرب و شتم و توهین به سالن ١٠زندان گوهردشت، انتقال دادند. پس از این اقدام زندانیان منتقل شده در تاریخ ٩ مرداد ١٣٩٦،(٣١ اوت) دست به اعتصاب غذا زدند. اکنون چیزی که همه زندانیان به‌ویژه زندانیان اعتصابی بر آن تاکید دارند، اینست که هنوز به خواستهای آنها پاسخی داده نشده است و حتی معدود روزنامه‌هایی هم که وارد بند می‌شد اکنون ممنوع شده و امکان خرید از فروشگاه نیز وجود ندارد. در این دیدارها زندانیان اعتصابی از تمام افراد، شخصیت ها و فعالان کارگری، معلمان، زنان و دانشجویان و … که در این مدت آن‌ها را تنها نگذاشتند تشکر و قدردانی نمودند.

– ما همراه با خانواده های زندانیان سیاسی در گوهردشت، یورش به زندانیان سیاسی و شکنجه و آزار سیستماتیک آنها در زندان را قاطعانه محکوم . و از خواستهای برحق زندانیان سیاسی گوهر دشت حمایت و پشتیبانی می کنیم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان هستیم.

– ما خواستار دستگیری محمود بهشتی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان در تهران را که در ٢١ شهریور انجام گرفت را محکوم میکنیم و خواستار آزادی فوری او، اسماعیل عبدی، محسن عمرانی، آتنا دائمی و تمامی زندانیان سیاسی هستیم.

-ما خواستار لغو تمامی احکام امنیتی زندان برای فعالین کارگری، معلمان و فعالین اجتماعی و پایان دادن به این سرکوبها هستیم.

-ما صدور حکم شلاق برای شاپور احسانی راد عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد را شدیدا محکوم و خواستار ممنوعیت حکم شلاق هستیم.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

٢٢ شهریور ٩٦

Free Them No

shahla.daneshfar٢@gmail.com

بین المللی

 

ک ک٤٨٨

 

فرانسهاعتصاب و تظاهرات سراسری علیه اصلاح قانون کار

تظاهرات علیه اصلاح قانون کار، در ده‌ها شهر فرانسه از جمله پاریس پایتخت این کشور سه شنبه ١٢ سپتامبر بعد از ظهر برگزار شد. همزمان در اعتراض به این موضوع چند اعتصاب عمومی نیز آغاز شده است. این نخستین اعتراض در این ابعاد، از زمان روی کار آمدن امانوئل ماکرون به‌عنوان رئیس جمهوری فرانسه است.

در این تظاهرات معترضان به سوی پلیس اشیاء مختلف پرتاب کردند و پلیس با گاز اشک آور و ماشین آب پاش با معترضان مقابله کرد. پلیس گفته است حدود ٣٠٠ نفر که صورتشان را پوشیده بودند به تعدادی از تابلوهای تبلیغاتی و پنجره های سر راه شان آسیب زدند. سندیکاها از حضور بیش از شصت هزار نفر در این اعتراض خبر داده اندو منابع وزارت کشور فرانسه این تعداد را ٢٤هزار نفر اعلام کرده اند.

اعتصاب‌ها و تظاهرات سه شنبه ١٢ سپتامبر شروعی بر اعتراض‌های سراسری در این کشور است که طبق پیش بینی‌ها در تاریخ ٢١ سپتامبربرگزار می‌شود.

از سوی دیگر، اعتصاب ‌های عمومی در فرانسه در بخش های مختلف نیز از شب گذشته آغاز شده است. شبکۀ حمل و نقل عمومی، شرکت هواپیمایی ” ایرفرانس ” و شبکه های تلویزیونی فرانسه در این اعتصاب‌ها حضور دارند. سندیکاهای کارگری هم از کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان خواسته اند که به اعتصاب و تظاهرات بپیوندند.

امانوئل ماکرون پیش از این تظاهرات در سخنانی توهین آمیز گفته بود که قصد ندارد در مقابل ” تنبل‌ها، وقیح‌ها و افراطی‌ها ” عقب نشینی کند.

اصلاح قانون کار برای امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه چالش مهمی است که او امیدوار است با اصلاحات مورد نظرش با بیکاری گسترده در فرانسه مقابله کند.

نخستین پروژه مهم برای امانوئل ماکرون که بخشی از برنامه پیشنهادی او در جریان مبارزات انتخاباتی است.

اصلاحات قانون کار مورد نظر دولت ماکرون آنچنان که تشریح شده در پی انعطاف پذیر کردن بازار کار است به شکلی که شرکت ها بتوانند راحت تر دست به استخدام یا اخراج نیروی کار بزنند.

همچنین در این قانون مذاکرات میان کارگران و کارفرمایان که در اصلاحات قانون کار در دوره فرانسوا اولاند به رده یا شاخه حرفه مورد نظر محدود شده بود را محدود تر کرده است بطوری که اکنون این مذاکرات به داخل شرکت ها خلاصه می شود.

همچنین در وضعیت استعفای خودخواسته کارگران ، قانون کار مورد نظر ماکرون شرایط را برای کارفرمایان سهل تر می کند.

همچنین سندیکاها در فرانسه نگران آن هستند که تغییرات در قانون کار باعث شود که کارفرمایان از بستن قراردادهای نامحدود خودداری کنند و قرادادهای محدود و پروژه ای گسترش یابد و امنیت شغلی متزلزل شود.

شیلیراهپیمایی در گرامیداشت یاد قربانیان کودتای نظامی پینوشه

 

حدود پنج هزار نفر از مردم شیلی در راهپیمایی سالانه برای یادبود قربانیان دیکتاوری نظامی در این کشور شرکت کردند که به درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس انجامید.
تظاهرکنندگان با حمل تصاویری و پارچه نوشته هایی، خواستار دریافت خبر از سرنوشت افراد ناپدید شده در سالهای دیکتاتوری نظامی شدند.

به گزارش خبرگزاری ها، در جریان این راهپیمایی، نیروهای پلیس با ماشین آب پاش و شلیک گاز اشک آور به تظاهرکنندگان حمله کرده و شماری را بازداشت کردند. این راهپیمایی به دعوت انجمن‌های دفاع از حقوق بشر و خانواده‌های افراد زندانی یا ناپدید شده در مدت دیکتاتوری ژنرال “آگوستو پینوشه”، هر سال در تاریخ ١١ سپتامبر برگزار می شود.

“سالوادور آلنده”، رئیس جمهور سوسیالیست شیلی ١١ سپتامبر ١٩٧٣ در پی کودتای نظامی آمریکایی در این کشور سرنگون شد. بر اساس آمارهای رسمی، در دوره دیکتاتوری پینوشه، حدود سه هزار و دویست نفر عمدتا افراد چپ و کمونیست در شیلی کشته یا ناپدید شدند و نزدیک ٣٨ هزار نفر نیز در بازداشت گاهها تحت شکنجه و اذیت و آزار روانی قرار گرفتند.

ایتالیا – اعتصاب کارکنان حمل و نقل عمومی‌

اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل عمومی، شهر رم پایتخت ایتالیا را دچار هرج و مرج و ترافیک های سنگین کرد.
در پی فراخوان اتحادیه های کارگری ایتالیا، حمل و نقل عمومی پایتخت این کشور، شامل اتوبوس ها، ترام، مترو، اتوبوس ها و قطارهای برون شهری از صبح روز چهارشنبه ١٣ سپتامبر به مدت ٤ ساعت دست به اعتصاب زدند.

این اعتصاب باعث ایجاد صف های طویل در مقابل ایستگاه ها، ترافیک های سنگین و سرگردانی مسافران شد. اتحادیه های کارگری دلیل برگزاری این اعتصاب را اعتراض علیه تصمیمات شرکت حمل و نقل عمومی مقامات موسوم به ‘اتک’ خوانده که با بدهی های انباشته شده خود، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و ١٢ هزار کارمند آن نیز در خطر از دست دادن شغل خود قرار دارند.